478 בְּשִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ יִתְגַּלֶּה מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ בְּאֶרֶץ הַגָּלִיל, וְכוֹכָב אֶחָד בְּצַד מִזְרָח יִבְלַע שִׁבְעָה כּוֹכָבִים מִצַּד צָפוֹן, וְשַׁלְהֶבֶת אֵשׁ שְׁחוֹרָה תִּהְיֶה תְלוּיָה בָּרָקִיעַ שִׁשִּׁים יוֹם, וּקְרָבוֹת יִתְעוֹרְרוּ בָעוֹלָם לְצַד צָפוֹן, וּשְׁנֵי מְלָכִים יִפְּלוּ בְּאוֹתָם קְרָבוֹת.

 478 בְּשִׁיתִּין וְשִׁית יִתְגְּלֵי מַלְכָּא מְשִׁיחָא בְּאַרְעָא (שמות ז ב, ט ב) דְגָלִיל, וְכַד כֹּכָבָא דְּבִסְטַר מִזְרָח יִבְלַע שֶׁבַע כֹּכְבַיָא מִסְטַר צָפוֹן, וְשַׁלְהוֹבָא דְּאֶשָׁא אוּכְמָא תְּהֵא תַּלְיָא בִּרְקִיעָא שִׁיתִּין יוֹמִין, וּקְרָבִין יִתְעָרוּן בְּעַלְמָא לִסְטַר צָפוֹן, וּתְרִין מַלְכִין יִפְּלוּן בְּאִנּוּן קְרָבִין.

beshishim vashesh yitgalleh melech hammashiach be'eretz hagalil, vechochav echad betzad mizrach yivla shiv'ah kochavim mitzad tzafon, veshalhevet esh shechorah tihyeh teluyah barakia shishim yom, ukeravot yit'oreru va'olam letzad tzafon, ushenei melachim yipelu be'otam keravot

beshittin veshit yitgelei malka meshicha be'ar'a (shmvt z v, t v) degalil, vechad kochava devistar mizrach yivla sheva kochevaya mistar tzafon, veshalhova de'esha uchema tehe talya birki'a shittin yomin, ukeravin yit'arun be'alma listar tzafon, uterin malchin yipelun be'innun keravin

