499 לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶסֶף וֵאלֹהֵי זָהָב. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁכָּתוּב (חגי ב) לִי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב. אַף עַל גַּב שֶׁלִּי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב - לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי. אִתִּי, כְּלוֹמַר אוֹתִי.

 499 (שמות כ) לא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶּסֶף וֵאלֹהֵי זָהָב. אָמַר ר' יוֹסִי, (דבר אחר לא גרסינן מאי טעמא. משום דכתיב') (חגי ב) לִי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב, אַף עַל גַּב דְּלִי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב, לא תַעֲשׂוּן אִתִּי, אִתִּי: כְּלוֹמַר אוֹתִי.

lo ta'asun itti elohei chesef ve'lohei zahav. amar rabi yosei, mah hatta'am? mishum shekatuv (chgy v) li hakesef veli hazzahav. af al gav shelli hakesef veli hazzahav - lo ta'asun itti. itti, kelomar oti

(shmvt ch) lo ta'asun itti elohei kesef ve'lohei zahav. amar r' yosi, (dvr chr lo grsynn m'y t'm. mshvm dchtyv') (chgy v) li hakesef veli hazzahav, af al gav deli hakesef veli hazzahav, lo ta'asun itti, itti: kelomar oti

Translations & Notes

לא תעשון איתי אלוהי כסף ואלוהי זהב. משום שכתוב, לי הכסף ולי הזהב. ואע"פ שלי הכסף ולי הזהב, לא תעשון איתי, כלומר אותי.

 500 אָמַר רַבִּי יִצְחָק, כָּתוּב (ירמיה י) מֵאֵין כָּמוֹךָ ה' גָּדוֹל אַתָּה וְגָדוֹל שִׁמְךָ בִּגְבוּרָה וְגוֹ'. (גָּדוֹל אַתָּה וְגָדוֹל שִׁמְךָ) גָּדוֹל אַתָּה - הַיְנוּ לִי הַכֶּסֶף. וְגָדוֹל שִׁמְךָ בִּגְבוּרָה - הַיְנוּ וְלִי הַזָּהָב. שְׁנֵי הַגְּוָנִים הַלָּלוּ לֹא נִרְאִים וְלֹא מִתְפָּאֲרִים, פְּרָט לִכְשֵׁהֶם חֲקוּקִים בְּמָקוֹם אֶחָד. בְּאֵיזֶה מָקוֹם נֶחְקְקוּ? בְּיִשְׂרָאֵל. כָּאן נִרְאִים הַגְּוָנִים לְהִתְפָּאֵר, כַּכָּתוּב (ישעיה מט) יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר.

 500 אָמַר ר' יִצְחָק, כְּתִיב (ירמיה י) מֵאֵין כָּמוֹךָ יְיָ' גָּדוֹל אַתָּה וְגָדוֹל שִׁמְךָ בִּגְבוּרָה וְגוֹ', (גדול אתה וגדול שמך) גָּדוֹל אַתָּה, הַיְינוּ לִי הַכֶּסֶף. וְגָדוֹל שִׁמְךָ בִּגְבוּרָה, הַיְינוּ וְלִי הַזָּהָב. אִלֵּין תְּרֵין גַּוְונִין לָא מִתְחַזְיָין, וְלָא מִתְפָּאֲרָן, בַּר כַּד אִינּוּן גְּלִיפִין בַּאֲתָר חַד, בְּאָן אֲתָר אִתְגְּלִיפוּ. בְּיִשְׂרָאֵל. כָּאן אִתְחָזוּן גַּוְונִין לְאִתְפָּאַרָא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (ישעיה מט) יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר.

