230 מַה כָּתוּב? וַיְהִי כְּדַבְּרָהּ אֶל יוֹסֵף יוֹם יוֹם. כְּדַבְּרָהּ - שֶׁעוֹלֶה וּמַעֲלֶה בְּכָל יוֹם וָיוֹם, וְאוֹמֵר לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כַּמָּה רָעוֹת, כַּמָּה מַלְשִׁינוּת, כְּדֵי לְכַלּוֹת בְּנֵי אָדָם.

 230 מַה כְּתִיב וַיְהִי כְּדַבְּרָהּ אֶל יוֹסֵף יוֹם יוֹם. כְּדַבְּרָהּ, (דף קצ ע''ב) דְסָלְקָא וְסָאטֵי בְּכָל יוֹמָא וְיוֹמָא, וְאָמַר קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, כַּמָּה בִּישִׁין כַּמָּה דִּלְטוֹרִין, בְּגִין לְשֵׁיצָאָה בְּנִי עַלְמָא.

mah katuv? vayhi kedaberah el yosef yom yom. kedaberah - she'oleh uma'aleh bechal yom vayom, ve'omer lifnei hakkadosh baruch hu kammah ra'ot, kammah malshinut, kedei lechallot benei adam

mah ketiv vayhi kedaberah el yosef yom yom. kedaberah, (df ktz ''v) desaleka vesa'tei bechal yoma veyoma, ve'amar kammei kudesha berich hu, kammah bishin kammah diltorin, begin lesheitza'ah beni alma

Translations & Notes

ויהי כְּדַבְּרָהּ אל יוסף יום יום. כְּדַבְּרָהּ, צד הרע, שעולה ומסטין בכל יום ויום, ואומר לפני הקב"ה. כי יוסף רומז על הקב"ה, כמה רעות, כמה רכילות, כדי לכלות בני העולם.

 231 מַה כָּתוּב? וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ לִהְיוֹת עִמָּהּ. וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ - מִשּׁוּם שֶׁהוּא חָס עַל הָעוֹלָם. לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ, מַהוּ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ? כְּדֵי לָקַחַת שִׁלְטוֹן לִשְׁלֹט עַל הָעוֹלָם, וְהַשִּׁלְטוֹן לֹא שׁוֹלֵט עַד שֶׁנִּתֶּנֶת לוֹ רְשׁוּת.

 231 מַה כְּתִיב, וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ לִהְיוֹת עִמָּהּ. וְלא שָׁמַע אֵלֶיהָ, בְּגִין דְּאִיהוּ חָיִיס עַל עַלְמָא. לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ, מַהוּ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ. בְּגִין לְנָסְבָא שָׁלְטָנוּ, לְשַׁלְּטָאָה עַל עַלְמָא, וְשָׁלְטָנוּ לָא שָׁלְטָא, עַד דְּאִתְיְהִיב לֵיהּ רְשׁוּ.

mah katuv? velo shama eleiha lishkav etzlah lihyot immah. velo shama eleiha - mishum shehu chas al ha'olam. lishkav etzlah, mahu lishkav etzlah? kedei lakachat shilton lishlot al ha'olam, vehashilton lo sholet ad shennittenet lo reshut

mah ketiv, velo shama eleiha lishkav etzlah lihyot immah. velo shama eleiha, begin de'ihu chayis al alma. lishkav etzlah, mahu lishkav etzlah. begin lenaseva shaletanu, leshalleta'ah al alma, veshaletanu la shaleta, ad de'ityehiv leih reshu

Translations & Notes

ולא שמע אליה לשכב אצלה להיות עמה. ולא שמע אליה, משום שהקב"ה מרחם על העולם. לשכב אצלה, כדי שתקבל ממשלה למשול על העולם, וממשלה אינה מושלת, עד שניתן לה רשות.
לשכב אצלה, זווג. היתכן שהקדושה תזדווג עם הטומאה? ומשיב, כי שפע קבלת הכח מן הקב"ה, שצד הרע מקבל כדי להעניש, נבחן כמו זווג. כי שפע נמשך רק ע"י זווג. וע"כ כתוב, לשכב אצלה, להשפיע לה שפע הממשלה.

 232 דָּבָר אַחֵר לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ - כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא טו) וּלְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב עִם טְמֵאָה. לִהְיוֹת עִמָּהּ - לָתֵת לָהּ גַּדְלוּת וּבְרָכוֹת וְסִיּוּעַ, שֶׁאִלְמָלֵא הָיָה לָהּ סִיּוּעַ מִלְמַעְלָה, לֹא נִשְׁאָר בָּעוֹלָם אֲפִלּוּ אֶחָד, אֲבָל מִשּׁוּם שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָס עַל הָעוֹלָם, נִשְׁאָר הָעוֹלָם בְּקִיּוּמוֹ.

 232 דָּבָר אַחֵר לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (ויקרא טו) וּלְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב עִם טְמֵאָה. לִהְיוֹת עִמָּהּ לְמֵיהַב לָהּ רְבוּ וּבִרְכָאן וְסִיַּיעְתָּא. דְּאִלְּמָלֵא סִיּוּעָא הֲוָה לָהּ מִלְּעֵילָא, לָא אִשְׁתָּאַר בְּעַלְמָא אֲפִילּוּ חַד. אֲבָל בְּגִין דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא חָיִיס עַל עַלְמָא, אִשְׁתָּאַר עַלְמָא בְּקִיּוּמֵיהּ.

davar acher lishkav etzlah - kemo shenne'emar (vykr tv) ule'ish asher yishkav im teme'ah. lihyot immah - latet lah gadlut uverachot vesiua, she'ilmale hayah lah siua milma'lah, lo nish'ar ba'olam afillu echad, aval mishum shehakkadosh baruch hu chas al ha'olam, nish'ar ha'olam bekiumo

davar acher lishkav etzlah, kemah de'at amer, (vykr tv) ule'ish asher yishkav im teme'ah. lihyot immah lemeihav lah revu uvircha'n vesiay'tta. de'illemale siu'a havah lah mille'eila, la ishtta'ar be'alma afillu chad. aval begin dekudesha berich hu chayis al alma, ishtta'ar alma bekiumeih

Translations & Notes

ועוד, לשכב אצלה, הוא כמ"ש, ולאיש אשר ישכב עם טמאה. להיות עמה, לתת לה ממשלה וברכות ועזרה, כי אלמלא העזרה שהיה לה מלמעלה, לא נשאר בעולם אפילו אדם אחד. אבל משום שהקב"ה מרחם על העולם, ונותן עזרה לעולם ע"י הס"א, בשעה שהס"א מושלת בעולם, נשאר העולם על קיומו.
קודם אומר, לשכב אצלה הוא השפעת שפע הממשלה, ונתינת רשות לס"א להעניש. ובזה אומר, שלשכב אצלה סובב על שפע הנהגת העולם, שניתנה לס"א בזמן שהיא מושלת בעולם, כדי שהעולם יתקיים.