Translations & Notes

בשישים ושש שנים יתגלה מלך המשיח בארץ הגליל, והוא משיח בן יוסף, וע"כ מקום גילוי שלו ארץ הגליל, נחלת יוסף. וכאשר כוכב שבצד מזרח יבלע שבע כוכבים שמצד צפון, ושלהבת אש שחור תהיה תלויה ברקיע שישים ימים, ומלחמות יתעוררו בעולם על צד צפון, וב' מלכים יפלו באלו המלחמות, ויתחברו כל העמים על בת יעקב, לדחותה מן העולם, שעל אותו הזמן כתוב, ועת צרה היא ליעקב וממנה יוושע, הנה אז יכלו כל הנפשות מגוף, וצריכים לחזור ולהתחדש. וסימנך, כל הנפש הבאה ליעקב מצרימה, כל נפש שישים ושש.
כי מטרם גאולה השלימה העתידה, היו גאולות ממצרים ומבבל, מכוח אורות וכלים דאמא. אבל המלכות עצמה מצד עצמה לא היה לה עוד שום גאולה. הקשת שמאירים בה רק ג' גוונים, לבן אדום ירוק, חג"ת, וגוון שלה שחור אינו מאיר, שהמלכות אין לה מעצמה ולא כלום. אלא שצריכה לקבל מז"א בעלה, שהוא משפיע לה מאורות וכלים דאמא. אבל גאולה השלימה, שהמלכות עצמה תבנה בכלים ואורות של עצמה, ולא תהיה צריכה עוד לקבל מז"א אורות וכלים דאמא, כמ"ש, והיה אור הלבנה כאור החמה.
כמו שבגאולות הקודמות של המלכות, נבנתה המלכות בג' קווים, ואח"כ נבנית בחינתה כלי הקבלה של ג' קווים, כן בגאולה הכוללת העתידה, צריך אור הגאולה לתקן את המלכות בזה אחר זה בג' קווים, ואח"כ בחינתה עצמה, המקבלת מג' קווים, ואח"ז תהיה לה כל השלימות הראויה לזיווג השלם, שהם ה' בחינות תיקון.
מכאן סדר זמנים:
תיקון א' - מס' עד ס"ו וחצי, יתוקן קו ימין שבה באור הפקידה.
תיקון ב' - מס"ו עד ע"ג שנים באור הזכירה יתוקן קו שמאל שבה, וע"כ יתגלה אז משיח בן יוסף בארץ הגליל. וכל האותות באותו הזמן באים מכוח הדינים, הנוהגים בהארת השמאל.
תיקון ג' - מע"ג שנים עד מאה שנים, יתוקן קו אמצעי שבה, וע"כ יתגלה משיח בן דוד.
תיקון ד' - בחינתה עצמה, לקבל כל מה שיש בג' הקווים, ממאה שנים עד סוף אלף שישי, בזיווג של הו' בה'. וכל נשמות הישנות, שיצאו מימות בריאת העולם עד סוף אלף השישי, יקבלו אז התחדשות בשלימות.
תיקון ה' - אלף השביעי, שנשלמה המלכות בתכלית שלימותה, ויהיה יום אחד להקב"ה לזיווג אחד להולדת נשמות חדשות, שעוד לא היו כלל מיום בריאת העולם עד אלף הז'.
וזה אמרו בשישים ושש יתגלה מלך המשיח בארץ הגליל, שהוא משיח בן יוסף, המתגלה בנחלתו וזמנו ז' שנים עד ע"ג שנים. כי הוא בא לתקן באור הזכירה את מחצית המלכות שעוד חסרה באור הפקידה, שזמנה שש שנים וחצי, מטעם היותו אור ו"ק. ועתה שהגיע אור הזכירה, ג"ר, נגלה משיח בן יוסף תחילה, כדי לתקן את כל קו השמאל, ז' שנים, שיורה שהמלכות תתקנה כולה, אפילו מחזה ולמטה. כי בגאולות הקודמות ניתתקן קו השמאל שלה רק מכוח עלייתה לאמא, שקיבלה הקו שמאל דאמא. אבל עתה תתוקן קו השמאל שבה עצמה במקומה למטה, ואינה צריכה עוד לקו שמאל דאמא.
וכוכב אחד מצד המזרח יבלע שבע כוכבים מצד הצפון. מד' רוחות חו"ב תו"מ, נמצאה בינה מצד צפון ותפארת מצד מזרח. הזכירה, אור הו', ת"ת, כוכב מצד המזרח, שיתקן את המלכות בקו שמאל מבחינתה עצמה. נמצא שמבטל בזה את צד שמאל דאמא, צד צפון, שהיה בבניין המלכות עד הנה. והוא מובן כמו שבולע לתוכו את ז' כוכבים דבינה, שז' כוכבים הם ז"ס חג"ת נהי"ם הכלולים בקו שמאל.
וזה אמרו, ושלהבת אש שחור תהיה תלויה ברקיע שישים ימים. דינים, הבאים לעולם בהארת השמאל, מכונים שלהבת אש. עד עתה הייתה השלהבת אש בגוון אדום, מבינה ולא ממלכות. כי ד' הגוונים, לבן אדום ירוק שחור, הם חו"ב תו"מ, שאדום הוא בינה. אבל עתה, שהמלכות השיגה אורות וכלים מבחינתה עצמה, וקו השמאל נמשך לה בכלים שלה, שהוא גוון שחור. נמצא שהשלהבת אש הבאה בהארת השמאל היא בגוון שחור. ולפיכך אומר, ושלהבת אש שחור תהיה תלויה ברקיע. ומספר שישים ימים, זה שישים גיבורים, שכן מכונה הארת השמאל. שאע"פ שהוא אור ג"ר, מכל מקום אינו אלא ג"ר שבו"ק, שכל קצה כלול מעשר, והם במספר שישים, וימים הם ספירות.
מכוח הדינים שבהארת השמאל ימשכו מלחמות בעולם. ומשום שהמזרח יבלע אז את הצפון, ימשכו גם הדינים כן, ממזרח לצפון. וב' מלכים יפלו באלו המלחמות, אחד מאומות העולם ואחד מישראל שהוא משיח בן יוסף. ואחר נפילת משיח בן יוסף, יתגברו האומות מאד וירצו לדחות את ישראל מעולם. וכמ"ש, ועל הזמן הזה כתוב ועת צרה היא ליעקב וממנה יוָשע.
כלומר, שאלו הדינים והצרות לא יבואו בתורת עונשים, אלא כדי שיהיו אחר כך כלים לישועה השלימה. כמ"ש, וממנה יוָשע. שמחמת הדינים והצרות שיהיו אז, יתרוקנו כוחות הנפשות שהיו פעם בגוף, כלומר לא לבד הנפשות מאותו הדור, אלא הנפשות מכל הדורות שמיום בריאת העולם עד אז, שהיו פעם בגוף כולן, יחלשו ויִכלה כוחם, שצריכות ומוכרחות להתחדש.

