229 כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ בְּדוּדָאֵי בְּנִי, מַה זֶּה בְּדוּדָאֵי בְּנִי? מִשּׁוּם שֶׁנּוֹחַ לְיַעֲקֹב עַל זֶה, שֶׁאֵלּוּ מְסַיְּעִים לְהוֹלִיד. וְיַעֲקֹב הָיָה יוֹדֵעַ שֶׁהַדָּבָר לֹא עוֹמֵד בַּדּוּדָאִים, אֶלָּא לְמַעְלָה.

 229 (בראשית ל) כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ בְּדוּדָאֵי בְּנִי, מַאי בְּדוּדָאֵי בְּנִי, בְּגִין דְּנִיחָא לֵיהּ לְיַעֲקֹב עַל דָּא, דְּאִלֵּין מְסַיְיעִין לְאוֹלָדָא. וְיַעֲקֹב הֲוָה יָדַע, דְּמִלָּה לָא קָיְימָא בַּדּוּדָאִים, אֶלָּא לְעֵילָא.

ki sachor sechartticha beduda'ei beni, mah zeh beduda'ei beni? mishum shennoach leya'akov al zeh, she'ellu mesaye'im leholid. veya'akov hayah yodea shehadavar lo omed baduda'im, ella lema'lah

(vr'shyt l) ki sachor sechartticha beduda'ei beni, ma'y beduda'ei beni, begin denicha leih leya'akov al da, de'illein mesayey'in le'olada. veya'akov havah yada, demillah la kayeyma baduda'im, ella le'eila

Translations & Notes

כי שָכור שְׂכַרְתִּיךָ בדודאי בני. למה אמרה בדודאי בני, היה מספיק שתאמר בדודאים? כדי שיהיה ליעקב נחת ממה שהם עוזרים להוליד בנים. אבל יעקב היה יודע, שהדבר אינו תלוי בדודאים, אלא למעלה במזל. כי דודאי בני, הם דודאים המולידים בנים. והזכירה זה ליעקב, כדי שיהיה לו נחת מהסגולה שניתנה לרחל להוליד בנים.

 230 פָּתַח וְאָמַר, מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ. אָמַר רַבִּי חִיָּיא, רוּחַ הַקֹּדֶשׁ אוֹמֶרֶת: מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת - זוֹ רָחֵל. אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה - זוֹ לֵאָה. מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת - זֶה הָעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן. אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה [הַלְלוּיָהּ] - זֶה הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן. מִשּׁוּם כָּךְ הַלְלוּיָהּ.

 230 פָּתַח וְאָמַר, (תהלים קיג) מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְּלוּיָה. אָמַר רִבִּי חִיָּיא רוּחָא דְקוּדְשָׁא קָאֲמַר, מוֹשִׁיבִי (קנ''ד ע''א) עֲקֶרֶת הַבַּיִת, דָּא רָחֵל. אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה, דָּא לֵאָה. מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת, דָּא עַלְמָא תַּתָּאָה. אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה (הללויה), דָּא עַלְמָא עִלָּאָה, בְּגִינֵי (קנ''ד ע''א) כָּךְ הַלְּלוּיָה.

patach ve'amar, moshivi akeret habayit em habanim semechah haleluyah. amar rabi chiay, ruach hakkodesh omeret: moshivi akeret habayit - zo rachel. em habanim semechah - zo le'ah. moshivi akeret habayit - zeh ha'olam hattachtton. em habanim semechah [haleluyah] - zeh ha'olam ha'elyon. mishum kach haleluyah

patach ve'amar, (thlym kyg) moshivi akeret habayit em habanim semechah halleluyah. amar ribi chiay rucha dekudesha ka'amar, moshivi (kn''d '') akeret habayit, da rachel. em habanim semechah, da le'ah. moshivi akeret habayit, da alma tatta'ah. em habanim semechah (hllvyh), da alma illa'ah, beginei (kn''d '') kach halleluyah

Translations & Notes

כתוב, מושיבי עקרת הבית אֵם הבנים שְׂמחה הללויה. מושיבי עקרת הבית, עולם התחתון, הנוקבא דז"א, רחל. אֵם הבנים שְׂמחה, עולם העליון, בינה, לאה. ומשום זה הללויה, הוא אותיות הללו-יה, כי עולם העליון נברא באות י', ועולם התחתון נברא באות ה'.

 231 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, כָּל הַשְּׁבָטִים הַלָּלוּ הֵם תִּקּוּנִים שֶׁלְּמַטָּה, וְכֻלָּם כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה. בֹּא רְאֵה, כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ - לָקַחַת מִמֶּנּוּ הַגּוּף, וּמִי הוּא? תּוֹרָה. שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ - לְךָ, לְגוּפְךָ מַמָּשׁ. שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ - לְהוֹלִיד אֶת דְּמוּתְךָ.

 231 אָמַר רִבִּי יְהוּדָה, כָּל אִלֵּין שִׁבְטִין, תִּקּוּנִין דִּלְתַתָּא אִינוּן, וְכֻלְּהוּ כְּגַוְונָא דִלְעֵילָא. תָּא חֲזֵי, כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ, לְנַסְבָא מִנֵּיהּ גּוּפָא וּמַאן אִיהוּ תּוֹרָה. שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ, לְךָ, לְגוּפָךְ מַמָּשׁ. שָׂכֹר (דף קנח ע''א) שְׂכַרְתִּיךָ, לְאוֹלָדָא דְּיוּקְנָךְ.

amar rabi yehudah, kal hashevatim hallalu hem tikkunim shellemattah, vechullam kemo shellema'lah. bo re'eh, ki sachor sechartticha - lakachat mimmennu haguf, umi hu? torah. sachor sechartticha - lecha, legufecha mammash. sachor sechartticha - leholid et demutecha

amar ribi yehudah, kal illein shivtin, tikkunin diltatta inun, vechullehu kegavevna dil'eila. ta chazei, ki sachor sechartticha, lenasva minneih gufa uma'n ihu torah. sachor sechartticha, lecha, legufach mammash. sachor (df knch '') sechartticha, le'olada deyukenach

Translations & Notes

כל אלו השבטים הם תיקונים שלמטה, של הנוקבא, וכולם נתקנו כעין שלמעלה, בינה. כמ"ש, כי שָׂכור שְׂכַרְתִּיךָ, לקחת ממנו גוף. הגוף הוא תורה. שָׂכור שְׂכַרְתִּיךָ, את גופך ממש. שָכור שְׂכַרְתִּיךָ, להוליד צורתך.
לאה בינה, והזיווג היה עם חכמה, שע"כ נאמר, וישכב עימה בלילה הוא, ולא נאמר יעקב. ואליי תבוא, הפירוש לעלות למ"ן. כמ"ש כי שָכור שְׂכַרְתִּיךָ, שְׂכירויוֹת הרבֵה:
א. לקחת מחכמה גוף, תורה. יששכר, שהוא מרכבה לתורה יותר מכל השבטים, ונופל השכירות על הזיווג עם החכמה בסיבתו.
ב. שָׂכור שְׂכַרְתִּיךָ, לך לגופך ממש. שהשכירות הוא על גופו של יעקב, שיעלה למ"ן לזיווג חכמה ובינה.
ג. שָכור שְׂכַרְתִּיךָ, להוליד צורתך. שהשכירות על לידת הצורה, להוליד בן.
וכל אלו ג' שכירות נכללות בכפל המילות, שָׂכור שְׂכַרְתִּיךָ.