442 רַבִּי יְהוּדָה אָמַר, (במדבר כב) רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד. וְכִי רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק, וַהֲלֹא כַּמָּה לְשׁוֹנוֹת וְעַמִּים וְאֻמּוֹת הָיוּ בָּעוֹלָם עַד שֶׁלֹּא בָא עֲמָלֵק?!

 442 ר' יְהוּדָה אָמַר, (במדבר כד) רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אוֹבֵד. וְכִי רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק, וַהֲלֹא כַּמָּה לִישָׁנִין וְעַמִּין וְאוּמִין הֲווֹ בְּעָלְמָא, עַד לָא אָתָא עֲמָלֵק.

rabi yehudah amar, (vmdvr chv) re'shit goyim amalek ve'acharito adei oved. vechi re'shit goyim amalek, vahalo kammah leshonot ve'ammim ve'ummot ha'u ba'olam ad shello va amalek

r' yehudah amar, (vmdvr chd) re'shit goyim amalek ve'acharito adei oved. vechi re'shit goyim amalek, vahalo kammah lishanin ve'ammin ve'umin havo be'alema, ad la ata amalek

Translations & Notes

כתוב, ראשית גויים עמלק ואחריתו עַדֵי אובֵד. והאם ראשית גויים עמלק? והלוא כמה לשונות ועמים ואומות היו בעולם מטרם שבא עמלק?

 443 אֶלָּא, כְּשֶׁיָּצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, פַּחַד וְאֵימָה נָפְלוּ עַל כָּל הָעַמִּים שֶׁל הָעוֹלָם מִיִּשְׂרָאֵל, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת. וְלֹא הָיָה עַם שֶׁלֹּא הָיָה פּוֹחֵד מֵהַגְּבוּרוֹת הָעֶלְיוֹנוֹת שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וַעֲמָלֵק לֹא הָיָה פּוֹחֵד. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. לֹא פָחַד לִקְרַב אֵלֶיךָ.

 443 אֶלָּא, כַּד נַפְקוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, דְּחִילוּ וְאֵימָתָא נָפְלָה עַל כָּל עַמִּין דְּעָלְמָא מִיִּשְׂרָאֵל, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (שמות טו) שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יוֹשְבֵי פְּלָשֶׁת. וְלָא הֲווֹ עַמָּא דְּלָא הֲוָה דָּחִיל מִגְּבוּרָאן עִלָּאִין דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וַעֲמָלֵק לָא הֲוָה דָּחִיל, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, וְלֹא יָרֵא אֱלהִים. לָא דָּחִיל לְמִקְרַב לְגַבָּךְ. וְעַל דָּא רֵאשִׁית גּוֹיִם.

ella, kesheiatze'u yisra'el mimmitzrayim, pachad ve'eimah nafelu al kal ha'ammim shel ha'olam miisra'el, zehu shekatuv shame'u ammim yirgazun chil achaz yoshevei pelashet. velo hayah am shello hayah poched mehagevurot ha'elyonot shel hakkadosh baruch hu, va'amalek lo hayah poched. zehu shekatuv velo yare elohim. lo fachad likrav eleicha

ella, kad nafku yisra'el mimmitzrayim, dechilu ve'eimata nafelah al kal ammin de'alema miisra'el, hada hu dichtiv, (shmvt tv) shame'u ammim yirgazun chil achaz yoshevei pelashet. vela havo amma dela havah dachil migevura'n illa'in dekudesha berich hu, va'amalek la havah dachil, hada hu dichtiv, velo yare elhim. la dachil lemikrav legabach. ve'al da re'shit goyim

Translations & Notes

אלא, כשיצאו ישראל ממצרים, פחד ואימה של ישראל נפל על כל עמי העולם. כמ"ש, שמעו עמים ירגזון. ולא היה עם שלא היה ירא מגבורות עליונות של הקב"ה. ועמלק לא היה ירא. כמ"ש, ולא ירֵא אלקים. לא ירא להתקרב אליך, וע"כ הוא ראשית גויים.

