361 רַבִּי יִצְחָק וְרַבִּי יֵיסָא הָיוּ הוֹלְכִים בַּדֶּרֶךְ. אָמַר רַבִּי יֵיסָא, הִנֵּה שְׁכִינָה אֶצְלֵנוּ, נִתְעַסֵּק בְּדִבְרֵי תוֹרָה, שֶׁכָּל מִי שֶׁעוֹסֵק בְּדִבְרֵי תוֹרָה וּמִשְׁתַּדֵּל בָּהּ, זוֹכֶה לְהַמְשִׁיךְ אוֹתָהּ עִמּוֹ.

 361 רִבִּי יִצְחָק וְרַבִּי יֵיסָא, הֲווּ אָזְלֵי בְּאָרְחָא, אָמַר רִבִּי יֵיסָא, הָא שְׁכִינְתָּא לְגַבָּן נִתְעַסַּק בְּמִלֵּי דְאוֹרַיְיתָא, דְּכָל מַאן דְּעָסִיק בְּמִלֵּי דְאוֹרַיְיתָא וְיִשְׁתַּדַּל בָּהּ, זָכֵי לְאַמְשָׁכָא לֵיהּ בַּהֲדֵיהּ.

rabi yitzchak verabi yeisa ha'u holechim baderech. amar rabi yeisa, hinneh shechinah etzlenu, nit'assek bedivrei torah, shekal mi she'osek bedivrei torah umishttadel bah, zocheh lehamshich otah immo

ribi yitzchak verabi yeisa, havu azelei be'arecha, amar ribi yeisa, ha shechintta legaban nit'assak bemillei de'orayeyta, dechal ma'n de'asik bemillei de'orayeyta veyishttadal bah, zachei le'amshacha leih bahadeih

Translations & Notes

השכינה מתקשרת עם הולכי דרכים לשמרם. כל מי שעוסק בדברי תורה, ומתאמץ בה, זוכה להמשיך אותה, ז"א שהוא תורה. ואז יתקשר בהם ז"א ונוקבא, השכינה, ביחוד אחד.
חַי ה' וברוך צורי

 362 פָּתַח רַבִּי יִצְחָק וְאָמַר, (תהלים יח) חַי ה' וּבָרוּךְ צוּרִי וְיָרוּם אֱלוֹהֵי יִשְׁעִי. הַפָּסוּק הַזֶּה הוּא סוֹד. חַי ה', וְכִי לֹא יָדַעְנוּ שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִקְרָא חַי? אֶלָּא אֲפִלּוּ צַדִּיק גָּמוּר, הוּא נִקְרָא חַי, שֶׁהֲרֵי חַי - צַדִּיק הוּא לְמַעְלָה וְצַדִּיק הוּא לְמַטָּה. לְמַעְלָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִקְרָא חַי - לְמַטָּה הַצַּדִּיק נִקְרָא חַי, שֶׁכָּתוּב (שמואל-ב כג) וּבְנָיָהוּ בֶּן יְהוֹיָדָע בֶּן אִישׁ חַי. לָמָּה נִקְרָא חַי? מִשּׁוּם שֶׁהוּא צַדִּיק, שֶׁהֲרֵי צַדִּיק נִקְרָא חַי, חֵי הָעוֹלָמִים. וּבָרוּךְ צוּרִי - הַכֹּל אֶחָד. חַי וּבָרוּךְ - שֶׁלֹּא נִפְרָדִים זֶה מִזֶּה. שֶׁכַּאֲשֶׁר מִתְחַבְּרִים יַחַד נִקְרָא בְּאֵר מַיִם חַיִּים. זֶה נוֹבֵעַ הַחוּצָה, וְזֶה מִתְמַלֵּא מִמֶּנּוּ.

