239 פָּרָשָׁה שְׁלִישִׁית - שְׁמַע. זֶהוּ סוֹד הַיָּמִין, שֶׁנִּקְרָא חֶסֶד עֶלְיוֹן, שֶׁהוּא מְיַחֵד אֶת הַיִּחוּד שֶׁל הַכֹּל לְאַרְבָּעָה צְדָדִים, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְסַדֵּר בּוֹ אֶת סִדּוּר כָּל הָעוֹלָם, וְזֶהוּ שֶׁמִּתְפַּשֵּׁט לְכָל הַצְּדָדִים, אֲפִלּוּ בְּתוֹךְ הַתְּהוֹמוֹת הַתַּחְתּוֹנִים. בָּזֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא אֶת הָעוֹלָם, כְּשֶׁהִתְעַטֵּף הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּעִטּוּף שֶׁל זֹהַר, וְזֶה שֶׁמְּיַחֵד אֶת הַיִּחוּד, וּמִשּׁוּם כָּךְ שְׁמַע סָמוּךְ לִוְהָיָ''ה.

 239 פָּרָשָׁה תְּלִיתָאָה, שְׁמַע, דָּא אִיהוּ רָזָא דִּימִינָא, דְּאִקְרֵי חֶסֶד עִלָּאָה. דְּאִיהוּ קָא מְיַיחֵד יִחוּדָא דְּכֹלָּא לְד' סִטְרִין, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְסַדֵּר בֵּיהּ, סִדּוּרָא דְּכָל עָלְמָא, וְדָא אִיהוּ דְּקָא מִתְפַּשַּׁט בְּכָל סִטְרִין, אֲפִילּוּ גּוֹ תְּהוֹמֵי תַּתָּאֵי. בְּדָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּרָא עָלְמָא, כַּד אִתְעַטָּף קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּעִטּוּפָא דְּזִהֲרָא, וְדָא דְּקָא מְיַיחֵד יִחוּדָא, וּבְגִין כַּךְ, שְׁמַע סָמִיךְ לִוְהָיָ''ה.

parashah shelishit - shema. zehu sod hayamin, shennikra chesed elyon, shehu meyached et hayichud shel hakol le'arba'ah tzedadim, vehakkadosh baruch hu mesader bo et sidur kal ha'olam, vezehu shemmitpashet lechal hatzedadim, afillu betoch hattehomot hattachttonim. bazeh hakkadosh baruch hu bara et ha'olam, keshehit'attef hakkadosh baruch hu be'ittuf shel zohar, vezeh shemmeyached et hayichud, umishum kach shema samuch livhaya"h

parashah telita'ah, shema, da ihu raza dimina, de'ikrei chesed illa'ah. de'ihu ka meyayched yichuda decholla led' sitrin, vekudesha berich hu mesader beih, sidura dechal alema, veda ihu deka mitpashat bechal sitrin, afillu go tehomei tatta'ei. beda kudesha berich hu bara alema, kad it'attaf kudesha berich hu be'ittufa dezihara, veda deka meyayched yichuda, uvegin kach, shema samich livhaya''h

Translations & Notes

פרשה השלישית שהיא שמע, היא סוד הימין, הנקרא חסד עליון. פירוש, הדעת, קו האמצעי המכריע בין ב' הקוים חכמה ובינה, הוא נחלק לימין ושמאל, שהימין שבו הוא חסד עליון, ת"ת, והשמאל שבו הוא דינים, מלכות. ופרשה ג', היא כנגד החסד שבדעת, שהוא ת"ת. ופרשה ד', היא כנגד הגבורה שבדעת, שהיא מלכות.
שהדעת מיחד יחוד כל לד' צדדים, בסוד ג' קוים, ומלכות המקבלתם. והקב"ה מסדר בו סדר כל העולם, שכל העולם מתקיים על ידו. וזהו המתפשט בכל הצדדים. ואפילו לתוך תהומות התחתונים, בסוד דעת המתפשט לתחתונים. ובו ברא הקב"ה את העולם, כשהתעטף בעטוף של אור. וזהו המייחד את היחוד. כי הוא קו האמצעי, המייחד ב' הקוים ימין ושמאל, שהם חכמה ובינה. ומשום זה, שמע, סמוך אל, והיה. כי, והיה, היא בינה. ושמע, היא דעת המכריע בין חכמה ובינה.

240

 240 הַיִּחוּד שֶׁל כָּל יוֹם הוּא יִחוּד לָדַעַת וְלָשִׂים אֶת הָרָצוֹן. הַיִּחוּד הַזֶּה הֲרֵי אָמַרְנוּ בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת, יִחוּד שֶׁל כָּל יוֹם הוּא הַיִּחוּד שֶׁבְּפָסוּק שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה'. הֲרֵי כֻּלָּם אֶחָד, וְלָכֵן נִקְרָא אֶחָד. הֲרֵי הֵם שְׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת, אֵיךְ הֵם אֶחָד? וְאַף עַל גַּב שֶׁקּוֹרְאִים אֶחָד, אֵיךְ הֵם אֶחָד?

