675 אֶלָּא זְבוּלוּן זָכָה עַל שֶׁהוֹצִיא פַּת מִפִּיו וְנָתַן לְפִיו שֶׁל יִשָּׂשכָר, מִשּׁוּם כָּךְ הִקְדִּימוֹ בַּבְּרָכוֹת. מִכָּאן לָמַדְנוּ, מִי שֶׁסּוֹעֵד אֶת בַּעַל הַתּוֹרָה, נוֹטֵל בְּרָכוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁזּוֹכֶה לִשְׁנֵי שֻׁלְחָנוֹת, מַה שֶּׁלֹּא זוֹכֶה בֶּן אָדָם אַחֵר. זוֹכֶה לְעֹשֶׁר שֶׁיִּתְבָּרֵךְ בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְזוֹכֶה לִהְיוֹת לוֹ חֵלֶק בָּעוֹלָם הַבָּא. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב זְבוּלֻן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת. כֵּיוָן שֶׁכָּתוּב לְחוֹף יַמִּים, אָז לָמָּה וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת? אֶלָּא לְחוֹף יַמִּים - בָּעוֹלָם הַזֶּה, לְחוֹף אֳנִיֹּת - בָּעוֹלָם הַבָּא, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קד) שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן וְגוֹ'. שֶׁשָּׁם הוּא שֶׁפַע הָעוֹלָם הַבָּא.

 675 אֶלָּא זְבוּלוּן זָכָה עַל דְּאֲפִיק פִּתָּא מִפּוּמֵיהּ, וְיָהַב לְפוּמֵיהּ דְּיִשָּׂשכָר, בְּגִינֵי כָּךְ אַקְדִּים לֵיהּ בְּבִרְכָאן. מֵהָכָא אוֹלִיפְנָא, מַאן דְּסָעִיד לְמָרֵיהּ דְּאוֹרַיְיתָא, נָטִיל בִּרְכָאן מֵעֵילָא וְתַתָּא. וְלָא עוֹד אֶלָּא דְזָכֵי לִתְרֵי פָּתוֹרֵי, מַה דְּלָא זָכֵי בַּר נָשׁ אַחֲרָא. זָכֵי לְעוּתְרָא דְיִתְבָּרַךְ בְּהַאי עַלְמָא, וְזָכֵי לְמֶהֱוֵי לֵיהּ חוּלָקָא בְּעַלְמָא דְאָתֵי. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, זְבוּלוּן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכּוֹן וְהוּא לְחוֹף אֳנִיּוֹת. כֵּיוָן דִּכְתִיב לְחוֹף יַמִּים, אַמַּאי וְהוּא לְחוֹף אֳנִיּוֹת. אֶלָּא, לְחוֹף יַמִּים, בְּעַלְמָא דֵין. לְחוֹף אֳנִיּוֹת, בְּעַלְמָא דְאָתֵי, כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר, (תהלים קד) שָׁם אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן וְגו', דְּתַמָּן הוּא נְגִידוּ דְעַלְמָא דְאָתֵי.

ella zevulun zachah al shehotzi pat mipiv venatan lefiv shel yisashchar, mishum kach hikdimo baberachot. mika'n lamadnu, mi shesso'ed et ba'al hattorah, notel berachot lema'lah ulemattah, velo od, ella shezzocheh lishnei shulchanot, mah shello zocheh ben adam acher. zocheh le'osher sheiitbarech ba'olam hazzeh, vezocheh lihyot lo chelek ba'olam haba. zehu shekatuv zevulun lechof yammim yishkon vehu lechof oniot. keivan shekatuv lechof yammim, az lammah vehu lechof oniot? ella lechof yammim - ba'olam hazzeh, lechof oniot - ba'olam haba, kemo shenne'emar (thlym kd) sham oniot yehallechun vego'. shesham hu shefa ha'olam haba

ella zevulun zachah al de'afik pitta mipumeih, veyahav lefumeih deyisashchar, beginei kach akdim leih bevircha'n. mehacha olifna, ma'n desa'id lemareih de'orayeyta, natil bircha'n me'eila vetatta. vela od ella dezachei litrei patorei, mah dela zachei bar nash achara. zachei le'utera deyitbarach beha'y alma, vezachei lemehevei leih chulaka be'alma de'atei. hada hu dichtiv, zevulun lechof yammim yishkon vehu lechof oniot. keivan dichtiv lechof yammim, amma'y vehu lechof oniot. ella, lechof yammim, be'alma dein. lechof oniot, be'alma de'atei, kema de'at amer, (thlym kd) sham oniot yehallechun vegv', detamman hu negidu de'alma de'atei

Translations & Notes

זבולון זכה שיקדימוהו ליששכר בברכות, משום שהוציא לחם מפיו ונתן לפיו של יששכר. מכאן, מי שמפרנס לבעל תורה, מקבל ברכות ממעלה ומלמטה. ולא עוד אלא שזוכה לשני שולחנות, מה שאינו זוכה אדם אחר. זוכה לעושר שיתברך בעוה"ז, וזוכה שיהיה לו חלק בעוה"ב. כמ"ש, זבולון לחוף ימים ישכון, והוא לחוף אוניות. כיוון שכתוב לחוף ימים, למה כתוב עוד, לחוף אוניות? אלא לחוף ימים, בעוה"ז, לחוף אוניות בעוה"ב. כמ"ש, שם אוניות יהלכון, שנאמר על ים גדול ורחב ידיים, הבינה, עוה"ב, כי שם השפע של עוה"ב.
השבעתי אתכם בנות ירושלים

 676 פָּתַח וְאָמַר, (שיר ה) הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי מַה תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁחוֹלַת אַהֲבָה אָנִי. וְכִי מִי קָרוֹב לַמֶּלֶךְ כְּמוֹ כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהִיא אוֹמֶרֶת, אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי מַה תַּגִּידוּ לוֹ? אֶלָּא בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם אֵלּוּ הֵם נִשְׁמוֹת הַצַּדִּיקִים, שֶׁהֵם תָּמִיד קְרוֹבִים לַמֶּלֶךְ, וּמוֹדִיעִים לַמֶּלֶךְ בְּכָל יוֹם אֶת עִסְקֵי הַגְּבִירָה.