 362 פָּתַח רִבִּי יִצְחָק וְאָמַר, (תהלים יח) חַי יְיָ וּבָרוּךְ צוּרִי וְיָרוּם אֱלֹהֵי יִשְׁעִי, הַאי קְרָא אִיהוּ רָזָא. חַי יְיָ, וְכִי לָא יְדַעְנָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִקְרֵי חַי, אֶלָּא אֲפִילּוּ צַדִּיק, אִיהוּ אִקְרֵי חַי, דְּהָא חַי, צַדִּיק אִיהוּ לְעֵילָא וְצַדִּיק אִיהוּ לְתַתָּא. לְעֵילָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִקְרֵי חַי. לְתַתָּא צַדִּיק אִקְרֵי חַי, דִּכְתִיב, (שמואל ב כג) וּבְנָיָהוּ בֶּן יְהוֹיָדָע בֶּן אִישׁ חַי, אַמַּאי אִקְרֵי חַי בְּגִין דְּאִיהוּ צַדִּיק, דְּהָא צַדִּיק חַי אִקְרֵי, חַי הָעוֹלָמִים. וּבָרוּךְ צוּרִי, כֹּלָּא חַד, חַי וּבָרוּךְ, דְּלָא מִתְפָּרְשֵׁי מֵהַדָּדֵי, דְּכַד מִתְחַבְּרִין כְּחֲדָא. אִקְרֵי (שיר השירים ד) בְּאֵר מַיִם חַיִּים. דָּא נְבִיעַ לְגוֹ, וְדָא אִתְמַלְיָיא מִנֵּיהּ.

patach rabi yitzchak ve'amar, (thlym ych) chay 'he uvaruch tzuri veyarum elohei yish'i. hapasuk hazzeh hu sod. chay 'he, vechi lo yada'nu shehakkadosh baruch hu nikra chay? ella afillu tzadik gamur, hu nikra chay, sheharei chay - tzadik hu lema'lah vetzadik hu lemattah. lema'lah hakkadosh baruch hu nikra chay - lemattah hatzadik nikra chay, shekatuv (shmv'l-v chg) uvenayahu ben yehoyada ben ish chay. lammah nikra chay? mishum shehu tzadik, sheharei tzadik nikra chay, chei ha'olamim. uvaruch tzuri - hakol echad. chay uvaruch - shello nifradim zeh mizzeh. sheka'asher mitchaberim yachad nikra be'er mayim chayim. zeh novea hachutzah, vezeh mitmalle mimmennu

patach ribi yitzchak ve'amar, (thlym ych) chay adonay uvaruch tzuri veyarum elohei yish'i, ha'y kera ihu raza. chay adonay , vechi la yeda'na dekudesha berich hu ikrei chay, ella afillu tzadik, ihu ikrei chay, deha chay, tzadik ihu le'eila vetzadik ihu letatta. le'eila kudesha berich hu ikrei chay. letatta tzadik ikrei chay, dichtiv, (shmv'l v chg) uvenayahu ben yehoyada ben ish chay, amma'y ikrei chay begin de'ihu tzadik, deha tzadik chay ikrei, chay ha'olamim. uvaruch tzuri, kolla chad, chay uvaruch, dela mitpareshei mehadadei, dechad mitchaberin kechada. ikrei (shyr hshyrym d) be'er mayim chayim. da nevia lego, veda itmalyay minneih

Translations & Notes

חַי ה' וברוך צורי וירום אלקי יִשְעי. כתוב, חי ה'. והאם איני יודע שהקב"ה הוא חי? אלא אפילו צדיק, יסוד, נקרא חי, כי צדיק ממשיך הארת החכמה, אור החיה, וע"כ נקרא חי. כי חי הוא צדיק למעלה וצדיק למטה, ז"א שלמעלה, ויסוד שלו למטה, נקראים חי. למעלה נקרא הקב"ה, שהוא ז"א חי, כמ"ש חי הויה. ולמטה נקרא הצדיק חי, יסוד דז"א, כמ"ש, וּבְנָיָהוּ בן יְהוֹיָדָע בן איש חי, שמורה על יסוד.
ולמה נקרא הקב"ה חי? משום שהוא צדיק, שכולל גם יסוד צדיק, כי צדיק נקרא חי, חי העולמים, להיותו ממשיך הארת החכמה, שנקרא אור החיה. ואין הקב"ה משפיע חכמה, אלא אחר שנשלמים נה"י דכלים, שעיקרו הוא יסוד צדיק. ואז נאמר, חי הויה, על שם המשכת החכמה.
חי ה' וברוך צורי. הכל אחד הוא, חי וברוך. כי אינם נפרדים זה מזה. כי חי, פירושו, הארת חכמה, וברוך, פירושו, הארת החסדים. ומחויבים להתלבש זה בזה, כי חכמה בלי חסדים חושך הוא. וזה, חי הויה וברוך, חכמה וחסדים יחדיו.
צורי, הנוקבא דז"א. כאשר מתחברים, חי הויה וצור, כאחד, נקרא הצור, באר מים חיים, נובע מבפנים של הבאר, שהוא חי הויה וברוך. והצור, הבאר, מתמלאת ממנו. נקראת באר מים חיים, כי מים, חסדים, שמקבלת מברוך. חיים, הארת חכמה, שמקבלת מחי. ועל שם המעיין הנובע בה, ב' הארות הללו, היא נקראת באר. ונתבאר שהכתוב, חי הויה וברוך צורי, מורה על שלמות הזיווג ז"א ונוקבא, בשעה שמקבלת ממנו מוחין השלמים המרומזים במילים, חי, וברוך.

