142 וְשָׁנִינוּ, שְׁמוֹתָיו נִקְרְאוּ עַל שֵׁם הַחָכְמָה, וּמִשּׁוּם כָּךְ עָשָׂה שְׁלֹשָׁה סְפָרִים: שִׁיר הַשִּׁירִים, קֹהֶלֶת, מִשְׁלֵי. וְכֻלָּם לְהַשְׁלִים הַחָכְמָה. שִׁיר הַשִּׁירִים כְּנֶגֶד חֶסֶד, קֹהֶלֶת כְּנֶגֶד דִּין, מִשְׁלֵי כְּנֶגֶד רַחֲמִים, כְּדֵי לְהַשְׁלִים אֶת הַחָכְמָה. וְהוּא עָשָׂה כָּל מַה שֶּׁעָשָׂה כְּדֵי לְהַרְאוֹת חָכְמָה, וּכְנֶגֶד דַּרְגָּה (וּכְנֶגֶד סוֹד) עֶלְיוֹנָה, וְהוּא אָמַר בִּימֵי הֶבְלִי, הֲבֵל הֲבָלִים.

 142 וְתָאנָא, שְׁמוֹתָיו עַל שֵׁם הַחָכְמָה אִתְקְרוּן, וּבְגִין כַּךְ ג' סִפְרִין עָבֵד, שִׁיר הַשִּׁירִים. קֹהֶלֶת. מִשְׁלֵי. וְכֻלְּהוּ לְאַשְׁלְמָא חָכְמְתָא. שִׁיר הַשִּׁירִים לָקֳבֵל דְּחֶסֶד. קֹהֶלֶת לָקֳבֵל דְּדִינָא. מִשְׁלֵי לָקֳבֵל דְּרַחֲמֵי. בְּגִין לְאַשְׁלְמָא חָכְמְתָא, וְהוּא עָבֵד כָּל מַה דְּעָבַד בְּגִין לְאַחֲזָאָה חָכְמְתָא, וְלָקֳבֵל דַּרְגָּא (נ''א ולקבל דרזא) עִלָּאָה, וְהוּא אָמַר בִּימֵי הֶבְלִי הֲבֵל הֲבָלִים.

veshaninu, shemotav nikre'u al shem hachachemah, umishum kach asah sheloshah sefarim: shir hashirim, kohelet, mishlei. vechullam lehashlim hachachemah. shir hashirim keneged chesed, kohelet keneged din, mishlei keneged rachamim, kedei lehashlim et hachachemah. vehu asah kal mah she'asah kedei lehar'ot chachemah, ucheneged dargah (ucheneged sod) elyonah, vehu amar bimei hevli, havel havalim

veta'na, shemotav al shem hachachemah itkerun, uvegin kach g' sifrin aved, shir hashirim. kohelet. mishlei. vechullehu le'ashlema chachemeta. shir hashirim lakovel dechesed. kohelet lakovel dedina. mishlei lakovel derachamei. begin le'ashlema chachemeta, vehu aved kal mah de'avad begin le'achaza'ah chachemeta, velakovel darga (n'' vlkvl drz) illa'ah, vehu amar bimei hevli havel havalim

Translations & Notes

שמותיו על שם החכמה נקראו. ומשום זה עשה ג' ספרים: שיר השירים, קוהלת, משלֵי. וכולם הם להשלים החכמה. שיר השירים, הוא כנגד חסד. קׂהֶלֶת, הוא כנגד דין. משלֵי כנגד רחמים, כנגד ג' קוים, חסד דין רחמים. כדי להשלים החכמה. והוא עשה כל מה שעשה כדי להראות חכמה, וכנגד מדרגה עליונה. והוא אמר על עצמו, בימי הֶבלי, הֲבֵל הבלים.

 143 אֶלָּא, סוֹד שֶׁל הֶבֶל נִכְבָּד הוּא, וְהוּא הַהֶבֶל שֶׁיּוֹצֵא מֵהַפֶּה. וְסוֹד הַהֶבֶל שֶׁיּוֹצֵא מֵהַפֶּה נַעֲשֶׂה מִמֶּנּוּ קוֹל. וְשָׁנִינוּ, אֵין הָעוֹלָם מִתְקַיֵּם אֶלָּא בַּהֲבֵל פִּיהֶם שֶׁל תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן שֶׁלֹּא חָטְאוּ. שֶׁלֹּא חָטְאוּ מַמָּשׁ. [וְקוֹל] וְהֶבֶל נַעֲשֶׂה בְּרוּחַ וּמַיִם, וְכָל מַה שֶּׁנַּעֲשֶׂה בָּעוֹלָם נַעֲשֶׂה בְּהֶבֶל. וְסוֹד [שֶׁל דָּבָר] שֶׁהֶבֶל זֶה שֶׁל תִּינוֹקוֹת נַעֲשֶׂה קוֹל, וּמִתְפַּשֵּׁט בָּעוֹלָם, וְהֵם שׁוֹמְרֵי הָעוֹלָם וְשׁוֹמְרֵי הָעִיר. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (תהלים קכז) אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר וְגוֹ'.

