317 מַה כָּתוּב אַחֲרָיו? (שם) וְהָיָה בְּכָל יַחֵם הַצֹּאן הַמְקֻשָּׁרוֹת וְשָׂם יַעֲקֹב אֶת הַמַּקְלוֹת וְגוֹ'. סֵתֶר הַסְּתָרִים לְחַכְמֵי לֵב נִמְסָר. בְּתוֹךְ מַחֲנוֹת עֶלְיוֹנִים קְדוֹשִׁים יֵשׁ מַדְרֵגוֹת עֶלְיוֹנוֹת אֵלּוּ עַל אֵלּוּ, אֵלּוּ פְּנִימִיִּים וְאֵלּוּ לְבַחוּץ. אֵלּוּ הַפְּנִימִיִּים מִתְחַבְּרִים בַּמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ, וּמִתְחַבְּרִים בְּיִשְׂרָאֵל, בָּנִים קְדוֹשִׁים לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאֵלּוּ נִקְרָאוֹת הַצֹּאן הַמְקֻשָּׁרוֹת, מַחֲנוֹת שֶׁל אֵלּוּ מְקֻשָּׁרוֹת, מַעְלָה וּמַטָּה.

 317 מה כתיב בתריה, והיה בכל יחם הצאן המקשרות ושם יעקב את המקלות וגו'. סתרא דתרין, לחכימי לבא אתמסר, בגו משריין עלאין קדישין אית דרגין עלאין, אלין על אלין, אלין פנימאין, ואלין לבר. אינון פנימאין מתקשרין במלכא קדישא, ומתקשרין בישראל, בנין קדישין לקב''ה, ואלין אקרון הצאן המקשרות, משריין דאינון מקשרות, עילא ותתא.

mah katuv acharav? (shm) vehayah bechal yachem hatzo'n hamkusharot vesam ya'akov et hammaklot vego'. seter hassetarim lechachmei lev nimsar. betoch machanot elyonim kedoshim yesh madregot elyonot ellu al ellu, ellu penimiim ve'ellu levachutz. ellu hapenimiim mitchaberim bammelech hakkadosh, umitchaberim beyisra'el, banim kedoshim lehakkadosh baruch hu, ve'ellu nikra'ot hatzo'n hamkusharot, machanot shel ellu mekusharot, ma'lah umattah

mh chtyv vtryh, vhyh vchl ychm htz'n hmkshrvt vshm y'kv t hmklvt vgv'. str dtryn, lchchymy lv tmsr, vgv mshryyn lo'yn kdyshyn yt drgyn lo'yn, lyn l lyn, lyn fnym'yn, v'lyn lvr. ynvn fnym'yn mtkshryn vmlch kdysh, vmtkshryn vyshr'l, vnyn kdyshyn lkv"h, v'lyn krvn htz'n hmkshrvt, mshryyn d'ynvn mkshrvt, ylo vtt

Translations & Notes

בתוך מחנות מלאכים העליונים יש מדרגות עליונות, אלו על אלו. אלו פנימיים ואלו לחוץ. הפנימיים מתקשרים במלך הקדוש, ז"א. ומתקשרים בישראל, בנים קדושים להקב"ה, ונקראים הצאן המקוּשרות, כמ"ש, והיה בכל יַחֵם הצאן המקוּשרות, מחנות מלאכים המקושרים למעלה, בקו ימין, ולמטה, בקו אמצעי.
בנים, אור של תולדה, שאינו בא בדרך השתלשלות המדרגות זו מזו, אלא ע"י עליית מ"ן מתחתון לעליון, המסך דחיריק, שהתחתון נעשה על ידו קו אמצעי בימין ושמאל דעליון, וגורם בו התחדשות אור, שלושה יוצאים מאחד. וכשיעור הזה זוכה בו גם התחתון, אחד זוכה בשלושתם. ושיעור זה, שזכה בו התחתון, מכונה בן לעליון. וב' הקווים שבעליון, שקיבלו קו האמצעי מן התחתון, מכונים או"א אל התחתון.
וע"כ נשמות ישראל מכונים בנים להקב"ה, כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם. כי ז"א ונוקבא מטרם הזיווג הם ב' קווים ימין ושמאל, שאינם מאירים זולת ע"י העלאת מ"ן של ישראל לזו"ן, המסך דחיריק, שעליו יוצא קו אמצעי המכריע, והוא מזיווג ז"א ונוקבא. ומתחדש ויוצא בהם האור, שלושה יוצאים מאחד. שע"י התחתון, שעלה למ"ן, נתחדש בעליון ג' קווים. וכשיעור הזה זוכים ישראל, שהעלו מ"ן וגרמו לחידוש אור הזה, גם הם בג' מוחין, המכונים נשמות, אחד עומד בשלושתם. שמוחין הללו מכונים בנים לזו"ן, וזו"ן נבחנים לאו"א אֲליהם. כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם.
יחד עם הנשמות נולדים מזו"ן גם מלאכים קדושים. ויש בהם ב' בחינות פנימיים וחיצוניים. כי היוצאים מכללות ג' קווים נחשבים לפנימיים, והיוצאים משעת שליטת קו השמאל שבעת הזיווג, מטרם שנכלל בקו אמצעי, הם מלאכים חיצוניים.
הנמשכים מתיקון ג' קווים הם פנימיים, והנמשכים משמאל הם חיצוניים. הפנימיים מתקשרים במלך הקדוש, ז"א. ומתקשרים בישראל, בנים קדושים להקב"ה, מלך הקדוש, ז"א, קו ימין, ישראל, הם קו אמצעי, שגרמו הזיווג. הקשר, מסך דחיריק, שעליו יוצא קומת החסדים, שנקרא קו אמצעי, שעל ידו גם קו השמאל נקשר בחסד ומאיר. ונמצא שיש כאן ב' קשרים, הממשיכים חסדים: קו ימין וקו אמצעי. וע"כ כתוב, מתקשרים במלך הקדוש, קו ימין, ומתקשרים בישראל, קו אמצעי. שכתוב, ישראל בנים קדושים לקב"ה, מטעם שנמשכים מהתחדשות האור, שגרמו לז"א ונוקבא, המכונה בן, כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם.