 363 וְיָרוּם אֱלוֹהֵי יִשְׁעִי - זֶה הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, שֶׁהוּא רָם וְנִשָּׂא, רָם עַל הַכֹּל, שֶׁהֲרֵי מִמֶּנּוּ יוֹצֵא הַכֹּל, [מָקוֹר שֶׁלֹּא פוֹסֵק] וְכָל הַנְּבִיעָה שֶׁנּוֹבֵעַ לְמַלֵּא הַבְּאֵר כָּרָאוּי, וּמִשָּׁם מִתְבָּרֶכֶת לְהָאִיר לְכָל אוֹתָם שֶׁלְּמַטָּה. וּכְשֶׁמִּתְמַלֵּאת [זוֹ] הַכֹּל כָּרָאוּי, אָז וְיָרוּם אֱלוֹהֵי יִשְׁעִי.

 363 וְיָרוּם אֱלהֵי יִשְׁעִי, דָּא עַלְמָא עִלָּאָה, דְּאִיהוּ רָם וְנִשָּׂא, רָם עַל כֹּלָּא. דְּהָא מִינֵיהּ נָפִיק כֹּלָּא, (מקורא דלא פסיק) וְכָל נְבִיעוּ דִּנְבִיעַ, לְאִתְמַלְיָיא בֵּירָא כְּדְקָא יְאוּת. וּמִתַּמָּן אִתְבָּרְכָא, לְאַנְהָרָא לְכָל אִינוּן דִּלְתַתָּא, וְכַד (האי) אִתְמַלְיָיא, כֹּלָּא כְּדְקָא יְאוּת, כְּדֵין וְיָרוּם אֱלהֵי יִשְׁעִי.

veyarum elohei yish'i - zeh ha'olam ha'elyon, shehu ram venisa, ram al hakol, sheharei mimmennu yotze hakol, [makor shello fosek] vechal hannevi'ah shennovea lemalle habe'er kara'uy, umisham mitbarechet leha'ir lechal otam shellemattah. ucheshemmitmalle't [zo] hakol kara'uy, az veyarum elohei yish'i

veyarum elhei yish'i, da alma illa'ah, de'ihu ram venisa, ram al kolla. deha mineih nafik kolla, (mkvr dlo fsyk) vechal nevi'u dinvia, le'itmalyay beira kedeka ye'ut. umittamman itbarecha, le'anhara lechal inun diltatta, vechad (h'y) itmalyay, kolla kedeka ye'ut, kedein veyarum elhei yish'i

Translations & Notes

וירום אלקי ישעי. זהו עולם העליון, בינה. רם ונישא. רם על כל, כי ממנו, מבינה, יוצא כל המוחין שבזו"ן ובי"ע. וכל נביעה שנובע למלאות הבאר ממנו. ומשם מתברכת הנוקבא, להאיר לכל שלמטה מאצילות. וכשכולם מתמלאים ממנה בשפע, אז, וירום אלקי ישעי, כי העליון מתרומם ומתנשא ע"י ריבוי השפע שמשפיע לתחתונים.
לא יגְרַע מצדיק עיניו