379 וְלָכֵן וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר וגו'. וְלָאָרֶץ שֶׁלָּנוּ. וְלֹא דַי לָהֶם שֶׁעוֹמֵד הוּא לְהַסְטוֹת הָעוֹלָם לְחִנָּם וּלְקַטְרֵג תָּמִיד, כָּל שֶׁכֵּן שֶׁגּוֹזְלִים מִמֶּנּוּ מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ לָקַחַת. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָס עַל בָּנָיו, וְלָכֵן מַקְרִיבִים אֶת הָעֶגְלָה הַזּוֹ, כְּדֵי לְתַקֵּן עִמּוֹ מַה שֶּׁנִּלְקְחָה אוֹתָהּ נְשָׁמָה שֶׁל הָאָדָם מִמֶּנּוּ, וְלֹא יִמָּצֵא מְקַטְרֵג עַל [ד''א הַקְּרוֹבִים בְּזֶה] הָעוֹלָם.

 379 וּבְגִין כָּךְ וְלָאָרֶץ לא יְכֻפָּר וְגו' וְלָאָרֶץ דִּילָן. וְלָא דַּי לוֹן דְּקָאִים אִיהוּ לְמִסְטֵי עָלְמָא לְמַגָּנָא וּלְקַטְרְגָא תָּדִיר כָל שֶׁכֵּן דְּגָזְלִין מִינֵיהּ מַה דְּאִית לֵיהּ לְנַטְלָא. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא חָיִיס עַל בְּנוֹי, וּבְגִין כָּךְ קָרֵבִין עַל הַאי עֶגְלָא, בְּגִין לְתָקָּנָא עִמֵּיהּ מַה דְּאִתְנְטִיל הַהִיא נִשְׁמָתָא דְּבַּר נָשׁ מִנֵּיהּ, וְלָא יִשְׁתְּכַח מְקַטְרְגָא עַל (ד''א ל''ג קריבין בהאי) עָלְמָא.

velachen vela'aretz lo yechupar vgv'. vela'aretz shellanu. velo day lahem she'omed hu lehastot ha'olam lechinnam ulekatreg tamid, kal sheken shegozelim mimmennu mah sheiesh lo lakachat. vehakkadosh baruch hu chas al banav, velachen makrivim et ha'eglah hazzo, kedei letakken immo mah shennilkechah otah neshamah shel ha'adam mimmennu, velo yimmatze mekatreg al [d" hakkerovim bezeh] ha'olam

uvegin kach vela'aretz lo yechupar vegv' vela'aretz dilan. vela day lon deka'im ihu lemistei alema lemagana ulekatrega tadir chal sheken degazelin mineih mah de'it leih lenatla. vekudesha berich hu chayis al benoy, uvegin kach karevin al ha'y egla, begin letakkana immeih mah de'itnetil hahi nishmata debar nash minneih, vela yishttechach mekatrega al (d'' l''g kryvyn vh'y) alema

Translations & Notes

משום זה כתוב, ולארץ לא יכופר... ולא די רוצחים, שהנחש הרע, עומד להשׂטין על העולם בחנם, ומקטרג תמיד, אע"פ שלא חטאו. כל שכן בעת שגוזלים ממנו מה שיש לו ליטול, אשר עם גזלה הזו שגוזל ממלאך המוות, מוסיף טומאה ופוגם גם בכלים הטהורים של המלכות הבאים מבינה, ומסלק האורות מכל פרצוף המלכות. וע"כ כתוב, ולארץ לא יכופר... כי אם בדם שופכו. שצריכים לכפר על הארץ, המלכות, להחזיר לה ג"ר דאורותיה שנסתלקו ממנה בעוון הרוצח.
והקב"ה מרחם על בניו, וע"כ מקריבים עגלה כדי לתקן על ידו ב' דברים:
א. מה שניטל נשמת האדם מן הנרצח, שעי"ז פרחו אורות ג"ר מהמלכות וצריכים להחזיר לה הג"ר.
ב. שלא יקטרג על העולם. כי אחר שנמשכו לה הג"ר בתיקון א', יש כוח לנחש לקטרג על העולם, וסותם אורות העולם, עי"ז שנאחז בג"ר הללו הנמשכים מקו שמאל. וע"כ כדי להעביר הקטרוג צריכים לתיקון ב'.
ועמֵך כולם צדיקים. מה הטעם שכתוב, ועמֵך כולם צדיקים? והאם כל ישראל הם צדיקים? והרי כמה רשעים יש בישראל, כמה חוטאים, וכמה פושעים, שעוברים על מצוות התורה?

 380 וְסוֹד עֶלְיוֹן שָׁנִינוּ כָּאן. שׁוֹר, פָּרָה, עֵגֶל, עֶגְלָה - כֻּלָּם בְּסוֹד עֶלְיוֹן נִמְצָאִים, וְלָכֵן בָּזֶה מְתַקְּנִים אוֹתוֹ, וְזֶהוּ שֶׁכָּתוּב (דברים כא) יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכֻה אֶת הַדָּם הַזֶּה וגו'. לֹא שָׁפְכוּ וְלֹא גָרַמְנוּ מִיתָתוֹ. וּבָזֶה לֹא נִמְצָא עֲלֵיהֶם מְקַטְרֵג, וּבַכֹּל נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עֵצָה לָעוֹלָם.