 318 בְּשָׁעָה שֶׁהַתְּשׁוּקָה שֶׁלָּהֶם לְגַבֵּי הַזֹּהַר הָעֶלְיוֹן שֶׁלְּמַעְלָה, עַמּוּד הָאֶמְצָעִי, יַעֲקֹב הַשָּׁלֵם לָקַח אוֹתָם הַמַּקְלוֹת, תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ, בָּרְהָטִים, מָקוֹם וּמוֹשָׁב, לַהֲנָחַת הַתְּפִלִּין. וּמִכָּאן לוֹקְחִים אוֹר וְזִיו כָּל הַחֲיָלוֹת וּמַחֲנוֹת הָעֶלְיוֹנִים, אֵלּוּ שֶׁמִּתְקַשְּׁרִים לְמַעְלָה וּמִתְקַשְּׁרִים לְמַטָּה. כֵּיוָן שֶׁאֵלּוּ לוֹקְחִים מִתּוֹךְ הָרְהָטִים שִׁקֲתוֹת הַמַּיִם, אָז אֵלּוּ הָיוּ מְקוֹרוֹת וּנְבִיעוֹת לְהוֹרִיד לְמַטָּה וְלָתֵת לְכֻלָּם.

 318 בשעתא דתיאובתא דלהון, לגבי זוהרא עלאה דלעילא, עמודא דאמצעיתא, יעקב שלימא נטל אינון מקלות, תפלין דרישא, ברהטים: אתר ודוכתא, לדיורי תפלין. ומהכא נטלי נהורא וזיווא, כל חילין ומשריין עלאין, אינון דמתקשרן לעילא, ומתקשרן לתתא, כיון דאינון נטלין מגו רהטין שקתות המים, כדין, אינון הוו מקורין ומבועין, לנחתא לתתא, ולמיהב לכלא.

besha'ah shehatteshukah shellahem legabei hazzohar ha'elyon shellema'lah, ammud ha'emtza'i, ya'akov hashalem lakach otam hammaklot, tefillin shel ro'sh, barehatim, makom umoshav, lahanachat hattefillin. umika'n lokechim or veziv kal hachayalot umachanot ha'elyonim, ellu shemmitkasherim lema'lah umitkasherim lemattah. keivan she'ellu lokechim mittoch harehatim shikatot hammayim, az ellu ha'u mekorot unevi'ot lehorid lemattah velatet lechullam

vsh't dty'vvt dlhvn, lgvy zvhr lo'h dl'ylo, mvd d'mtz'yt, y'kv shlym ntl ynvn mklvt, tflyn drysh, vrhtym: tr vdvcht, ldyvry tflyn. vmhch ntly nhvr vzyvv, chl chylyn vmshryyn lo'yn, ynvn dmtkshrn l'ylo, vmtkshrn ltt, chyvn d'ynvn ntlyn mgv rhtyn shktvt hmym, chdyn, ynvn hvv mkvryn vmvv'yn, lncht ltt, vlmyhv lchlo

