164 כָּתוּב (תהלים קכז) שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא. בֹּא רְאֵה כַּמָּה הֵם חֲבִיבִים דִּבְרֵי הַתּוֹרָה, שֶׁבְּכָל דָּבָר וְדָבָר בַּתּוֹרָה יֵשׁ בּוֹ סוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים קְדוֹשִׁים, וַהֲרֵי נֶאֱמַר שֶׁכַּאֲשֶׁר נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַתּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל, אֶת כָּל הַגְּנָזִים הָעֶלְיוֹנִים הַקְּדוֹשִׁים כֻּלָּם נָתַן לָהֶם [וְכֻלָּם] בַּתּוֹרָה, וְכֻלָּם נִתְּנוּ לְיִשְׂרָאֵל בְּשָׁעָה שֶׁקִּבְּלוּ הַתּוֹרָה בְּסִינַי.

 164 כְּתִיב, (תהלים קכז) שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מֵאַחֲרֵי שֶׁבֶת אוֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָה. תָּא חֲזֵי, כַּמָּה חֲבִיבִין אִינוּן מִלֵּי דְאוֹרַיְיתָא. דְּכָל מִלָּה וּמִלָּה דְאוֹרַיְיתָא אִית בֵּיהּ רָזִין עִלָּאִין קַדִּישִׁין. וְהָא אִתְּמָר דְּכַד יָהַב קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אוֹרַיְיתָא לְיִשְׂרָאֵל, כָּל גְּנִיזִין עִלָּאִין קַדִּישִׁין כֻּלְּהוּ יָהַב לְהוּ (וכלהו) בְּאוֹרַיְיתָא, וְכֻלְּהוּ אִתְיְהִיבוּ לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל בְּשַׁעְתָּא דְּקַבִּילוּ אוֹרַיְיתָא בְּסִינַי.

katuv (thlym kchz) shave lachem mashkimei kum me'acharei shevet ochelei lechem ha'atzavim ken yitten lidido shena. bo re'eh kammah hem chavivim divrei hattorah, shebechal davar vedavar battorah yesh bo sodot elyonim kedoshim, vaharei ne'emar sheka'asher natan hakkadosh baruch hu hattorah leyisra'el, et kal hagenazim ha'elyonim hakkedoshim kullam natan lahem [vechullam] battorah, vechullam nittenu leyisra'el besha'ah shekkibelu hattorah besinay

ketiv, (thlym kchz) shave lachem mashkimei kum me'acharei shevet ochelei lechem ha'atzavim ken yitten lidido shenah. ta chazei, kammah chavivin inun millei de'orayeyta. dechal millah umillah de'orayeyta it beih razin illa'in kadishin. veha ittemar dechad yahav kudesha berich hu orayeyta leyisra'el, kal genizin illa'in kadishin kullehu yahav lehu (vchlhv) be'orayeyta, vechullehu ityehivu lehu leyisra'el besha'tta dekabilu orayeyta besinay

Translations & Notes

כמה חביבים הם דברי תורה, שכל מלה ומלה שבתורה, יש בה סודות עליונים הקדושים. כאשר נתן הקב"ה את התורה לישראל, כל סודות עליונים הקדושים כולם נתן להם בתורה, וכולם ניתנו לישראל בשעה שקבלו התורה בסיני.

 165 בֹּא רְאֵה, שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם - אֵלּוּ הֵם הַיְחִידִים שֶׁנִּמְצָאִים, שֶׁאֵינָם זָכָר וּנְקֵבָה כָּרָאוּי, וּמַקְדִּימִים בַּבֹּקֶר לַעֲבוֹדָתָם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (קהלת ד) יֵשׁ אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי וְגוֹ', וְאֵין קֵץ לְכָל עֲמָלוֹ. מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת - מְאַחֲרִים הַמְּנוּחָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר כִּי בוֹ שָׁבַת, מִשּׁוּם שֶׁהָאִשָּׁה אֶל הָאָדָם הִיא נַחַת וַדַּאי אֶצְלוֹ.