 380 וְרָזָא עִלָּאָה תָּנִינָן הָכָא: שׁוֹר פָּרָה, עֵגֶל עֶגְלָה, כֻּלְהוּ בְּרָזָא עִלָּאָה אִשְׁתְּכָחוּ, וּבְגִין כָּךְ בְּדָא מְתַקְּנִין לֵיהּ, וְדָא הוּא דִכְתִיב, (דברים כא) יָדֵינוּ לא שָׁפְכֻה אֶת הַדָּם הַזֶּה וְגו' לא שָׁפְכֻה וְלָא גָרִימְנָא מִיתָתֵיהּ, וּבְדָא לָא אִשְׁתְּכַח מְקַטְרְגָא עֲלַיְיהוּ, וּבְכוֹלָּא יָהִיב קוּדְשָׁא בְּרִיךְ עֵיטָא לְעָלְמָא.

vesod elyon shaninu ka'n. shor, parah, egel, eglah - kullam besod elyon nimtza'im, velachen bazeh metakkenim oto, vezehu shekatuv (dvrym ch) yadeinu lo shafechuh et hadam hazzeh vgv'. lo shafechu velo garamnu mitato. uvazeh lo nimtza aleihem mekatreg, uvakol natan hakkadosh baruch hu etzah la'olam

veraza illa'ah taninan hacha: shor parah, egel eglah, kulhu beraza illa'ah ishttechachu, uvegin kach beda metakkenin leih, veda hu dichtiv, (dvrym ch) yadeinu lo shafechuh et hadam hazzeh vegv' lo shafechuh vela garimna mitateih, uveda la ishttechach mekatrega alayeyhu, uvecholla yahiv kudesha berich eita le'alema

Translations & Notes

שור, פרה, עגל, עגלה. כולם נמצאים בסוד עליון, ולפיכך בעגלה מתקנים אותו. וכמ"ש, ידינו לא שפכה את הדם הזה. לא שפכה, וגם לא גרמנו את מיתתו. ובזה לא נמצא מקטרג עליהם, ועל הכל נותן הקב"ה עצה לעולם, כי אמר שצריכים ב' תיקונים לעוון הרציחה:
א. לחזור ולהמשיך הג"ר אל המלכות.
ב. להעביר הקטרוג מן ג"ר של המלכות.
ותיקון הא' נעשה ע"י הבאת העגלה והורדתה לנחל איתן. כי הארת השמאל נקרא פני שור. ויש בה ד' מדרגות חו"ב תו"מ, והן שור פרה עגל עגלה. וכל בחינה מתקן את הבחינה שכנגדה, וכיוון שצריכים לתקן כאן את המלכות, על כן מביאים עגלה שהיא כנגד המלכות, כדי לעורר למעלה המשכת מוחין דג"ר דשמאל אל המלכות. אמנם כיוון שנמשכים הג"ר דשמאל להמלכות, יש פחד מפני קטרוג השטן, אחיזתו בהשמאל. ע"כ צריכים לתיקון הב', להעביר את הקטרוג שהוא לערוף את העגלה בנחל, שע"י עריפה זו מבטלים ג"ר דג"ר דהארת השמאל ונשארים רק ו"ק דג"ר, שאז אין יותר אחיזה אל השטן במוחין הללו.
ונודע שלכל תיקון עליון צריכים לעורר מלמטה בחינת מעשה ודיבור. וע"כ צריכים ג"כ שיאמרו הזקנים, ידינו לא שפכה הדם הזה, שחוזרים וממשיכים ג"ר למלכות שנסתלקו ממנה בעוון שפיכת דמים, והוא כנגד המעשה דהבאת העגלה לנחל איתן שזה תיקון א'. ועינינו לא ראו, היינו הסתרת הג"ר המכונים ראייה, שבזה מעבירים את קטרוג הנחש מהארת השמאל, שזה תיקון הב' כנגד המעשה של עריפת העגלה. תיקון הא' להמשכת הג"ר דשמאל, תיקון הב' להעביר קטרוגו של השטן.
ר"ה ויום הכיפורים
אשריהם ישראל, שמקריבים קרבן רצון לפני הקב"ה, שמקריבים בניהם לקרבן לשמונה ימים. וכשנימולו, נכנסים באותו חלק הטוב של הקב"ה, שכתוב, וצדיק יסוד עולם. כיוון שנכנסו בחלק הזה של הצדיק בזכות המילה, המה נקראים צדיקים. וודאי כולם צדיקים, כי כולם נימולו, ואפילו הרשעים שבישראל. וע"כ אמר הכתוב, ועמֵך כולם צדיקים.

