1

 1 רַבִּי חִיָּיא פָּתַח, (שיר ב) הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, כְּשֶׁבָּרָא הַקָּבָּ'' ה אֶת הָעוֹלָם, נָתַן בָּאָרֶץ כָּל הַכֹּחַ שֶׁרָאוּי לָהּ, וְהַכֹּל הָיָה בָּאָרֶץ, וְלֹא הוֹצִיאָה פֵרוֹת בָּעוֹלָם עַד שֶׁנִּבְרָא אָדָם. כֵּיוָן שֶׁנִּבְרָא אָדָם, הַכֹּל רָאוּי [ד''א לָצֵאת] בָּעוֹלָם, וְהָאָרֶץ גִּלְּתָה אֶת פֵּרוֹתֶיהָה וְכֹחָהּ שֶׁנִּפְקְדוּ בָהּ.

 1 (דף צז ע''א) , רַבִּי חִיָּיא פָּתַח (שיר השירים ב) הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, כַּד בְּרָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עָלְמָא. יָהַב בְּאַרְעָא כָּל חֵילָא דְּאִתְחֲזִי לָהּ. וְכֹלָּא הֲוָה בְאַרְעָא, וְלָא אֲפִיקַת אִיבִּין בְּעָלְמָא עַד דְּאִתְבְּרֵי אָדָם, כֵּיוָן דְּאִתְבְּרֵי אָדָם, כֹּלָּא אִתְחֲזֵי (ד''א ל''ג למיפק) בְּעָלְמָא, וְאַרְעָא גַּלִּיאַת אִיבָּהָא וְחֵילָהָא דְּאִתְפָּקְדוּ בָה.

rabi chiay patach, (shyr v) hannitzanim nir'u va'aretz et hazzamir higia vekol hattor nishma be'artzenu. hannitzanim nir'u va'aretz, keshebara hakkaba" h et ha'olam, natan ba'aretz kal hakoach shera'uy lah, vehakol hayah ba'aretz, velo hotzi'ah ferot ba'olam ad shennivra adam. keivan shennivra adam, hakol ra'uy [d" latze't] ba'olam, veha'aretz gilletah et peroteihah vechochah shennifkedu vah

(df tzz '') , rabi chiay patach (shyr hshyrym v) hannitzanim nir'u va'aretz et hazzamir higia vkol hattor nishma be'artzenu. hannitzanim nir'u va'aretz, kad bera kudesha berich hu alema. yahav be'ar'a kal cheila de'itchazi lah. vecholla havah ve'ar'a, vela afikat ibin be'alema ad de'itberei adam, keivan de'itberei adam, kolla itchazei (d'' l''g lmyfk) be'alema, ve'ar'a galli'at ibaha vecheilaha de'itpakedu vah

Translations & Notes

כתוב, הניצנים נראו בארץ, כאשר ברא הקב"ה את העולם נתן בהארץ כל הכוח הראוי לה, אבל לא הוציאה פירות בהעולם עד שנברא האדם. כיוון שנברא האדם הכל נראה בהעולם, שהארץ גילתה פירותיה וכוחותיה שנפקדו בה, ואז נאמר, הניצנים נראו בארץ.
למה זכה אברהם, שיאמר לו הקב"ה, לך לך, יותר מכל בני דורו? ואמר, שִמעו אליי אבירי לב הרחוקים מצדקה. שִמעו אליי אבירי לב, פירושו, כמה קשים הם הלבבות של הרשעים, שרואים השבילים והאורַחות של התורה, פנימיות וחיצוניות של התורה, שבילים פנימיות, ואורחות חיצוניות, ואינם מסתכלים בהם. ולבבם קשה, שאינם חוזרים בתשובה אל ריבונם. וע"כ נקראים אבירי לב. הרחוקים מצדקה, פירושו, שמתרחקים מהתורה, וע"כ הם רחוקים מצדקה.