 143 אֶלָּא, רָזָא דְּהֶבֶל יַקִּירָא הוּא. וְהוּא הֶבֶל דְּנָפִיק מִפּוּמָא, וְרָזָא דְּהֶבֶל דְּנָפִיק מִפּוּמָא, קָלָא אִתְעָבִיד מִנֵיהּ. וְתָאנָא, אֵין הָעוֹלָם מִתְקַיֵּים אֶלָּא בְּהֶבֶל פִּיהֶם שֶׁל תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן שֶׁלֹּא חָטְאוּ. שֶׁלֹּא חָטְאוּ מַמָּשׁ. וְהֶבֶל אִתְעָבִיד בְּרוּחָא וּמַיָּא, וְכָל מַה דְּאִתְעָבִיד בְּעָלְמָא בְּהֶבֶל אִתְעָבִיד. וְרָזָא דְּהַאי הֶבֶל שֶׁל תִּינוֹקוֹת אִתְעָבִיד קָלָא, וְאִתְפָּשַּׁט בְּעָלְמָא, וְאִינּוּן נְטוּרֵי עָלְמָא, וּנְטוּרֵי קַרְתָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים קכז) אִם יְיָ' לֹא יִשְׁמָר עִיר וְגוֹ'.

ella, sod shel hevel nichbad hu, vehu hahevel sheiotze mehapeh. vesod hahevel sheiotze mehapeh na'aseh mimmennu kol. veshaninu, ein ha'olam mitkayem ella bahavel pihem shel tinokot shel beit raban shello chate'u. shello chate'u mammash. [vekol] vehevel na'aseh beruach umayim, vechal mah shenna'aseh ba'olam na'aseh behevel. vesod [shel davar] shehevel zeh shel tinokot na'aseh kol, umitpashet ba'olam, vehem shomerei ha'olam veshomerei ha'ir. zehu shekatuv (thlym kchz) im 'he lo yishmar ir vego

ella, raza dehevel yakkira hu. vehu hevel denafik mipuma, veraza dehevel denafik mipuma, kala it'avid mineih. veta'na, ein ha'olam mitkayeim ella behevel pihem shel tinokot shel beit raban shello chate'u. shello chate'u mammash. vehevel it'avid berucha umaya, vechal mah de'it'avid be'alema behevel it'avid. veraza deha'y hevel shel tinokot it'avid kala, ve'itpashat be'alema, ve'innun neturei alema, uneturei kartta, hada hu dichtiv, (thlym kchz) im adonay ' lo yishmar ir vego

Translations & Notes

אלא הבל הוא סוד יקר. והוא הבל היוצא מן הפה, שנעשה ממנו קול. ואין העולם מתקיים אלא בהבל פיהם של תינוקות של בית רבן שלא חטאו. אלא שאינו נחשב להם לחטא מחמת קטנותם. והבל נעשה ברוח ומים. וכל מה שנעשה בעולם נעשה בהבל. וסוד ההבל הזה של התנוקות, נעשה קול והתפשט בעולם. והם שומרי העולם ושומרי העיר. כמ"ש, אם ה' לא ישמור עיר.

 144 וּבֹא רְאֵה, הוּא הֶבֶל, הוּא קוֹל. מַה בֵּין זֶה לָזֶה? הֶבֶל (הוּא קוֹל) עוֹמֵד בְּכֹחַ לְהוֹצִיא קוֹל. קוֹל מַמָּשׁ עוֹמֵד בְּקִיּוּמוֹ (שֶׁלֹּא) לְהוֹצִיא דָבָר (אַחֵר), וְאוֹתוֹ הֶבֶל שֶׁהָיָה יְרֻשַּׁת אָבִיו קְרָאוֹ הֶבֶל, וּמִמֶּנּוּ רָאָה כָּל מַה שֶּׁרָאָה. וְאַף עַל גַּב שֶׁסִּיּוּעִים רַבִּים מִלְמַעְלָה, אֲחֵרִים הָיוּ לוֹ, וּלְהוֹדִיעַ הַדָּבָר אָמַר בִּימֵי הֶבְלִי. שֶׁדָּבָר זֶה בָּא מִשָּׁם.

