403 רַבִּי אַבָּא אָמַר מִכָּאן, (שמות יט) מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ. וְכָתוּב (דברים ד) כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אוֹכְלָה הוּא. וְכָתוּב (בראשית יט) וַה' הִמְטִיר עַל סְדֹם וְעַל עֲמֹרָה גָּפְרִית וָאֵשׁ מֵאֵת ה' מִן הַשָּׁמָיִם. וַה' הִמְטִיר - זוֹהִי אֶרֶץ. מֵאֵיזֶה מָקוֹם נָטַל אֶת זֶה? סוֹף הַפָּסוּק מוֹכִיחַ, שֶׁכָּתוּב מֵאֵת ה' מִן הַשָּׁמָיִם, מִן הַשָּׁמַיִם מַמָּשׁ. רַבִּי חִיָּיא אָמַר מִכָּאן, וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל, כָּל - הַכְּלָל שֶׁל הַכֹּל, שֶׁהֲרֵי בָּזֶה תָּלוּי הַכֹּל.

 403 ר' אַבָּא אָמַר מֵהָכָא, (שמות יט) מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו יְיָ' בָּאֵשׁ. וּכְתִיב (דברים ד) כִּי יְיָ' אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אוֹכְלָה הוּא. וּכְתִיב, (בראשית יט) וַיְיָ' הִמְטִיר עַל סְדוֹם וְעַל עֲמוֹרָה גָּפְרִית וָאֵשׁ מֵאֵת ה' מִן הַשָּׁמָיִם. וַיְיָ' הִמְטִיר דָּא הוּא אֶרֶץ מֵאָן אֲתָר נָטִיל הַאי, סוֹפְיֵהּ דִּקְרָא מוֹכַח, דִּכְתִּיב מֵאֵת יְיָ' מִן הַשָּׁמָיִם, מִן הַשָּׁמָיִם מַמָּשׁ. רַבִּי חִיָּיא אָמַר מֵהָכָא, וַיְדַבֵּר אֱלהִים אֵת כָּל. כָּל, כְּלָלָא דְּכֹלָּא, דְּהָא בְּהַאי תַּלְיָא כֹּלָּא.

rabi aba amar mika'n, (shmvt yt) mipenei asher yarad alav 'he ba'esh. vechatuv (dvrym d) ki 'he eloheicha esh ochelah hu. vechatuv (vr'shyt yt) va'he himtir al sedom ve'al amorah gaferit va'esh me'et 'he min hashamayim. va'he himtir - zohi eretz. me'eizeh makom natal et zeh? sof hapasuk mochiach, shekatuv me'et 'he min hashamayim, min hashamayim mammash. rabi chiay amar mika'n, vaydaber elohim et kal, kal - hakelal shel hakol, sheharei bazeh taluy hakol

r' aba amar mehacha, (shmvt yt) mipenei asher yarad alav adonay ' ba'esh. uchetiv (dvrym d) ki adonay ' eloheicha esh ochelah hu. uchetiv, (vr'shyt yt) va'adonay ' himtir al sedom ve'al amorah gaferit va'esh me'et 'he min hashamayim. va'adonay ' himtir da hu eretz me'an atar natil ha'y, sofeyeh dikra mochach, dichttiv me'et adonay ' min hashamayim, min hashamayim mammash. rabi chiay amar mehacha, vaydaber elhim et kal. kal, kelala decholla, deha beha'y talya kolla

Translations & Notes

מכאן משמע שירד אל השכינה. כתוב, מפני אשר ירד עליו ה' באש. וכתוב, כי ה' אלוקיך אש אוכלה הוא, השכינה. הרי שירד אל השכינה. ולמה כתוב, וה' המטיר על סדום ועמורה גופרית ואש מאת ה' מן השמים? האם ז"א עצמו אינו אש, שממנו ירד על סדום?
אלא, וה' המטיר, זה ארץ, השכינה. כי והויה מורה על, הוא ובית דינו, השכינה, וממנה נמשך האש על סדום. אלא מאיזה מקום לקחה זה, מוכיח סוף המקרא, מאת ה' מן השמים, מהשמים ממש, מז"א. שכל מה שיש לשכינה, מקבלת מז"א. מכאן משמע, שירד והתחבר עם השכינה. וידבר אלוקים את כל. אלוקים השכינה, כל הוא ז"א. כי בז"א תלויים הכול. הרי שז"א ירד והתחבר עם השכינה.
לא יהיה לך

 404 לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. רַבִּי יִצְחָק אָמַר, אֱלֹהִים אֲחֵרִים - לְהוֹצִיא שְׁכִינָה. עַל פָּנָי - לְהוֹצִיא פְּנֵי הַמֶּלֶךְ שֶׁבָּהֶם נִרְאֶה הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ, וְהֵם שְׁמוֹ, וְהוּא הֵם. הוּא שְׁמוֹ, שֶׁכָּתוּב (ישעיה מב) אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי. הוּא וּשְׁמוֹ אֶחָד הוּא. בָּרוּךְ שְׁמוֹ לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים.

