302 אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, כָּל הַפְּסוּקִים הַלָּלוּ בָּאוּ לְהַרְאוֹת הַחָכְמָה, שֶׁשָּׁנִינוּ שֶׁדְּבָרִים שֶׁלְּמַעְלָה, מֵהֶם תְּלוּיִים בְּמַעֲשֶׂה, וּמֵהֶם בְּדִבּוּר, וּמֵהֶם בִּרְצוֹן הַלֵּב, וּמִי שֶׁרוֹצֶה לִמְשֹׁךְ בְּרָכוֹת בִּתְפִלָּה, בְּדִבּוּר וְרָצוֹן. וּמֵהֶם שֶׁלֹּא בִּתְפִלָּה, אֶלָּא תְּלוּיִים בְּמַעֲשֶׂה.

 302 אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר כָּל הַנֵּי קְרָאֵי, לְאַחֲזָאָה חָכְמָתָא קָא אַתְיָין. דְּתָנִינָן מִלִּין דִּלְעֵילָא, מִנְּהוֹן תַּלְיָין בְּעוֹבָדָא, וּמִנְהוֹן בְּמִלּוּלָא וּמִנְּהוֹן בִּרְעוּתָא דְלִבָּא. וּמַאן דְּבָעֵי לְאַמְשָׁכָא בִּרְכָאן, בִּצְלוֹתָא, בְּמִלּוּלָא, וּרְעוּתָא. וּמִנְּהוֹן דְּלָא בִּצְלוֹתָא, אֶלָּא בְּעוֹבָדָא תַּלְיָין.

amar rabi el'azar, kal hapesukim hallalu ba'u lehar'ot hachachemah, sheshaninu shedevarim shellema'lah, mehem teluyim bema'aseh, umehem bedibur, umehem birtzon hallev, umi sherotzeh limshoch berachot bitfillah, bedibur veratzon. umehem shello bitfillah, ella teluyim bema'aseh

amar ribi el'azar kal hannei kera'ei, le'achaza'ah chachemata ka atyayn. detaninan millin dil'eila, minnehon talyayn be'ovada, uminhon bemillula uminnehon bir'uta deliba. uma'n deva'ei le'amshacha bircha'n, bitzlota, bemillula, ure'uta. uminnehon dela bitzlota, ella be'ovada talyayn

Translations & Notes

כל אלו המקראות ללמד חכמה באות. דברים העליונים יש מהם, שתלויים במעשים, כמו תפילין וציצית, ומהם בדיבורים, כמו קריאת שמע ותפילה, ומהם בכוונת הלב, כמו אהבה ויראה. ומי שרוצה להמשיך ברכות, הוא ע"י תפילה בדיבור ובכוונה, ומהם שאינם נמשכים ע"י תפילה אלא שתלויים במעשים.

 303 בֹּא רְאֵה, יַעֲקֹב הַשָּׁלֵם, כָּל מַה שֶּׁעָשָׂה, עָשָׂה בְּחָכְמָה. כָּתוּב וַיַּצֵּג אֶת הַמַּקְלוֹת אֲשֶׁר פִּצֵּל בָּרְהָטִים בְּשִׁקֲתוֹת הַמָּיִם. הַכֹּל בְּחָכְמָה, לִמְשֹׁךְ בְּרָכוֹת מֵהַמַּעְיָן שֶׁל הַכֹּל לְכָל הַדְּרָגוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁהֵן חֶלְקוֹ וְגוֹרָלוֹ.