 144 וְתָּא חֲזֵי, הוּא הֶבֶל, הוּא קָלָא. מַה בֵּין הַאי לְהַאי. הֶבֶל (הוא קלא) קָאִים בְּחֵילָא, לְמֵיפַק קָלָא. קָלָא מַמָּשׁ קָאִים בְּקִיּוֹמֵהּ (דלא) לְאַפָּקָא (אחרא) מִלָּה. וְהַהוּא הֶבֶל דְּהֲוָה אַחַסַנְתֵּיהּ דַּאֲבוֹי קַרְיֵיהּ הֶבֶל, וּמִנֵּיהּ חָזָא כָּל מַה דְּחָזָא. וְאַף עַל גַּב דְּסִיּוּעִין סַגִּיאִין מֵעֵילָּא אַחֲרָנִין הֲווֹ לֵיהּ, וּלְאִשְׁתְּמוֹדְעָא מִלָּה, אָמַר בִּימֵי הֶבְלִי. דְּמִלָּה דָּא מִתַּמָּן אָתָא.

uvo re'eh, hu hevel, hu kol. mah bein zeh lazeh? hevel (hu kol) omed bechoach lehotzi kol. kol mammash omed bekiumo (shello) lehotzi davar (acher), ve'oto hevel shehayah yerushat aviv kera'o hevel, umimmennu ra'ah kal mah shera'ah. ve'af al gav shessiu'im rabim milma'lah, acherim ha'u lo, ulehodia hadavar amar bimei hevli. shedavar zeh ba misham

vetta chazei, hu hevel, hu kala. mah bein ha'y leha'y. hevel (hv klo) ka'im becheila, lemeifak kala. kala mammash ka'im bekiomeh (dlo) le'apaka (chr) millah. vehahu hevel dehavah achasantteih da'avoy karyeih hevel, uminneih chaza kal mah dechaza. ve'af al gav desiu'in sagi'in me'eilla acharanin havo leih, ule'ishttemode'a millah, amar bimei hevli. demillah da mittamman ata

Translations & Notes

הבל הוא קול. מה ההפרש בין זה לזה? הבל עומד בכח שיצא ממנו קול. אבל קול ממש עומד בקיומו שיצא ממנו מלה. והבל ההוא, שהיה נחלתו מאביו, נקרא הבל, וממנו היה כל מה שראה שלמה. ואע"פ שהיה לו תמיכה רבה מלמעלה ממדרגות אחרות. ובכדי להודיע הדבר, אמר, בימי הֶבלִי. להודיע, שמלה זו באה משם.
הבל הוא הארת קו שמאל דבינה, שנסתם ונחרב מפאת המחלוקת עם הקו ימין דבינה, ויצאה הארתו לחוץ, ונעשה הבל. שיוצא מפנימיות המדרגה לחוץ, והאור נעשה הבל. וכשזו"ן הם בג"ר דקטנות, שנקראו אז תנוקות של בית רבן, הם מקבלים הארת קו שמאל דבינה הזו, וגם הארתם יצא לחוץ מפיהם ונעשה הבל. וכמ"ש, אין העולם מתקיים אלא בהבל פיהם של תנוקות של בית רבן. כי אח"כ, לעת גדלות, כשזו"ן נקראים פנים גדולות, הנה כל מדת החכמה שבהם הוא מהבל הזה, שהוציאו מפיהם בעודם שהיו פנים קטנות. וכיון שאין קיום לעולם רק בהארת החכמה, נמצא שהעולם מתקיים על הבל שלהם.
כי הארת החכמה שומרת העולם מן הקליפות והמזיקים. אמנם ההבל, במקום יציאתו, שהוא בקו שמאל דבינה, הוא הבל שאין בו כלום אלא חורבן. רק אח"כ, כשז"א עולה לבינה בסוד קו האמצעי, ומכריע ועושה שלום בין הקוים ימין ושמאל, ומיחדם זב"ז, אז חוזר ההבל להיות אור, ויוצאים ג' קוים חכמה בינה דעת, בבינה. ואז נולד ז"א במוחין דגדלות מן הבינה, כי כל מה שגורם התחתון בעליון, זוכה בו גם התחתון.
וכיון שלולא ז"א, הנקרא קול, שהכריע בין הקוים דבינה, והוציא בה חב"ד, היתה נשארת הבינה במחלוקת, ואורה היה נשאר בבחינת הבל. לפיכך זכה גם ז"א בג' מוחין חב"ד. שזהו, שלושה יוצאים מאחד, אחד עומד בשלושתם. נמצא, שז"א נולד מתוך ההבל הזה דבינה שהחזירו לאור. וז"ש, שהבל דבינה יש בה כח להוציא ולהוליד הקול, ז"א, אחרי שעולה בסוד מ"ן, ומכריע ומחזיר ההבל לאור. אבל הז"א, שנקרא קול, הוא כבר עומד במוחין דחב"ד, הנקרא קיום, להוציא הדבור, הנוקבא, ונעשה היחוד של קול ודבור, שהוא יחוד השלם דפב"פ.
וז"ש, משום שהקול, ז"א, נולד מבינה, ע"כ נחשבת הבינה לאבא ואמא של הקול, מחמת שהקול זכה בהבל ההיא, כמו בן היורש את אביו ואמו. שהרי באמת אין לז"א שום חלק במוחין דבינה. אלא משום הכרעתו את הקוים שלה, זכה וירש המוחין ההם מהם. אמנם ההבל אינו אלא קו שמאל דבינה. וז"א ירש כל הג' קוים ממנה, שהם חב"ד. החכמה הנמשכת ע"י הדעת, שבאה רק מן ההבל. ועל חכמה זו הזכיר, בימי הבלי.