67

 67 וְזֶהוּ כַּכָּתוּב (ישעיה נז) הַצַּדִּיק אָבָד. אָבוּד אוֹ נֶאֱבָד לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא אָבָד, שֶׁאֵין שׁוֹרוֹת בְּרָכוֹת אֶלָּא בְּמָקוֹם שֶׁנִּמְצָאִים זָכָר וּנְקֵבָה יַחַד, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר.

 67 וְדָא הוּא כְּמָה דִכְתִיב, (ישעיה נז) הַצַּדִּיק אָבַד, אָבוּד אוֹ נֶאֱבַד לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא אָבַד, דְּלָא שַׁרְיָין בִּרְכָאן אֶלָּא בְּאֲתַר דְּאִשְׁתַּכָּחוּ דְּכַר וְנוּקְבָא כְּחֲדָא כְּמָה דְּאִתְּמָר.

vezehu kakatuv (ysh'yh nz) hatzadik avad. avud o ne'evad lo ne'emar, ella avad, she'ein shorot berachot ella bemakom shennimtza'im zachar unekevah yachad, kemo shennitba'er

veda hu kemah dichtiv, (ysh'yh nz) hatzadik avad, avud o ne'evad lo ne'emar, ella avad, dela sharyayn bircha'n ella be'atar de'ishttakachu dechar venukeva kechada kemah de'ittemar

Translations & Notes

הצדיק אבד, אבד את הברכות, כי ברכות אינן שורות אלא במקום שנמצאים זכר ונוקבא יחד.

68

 68 מִשּׁוּם זֶה בְּאוֹתוֹ זְמַן שֶׁלֹּא נִמְצָא הַזָּכָר עִמָּהּ, וְאָז כָּל אוֹתָן נְשָׁמוֹת שֶׁיּוֹצְאוֹת, לְכֻלָּן הָיָה לָהֶן שִׁנּוּי מִכְּמוֹ שֶׁהָיוּ בִּזְמַן שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ מִתְחַבֵּר בַּלְּבָנָה, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר. וְלָכֵן אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף וְגוֹ', וְנִתְבָּאֵר.

 68 בְּגִין דָּא בְּהַהוּא זִמְנָא דְּלָא אִשְׁתַּכַּח (דף קפב ע''ב) דְּכוּרָא בַּהֲדָהּ, וּכְדֵין כָּל אִינוּן נִשְׁמָתִין דְּנָפְקֵי כֻּלְּהוּ הֲוֵי לְהוּ שִׁנּוּיָא מִכְּמָה דְּהֲווּ בְּזִמְנָא דְּשִׁמְשָׁא אִתְחַבַּר בְּסִיהֲרָא כְּמָה דְּאִתְּמָר. וְעַל דָּא אֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף וְגו' וְאִתְּמָר.

mishum zeh be'oto zeman shello nimtza hazzachar immah, ve'az kal otan neshamot sheiotze'ot, lechullan hayah lahen shinnuy mikemo sheha'u bizman shehashemesh mitchaber ballevanah, kemo shennitba'er. velachen elleh toledot ya'akov yosef vego', venitba'er

begin da behahu zimna dela ishttakach (df kfv ''v) dechura bahadah, uchedein kal inun nishmatin denafekei kullehu havei lehu shinnuya mikemah dehavu bezimna deshimsha itchabar besihara kemah de'ittemar. ve'al da elleh toledot ya'akov yosef vegv' ve'ittemar

Translations & Notes

משום זה באותו זמן שאינו נמצא עמה זכר, אז כל הנשמות היוצאות ממנה, יש להם שינוי ממה שהיו בזמן שהשמש, ז"א, נתחבר עם הלבנה, הנוקבא. כי כמו שזו"ן נשתנו בזמן הגלות ממה שהיו, כן תולדותיהם, שהם הנשמות, משתנים אז ממה שהיו. ועל זה נאמר, אלה תולדות יעקב יוסף. ולמדנו (אות כ"א), אחר שנתישב יוסף ביעקב והשמש נזדווג בלבנה. וע"כ גילה אז מעלתם של הנשמות, ובגלות משתנות.

69

 69 וְהוּא נַעַר, מִשּׁוּם שֶׁאֵין נִפְרָדִים לְעוֹלָמִים, צַדִּי''ק וְצֶדֶ''ק הֵם יַחַד. כְּמוֹ שֶׁהִיא נִקְרֵאת בַּשֵּׁם שֶׁל הַזָּכָר, גַּם כָּךְ הוּא נִקְרָא בַּשֵּׁם שֶׁלָּהּ, שֶׁכָּתוּב וְהוּא נַעַר.

 69 וְהוּא נַעַר, בְּגִין דְּלָא מִתְפָּרְשִׁין לְעָלְמִין, צַדִּי''ק וְצֶדֶ''ק כְּחֲדָא אִינוּן, כְּמָה דְּאִיהִי אִתְקְרִיאַת בִּשְׁמָא דִדְכוּרָא, הָכִי נָמֵי אִתְקְרֵי אִיהוּ בִּשְׁמָא דִילָהּ דִּכְתִיב וְהוּא נַעַר.

vehu na'ar, mishum she'ein nifradim le'olamim, tzadi"k vetzede"k hem yachad. kemo shehi nikre't bashem shel hazzachar, gam kach hu nikra bashem shellah, shekatuv vehu na'ar

vehu na'ar, begin dela mitpareshin le'alemin, tzadi yod'k vetzede''k kechada inun, kemah de'ihi itkeri'at bishma didchura, hachi namei itkerei ihu bishma dilah dichtiv vehu na'ar

Translations & Notes

והוא נער. משום שזווגם אינו נפרד לעולם, צדיק, יסוד, וצדק, נוקבא, ביחד. כי י"ב השבטים הם, חלקי השכינה. שמונה מהם בני לאה ורחל, הפנים של השכינה, וארבעה מהם בני השפחות, האחורים של השכינה. יוסף היה דבוק ומתקן גם את האחורים של השכינה. כי הזווג של זו"ן היה אז מבחינת או"א, שזווגם אינו נפרד לעולם, וע"כ יסוד ומלכות המה ביחד בכל חלקי נוקבא, ואפילו באחורים שלה.
הנוקבא נקראת בשם הזכר, חכם וחכמה, גבור וגבורה, מלך ומלכות. כן נקרא הזכר בשם הנוקבא, נער, כי הנוקבא נקראת נערה, היסוד על שמה בשם נער.