394 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, בֹּא רְאֵה שֶׁכָּךְ הוּא, שֶׁכָּתוּב (שם) מֶלֶךְ אָסוּר בָּרְהָטִים, וְכָתוּב אַחֲרָיו מַה יָּפִית וּמַה נָּעַמְתְּ. וְאָמַר רַבִּי יְהוּדָה, בְּאוֹתוֹ זְמַן עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְשַׂמֵּחַ עוֹלָמוֹ וְלִשְׂמֹחַ בִּבְרִיּוֹתָיו, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קד) יִשְׂמַח ה' בְּמַעֲשָׂיו. וַאֲזַי יִהְיֶה שְׂחוֹק בָּעוֹלָם מַה שֶּׁאֵין כֵּן עַכְשָׁו, שֶׁכָּתוּב (שם קכו) אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וגו'. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים, שֶׁאֲזַי עֲתִידִים בְּנֵי אָדָם לוֹמַר שִׁירָה, שֶׁהוּא עֵת שְׂחוֹק. רַבִּי אַבָּא אָמַר, הַיּוֹם שֶׁיִּשְׂמַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִם בְּרִיּוֹתָיו, לֹא הָיְתָה שִׂמְחָה כְּמוֹתָהּ מִיּוֹם שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם, וְהַצַּדִּיקִים הַנִּשְׁאָרִים בִּירוּשָׁלַיִם לֹא יָשׁוּבוּ עוֹד לַעֲפָרָם, שֶׁכָּתוּב (ישעיה ד) וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלַיִם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ. הַנּוֹתָר בְּצִיּוֹן וּבִירוּשָׁלַיִם דַּוְקָא.

 394 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה תָּא חֲזֵי, שֶׁכָּךְ הוּא דִּכְתִיב, (שיר השירים ז) מֶלֶךְ אָסוּר בָּרְהָטִים. וּכְתִיב בַּתְרֵיהּ מַה יָּפִית וּמַה נָּעַמְתְּ. וְאָמַר רַבִּי יְהוּדָה בְּאוֹתוֹ זְמַן עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְשַׂמֵּחַ עוֹלָמוֹ וְלִשְׂמוֹחַ בִּבְרִיּוֹתָיו שֶׁנְּאֱמַר (תהלים קד) יִשְׂמַח יְיָ בְּמַעֲשָׂיו. וְאֲזַי יִהְיֶה שְׂחוֹק בָּעוֹלָם מַה שֶּׁאֵין עַכְשָׁיו, דִּכְתִיב, (תהלים קכו) אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וגו'. הֲדָא הוּא דִכְתִיב וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְּחוֹק עָשָׂה לִי אֱלהִים. שֶׁאֲזַי עֲתִידִים בְּנֵי אָדָם לוֹמַר שִׁירָה שֶׁהוּא עֵת שְׂחוֹק. רַבִּי אַבָּא אָמַר הַיּוֹם שֶׁיִּשְׂמַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִם בְּרִיּוֹתָיו לֹא הָיְתָה שִׂמְחָה כְּמוֹתָהּ מִיּוֹם שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם, וְהַצַּדִּיקִים הַנִּשְׁאָרִים בִּירוּשָׁלַיִם לא יָשׁוּבוּ עוֹד לְעַפְרָם דִּכְתִיב, (ישעיה ד) והָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִּיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּיְרוּשָׁלַםִ קָדוֹשׁ יֵאָמַר לוֹ. הַנּוֹתָר בְּצִּיּוֹן וּבִיְרוּשָׁלַםִ דַּיְיקָא.

amar rabi yehudah, bo re'eh shekach hu, shekatuv (shm) melech asur barehatim, vechatuv acharav mah yafit umah na'amt. ve'amar rabi yehudah, be'oto zeman atid hakkadosh baruch hu lesammeach olamo velismoach bivriotav, shenne'emar (thlym kd) yismach 'he bema'asav. va'azay yihyeh sechok ba'olam mah she'ein ken achshav, shekatuv (shm kchv) az yimmale sechok pinu vgv'. zehu shekatuv vatto'mer sarah tzechok asah li elohim, she'azay atidim benei adam lomar shirah, shehu et sechok. rabi aba amar, hayom sheiismach hakkadosh baruch hu im beriotav, lo hayetah simchah kemotah miom shennivra ha'olam, vehatzadikim hannish'arim birushalayim lo yashuvu od la'afaram, shekatuv (ysh'yh d) vehayah hannish'ar betzion vehannotar birushalayim kadosh ye'amer lo. hannotar betzion uvirushalayim davka

