16

 16 זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה. זֹאת - זוֹ אוֹת הַבְּרִית, שֶׁלֹּא יִפָּרְדוּ זֶה מִזֶּה (וְכַאֲשֶׁר נִפְרָע זֶה הַכֹּל) שֶׁנִּקְרָא זֶה , וּמֵהַנְּקֵבָה עוֹלָה לַזָּכָר. וְעַל זֶה שָׁמוֹ''ר וְזָכוֹ''ר מִתְחַבְּרִים כְּאֶחָד. חֻקַּת הַתּוֹרָה?! חֹק הַתּוֹרָה צָרִיךְ לִהְיוֹת! מַה זֶּה חֻקַּת?

 16 (במדבר י''ט) זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה. זֹאת: דָּא אָת קַיָּימָא, דְּלָא אִתְפְּרַשׁ דָּא מִן דָּא (וכד אתפרע דא כלא) דְּאִקְרֵי זֶה. וּמִנוּקְבָא עָיֵיל לִדְכַר. וְעַל דָּא, שָׁמוֹ''ר וְזָכוֹ''ר כַּחֲדָא מִתְחַבְּרָן. חֻקַּת הַתּוֹרָה, חֹק הַתּוֹרָה מִבָּעֵי לֵיהּ, מַאי חֻקַּת.

zo't chukkat hattorah. zo't - zo ot haberit, shello yiparedu zeh mizzeh (vecha'asher nifra zeh hakol) shennikra zeh , umehannekevah olah lazzachar. ve'al zeh shamo"r vezacho"r mitchaberim ke'echad. chukkat hattorah?! chok hattorah tzarich lihyot! mah zeh chukkat

(vmdvr yod't) zo't chukkat hattorah. zo't: da at kayayma, dela itperash da min da (vchd tfr d chlo) de'ikrei zeh. uminukeva ayeil lidchar. ve'al da, shamo''r vezacho''r kachada mitchaberan. chukkat hattorah, chok hattorah miba'ei leih, ma'y chukkat

Translations & Notes

זאת חוקת התורה. זאת, זה אות ברית, כי אות הברית, שנקרא "זה", לא נפרדו זה מזה. כלומר, שבמילה זאת, מלכות, נכלל המילה זה, היסוד, שזה מורה שיסוד ומלכות אינם נפרדים זה מזה. ומהנוקבא באים לזכר. וע"כ שמור וזכור, זכר ונוקבא, מחוברים יחד. חוקת התורה, חוק התורה היה צריך לומר, מהו חוקת?

17

 17 אֶלָּא חֻקַּת בְּוַדַּאי, וּבֵאַרְנוּ, ה' הָיְתָה ד' (חֹק), וַהֲרֵי נִתְבָּאֵר. אֲבָל ת' הוּא ד' וְנ' מְחֻבָּרִים כְּאֶחָד. וְנוּ''ן הֲרֵי נִתְבָּאֵר, נוּ''ן לָמָּה נִקְרֵאת כָּךְ בְּנוּ''ן? אֶלָּא כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כה) וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ. שֶׁכָּעֵת הִיא בְּפָנִים מְאִירוֹת וְעוֹשָׂה אוֹנָאָה לִבְנֵי אָדָם, וְאַחַר כָּךְ מַכָּה כְּמוֹ נָחָשׁ, וּמַשְׁמִידָה וְהוֹרֶגֶת, (משלי ל) וְאָמְרָה לֹא פָעַלְתִּי אָוֶן. וְעַל זֶה כָּךְ נִקְרֵאת בְּנוּ''ן שֶׁנֶּאֱמַר עָלֶיהָ. ת' הַכֹּל כְּאֶחָד - דָּלֶ''ת נוּ''ן. ד' נוּ''ן דָּלֶ''ת רֵי''שׁ (הֵ''א הֵ''א) (נוּ''ן רֵי''שׁ), רֵי''שׁ וְדָלֶ''ת דָּבָר אֶחָד הוּא. וּבְאוֹתִיּוֹת חֲקוּקוֹת הֵם חֹק וְת', וְהַכֹּל דָּבָר אֶחָד.