 381 בֹּא רְאֵה, כְּמוֹ זֶה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁנִּמְצָא הַדִּין בָּעוֹלָם, הוּא עוֹמֵד לְקַטְרֵג, וְיִשְׂרָאֵל צְרִיכִים לְהִתְעוֹרֵר בַּשּׁוֹפָר וּלְעוֹרֵר קוֹל שֶׁכָּלוּל בְּאֵ''שׁ וּמַיִ''ם רוּ''חַ וְנַעֲשִׂים אֶחָד, וּלְהַשְׁמִיעַ אוֹתוֹ קוֹל מִתּוֹךְ הַשּׁוֹפָר.

 381 תָּא חֲזֵי, כְּגווָֹנָא דָא בְּיוֹם רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים דְּדִינָא אִשְׁתְּכַח בְּעָלְמָא, אִיהוּ קָאִים לְקַטְרְגָא וְיִשְׂרָאֵל בָּעְיָין לְאִתְעָרָא בְּשׁוֹפָר, וּלְאַתְעָרָא קוֹל דְּכָלִיל בְּאֶשָׁ''א וּמַיָ''א וְרוּחָ''א וְאִתְעֲבִידוּ חָד, וּלְאַשְׁמָעָא הַהוּא קוֹל מִגּוֹ שׁוֹפָר.

bo re'eh, kemo zeh bero'sh hashanah veyom hakipurim, shennimtza hadin ba'olam, hu omed lekatreg, veyisra'el tzerichim lehit'orer bashofar ule'orer kol shekalul bee"sh umayi"m ru"ach vena'asim echad, ulehashmia oto kol mittoch hashofar

ta chazei, kegvona da beyom ro'sh hashanah veyom hakipurim dedina ishttechach be'alema, ihu ka'im lekatrega veyisra'el ba'yayn le'it'ara beshofar, ule'at'ara kol dechalil be'esha'' umaya'' verucha'' ve'it'avidu chad, ule'ashma'a hahu kol migo shofar

Translations & Notes

ביום ראש השנה ויום הכיפורים שהדין בעולם והשטן עומד לקטרג, שישראל צריכים אז להתעורר בשופר ולעורר קול הכלול ממים אש ורוח, חג"ת, שנעשו בו אחד, ולהשמיע אותו הקול מתוך השופר.
י"ב חודשי השנה הם תיקון המלכות מתחילתה עד סופה. וכיוון שסופה אינו נשלם לגמרי עד גמר התיקון, ע"כ צריכים בכל שנה לחזור ולתקנה. וע"כ בכל ראש השנה אנו מתחילים מבראשית תיקון המלכות, כמו שנאצלה ביום ד' דמעשה בראשית, כמ"ש, ויעש אלקים את שני מאורות הגדולים, שאז הייתה בשלימות ג"ר דהארת השמאל, שהוא הארת השורוק, חכמה בלי חסדים. וע"כ קטרגה הלבנה: אין ב' מלכים משתמשים בכתר אחד, שלא הייתה יכולה לסבול חיסרון החסדים. וזה קטרוג השטן גם כן, שקטרוגו נאחז בהמלכות להמשיך דינים כל אימת שמאירים ג"ר דשמאל. וצריכים להעביר אחיזת השטן וקטרוגו מן המלכות בעת ההוא. כיוון שנגלו בר"ה ג"ר דשמאל, עומד אז השטן לקטרג על המלכות.
וכדי להעביר קטרוג השטן, צריכים לעשות פעולה לבטל ג"ר דג"ר של הארת השמאל כמו שנעשה ע"י עריפת העגלה, וע"י אמירת הזקנים ועינינו לא ראו בתיקון הב'. ופעולה זו זה הקול שמעלים ע"י השופר. ונודע שיש ב' מיני קולות:
א. קול המלכות הבלתי נמתקת בבינה.
ב. קול הבינה או מלכות הנמתקת בבינה, שאז קולה כקול הבינה, שקול דבינה מעלים כדי למעט הג"ר דג"ר.
בינה מכונה שופר, המסך דחיריק, שעליו יוצא קו אמצעי המייחד ב' הקווים ימין ושמאל זה בזה. קול כלול בג' קווים המכונים: מים אש רוח. וע"י המסך הזה נעשו ג' קווים אחד, ועי"ז נתמעט ג"ר דג"ר מהשמאל. ואז מסתלק קטרוג השטן מהמלכות.
וע"כ כתוב, לעולם יִירשו אָרץ, נצר מטעַי. השכינה הנקראת ארץ, כמ"ש, פיתחו לי שערי צדק, אבוא בם. וכתוב, זה השער לה' צדיקים יבואו בו, אלו שנימולו ונקראים צדיקים. ארץ הוא מלכות. וכיוון שנימולו, הם נקראים צדיקים, שפותחים להם שערי צדק, שערי המלכות. הרי שכל ישראל יירשו ארץ, שבשביל שנימולו פותחים להם השערים.
נצר מטעַי, נצר מאלו הנטיעות שנטע הקב"ה בגן עדן, אשר ארץ הזו הוא אחת מאלו הנטיעות. הנטיעות הן ע"ס שבגן עדן, והמלכות שבהן נקראת ארץ. וע"כ יש לישראל חלק טוב בעוה"ב, שכתוב, ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ.
ה' קטנה וה' גדולה [ה' זעירא וה' רברבא]