 303 תָּא חֲזֵי, יַעֲקֹב שְׁלִים, כָּל מַה דְּעֲבַד, בְּחָכְמְתָא עָבִיד, כְּתִיב (בראשיתל) וַיַּצֵּג אֶת הַמַּקְלוֹת אֲשֶׁר פִּצֵּל בָּרְהָטִים בְּשִׁקַּתוֹת הַמַּיִם, כֹּלָּא בְּחָכְמְתָא, לְאַמְשָׁכָא בִּרְכָאן מִמַּבּוּעָא דְכֹלָּא, לְכֻלְּהוּ דַּרְגִּין עִלָּאִין דְּאִינוּן חוּלָקֵיהּ וְעַדְבֵיהּ.

bo re'eh, ya'akov hashalem, kal mah she'asah, asah bechachemah. katuv vayatzeg et hammaklot asher pitzel barehatim beshikatot hammayim. hakol bechachemah, limshoch berachot mehamma'yan shel hakol lechal haderagot ha'elyonot shehen chelko vegoralo

ta chazei, ya'akov shelim, kal mah de'avad, bechachemeta avid, ketiv (vr'shytl) vayatzeg et hammaklot asher pitzel barehatim beshikkatot hammayim, kolla bechachemeta, le'amshacha bircha'n mimmabu'a decholla, lechullehu dargin illa'in de'inun chulakeih ve'adveih

Translations & Notes

יעקב השלם, כל מה שעשה בחכמה עשה. כתוב, ויצג את המקלות אשר פיצל בָּרְהָטִים, הכל עשה בחכמה להמשיך ברכות ממקור כל, לכל מדרגות העליונות שהם חלקו וגורלו.

 304 אֶת הַמַּקְלוֹת - אֵיזֶה מַקְלוֹת? אֵלּוּ הַדְּרָגוֹת שֶׁהֵן בֵּית הַדִּין. אֲשֶׁר פִּצֵּל - שֶׁהֶעֱבִיר מֵהֶן אֶת הַדִּין. בָּרְהָטִים - הַיְנוּ שֶׁכָּתוּב (שיר ז) מֶלֶךְ אָסוּר בָּרְהָטִים, שֶׁזֶּה מֵהַמֶּלֶךְ הַהוּא בָּאוֹת בְּרָכוֹת לְכָל הָעוֹלָמוֹת.

 304 אֶת הַמַּקְלוֹת. מַאן מַקְלוֹת, אִלֵּין דַּרְגִּין דְּאִינוּן בֵּי דִינָא. אֲשֶׁר פִּצֵּל, דְּאַעֲבַר מִנְּהוֹן דִּינָא. בָּרְהָטִים, הַיְינוּ דִכְתִיב, (שיר השירים ז) מֶלֶךְ אָסוּר בָּרְהָטִים, דְּהָא מֵהַהוּא מֶלֶךְ, אַתְיָין בִּרְכָאן לְכֻלְּהוּ עָלְמִין.

et hammaklot - eizeh maklot? ellu haderagot shehen beit hadin. asher pitzel - shehe'evir mehen et hadin. barehatim - haynu shekatuv (shyr z) melech asur barehatim, shezzeh mehammelech hahu ba'ot berachot lechal ha'olamot

et hammaklot. ma'n maklot, illein dargin de'inun bei dina. asher pitzel, de'a'avar minnehon dina. barehatim, hayeynu dichtiv, (shyr hshyrym z) melech asur barehatim, deha mehahu melech, atyayn bircha'n lechullehu alemin

Translations & Notes

מקלות הם מדרגות הדין, הנכללים מעוביות המלכות. אשר פיצל, שהעביר מהם הדין, ע"י שהמשיך עליהם קומת חסדים. בָרְהָטִים, הוא כמ"ש, מלך אסור בָרְהָטִים. כי ממלך העליון, בינה, באות הברכות לכל העולמות. כי הרְהָטִים הם הכלים דקו השמאל שבבינה, שבסיבת היחוד דקו אמצעי אינם מאירים אלא ממטה למעלה. וזה מלך אסור בָרְהָטִים, כי הבינה, שנקרא מלך עליון, אסור בָרְהָטִים הללו, שלא יתפשט משם ולמטה. וזה נעשה מסיבה שיעקב הציג המקלות, שעליהם יצא קו אמצעי בתוך הרְהָטִים, ואינם יכולים עוד להאיר ממעלה למטה.