Translations & Notes

בשעה שתשוקתם היא לזוהר העליון, אז עמוד האמצעי, יעקב השלם, לוקח אלו המקלות, שהם ד' פרשיות התפילין של ראש, ד' מוחין חו"ב תו"מ. מַקַל מסך, שעליו נעשה הזיווג ליבנה לח, קו ימין, ופרשת קַדֶש לי כל בכור. לוז, קו שמאל, ופרשת והיה כי יביאך. ערמון, קו אמצעי, הכולל ז"א ונוקבא, שהם, פרשיות שמע ישראל, והיה אם שמוע. ושם אותם בָרְהָטִים, שהם מקום ובית קיבול להשכנת התפילין. ומכאן מקבלים אור וזיו כל הצבאות והמחנות העליונים האלו, המתקשרים למעלה בקו ימין, ומתקשרים למטה, בקו אמצעי, צאן המקשרות, כיוון שהם מקבלים מתוך הרְהָטִים ושְׂקָתות המים. אז נעשו מקורות ומעיינות לרדת למטה לבי"ע, ולתת שפע לכל.

 319 וּמִשּׁוּם כָּךְ הִפְרִישׁ יַעֲקֹב בֵּין הַמַּדְרֵגוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת לַמַּדְרֵגוֹת הָאֲחֵרוֹת שֶׁל שְׁאָר הָעַמִּים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ל) וַיָּשֶׁת לוֹ עֲדָרִים לְבַדּוֹ וְלֹא שָׁתָם עַל צֹאן לָבָן. [אֵלּוּ] עֲדָרִים הִפְרִיד לוֹ לְעַצְמוֹ, שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ חֵלֶק בִּשְׁאָר הָאֻמּוֹת, וּכְמוֹ שֶׁהִפְרִישׁ לוֹ מַדְרֵגוֹת הָאֱמוּנָה לְמַעְלָה לְחֶלְקוֹ וּלְגוֹרָלוֹ, כָּךְ צָרִיךְ לְהַפְרִישׁ מַדְרֵגוֹת שֶׁל מַחֲנוֹת קְדוֹשִׁים לְמַטָּה, לִקְשֹׁר אוֹתָם עִמּוֹ בְּאֵלּוּ הַהֵיכָלוֹת שֶׁל הַגְּבִירָה.

 319 ובג''כ, אפריש יעקב, בין דרגין עלאין קדישין, לדרגין אחרנין, דשאר עממין, כד''T וישת לו עדרים לבדו ולא שתם עלצאן לבן. עדרים אפריש ליה לגרמיה, דלא יהא ליה חולק בשאר עממין, כמה דאפריש ליה, דרגי דמהימנותא לעילא, לחולקיה ועדביה, הכי אצטריך לאפרשא, דרגין דמשריין קדישין לתתא, לקשרא לון בהדיה, באינון היכלין דמטרוניתא.

umishum kach hifrish ya'akov bein hammadregot ha'elyonot hakkedoshot lammadregot ha'acherot shel she'ar ha'ammim, kemo shenne'emar (vr'shyt l) vayashet lo adarim levado velo shatam al tzo'n lavan. [ellu] adarim hifrid lo le'atzmo, shello yihyeh lo chelek bish'ar ha'ummot, uchemo shehifrish lo madregot ha'emunah lema'lah lechelko ulegoralo, kach tzarich lehafrish madregot shel machanot kedoshim lemattah, likshor otam immo be'ellu haheichalot shel hagevirah

vvg"ch, frysh y'kv, vyn drgyn lo'yn kdyshyn, ldrgyn chrnyn, dsh'r mmyn, chd"T vysht lv drym lvdv vlo shtm ltz'n lvn. drym frysh lyh lgrmyh, dlo yh lyh chvlk vsh'r mmyn, chmh d'frysh lyh, drgy dmhymnvt l'ylo, lchvlkyh v'dvyh, hchy tztrych lo'frsh, drgyn dmshryyn kdyshyn ltt, lkshr lvn vhdyh, v'ynvn hychlyn dmtrvnyt

Translations & Notes

ומשום זה הפריד יעקב בין מדרגות העליונות הקדושות, למדרגות אחרות של שאר העמים, כמ"ש, ויָשֶת לו עדרים לבדו, הפריד עדרים לעצמו, ולא יהיה חלקו כשאר העמים. כמו שיעקב הפריש לו את מדרגות האמונה למעלה, הצאן המקוּשרות, הנולדים מהנוקבא, אמונה, שהפרידם ממחנות החיצוניים, הנמשכות משמאל. כן הוצרך להפריד המדרגות של מחנות הקדושות למטה, הַכְּשָׂבִים שנולדו מצאן המקוּשרות, שהפרידם מהעטופים, שהם הנולדים ממחנות החיצוניים, ולקשרם עימו בהיכלות הריבונית, הנוקבא, שעליהם נאמר, וְהַכְּשָׂבִים הפריד יעקב.