amar rabi yehudah ta chazei, shekach hu dichtiv, (shyr hshyrym z) melech asur barehatim. uchetiv batreih mah yafit umah na'amt. ve'amar rabi yehudah be'oto zeman atid hakkadosh baruch hu lesammeach olamo velismoach bivriotav shenne'emar (thlym kd) yismach adonay bema'asav. ve'azay yihyeh sechok ba'olam mah she'ein achshav, dichtiv, (thlym kchv) az yimmale sechok pinu vgv'. hada hu dichtiv vatto'mer sarah tzechok asah li elhim. she'azay atidim benei adam lomar shirah shehu et sechok. rabi aba amar hayom sheiismach hakkadosh baruch hu im beriotav lo hayetah simchah kemotah miom shennivra ha'olam, vehatzadikim hannish'arim birushalayim lo yashuvu od le'afram dichtiv, (ysh'yh d) vhayah hannish'ar betzion vehannotar birushalami kadosh ye'amar lo. hannotar betzion uvirushalami dayeyka

Translations & Notes

אמר הקב"ה ליהושע, הרי ישראל ערלים הם, שלא פרעו ולא נגלה בשר קודש, ואינם מקיימים הברית שלי. ואתה רוצה להביאם לארץ, ולהכניע את שונאיהם, שוב מוֹל את בני ישראל שנית. ומטרם שפרעו ונתגלה ברית הזה, לא נכנסו לארץ, ולא נכנעו שונאיהם.
אף כאן, כיוון שהתנדבו ישראל באות ברית הזה, נכנעו שונאיהם תחתיהם, והברכות חזרו לעולם. כמ"ש, בפרוע פרעות בישראל, שהוא פריעה, בהתנדב עם, שהתנדבו לשמור את זה, בָּרכו ה'. ומטעם זה התחילה שירת דבורה וברק בפסוק הזה.

 395 אָמַר רַבִּי אָחָא, אִם כֵּן מְעַטִּים הֵם. אֶלָּא כָּל אוֹתָם שֶׁנִּשְׁאֲרוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשָׁה דִּינָם כִּירוּשָׁלַיִם וּכְצִיּוֹן לְכָל דָּבָר. מְלַמֵּד שֶׁכָּל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בִּכְלַל יְרוּשָׁלַיִם הִיא, מִמַּשְׁמָע שֶׁכָּתוּב (ויקרא יט) וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ. הַכֹּל בַּכְּלָל.

 395 אָמַר רַבִּי אַחָא אִם כֵּן זְעִירִין אִנּוּן, אֶלָּא כָּל אִנּוּן דְּאִשְׁתְּאָרוּ בְּאַרְעָא קַדִּישָׁא דְיִשְׂרָאֵל דִּינָא דִלְהוֹן כִּיְרוּשָׁלַםִ וּכְצִּיּוֹן לְכָל דָּבָר. מְלַמֵּד דְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בִּכְלַל יְרוּשָׁלַםִ הִיא, מִמַּשְׁמַע דִּכְתִיב, (ויקרא יט) וכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ הַכֹּל בִּכְלָל.

amar rabi acha, im ken me'attim hem. ella kal otam shennish'aru be'eretz yisra'el hakkedoshah dinam kirushalayim uchetzion lechal davar. melammed shekal eretz yisra'el bichlal yerushalayim hi, mimmashma shekatuv (vykr yt) vechi tavo'u el ha'aretz. hakol bakelal

amar rabi acha im ken ze'irin innun, ella kal innun de'ishtte'aru be'ar'a kadisha deyisra'el dina dilhon kirushalami uchetzion lechal davar. melammed dechal eretz yisra'el bichlal yerushalami hi, mimmashma dichtiv, (vykr yt) vchi tavo'u el ha'aretz hakol bichlal

Translations & Notes

ואמר הקב"ה למשה, וכי אתה הולך להוציא את ישראל ממצרים, ולהכניע מלך רב ושליט, ואתה מבטל מצווה ממך, כי בנך לא נימול. מיד, ויבקש הֲמיתו.