 240 יִחוּדָא דְּכָל יוֹמָא, אִיהוּ, יִחוּדָא לְמִנְדַּע וּלְשַׁוָּאָה רְעוּתָא. יִחוּדָא דָּא הָא אַמָרָן בְּכַמָּה דּוּכְתֵּי, יִחוּדָא דְּכָל יוֹמָא, אִיהוּ יִחוּדָא דִּקְרָא, (דברים ו) שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְיָ' אֱלֹהֵינוּ יְיָ' הָא כֻּלְּהוּ חַד, וְעַל דָּא אִקְרֵי אֶחָד. הָא תְּלַת שְׁמָהָן אִינּוּן, הֵיךְ אִינּוּן חַד, וְאַף עַל גַּב דְּקָרֵינָן אֶחָד, הֵיךְ אִינּוּן חַד.

hayichud shel kal yom hu yichud lada'at velasim et haratzon. hayichud hazzeh harei amarnu bechammah mekomot, yichud shel kal yom hu hayichud shebefasuk shema yisra'el 'he eloheinu 'he. harei kullam echad, velachen nikra echad. harei hem sheloshah shemot, eich hem echad? ve'af al gav shekkore'im echad, eich hem echad

yichuda dechal yoma, ihu, yichuda leminda uleshava'ah re'uta. yichuda da ha amaran bechammah duchettei, yichuda dechal yoma, ihu yichuda dikra, (dvrym v) shema yisra'el adonay ' eloheinu adonay ' ha kullehu chad, ve'al da ikrei echad. ha telat shemahan innun, heich innun chad, ve'af al gav dekareinan echad, heich innun chad

Translations & Notes

יחוד של כל יום הוא יחוד לדעת, ולשום כונתו. יחוד של כל יום, הוא שמע ישראל ה' אלקינו ה'. וכולם הם אחד. וע"כ נקרא אחד. הרי שלשה שמות הם, ואיך הם אחד?

 241 אֶלָּא בְּחֶזְיוֹן רוּחַ הַקֹּדֶשׁ נוֹדַע, וְהֵם בְּמַרְאֶה שֶׁל עַיִן סְתוּמָה, לָדַעַת שֶׁשְּׁלֹשָׁה אֵלֶּה אֶחָד. וְזֶהוּ סוֹד שֶׁל קוֹל שֶׁנִּשְׁמַע, קוֹל הוּא אֶחָד, וְהוּא שְׁלֹשָׁה גְוָנִים, אֵשׁ רוּחַ וּמַיִם, וְכֻלָּם אֶחָד בְּסוֹד שֶׁל הַקּוֹל. [וְאֵינָם אֶלָּא אֶחָד] אַף כָּאן - ה' אֱלֹהֵינוּ ה' הֵם אֶחָד. שְׁלֹשָׁה גְוָנִים, וְהֵם אֶחָד.

 241 אֶלָּא, בְּחֶזְיוֹנָא דְּרוּחַ קֻדְשָׁא אִתְיְידָע, וְאִינּוּן בְּחֵיזוּ דְּעֵינָא סְתִימָא, לְמִנְדַּע דִּתְלָתָא אִלֵּין אֶחָד. וְדָא אִיהוּ רָזָא דְּקוֹל דְּאִשְׁתְּמַע, קוֹל אִיהוּ חַד, וְאִיהוּ תְּלָתָא גַּוְונִין, אֶשָּׁא וְרוּחָא וּמַיָּא, וְכֻלְּהוּ חַד, בְּרָזָא דְּקוֹל. (ולאו אינון אלא חד) אוּף הָכָא: יְיָ' אֱלהֵינוּ יְיָ' אִינּוּן חַד. תְּלָתָא גַּוְונִין, וְאִינּוּן חַד.

ella bechezyon ruach hakkodesh noda, vehem bemar'eh shel ayin setumah, lada'at shesheloshah elleh echad. vezehu sod shel kol shennishma, kol hu echad, vehu sheloshah gevanim, esh ruach umayim, vechullam echad besod shel hakkol. [ve'einam ella echad] af ka'n - 'he eloheinu 'he hem echad. sheloshah gevanim, vehem echad

ella, bechezyona deruach kudsha ityeyda, ve'innun becheizu de'eina setima, leminda ditlata illein echad. veda ihu raza dekol de'ishttema, kol ihu chad, ve'ihu telata gavevnin, esha verucha umaya, vechullehu chad, beraza dekol. (vlo'v ynvn lo chd) uf hacha: adonay ' elheinu adonay ' innun chad. telata gavevnin, ve'innun chad

Translations & Notes

אלא במראה של רוח הקודש נודע, שג' קוים המרומזים בה' אלקינו ה', הם אחד, וזהו סוד הקול שנשמע, שקול הוא אחד. ובו ג' בחינות, אש רוח ומים, וכולם אחד בסוד הקול. אף כאן, ה' אלקינו ה' הם אחד. ג' בחינות והן אחד.
ז"א, רוח וקו אמצעי. בשעה שעולֶה לבינה, הנקראת אוזן, ומכריע בין ב' הקוים ימין ושמאל אשר שם, הנקראים מים ואש, מתיחדים בו ב' הקוים מים ואש, ונקרא קול הנשמע. ועל ידו נפתחו האורות דבינה ונשמעים לחוץ, שמתפשטים לחוץ, כי כולל בתוכו כל ג' הקוים, המכונים אש רוח ומים. וג' קוים האלו אינם יכולים להאיר זה בלי זה, אלא בבת אחת, כי קו ימין בלי שמאל חסר ג"ר, ושמאל בלי ימין הוא חכמה בלי חסדים שאינה יכולה להאיר, ובלי קו האמצעי אין השמאל מתיחד בימין, הרי שג' הקוים תלוים זה בזה, ואינם מאירים רק בבת אחת.
ובסוד הקול, נעשו כל הג' אחד. ואם היה חסר אחד מהם, לא היה הקול נשמע. ועל דרך זה נבחן אבא לקו ימין, ואמא לקו שמאל, וז"א עולה ומכריע ביניהם בסוד קו האמצעי. וז"ש, אף כאן, ה' אלקינו ה' אחד, כי ה' הוא אבא וקו ימין. אלקינו אמא וקו שמאל. ה' ז"א קו האמצעי, המכריע בין אבא ואמא. וכיון שהם ג' קוים, הרי גם הם אינם מאירים זה בלי זה אלא בבת אחת.