 17 אֶלָּא חֻקַּת וַדַּאי, (נ''ח, ס''א) וְאוֹקִימְנָא, ה' ד' הֲוַת (נ''א חק) וְהָא אִתְּמַר. אֲבָל תּ', הוּא ד' וְנ' מְחֻבָּר כַּחֲדָא. וְנוּ''ן הָא אִתְּמַר, נוּ''ן אֲמַאי אִקְרֵי הָכִי בְּנוּ''ן. אֶלָּא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (ויקרא כה) וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ. דְּהַשְׁתָא הִיא בְּאַנְפָּהָא נְהִירִין וְעַבְדָא אוֹנָאָה לִבְנֵי נָשָׁא, לְבָתַר מַחְיָא כְּחִוְיָא, וְשָׁצֵי וְקָטִיל (משלי ל) וְאָמְרָה לֹא פָעַלְתִּי אָוְן. וְעַל דָּא הָכִי אִקְרֵי בְּנוּ''ן, דְּאִתְּמַר עָלֵיהּ. ת' כֹּלָּא כַּחֲדָא דָּלֶ''ת נוּ''ן. ד' נוּ''ן דָּלֶ''ת רֵי''שׁ (ה''א ה''א) (נו''ן רי''ש), רֵי''שׁ וְדָלֶ''ת חַד מִלָּה הוּא. וּבְאַתְוָו''ן גְּלִיפִין אִינּוּן תָּא חֲזֵי חֹק וֹת (ס''א אינון חק ות') וְכֹלָּא חַד מִלָּה.

ella chukkat bevada'y, uve'arnu, 'he hayetah d' (chok), vaharei nitba'er. aval t' hu d' ven' mechubarim ke'echad. venu"n harei nitba'er, nu"n lammah nikre't kach benu"n? ella kemo shenne'emar (vykr chh) velo tonu ish et amito. sheka'et hi befanim me'irot ve'osah ona'ah livnei adam, ve'achar kach makah kemo nachash, umashmidah vehoreget, (mshly l) ve'amerah lo fa'altti aven. ve'al zeh kach nikre't benu"n shenne'emar aleiha. t' hakol ke'echad - dale"t nu"n. d' nu"n dale"t rei"sh (he" he") (nu"n rei"sh), rei"sh vedale"t davar echad hu. uve'otiot chakukot hem chok vet', vehakol davar echad

ella chukkat vada'y, (n''ch, s'') ve'okimna, 'he d' havat (n'' chk) veha ittemar. aval t', hu d' ven' mechubar kachada. venu''n ha ittemar, nu''n ama'y ikrei hachi benu''n. ella, kemah de'at amer (vykr chh) velo tonu ish et amito. dehashta hi be'anpaha nehirin ve'avda ona'ah livnei nasha, levatar machya kechivya, veshatzei vekatil (mshly l) ve'amerah lo fa'altti aven. ve'al da hachi ikrei benu''n, de'ittemar aleih. t' kolla kachada dale''t nu''n. d' nu''n dale''t re yod'sh ('he' 'he') (nv''n r yod'sh), re yod'sh vedale''t chad millah hu. uve'atvav''n gelifin innun ta chazei chok ot (s'' ynvn chk vt') vecholla chad millah