 396 רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי אֶלְעָזָר שָׁאַל לְרַבִּי חִזְקִיָּה. אָמַר לוֹ, מֵתִים שֶׁעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַחֲיוֹתָם, לָמָּה לֹא נָתַן נִשְׁמָתָם בְּמָקוֹם שֶׁנִּקְבְּרוּ שָׁם, וְיָבֹאוּ לְהֵחָיוֹת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל? אָמַר לוֹ, נִשְׁבַּע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם, וְשֶׁלֹּא תֵהָרֵס לְעוֹלָמִים. שֶׁאָמַר רַבִּי יִרְמְיָה, עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְחַדֵּשׁ עוֹלָמוֹ וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם וּלְהוֹרִידָהּ בְּנוּיָה מִלְמַעְלָה [בִּנְיָן] כְּדֵי שֶׁלֹּא יֵהָרֵס, וְנִשְׁבַּע שֶׁלֹּא תִגְלֶה עוֹד כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, וְנִשְׁבַּע שֶׁלֹּא יֵהָרֵס בִּנְיַן יְרוּשָׁלַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה סב) לֹא יֵאָמֵר לָךְ עוֹד עֲזוּבָה וּלְאַרְצֵךְ לֹא יֵאָמֵר עוֹד שְׁמָמָה. וּבְכָל מָקוֹם שֶׁאַתָּה מוֹצֵא לֹא לֹא - הִיא שְׁבוּעָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (בראשית ט) וְלֹא יִכָּרֵת כָּל בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל וְלֹא יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל וְגוֹ', וְכָתוּב (ישעיה נד) אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ. מִכָּאן שֶׁלֹּא לֹא - שְׁבוּעָה. וּמִן לָאו אַתָּה שׁוֹמֵעַ הֵן. וְעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְקַיֵּם עוֹלָמוֹ קִיּוּם שֶׁלֹּא תִגְלֶה כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל וְלֹא יֵהָרֵס בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, לְפִיכָךְ אֵין מְקַבְּלִים נִשְׁמָתָם אֶלָּא בְּמָקוֹם קַיָּם לְעוֹלָמִים, כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה הַנְּשָׁמָה קַיֶּמֶת בַּגּוּף לְעוֹלָמִים. וְזֶה הוּא שֶׁכָּתוּב הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלַיִם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ וגו'.

 396 רַבִּי יְהוּדָה בְּרַבִּי אֶלְעָזָר שָׁאַל לְרַבִּי חִזְקִיָּה, אָמַר לוֹ מֵתִים שֶׁעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַחֲיוֹתָם, לָמָּה לָא יָהִיב נִשְׁמַתְהוֹן בְּאֲתַר דְּאִתְקְבָרוּ תַּמָּן וְיֵיתוּן לְאַחֲיָיא בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל. אָמַר לוֹ נִשְׁבַּע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְנוֹת יְרוּשָׁלַםִ וְשֶׁלֹּא תֵּהָרֵס לְעוֹלָמִים, דְּאָמַר רַבִּי יִרְמְיָה עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְחַדֵשׁ עוֹלָמוֹ וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלַםִ וּלְהוֹרִידָהּ בְּנוּיָה מִלְּמַעְלָה (ס''א בנין) בְּגִין שֶׁלֹּא יִהָרֵס, וְנִשְׁבַּע שֶׁלא תִּגְלֶה עוֹד כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, וְנִשְׁבַּע שֶׁלֹּא יֵהָרֵס בִּנְיַן יְרוּשָׁלַ ם, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה סב) לא יִאָמֵר לָךְ עוֹד עֲזוּבָה וּלְאַרְצֵּךְ לֹא יֵאָמֵר עוֹד שְׁמָמָה. וּבְכָל מָקוֹם שֶׁאַתָּה מוֹצֵּא לא לֹא, הִיא שְׁבוּעָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (בראשית ט) וְלֹא יִכָּרֵת כָּל בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל ולֹא יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל וְגו' וּכְתִיב, (ישעיה נד) אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ. מִכָּאן שֶׁלֹּא לֹא, שְׁבוּעָה. וּמִן לָאו אַתָּה שׁוֹמֵעַ הֵן. וְעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְקַיֵּים עוֹלָמוֹ קִיּוּם שֶׁלֹּא תִּגְלֶה כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל וְלֹא תֵּהָרֵס בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, לְפִיכָךְ אֵין מְקַבְּלִין נִשְׁמָתָן אֶלָּא בְּמָקוֹם קַיָּים לְעוֹלָמִים, כְּדֵי שֶׁתִּהְיְה הַנְּשָׁמָה קַיֶּימֶת בַּגּוּף לְעוֹלָמִים, ודָא הוּא דִכְתִיב הַנִּשְׁאָר בְּצִּיּוֹן והַנּוֹתָר בִּיְרוּשָׁלַם קָדוֹשׁ יֵאָמֵר לוֹ וגו'.

