173 עַד שֶׁהָיוּ הוֹלְכִים, אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹסֵי לְרַבִּי נִתְבָּאֵר, הֲרֵי נִתְבָּאֵר שֶׁכְּשֶׁמֵּתָה רָחֵל, נָטְלָה הַבַּיִת מִי שֶׁצָּרִיךְ לְהִתַּקֵּן בִּשְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטִים כָּרָאוּי. לָמָּה מֵתָה רָחֵל מִיָּד? אָמַר לוֹ, הֲרֵי לִהְיוֹת שְׁכִינָה מִתְעַטֶּרֶת כָּרָאוּי וְלִהְיוֹת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה, וּבוֹ שׁוֹרָה [לְמַעְלָה] לִטֹּל הַבַּיִת וּלְהִתַּקֵּן. וְעַל זֶה בִּנְיָמִין הוּא תָּמִיד בַּמַּעֲרָב וְלֹא בְּצַד אַחֵר.

 173 עַד דְּהֲווּ אָזְלֵי, אָמַר לֵיהּ רִבִּי יוֹסֵי לְרִבִּי אֶלְעָזָר, הָא אִתְּמָר דְּכַד מִיתַת רָחֵל נָטְלָא בֵּיתָא מַאן דְּאִצְטְרִיךְ לְאִתְתַּקְּנָא בִּתְרֵיסַר שִׁבְטִין כְּדְקָא יְאוּת. אַמַּאי מִיתַת רָחֵל מִיָּד, אָמַר לֵיהּ, הָא לְמֶהֱוֵי שְׁכִינְתָּא מִתְעַטְּרָא כְּדְקָא יְאוּת וּלְמֶהֱוֵי אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה וּבֵיהּ שַׁרְיָא (לעילא) לְנַטְלָא בֵּיתָא וּלְאִתְתַּקָּנָא. וְעַל דָּא בִּנְיָמִין הוּא תָּדִיר בְּמַעֲרָב וְלָא בְסִטְרָא אָחֳרָא.

ad sheha'u holechim, amar lo rabi yosei lerabi nitba'er, harei nitba'er shekeshemmetah rachel, natelah habayit mi shetzarich lehittakken bishneim asar shevatim kara'uy. lammah metah rachel miad? amar lo, harei lihyot shechinah mit'atteret kara'uy velihyot em habanim semechah, uvo shorah [lema'lah] littol habayit ulehittakken. ve'al zeh binyamin hu tamid bamma'arav velo betzad acher

ad dehavu azelei, amar leih ribi yosei leribi el'azar, ha ittemar dechad mitat rachel natela beita ma'n de'itzterich le'itettakkena bitreisar shivtin kedeka ye'ut. amma'y mitat rachel miad, amar leih, ha lemehevei shechintta mit'attera kedeka ye'ut ulemehevei em habanim semechah uveih sharya (l'ylo) lenatla beita ule'itettakkana. ve'al da binyamin hu tadir bema'arav vela vesitra achora

Translations & Notes

כשמתה רחל, מי שהיתה צריכה להתקן בי"ב שבטים, לקחה את הבית, השכינה, כדי שתהיה השכינה מתעטרת כראוי, שתשיג מוחין דג"ר, ותהיה, אם הבנים שמחה. כלומר, רחל מתה כדי ששכינה תחתונה, רחל, ושכינה עליונה, לאה, תהיינה לפרצוף אחד. שאז שכינה תחתונה משגת ג"ר. ושכינה עליונה, שהיא אם הבנים, שמחה בתקון י"ב השבטים. ומה שלאה לא מתה, ובבנימין התחילה השכינה לקחת הבית ולהתקן, כי היא בחינת יסוד מי"ב השבטים, וע"כ היא הראשונה לתקון השכינה. ועל כן בנימין הוא תמיד במערב, בדגלים. כי יסוד הוא בחינת מערב.

 174 וּבוֹ שׁוֹרָה לְהִתַּקֵּן בִּשְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטִים, וּבוֹ שׁוֹרָה מַלְכוּת הָרָקִיעַ לְהִוָּדַע בָּאָרֶץ. וְסוֹד זֶה, שֶׁכָּל הַתְחָלָה שֶׁבָּאָה לְהִתְוַדֵּעַ, הִיא בְקַשְׁיוּת, וְעַל זֶה יֵשׁ בָּהּ דִּין שֶׁל מָוֶת וּמִשָּׁם מִתְיַשֶּׁבֶת.