Translations & Notes

אלא המלכות היא חוקת. והתבאר, אות ה', ד' הייתה. אבל ת' היא ד' ונ' מתחברים יחד. ונ' נקראת נון, בנ' ו' נ', כמ"ש, ולא תוֹנוּ איש את עמיתו. כי נון מלשון הונאה. כי עתה היא בפנים מאירות. אבל, ועושה הונאה לבני אדם, כי אח"כ היא מכה כמו נחש ומכלה והורג. ואמרה, לא פעלתי אוֶון. וע"כ נקראת כך בנ' ו' ן', לשון הונאה, הנאמר על הנ'. הת' הכול ביחד, ד' נ'. ד' נ' דומה לנ' ור', כי רי"ש ודל"ת דבר אחד, ששתיהן עניות. ובאותיות חקוקות, חוקת הן אותיות חוק ות'.
כיוון שזאת היא המלכות, היה די לכתוב, זאת חוק התורה, ולמה האריך הכתוב, חוקת התורה, עם ת'? ת' היא נתינת טעם על מה שנקראת חוק. כי ציור אות ת' הוא חיבור שתי אותיות ד' ונ', אשר הד' מורה על דינים דדכורא, הנמשכים מקו השמאל, להיותו חכמה בלי חסדים. והנ' מורה על דינים דנוקבא, על הדינים דמסך שבה. וחוקת, חוק של ד' נ', שנחקקה בב' מיני דינים אלו.
והתבאר, אות ה', ד' הייתה. ה' שבשם הוי"ה הייתה מקודם ד', שהייתה בשמאל בלי ימין, שאז הייתה דלה וענייה, וע"ש זה נקראת דלת. אבל ת' היא ד' ונ' מתחברים יחד, שבצורת ת', יש שתי אותיות ד' נ'. נ', מכה כמו נחש ומכלה והורג. ואמרה, לא פעלתי אוֶון. שהיא דינים דנוקבא, שהס"א נאחזת בהם. ובני העולם מִתאַנים שפני המלכות מאירים, ואינו כן, אלא מכה כנחש. וע"כ נקראת כך בנ' ו' ן', לשון הונאה, הנאמר על הנ'. הת' הכול ביחד, ד' נ', שבצורת הת' יש ד' נ' ביחד, ב' מיני דינים דדכורא ודנוקבא. ואם תאמר שצורת ת' היא ר' נ', לזה אומר, שד' נ' דומות לנ' ר', כי רי"ש ודל"ת דבר אחד, ששתיהן מורות על דלות ועניות, שהוא דינים דדכורא, כי ריש פירושו ג"כ עניות, מלשון, ריש ועוני. וע"כ אין הבדל אם צורת ת' היא ד' נ' או ר' נ', ששתיהן משמעות אחד, ומורות על דינים דנוקבא ודינים דדכורא. וובאותיות חקוקות, חוקת הן אותיות חוק ות', שפירושו חוק של דינים דדכורא ודינים דנוקבא, הכלולים בת', וחוק ות' הם מילה אחת, המורים על דיני המלכות.
פרה אדומה

18

 18 דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה. פָּרָה זוֹ בָּאָה לְטַהֵר. לְטַהֵר לַטְּמֵאִים. פָּרָה שֶׁמְּקַבֶּלֶת מֵהַשְּׂמֹאל. וּמִי הוּא לַשְּׂמֹאל? שׁוֹר, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (יחזקאל א) וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאל. אֲדֻמָּה - סְמוּקָה כַּשּׁוֹשַׁנָּה, שֶׁכָּתוּב (שיר ב) כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים. אֲדֻמָּה - גְּזֵרַת הַדִּין.

 18 דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה, הַאי פָּרָה לְדַכְיוּתָא קָא אַתְיָיא. לְדַכְּאָה לְמִסְאֲבֵי. פָּרָה דְּקַבִּילַת מִן שְׂמָאלָא. וּמַאן הוּא לִשְׂמָאלָא. שׁוֹר. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (יחזקאל א) וּפְנֵי שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאל. אֲדוּמָה, סוּמָקָא כְּוַורְדָּא. דִּכְתִּיב, (שיר השירים ב) כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים. אֲדוּמָּה: גִּזְרַת דִּינָא.

daber el benei yisra'el veyikchu eleicha farah. parah zo ba'ah letaher. letaher latteme'im. parah shemmekabelet mehasemo'l. umi hu lasemo'l? shor, kemo shenne'emar (ychzk'l ) ufenei shor mehasemo'l. adummah - semukah kashoshannah, shekatuv (shyr v) keshoshannah bein hachochim. adummah - gezerat hadin

daber el benei yisra'el veyikchu eleicha farah, ha'y parah ledachyuta ka atyay. ledake'ah lemis'avei. parah dekabilat min sema'la. uma'n hu lisma'la. shor. kemah de'at amer, (ychzk'l ) ufenei shor mehasemo'l. adumah, sumaka kevavrda. dichttiv, (shyr hshyrym v) keshoshannah bein hachochim. adummah: gizrat dina

Translations & Notes

ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום. פרה זו באה לטהרה, לטהר הטמאים, מלכות, המקבלת מהשמאל. לשמאל הוא שור, גבורה דז"א, כמ"ש, ופני שור מהשמאל. אדומה, אדומה כשושנה, כמ"ש, כשושנה בין החוחים. אדומה, פירושו גזרת דין, כי הדינים דקו שמאל נקראים אדום.