165 בֹּא רְאֵה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קָרָא לְיַעֲקֹב יִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּתוּב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ, וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ. מִי וַיִּקְרָא? זוֹ שְׁכִינָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה. וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים.

 165 תָּא חֲזֵי, יַעֲקֹב, קָרֵי לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, יִשְׂרָאֵל. דִּכְתִיב לא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ. וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ, מַאן וַיִּקְרָא, דָּא שְׁכִינְתָּא. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר וַיִּקְרָא אֶל משֶׁה. וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים.

bo re'eh, hakkadosh baruch hu kara leya'akov yisra'el, shekatuv lo yikkare shimcha od ya'akov ki im yisra'el yihyeh shemecha, vayikra et shemo. mi vayikra? zo shechinah, kemo shenne'emar vayikra el mosheh. vayo'mer lo elohim

ta chazei, ya'akov, karei leih kudesha berich hu, yisra'el. dichtiv lo yikkare shimcha od ya'akov ki im yisra'el yihyeh shemecha. vayikra et shemo, ma'n vayikra, da shechintta. kemah de'at amer vayikra el msheh. vayo'mer lo elohim

Translations & Notes

יעקב, הקב"ה קראו ישראל. כלומר, השכינה. כמ"ש, ויקרא אל משה, שכתוב ויקרא עם א' זעירא, שהיא השכינה.

 166 לְמַעְלָה בֵּאַרְנוּ שֶׁהֲרֵי נִשְׁלַם בַּכֹּל כָּרָאוּי, וְאָז הִתְעַלָּה בְדַרְגָּתוֹ וְנִשְׁלַם בְּשֵׁם זֶה, וְעַל זֶה וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל, וַהֲרֵי נִתְבָּאֵר.

 166 לְעֵיל אוֹקִימְנָא יִשְׂרָאֵל דְּהָא אִשְׁתְּלִּים בְּכֹלָּא כְּדְקָא יְאוּת, וּכְדֵין אִסְתַּלַּק בְּדַרְגֵּיהּ וְאִשְׁתְּלִים בִּשְׁמָא דָא, וְעַל דָּא וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל וְהָא אִתְּמָר.

lema'lah be'arnu sheharei nishlam bakol kara'uy, ve'az hit'allah vedargato venishlam beshem zeh, ve'al zeh vayikra et shemo yisra'el, vaharei nitba'er

le'eil okimna yisra'el deha ishttellim becholla kedeka ye'ut, uchedein isttallak bedargeih ve'ishttelim bishma da, ve'al da vayikra et shemo yisra'el veha ittemar

Translations & Notes

השם ישראל נשלם בכל כראוי, ואז נתעלה במדרגתו ונשלם בשם הזה, ועל כן, ויקרא את שמו ישראל.
יעקב - ישראל

 167 רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי יוֹסֵי הָיוּ הוֹלְכִים בַּדֶּרֶךְ. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי לְרַבֵּי אֶלְעָזָר, וַדַּאי מַה שֶּׁאָמַרְתָּ שֶׁיַּעֲקֹב בְּחִיר הָאָבוֹת הוּא, וְהוּא אָחוּז לְכָל הַצְּדָדִים, וְקָרָא שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל, וְכָתוּב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ, וְכָתוּב וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל, לָמָּה חָזַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְקָרָא לוֹ יַעֲקֹב בְּכַמָּה פְעָמִים, וְהַכֹּל קָרְאוּ לוֹ יַעֲקֹב כְּמוֹ מִקֹּדֶם? אִם כָּךְ, מַה זֶּה וְלֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב?

 167 רִבִּי אֶלְעָזָר וְרִבִּי יוֹסֵי הֲווּ אָזְלֵי בְּאָרְחָא, אָמַר רִבִּי יוֹסֵי לְרַבִּי אֶלְעָזָר, וַדַּאי הָא דְּאֲמַרְתְּ דְּיַעֲקֹב שְׁלֵימָא דְּאֲבָהָן אִיהוּ, וְאִיהוּ אָחִיד לְכָל סִטְרִין, וְקָרָא שְׁמֵיהּ יִשְׂרָאֵל, וּכְתִיב לא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ. וּכְתִיב וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. אַמַּאי אַהֲדַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְקָרָא לֵיהּ יַעֲקֹב בְּכַמָּה זִמְנִין, וְכֹלָּא קָרוּן לֵיהּ יַעֲקֹב כְּמִלְּקַדְּמִין. אִי הָכִי, מַהוּ וְלא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב.

rabi el'azar verabi yosei ha'u holechim baderech. amar rabi yosei lerabei el'azar, vada'y mah she'amarta sheia'akov bechir ha'avot hu, vehu achuz lechal hatzedadim, vekara shemo yisra'el, vechatuv lo yikkare shimcha od ya'akov ki im yisra'el yihyeh shemecha, vechatuv vayikra et shemo yisra'el, lammah chazar hakkadosh baruch hu vekara lo ya'akov bechammah fe'amim, vehakol kare'u lo ya'akov kemo mikkodem? im kach, mah zeh velo yikkare shimcha od ya'akov

ribi el'azar veribi yosei havu azelei be'arecha, amar ribi yosei lerabi el'azar, vada'y ha de'amart deya'akov sheleima de'avahan ihu, ve'ihu achid lechal sitrin, vekara shemeih yisra'el, uchetiv lo yikkare shimcha od ya'akov ki im yisra'el yihyeh shemecha. uchetiv vayikra et shemo yisra'el. amma'y ahadar kudesha berich hu vekara leih ya'akov bechammah zimnin, vecholla karun leih ya'akov kemillekademin. i hachi, mahu velo yikkare shimcha od ya'akov

Translations & Notes

יעקב הבחיר שבאבות והוא כולל כל הצדדים, ימין ושמאל. וע"כ קרא שמו ישראל, כמ"ש, לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך. וכתוב, ויקרא את שמו ישראל. ולמה חזר הקב"ה וקרא אותו יעקב הרבה פעמים? והכל קוראים אותו יעקב, כמו בתחילה. ומהו, ולא יקרא שמך עוד יעקב?