 479 וְיִזְדַּוְּגוּ כָּל הָעַמִּים עַל בַּת יַעֲקֹב לִדְחוֹת אוֹתָהּ [אוֹתָם] מֵהָעוֹלָם. וְעַל אוֹתוֹ הַזְּמַן כָּתוּב, [וְהָיְתָה] (ירמיה ל) וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ, וְאָז יִסְתַּיְּמוּ הַנְּפָשׁוֹת מֵהַגּוּף וְרוֹצִים לְהִתְחַדֵּשׁ, וְסִימָן לַדָּבָר - [כָּל הַנֶּפֶשׁ לְבֵית יַעֲקֹב הַבָּאָה מִצְרַיְמָה שִׁבְעִים, וְכָתוּב] (בראשית מו) כָּל הַנֶּפֶשׁ הַבָּאָה לְיַעֲקֹב מִצְרַיְמָה וְגוֹ', כָּל נֶפֶשׁ שִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ.

 479 וְיִזְדַּוְּוגוּן כֻּלְּהוֹן עַמְּמַיָא עַל בְּרַתֵּיהּ דְּיַעֲקֹב לְאִדַחְיָיא לָהּ (לון) מֵעָלְמָא. וְעַל הַהוּא זִמְנָא כְּתִיב (והיתה) (ירמיה ל) וְעֵת צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּהּ יִוָּשֵׁעַ וּכְדֵין יִסְתַּיְּימוּן נַפְשִׁין מִגּוּפָא וּבָעְיָין לְאִתְחַדְּשָׁא, וְסִימָנִיךְ (כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים וכתיב) (בראשית מו) כָּל הַנֶּפֶשׁ הַבָּאָה לְיַעֲקֹב מִצְרַיְמָה וְגו' כָּל נֶפֶשׁ שִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ.

veyizdavegu kal ha'ammim al bat ya'akov lidchot otah [otam] meha'olam. ve'al oto hazzeman katuv, [vehayetah] (yrmyh l) ve'et tzarah hi leya'akov umimmennah yivashea, ve'az yisttayemu hannefashot mehaguf verotzim lehitchadesh, vesiman ladavar - [kal hannefesh leveit ya'akov haba'ah mitzraymah shiv'im, vechatuv] (vr'shyt mv) kal hannefesh haba'ah leya'akov mitzraymah vego', kal nefesh shishim vashesh

veyizdavevgun kullehon ammemaya al beratteih deya'akov le'idachyay lah (lvn) me'alema. ve'al hahu zimna ketiv (vhyth) (yrmyh l) ve'et tzarah hi leya'akov umimmennah yivashea uchedein yisttayeymun nafshin migufa uva'yayn le'itchadesha, vesimanich (chl hnfsh lvyt y'kv hv'h mtzrymh shv'ym vchtyv) (vr'shyt mv) kal hannefesh haba'ah leya'akov mitzraymah vegv' kal nefesh shishim vashesh

 480 בְּשִׁבְעִים וְשָׁלֹשׁ כָּל מַלְכֵי הָעוֹלָם יִתְכַּנְּסוּ לְתוֹךְ הָעִיר הַגְּדוֹלָה שֶׁל רוֹמִי, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְעוֹרֵר עֲלֵיהֶם אֵשׁ וּבָרָד וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ וְיֹאבְדוּ מֵהָעוֹלָם, פְּרָט לְאוֹתָם מְלָכִים שֶׁלֹּא יַגִּיעוּ לְשָׁם וְיַחְזְרוּ לְעוֹרֵר קְרָבוֹת אֲחֵרִים. וּמֵאוֹתוֹ זְמַן מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ יִתְעוֹרֵר בְּכָל הָעוֹלָם, וְיִתְכַּנְּסוּ עִמּוֹ כַּמָּה עַמִּים וְכַמָּה חֲיָלוֹת מִכָּל סוֹפֵי הָעוֹלָם, וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יִתְכַּנְּסוּ בְּכָל אוֹתָם מְקוֹמוֹת.