 165 תָּא חֲזֵי, שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם, אִלֵין אִינוּן יְחִידִים דְּאִשְׁתַּכָּחוּ, דְּלָאו אִינוּן דְּכַר וְנוּקְבָא כְּדְקָא יְאוּת, וְאַקְדְּמָן בְּצַפְרָא לַעֲבִידְתַּיְהוּ. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (קהלת ד) יֵשׁ אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי וְגו' וְאֵין קֵץ לְכָל עֲמָלוֹ. מֵאַחֲרֵי שֶׁבֶת. מְאַחֲרִין נַיְיחָא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, כִּי בוֹ שָׁבַת. בְּגִין דְּאִתְּתָא לְגַבֵּי בַּר נָשׁ אִיהִי נַיְיחָא לְגַבֵּיהּ וַדַּאי.

bo re'eh, shave lachem mashkimei kum - ellu hem haychidim shennimtza'im, she'einam zachar unekevah kara'uy, umakdimim baboker la'avodatam, kemo shenne'emar (khlt d) yesh echad ve'ein sheni vego', ve'ein ketz lechal amalo. me'acharei shevet - me'acharim hammenuchah, kemo shenne'emar ki vo shavat, mishum sheha'ishah el ha'adam hi nachat vada'y etzlo

ta chazei, shave lachem mashkimei kum, ilein inun yechidim de'ishttakachu, dela'v inun dechar venukeva kedeka ye'ut, ve'akdeman betzafra la'avidttayhu. kemah de'at amer, (khlt d) yesh echad ve'ein sheni vegv' ve'ein ketz lechal amalo. me'acharei shevet. me'acharin nayeycha, kemah de'at amer, ki vo shavat. begin de'itteta legabei bar nash ihi nayeycha legabeih vada'y

Translations & Notes

יחידים שאין להם אשה, שאין הם זכר ונקבה כמו שצריכים, והם משכימים בבקר למלאכתם. מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת, מאחרים המנוחה, שמאחרים לשאת אשה, כי שֶׁבֶת פירושו מנוחה, כי האשה אל האיש נחשבת אליו למנוחה.

 166 אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים, מַה זֶּה לֶחֶם הָעֲצָבִים? שֶׁכַּאֲשֶׁר לָאָדָם יֵשׁ בָּנִים, אוֹתוֹ הַלֶּחֶם שֶׁאוֹכֵל, אוֹכֵל אוֹתוֹ בְּשִׂמְחָה וּבִרְצוֹן הַלֵּב. וְזֶה שֶׁאֵין לוֹ בָּנִים, אוֹתוֹ לֶחֶם שֶׁאוֹכֵל הוּא לֶחֶם שֶׁל עֶצֶב, וְאֵלּוּ הֵם אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים וַדַּאי.

 166 אוֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים, מַאי לֶחֶם הָעֲצָבִים. דְּכַד בַּר נָשׁ אִית לֵיהּ בְּנִין, הַהוּא נַהֲמָא דְּאָכִיל, אָכִיל לֵיהּ בְּחֶדְוָה וּבִרְעוּתָא דְלִבָּא. וְהַהוּא דְּלֵית לֵיהּ בְּנִין, הַהוּא נַהֲמָא דְּאָכִיל אִיהוּ נַהֲמָא דַּעֲצִיבוּ. וְאִלֵּין אִינוּן אוֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים וַדַּאי.

ochelei lechem ha'atzavim, mah zeh lechem ha'atzavim? sheka'asher la'adam yesh banim, oto hallechem she'ochel, ochel oto besimchah uvirtzon hallev. vezeh she'ein lo banim, oto lechem she'ochel hu lechem shel etzev, ve'ellu hem ochelei lechem ha'atzavim vada'y

ochelei lechem ha'atzavim, ma'y lechem ha'atzavim. dechad bar nash it leih benin, hahu nahama de'achil, achil leih bechedvah uvir'uta deliba. vehahu deleit leih benin, hahu nahama de'achil ihu nahama da'atzivu. ve'illein inun ochelei lechem ha'atzavim vada'y

Translations & Notes

אוכלי לחם. כי כאשר יש לאדם בנים, הלחם שאוכל אוכל אותו בשמחה בחפץ לב. ואותו שאין לו בנים, הלחם שאוכל הוא לחם הָעֲצָבִים.