 174 וּבֵיהּ שַׁרְיָא לְאִתְתַּקְּנָא בִּתְרֵיסַר שִׁבְטִין, וּבֵיהּ שַׁרְיָא מַלְכוּתָא דִרְקִיעָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא בְּאַרְעָא. וְרָזָא דָּא, בְּכָל שֵׁירוּתָא דְּאַתְיָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא בְּקַשְׁיוּ אִיהוּ, וְעַל דָּא אִית בָּהּ דִּינָא דְמוֹתָא וּמִתַּמָּן אִתְיַשְּׁבַת.

uvo shorah lehittakken bishneim asar shevatim, uvo shorah malchut harakia lehivada ba'aretz. vesod zeh, shekal hatchalah sheba'ah lehitvadea, hi vekashyut, ve'al zeh yesh bah din shel mavet umisham mityashevet

uveih sharya le'itettakkena bitreisar shivtin, uveih sharya malchuta dirki'a le'ishttemode'a be'ar'a. veraza da, bechal sheiruta de'atya le'ishttemode'a bekashu ihu, ve'al da it bah dina demota umittamman ityashevat

Translations & Notes

בבנימין מתחלת השכינה להתקן בי"ב השבטים, ובו מתחילה מלכות שמים להתודע בארץ, כי המלך הראשון בישראל, שאול, שהוא מבניו, שזהו, שכל התחלה הבאה להתודע, בקושיות היא באה, וע"כ יש בה דין של מות. ואחר זה היא מתישבת ומתקיימת.

 175 כָּאן כְּשֶׁרוֹצָה לְהִתְתַּקֵּן וְלִטֹּל הַבַּיִת, נַעֲשָׂה דִין בְּרָחֵל, וְאַחַר כָּךְ הִתְתַּקְּנָה לְהִתְיַשֵּׁב. כְּשֶׁרָצָה לְהוֹדִיעַ מַלְכוּת בָּאָרֶץ, שׁוֹרֶה בְּדִין, וְלֹא מִתְיַשֶּׁבֶת הַמַּלְכוּת בְּמָקוֹם כָּרָאוּי עַד שֶׁמִּתְעוֹרֵר דִּין בְּשָׁאוּל לְפִי מַעֲשָׂיו, וְאַחַר כָּךְ הִתְיַשְּׁבָה הַמַּלְכוּת וְנִתְקְנָה.

 175 הָכָא כַּד בָּעָא לְאִתְתַּקְּנָא וּלְנַטְלָא בֵּיתָא אִתְעֲבִיד דִּינָא בְּרָחֵל וּבָתַר כֵּן אִתְתַּקְּנַת לְאִתְיַשְּׁבָא. כַּד בָּעָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא מַלְכוּתָא בְּאַרְעָא שַׁרְיָא בְּדִינָא. וְלָא אִתְיַשְּׁבַת מַלְכוּתָא בְּדוּכְתָא כְּדְקָא יְאוּת עַד דְּאִתְעַר דִּינָא בִּשָׁאוּל לְפוּם עוֹבָדוֹי, וּלְבָתַר אִתְיַשְּׁבַת מַלְכוּתָא וְאִתְתַּקְּנַת.

ka'n kesherotzah lehitettakken velittol habayit, na'asah din berachel, ve'achar kach hitettakkenah lehityashev. kesheratzah lehodia malchut ba'aretz, shoreh bedin, velo mityashevet hammalchut bemakom kara'uy ad shemmit'orer din besha'ul lefi ma'asav, ve'achar kach hityashevah hammalchut venitkenah

hacha kad ba'a le'itettakkena ulenatla beita it'avid dina berachel uvatar ken itettakkenat le'ityasheva. kad ba'a le'ishttemode'a malchuta be'ar'a sharya bedina. vela ityashevat malchuta beducheta kedeka ye'ut ad de'it'ar dina bisha'ul lefum ovadoy, ulevatar ityashevat malchuta ve'itettakkenat

Translations & Notes

כשרצתה השכינה להתתקן ולקחת הבית, בתקון י"ב השבטים, נעשה הדין ברחל, כי מתה. ואחר זה נתתקנה להתישב. כן כשרצתה המלכות להתודע בארץ, התחילה בדין ולא נתישבה במקומה כראוי. עד שנתעורר הדין בשאול לפי מעשיו, שנהרג בהרי הגלבוע. ולאחר כך נתישבה המלכות בדוד ונתתקנה.