 404 (שמות כ) לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. רַבִּי יִצְחָק אָמַר, אֱלהִים אֲחֵרִים, לְאַפָּקָא שְׁכִינְתָּא. עַל פָּנָי, לְאַפָּקָא אַפֵּי מַלְכָּא. דִּבְהוּ אִתְחָזֵי מַלְכָּא קַדִּישָׁא, וְאִינּוּן שְׁמֵיהּ. וְהוּא אִינּוּן. הוּא שְׁמֵיהּ, דִּכְתִּיב, (ישעיה מב) אֲנִי יְיָ' הוּא שְׁמִי. הוּא וּשְׁמֵיהּ חַד הוּא בְּרִיךְ שְׁמֵיהּ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא.

lo yihyeh lecha elohim acherim al panay. rabi yitzchak amar, elohim acherim - lehotzi shechinah. al panay - lehotzi penei hammelech shebahem nir'eh hammelech hakkadosh, vehem shemo, vehu hem. hu shemo, shekatuv (ysh'yh mv) ani 'he hu shemi. hu ushemo echad hu. baruch shemo le'olam ule'olemei olamim

(shmvt ch) lo yihyeh lecha elhim acherim al panay. rabi yitzchak amar, elhim acherim, le'apaka shechintta. al panay, le'apaka apei malka. divhu itchazei malka kadisha, ve'innun shemeih. vehu innun. hu shemeih, dichttiv, (ysh'yh mv) ani adonay ' hu shemi. hu ushemeih chad hu berich shemeih le'alam ule'alemei alemaya

Translations & Notes

לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי. שלא יהיה לך אלוהים אחרים במקום השכינה, שנקראת אלוקים. על פניי, להוציא פני המלך, שבהם נראה המלך הקדוש, והם שמו, ושמו הם, שהפנים הנראים הם שמו, המלכות, ושמו הוא הפנים הנראים. הוא שמו, ז"א הוא שמו. כלומר שהם אחד. כמ"ש, אני הויה הוא שמי. הוא ושמו אחד הוא.

 405 שָׁנָה רַבִּי שִׁמְעוֹן, אַשְׁרֵיהֶם יִשְׂרָאֵל שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קָרָא לָהֶם אָדָם, שֶׁכָּתוּב (יחזקאל לד) וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם, (ויקרא א) אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם. מָה הַטַּעַם קָרָא לָהֶם אָדָם? מִשּׁוּם שֶׁכָּתוּב (דברים ד) וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹהֵיכֶם. אַתֶּם וְלֹא לִשְׁאָר עַמִּים. וּמִשּׁוּם כָּךְ אָדָם אַתֶּם. אַתֶּם קְרוּיִים אָדָם, וְאֵין עוֹבְדֵי כוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת קְרוּיִים אָדָם.

 405 תָּאנֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן, זַכָּאִין אִינּוּן יִשְׂרָאֵל, דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָרָא לוֹן אָדָם, דִּכְתִּיב, (יחזקאל לה) וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם, (ויקרא א) אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם. מַאי טַעֲמָא קָרָא לוֹן אָדָם. מִשּׁוּם דִּכְתִּיב, (דברים ד) וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּיְיָ' אֱלהֵיכֶם. אַתֶּם וְלֹא שְׁאַר עַמִּין. וּבְּגִין כָּךְ אָדָם אַתֶּם, אַתֶּם קְרוּיִין אָדָם, וְאֵין עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת קְרוּיִין אָדָם.

shanah rabi shim'on, ashreihem yisra'el shehakkadosh baruch hu kara lahem adam, shekatuv (ychzk'l ld) ve'atten tzo'ni tzo'n mar'iti adam attem, (vykr ) adam ki yakriv mikem. mah hatta'am kara lahem adam? mishum shekatuv (dvrym d) ve'attem hadevekim ba'he eloheichem. attem velo lish'ar ammim. umishum kach adam attem. attem keruyim adam, ve'ein ovedei chochavim umazzalot keruyim adam

ta'nei rabi shim'on, zaka'in innun yisra'el, dekudesha berich hu kara lon adam, dichttiv, (ychzk'l lh) ve'atten tzo'ni tzo'n mar'iti adam attem, (vykr ) adam ki yakriv mikem. ma'y ta'ama kara lon adam. mishum dichttiv, (dvrym d) ve'attem hadevekim ba'adonay ' elheichem. attem velo she'ar ammin. ubegin kach adam attem, attem keruyin adam, ve'ein ovedei kochavim umazzalot keruyin adam

Translations & Notes

אשרי הם ישראל, שהקב"ה קרא אותם אדם. כמ"ש, ואַתן צאני צאן מרעיתי, אדם אתם. וכן כתוב, אדם כי יקריב מכם. מה הטעם שקרא אותם אדם? הוא משום שכתוב, ואתם הדבקים בה' אלוקיכם. אתם, ולא שאר עמים עכו"ם. ומשום זה אדם אתם. אתם קרואים אדם, ואין עכו"ם קרואים אדם.