176

 176 בֹּא רְאֵה, גּוּף הָעֵץ - אֲנִ''י, אָלֶ''ף נוּ''ן יוֹ''ד. רֹאשׁ שֶׁל כָּל עַנְפֵי הָעֵץ - וָה''וּ. וַהֲרֵי הִתְעוֹרְרוּ הַחֲבֵרִים, כְּלָל שֶׁל עֲנָפִים וְנוֹף וְשֹׁרֶשׁ בְּאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנֶה תֵבוֹת. וַהֲרֵי נִרְשָׁם בִּשְׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת עֶלְיוֹנִים וּבִשְׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת תַּחְתּוֹנִים.

 176 תָּא חֲזֵי, גּוּפָא דְּאִילָנָא, אֲנִ''י אָלֶ''ף (ויקרא קנ''א) נוּ''ן יוֹ''ד. רֵישָׁא דְּכָל עַנְפֵי אִילָנָא, וָה''וּ. (וה''ו) וְהָא אִתְּעֲרוּ חַבְרַיָּא, כְּלָלָא דַּעֲנָפִין וְנוֹפָא וְשָׁרָשָׁא, בְּאַרְבְּעִין וּתְמַנְיָא תֵּיבִין. וְהָא אִתְרְשִׁים בִּתְלַת עָלְמִין עִלָּאִין, ובג' עָלְמִין תַּתָּאִין.

bo re'eh, guf ha'etz - ani"y, ale"f nu"n o"d. ro'sh shel kal anfei ha'etz - vah"u. vaharei hit'oreru hachaverim, kelal shel anafim venof veshoresh be'arba'im ushemoneh tevot. vaharei nirsham bishloshah olamot elyonim uvishloshah olamot tachttonim

ta chazei, gufa de'ilana, ani''y ale''f (vykr kn'') nu''n o''d. reisha dechal anfei ilana, va'he'u. (v'he'v) veha itte'aru chavraya, kelala da'anafin venofa vesharasha, be'arbe'in utemanya teivin. veha itreshim bitlat alemin illa'in, vvg' alemin tatta'in

Translations & Notes

גוף האילן השם אנ"י, הנמצא באמצעם של הע"ב שמות, שם הל"ז (37). הראש של כל ענפי האילן השם וה"ו, השם הראשון של הע"ב שמות. כלל הענפים והגוף והשורש נמצאים בארבעים ושמונה תיבות, בב' שלישים הראשונים של הע"ב תיבות. וכך נרשם בג' עולמות העליונים, שהם חב"ד הכלולים בכ"ד (24) תיבות הראשונות, חסד וקו ימין. ובג' עולמות התחתונים, שהם חג"ת הכלולים בכ"ד תיבות השניות, גבורה וקו שמאל. כי ג' הקווים חג"ת נכללים זה מזה, ויש בכל אחד ג', ואז נבחן קו הימין לחב"ד, וקו השמאל לחג"ת, וקו האמצעי לנה"י. וע"כ נמצאים ב' שלישים הראשונים של הע"ב תיבות, שהם בחב"ד חג"ת.

177

 177 כְּנֶגְדּוֹ - קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת. קָדוֹשׁ לְמַעְלָה, קָדוֹשׁ בָּאֶמְצַע, קָדוֹשׁ לְמַטָּה. קָדוֹשׁ חֶסֶד, קָדוֹשׁ גְּבוּרָה, קָדוֹשׁ תִּפְאֶרֶת. וְכֻלָּם נֶחְקְקוּ בְּשִׁבְעִים וּשְׁתַּיִם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר. בָּרוּךְ הוּא, בָּרוּךְ שְׁמוֹ לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים אָמֵן.

 177 לָקֳבְלֵיהּ, קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת. קָדוֹשׁ לְעֵילָּא. קָדוֹשׁ בְּאֶמְצָעִיתָא. קָדוֹשׁ לְתַתָּא. קָדוֹשׁ חֶסֶד. קָדוֹשׁ גְּבוּרָה. קָדוֹשׁ תִּפְאֶרֶת. וְכֻלְּהוּ בְּשִׁבְעִין וּתְרֵין אִתְגְּלִיפוּ, כְּמָה דְּאִתְּמַר. בְּרִיךְ הוּא, בְּרִיךְ שְׁמֵיהּ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמִין אָמֵן.

kenegdo - kadosh kadosh kadosh 'he tzeva'ot. kadosh lema'lah, kadosh ba'emtza, kadosh lemattah. kadosh chesed, kadosh gevurah, kadosh tif'eret. vechullam nechkeku beshiv'im ushettayim, kemo shenne'emar. baruch hu, baruch shemo le'olam ule'olemei olamim amen

lakovleih, kadosh kadosh kadosh 'he tzeva'ot. kadosh le'eilla. kadosh be'emtza'ita. kadosh letatta. kadosh chesed. kadosh gevurah. kadosh tif'eret. vechullehu beshiv'in uterein itgelifu, kemah de'ittemar. berich hu, berich shemeih le'alam ule'alemei alemin amen

Translations & Notes

כנגד חג"ת אלו שבג' קווים של השם ע"ב, כתוב קדוש קדוש קדוש ה' צבאות. קדוש למעלה, בחב"ד, קדוש באמצע, בחג"ת, קדוש למטה, בנה"י. וכן קדוש הא' חסד, קדוש הב' גבורה, קדוש הג' ת"ת. שחג"ת הוא חב"ד חג"ת נה"י. וכולם נחקקו בע"ב.

178

 178 אָמַר רַבִּי יִצְחָק, בְּשָׁעָה שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל שְׁרוּיִים עַל הַיָּם, רָאוּ כַּמָּה אוּכְלוּסִים, כַּמָּה חֲיָלוֹת, וְכַמָּה מַחֲנוֹת מִלְמַעְלָה וּמִלְּמַטָּה, וְכֻלָּם בְּכִנּוּס עַל יִשְׂרָאֵל. הִתְחִילוּ בִּתְפִלָּה מִתּוֹךְ צָרָתָם.

 178 אָמַר רִבִּי יִצְחָק, בְּשַׁעֲתָא דְּשָׁרוּ יִשְׂרָאֵל עַל יַמָּא, חָמוּ לְכַמָּה (דף נ''ב ע''ב) אֹכְלוֹסִין, לְכַמָּה חַיָּילִין, לְכַמָּה מַשִּׁירְיָין, מֵעֵילָּא וְתַתָּא, וְכֻלְּהוּ בִּכְנוּפְיָא עֲלַיְיהוּ דְּיִשְׂרָאֵל, שָׁרִיאוּ בִּצְלּוֹ מִגּוֹ עָאקוּ דִּלְהוֹן.

amar rabi yitzchak, besha'ah sheha'u yisra'el sheruyim al hayam, ra'u kammah uchelusim, kammah chayalot, vechammah machanot milma'lah umillemattah, vechullam bechinnus al yisra'el. hitchilu bitfillah mittoch tzaratam

amar ribi yitzchak, besha'ata desharu yisra'el al yamma, chamu lechammah (df n''v ''v) ochelosin, lechammah chayaylin, lechammah mashiryayn, me'eilla vetatta, vechullehu bichnufeya alayeyhu deyisra'el, shari'u bitzllo migo a'ku dilhon

Translations & Notes

בשעה שישראל חנו על הים, ראו כמה המונים, כמה חיילים, וכמה מחנות מלמעלה ומלמטה, וכולם באו בקיבוץ על ישראל. התחילו ישראל בתפילה מתוך צרתם.