 676 פָּתַח וְאָמַר, (שיר השירים ג) הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי מַה תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁחוֹלַת אַהֲבָה אָנִי. וְכִי מַאן קָרִיב לְמַלְכָּא כִּכְנְסֶת יִשְׂרָאֵל, דְּאִיהִי אָמְרַת אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי מַה תַּגִּידוּ לוֹ. אֶלָּא בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם, אִלֵּין אִינוּן נִשְׁמַתְהוֹן דְּצַדִּיקַיָיא דְּאִינוּן קְרֵיבִין לְמַלְכָּא תָּדִיר, וּמוֹדְעִין לְמַלְכָּא בְּכָל יוֹמָא עִסְקוֹי דְמַטְרוֹנִיתָא.

patach ve'amar, (shyr h) hishba'tti etchem benot yerushalayim im timtze'u et dodi mah tagidu lo shecholat ahavah ani. vechi mi karov lammelech kemo keneset yisra'el, shehi omeret, im timtze'u et dodi mah tagidu lo? ella benot yerushalayim ellu hem nishmot hatzadikim, shehem tamid kerovim lammelech, umodi'im lammelech bechal yom et iskei hagevirah

patach ve'amar, (shyr hshyrym g) hishba'tti etchem benot yerushalayim im timtze'u et dodi mah tagidu lo shecholat ahavah ani. vechi ma'n kariv lemalka kichneset yisra'el, de'ihi amerat im timtze'u et dodi mah tagidu lo. ella benot yerushalayim, illein inun nishmathon detzadikayay de'inun kereivin lemalka tadir, umode'in lemalka bechal yoma iskoy dematronita

Translations & Notes

השבעתי אתכם בנות ירושלים, אם תמצאו את דודי, מה תגידו לו, שחולת אהבה אני. מי הוא קרוב יותר אל המלך מכנסת ישראל, הנוקבא? והיא אומרת להם, אם תמצאו את דודי, מה תגידו לו? אלא, בנות ירושלים, הן נשמות הצדיקים, שהן קרובות אל המלך תמיד, ומודיעות אל המלך בכל יום שלומה של המטרוניתא, הנוקבא.

 677 שֶׁכָּךְ לָמַדְנוּ, בְּשָׁעָה שֶׁהַנְּשָׁמָה יוֹרֶדֶת לָעוֹלָם, כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל נִכְנֶסֶת עָלֶיהָ בְּקִיּוּם שֶׁל שְׁבוּעָה, שֶׁתַּגִּיד לַמֶּלֶךְ וְתוֹדִיעַ לוֹ אַהֲבָתָהּ אֵלָיו, כְּדֵי לְהִתְפַּיֵּס עִמּוֹ.

 677 דְּהָכִי אוֹלִיפְנָא, בְּשַׁעְתָּא דְנִשְׁמָתָא נָחֲתַת לְעַלְמָא, כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל עָאלַת עֲלָהּ בְּקִיּוּמָא דְאוֹמָאָה, דִּיחֲוֵי לְמַלְכָּא, וְיוֹדַע לֵיהּ רְחִימוּתָא דִילָהּ לְגַבֵּיהּ, בְּגִין לְאִתְפַּיְיסָא בַּהֲדֵיהּ.

shekach lamadnu, besha'ah shehanneshamah yoredet la'olam, keneset yisra'el nichneset aleiha bekium shel shevu'ah, shettagid lammelech vetodia lo ahavatah elav, kedei lehitpayes immo

dehachi olifna, besha'tta denishmata nachatat le'alma, keneset yisra'el a'lat alah bekiuma de'oma'ah, dichavei lemalka, veyoda leih rechimuta dilah legabeih, begin le'itpayeysa bahadeih

Translations & Notes

בשעה שהנשמה יורדת לעולם, כנסת ישראל, הנוקבא, באה עליה בשבועה, שתגיד למלך ותודיע לו את אהבתה אליו, בשביל להתרצות עימו.
כי ז"א קו ימין, הנוקבא קו שמאל. וב' הקווים ימין ושמאל במחלוקת. וכמו שזו"ן עולים למ"ן לב' קווי הבינה, ישסו"ת, ועושים שלום ביניהם בקו אמצעי, היוצא על מסך דחיריק, כן נשמות הצדיקים עולים למ"ן לז"א ונוקבא, ונעשות להם קו אמצעי, ועושות שלום ביניהם. וע"כ נאמר, שהנוקבא משביעה את הנשמות להגיד ולהודיע למלך, ז"א, את אהבתה, בשביל להתרצות עימו, שיעלו למ"ן ויהיו לקו אמצעי, העושה שלום בין ב' קווים ימין ושמאל, ז"א ונוקבא.