 444 וְלָכֵן רֵאשִׁית גּוֹיִם. [עֲמָלֵק הָיוּ הָרִאשׁוֹנִים] שֶׁבָּאוּ לַעֲרֹךְ קְרָב בְּיִשְׂרָאֵל הָיָה עֲמָלֵק, וְלָכֵן וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד, שֶׁכָּתוּב כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק. וְכָתוּב תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד. עֲדֵי אָבְדוֹ הָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת! אֶלָּא עַד שֶׁיָּבֹא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וִיאַבֵּד אוֹתוֹ, [כְּלוֹמַר, עַד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְאַבֵּד אוֹתוֹ] שֶׁכָּתוּבּ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה וְגוֹ'. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, בֹּא רְאֵה, אַף עַל גַּב שֶׁהַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ וְעָשָׂה עִמָּהֶם חֶסֶד לְהוֹצִיא לָהֶם מַיִם, לֹא עָזַב אֶת שֶׁלּוֹ, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב וַיָּבֹא עֲמָלֵק.

 444 (עמלק הוי קדמאה) דְּאָתוּ לְאַגָּחָא קְרָבָא בְּיִשְׂרָאֵל עֲמָלֵק הֲוָה. וּבְגִינֵי כַּךְ וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אוֹבֵד, דִּכְתִּיב כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק. וּכְתִיב, (דברים כה) תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק, הֲדָא הוּא דִכְתִיב וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אוֹבֵד. עֲדֵי אָבְדוֹ מִבָּעֵי לֵיהּ. אֶלָּא עַד דְּיֵיתֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְיֹאבַד לֵיהּ, (כלומר עד דקודשא בריך הוא יהא אובד ליה) דִּכְתִּיב כִּי מָחֹה אֶמְחֶה וְגוֹ'. אָמַר ר' אֶלְעָזָר, תָּא חֲזֵי, אַף עַל גַּב דְּהַצּוּר תָמִים פָּעֳלוֹ, וְעָבִיד עִמְּהוֹן חֶסֶד לְאַפָּקָא לוֹן מַיָּא, לָא שָׁבַק דִּידֵיהּ, דְּהָא כְּתִיב וַיָּבֹא עֲמָלֵק.

velachen re'shit goyim. [amalek ha'u hari'shonim] sheba'u la'aroch kerav beyisra'el hayah amalek, velachen ve'acharito adei oved, shekatuv ki machoh emcheh et zecher amalek. vechatuv timcheh et zecher amalek. zehu shekatuv ve'acharito adei oved. adei avedo hayah tzarich lihyot! ella ad sheiavo hakkadosh baruch hu vi'abed oto, [kelomar, ad shehakkadosh baruch hu ye'abed oto] shekatub ki machoh emcheh vego'. amar rabi el'azar, bo re'eh, af al gav shehatzur tamim pa'olo ve'asah immahem chesed lehotzi lahem mayim, lo azav et shello, sheharei katuv vayavo amalek

(mlk hvy kdm'h) de'atu le'agacha kerava beyisra'el amalek havah. uveginei kach ve'acharito adei oved, dichttiv ki machoh emcheh et zecher amalek. uchetiv, (dvrym chh) timcheh et zecher amalek, hada hu dichtiv ve'acharito adei oved. adei avedo miba'ei leih. ella ad deyeitei kudesha berich hu veyo'vad leih, (chlvmr d dkvdsh vrych hv yh vvd lyh) dichttiv ki machoh emcheh vego'. amar r' el'azar, ta chazei, af al gav dehatzur tamim pa'olo, ve'avid immehon chesed le'apaka lon maya, la shavak dideih, deha ketiv vayavo amalek

Translations & Notes

הראשון שבא לעשות מלחמה בישראל היה עמלק. ומשום זה, ואחריתו עַדֵי אובד. שכתוב, כי מָחׂה אמחה את זכר עמלק. וכתוב, תמחה את זכר עמלק. למה כתוב, ואחריתו עדי אובד? הלוא עדי אבדו, היה צריך לומר? אלא עד שיבוא הקב"ה ויאבד אותו. כמ"ש, כי מחה אמחה. אע"פ שהצור תמים פָעולו, ועשה עימהם חסד להוציא להם מים, לא עזב את שלו. שהרי כתוב, ויבוא עמלק.