amar rabi yitzchak, katuv (yrmyh y) me'ein kamocha 'he gadol attah vegadol shimcha bigvurah vego'. (gadol attah vegadol shimcha) gadol attah - haynu li hakesef. vegadol shimcha bigvurah - haynu veli hazzahav. shenei hagevanim hallalu lo nir'im velo mitpa'arim, perat lichshehem chakukim bemakom echad. be'eizeh makom nechkeku? beyisra'el. ka'n nir'im hagevanim lehitpa'er, kakatuv (ysh'yh mt) yisra'el asher becha etpa'ar

amar r' yitzchak, ketiv (yrmyh y) me'ein kamocha adonay ' gadol attah vegadol shimcha bigvurah vego', (gdvl th vgdvl shmch) gadol attah, hayeynu li hakesef. vegadol shimcha bigvurah, hayeynu veli hazzahav. illein terein gavevnin la mitchazyayn, vela mitpa'aran, bar kad innun gelifin ba'atar chad, be'an atar itgelifu. beyisra'el. ka'n itchazun gavevnin le'itpa'ara, kemah de'at amer (ysh'yh mt) yisra'el asher becha etpa'ar

Translations & Notes

כתוב, מאין כמוך ה', גדול אתה וגדול שמך בגבורה. גדול אתה, כלומר, לי הכסף, חסד, קו ימין. וגדול שמך בגבורה, כלומר, ולי הזהב, גבורה, קו שמאל. שני גוונים אלו אינם נראים, ואינם מתפארים, אלא רק כשהם חקוקים במקום אחד, בישראל, קו אמצעי, ת"ת, המכריע ומקיים את שני הקווים. כאן נראים הגוונים להתפאר. כמ"ש, ישראל אשר בך אתפאר.

 501 רַבִּי יְהוּדָה פָּתַח, (שם סא) שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה' תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי וְגוֹ'. אַשְׁרֵי חֶלְקָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל מֵעַמִּים עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, שֶׁהַשִּׂמְחָה וְהַתַּפְנוּק שֶׁלָּהֶם בַּקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁכָּתוּב שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה'. כֵּיוָן שֶׁאָמַר בַּה', לָמָּה כָּתוּב בֵּאלֹהַי? אֶלָּא כָּךְ אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל: אִם בְּרַחֲמִים בָּא עָלֵינוּ - שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה', וְאִם בְּדִין - תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי.

 501 ר' יְהוּדָה פָּתַח, (ישעיה סא) שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בה' תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי וְגוֹ', זַכָּאָה חוּלָקֵיהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל, מֵעַמִּין עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, דְּחֶדְוְותָא וְתַפְנוּקָא דִּלְהוֹן בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דִּכְתִּיב שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּיְיָ'. כֵּיוָן דְּאָמַר בַּיְיָ', אֲמַאי כְּתִיב בֵּאלֹהַי. אֶלָּא הָכִי אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל, אִי בְּרַחֲמֵי אָתֵי עָלָנָא, שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּיְיָ'. אִי בְּדִינָא, תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלהַי.

rabi yehudah patach, (shm s) sos asis ba'he tagel nafshi be'lohay vego'. ashrei chelkam shel yisra'el me'ammim ovedei avodat kochavim umazzalot, shehasimchah vehattafnuk shellahem bakkadosh-baruch-hu, shekatuv sos asis ba'he. keivan she'amar ba'he, lammah katuv be'lohay? ella kach ameru yisra'el: im berachamim ba aleinu - sos asis ba'he, ve'im bedin - tagel nafshi be'lohay

r' yehudah patach, (ysh'yh s) sos asis v'he tagel nafshi be'lohay vego', zaka'ah chulakeihon deyisra'el, me'ammin ovedei avodat kochavim umazzalot, dechedvevta vetafnuka dilhon bekudesha berich hu, dichttiv sos asis ba'adonay '. keivan de'amar ba'adonay ', ama'y ketiv be'lohay. ella hachi ameru yisra'el, i berachamei atei alana, sos asis ba'adonay '. i bedina, tagel nafshi be'lhay

Translations & Notes

שׂושׂ אשׂישׂ בה', תגל נפשי באלוקיי, כי הלבישני בגדי ישע, מעיל צדקה יעטני. אשרי חלקם של ישראל יותר מעמים עכו"ם, שהשמחה והתענוג שלהם הוא בהקב"ה, כמ"ש, שוש אשיש בה'. כיוון שאמר בה', למה כתוב, באלוקיי? אלא, אם ברחמים בא על ישראל, שוש אשיש בהויה, שהוא רחמים. אם בדין, תגל נפשי באלוקיי, שהוא דין.