rabi yehudah berabi el'azar sha'al lerabi chizkiah. amar lo, metim she'atid hakkadosh baruch hu lehachayotam, lammah lo natan nishmatam bemakom shennikberu sham, veyavo'u lehechayot be'eretz yisra'el? amar lo, nishba hakkadosh baruch hu livnot yerushalayim, veshello tehares le'olamim. she'amar rabi yirmeyah, atid hakkadosh baruch hu lechadesh olamo velivnot yerushalayim ulehoridah benuyah milma'lah [binyan] kedei shello yehares, venishba shello tigleh od keneset yisra'el, venishba shello yehares binyan yerushalayim, shenne'emar (ysh'yh sv) lo ye'amer lach od azuvah ule'artzech lo ye'amer od shemamah. uvechal makom she'attah motze lo lo - hi shevu'ah. zehu shekatuv (vr'shyt t) velo yikaret kal basar od mimmei hammabul velo yihyeh od mabul vego', vechatuv (ysh'yh nd) asher nishba'tti me'avor mei noach. mika'n shello lo - shevu'ah. umin la'v attah shomea hen. ve'atid hakkadosh baruch hu lekayem olamo kium shello tigleh keneset yisra'el velo yehares binyan beit hammikdash, lefichach ein mekabelim nishmatam ella bemakom kayam le'olamim, kedei shettihyeh hanneshamah kayemet baguf le'olamim. vezeh hu shekatuv hannish'ar betzion vehannotar birushalayim kadosh ye'amer lo vgv

rabi yehudah berabi el'azar sha'al lerabi chizkiah, amar lo metim she'atid hakkadosh baruch hu lehachayotam, lammah la yahiv nishmathon be'atar de'itkevaru tamman veyeitun le'achayay be'ar'a deyisra'el. amar lo nishba hakkadosh baruch hu livnot yerushalami veshello tehares le'olamim, de'amar rabi yirmeyah atid hakkadosh baruch hu lechadesh olamo velivnot yerushalami ulehoridah benuyah millema'lah (s'' vnyn) begin shello yihares, venishba shelo tigleh od keneset yisra'el, venishba shello yehares binyan yerushala m, shenne'emar (ysh'yh sv) lo yi'amer lach od azuvah ule'artzech lo ye'amer od shemamah. uvechal makom she'attah motze lo lo, hi shevu'ah, hada hu dichtiv, (vr'shyt t) velo yikaret kal basar od mimmei hammabul vlo yihyeh od mabul vegv' uchetiv, (ysh'yh nd) asher nishba'tti me'avor mei noach. mika'n shello lo, shevu'ah. umin la'v attah shomea hen. ve'atid hakkadosh baruch hu lekayeim olamo kium shello tigleh keneset yisra'el velo tehares binyan beit hammikdash, lefichach ein mekabelin nishmatan ella bemakom kayaym le'olamim, kedei shettihyeh hanneshamah kayeimet baguf le'olamim, vda hu dichtiv hannish'ar betzion vhannotar birushalam kadosh ye'amer lo vgv

Translations & Notes

ירד גבריאל בלהב אש לשרפו, ונרמז נחש שרף אחד שיבלע אותו לתוכו. למה דווקא נחש? אמר לו הקב"ה, אתה הולך להרוג נחש גדול ותקיף, התנין הגדול הרובץ תוך יאוריו, שהוא מלך מצרים. ובנך לא נימול. מיד נרמז לנחש אחד שיהרוג את משה.