 480 בְּשִׁבְעִין וּתְלַת כָּל מַלְכֵי עַלְמָא יִתְכַּנְּשׁוּן לְגוֹ קַרְתָּא רַבְּתָא דְּרוֹמִי, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יִתְעַר עֲלַיְיהוּ אֶשָׁא וּבַרְדָא וְאַבְנֵי אַלְגָבִישׁ וְיִתְאַבְּדוּן מֵעַלְמָא, בַּר אִנּוּן מְלָכִין דְּלָא יִמְטוּן לְתַמָּן וִיהַדְּרוּן לְאַגָּחָא קְרָבִין אָחֳרָנִין. וּמֵהַהוּא זִמְנָא מַלְכָּא מְשִׁיחָא יִתְעַר בְּכָל עַלְמָא, וְיִתְכַּנְּשׁוּן עִמֵּיהּ כַּמָּה עַמִּין וְכַמָּה חַיָּילִין מִכָּל סְיָיפֵי עַלְמָא, וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יִתְכַּנְּשׁוּן בְּכָל אִנּוּן אַתְרֵי.

beshiv'im veshalosh kal malchei ha'olam yitkannesu letoch ha'ir hagedolah shel romi, vehakkadosh baruch hu ye'orer aleihem esh uvarad ve'avnei elgavish veyo'vdu meha'olam, perat le'otam melachim shello yagi'u lesham veyachzeru le'orer keravot acherim. ume'oto zeman melech hammashiach yit'orer bechal ha'olam, veyitkannesu immo kammah ammim vechammah chayalot mikal sofei ha'olam, vechal benei yisra'el yitkannesu bechal otam mekomot

beshiv'in utelat kal malchei alma yitkanneshun lego kartta rabeta deromi, vekudesha berich hu yit'ar alayeyhu esha uvarda ve'avnei algavish veyit'abedun me'alma, bar innun melachin dela yimtun letamman vihaderun le'agacha keravin achoranin. umehahu zimna malka meshicha yit'ar bechal alma, veyitkanneshun immeih kammah ammin vechammah chayaylin mikal seyayfei alma, vechal benei yisra'el yitkanneshun bechal innun atrei

Translations & Notes

בשבעים ושלוש שנים, אחר ז' שנים לגילוי משיח בן יוסף, כל מלכי העולם יתאספו לעיר הגדולה רומי, והקב"ה יעיר עליהם אש וברד ואבני אלגביש, ויאבדו מעולם. ורק אותם המלכים שלא באו לרומי, ישארו בעולם, שיחזרו אח"כ לעשות מלחמות אחרות. ובזמן ההוא יעיר מלך המשיח בכל העולם, ויתאספו אליו כמה עמים וכמה צבאות מכל קצווי העולם. וכל בני ישראל יתאספו במקומותיהם.
כי כאן ניתתקן קו אמצעי, שענינו הוא להכניע השמאל. באופן, שיכלל בקו ימין, וכן ימין בשמאל, ואז נשלם המדרגה מכל הצדדים. וכל אלו שכוחם הוא משמאל, שהוא הראש לכל כוחות השמאל, ע"י הארת קו אמצעי נתבטאו כל הדינים וכוחות השמאל נאבדים מן העולם, אותם הנמשכים מקליפות הימין, שלא באו לרומי שהיא שמאל. כי בעת תיקון הד' יגיע זמן של כוחות הימין להילחם בישראל.
משיח בן דוד, הנמשך מן קו אמצעי. וע"כ מגיע זמנו להתגלות עם תיקונו. ואז מתחיל קיבוץ גלויות, והם מתקבצים במקומותיהם ללכת לירושלים. אבל עוד אינם הולכים מטרם ביאת תיקון הד', שהוא תיקון המלכות, שתקבל הארת ג' הקווים בתוכה, ואז מתקבצים כל ישראל ובאים לירושלים.