73

 73 וּמִשָּׁם בְּאֵרָה הִוא הַבְּאֵר. מַה שּׁוֹנֶה שֶׁכָּאן בְּאֵרָה וְאַחַר כָּךְ בְּאֵר? אֶלָּא בְּאֵרָה, לְאַחַר שֶׁמִּתְכַּנְּסִים הַמַּיִם לְתוֹךְ הַיָּם וְיוֹרְדִים לְמַטָּה. בְּאֵר, בְּשָׁעָה שֶׁיִּצְחָק מְמַלֵּא אוֹתָם. הִוא הַבְּאֵר, הוּא כָּתוּב, וְסוֹד זֶה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר יח) וְעָבַד הַלֵּוִי הוּא.

 73 (במדבר כ''א) וּמִשָׁם בְּאֵרָה הִוא הַבְּאֵר. מַאי שְׁנָא דְּהָכָא בְּאֵרָה, וּלְבָתַר בְּאֵר. אֶלָּא בְּאֵרָה, לְבָתַר דְּמִתְכַּנְשֵׁי מַיָּיא לְגוֹ יַמָּא, וְנַחְתֵּי לְתַתָּא. בְּאֵר, בְּשַׁעֲתָא דְּיִצְחָק מַלְּיָיא לֵיהּ. הִיא הַבְּאֵר, הוּא כְּתִיב וְרָזָא דָּא, כְּמָה דִּכְתִּיב, (במדבר יח) וְעָבַד הַלֵּוִי הוּא.

umisham be'erah hiv habe'er. mah shoneh sheka'n be'erah ve'achar kach be'er? ella be'erah, le'achar shemmitkannesim hammayim letoch hayam veyoredim lemattah. be'er, besha'ah sheiitzchak memalle otam. hiv habe'er, hu katuv, vesod zeh kemo shekatuv (vmdvr ych) ve'avad hallevi hu

(vmdvr ch'') umisham be'erah hiv habe'er. ma'y shena dehacha be'erah, ulevatar be'er. ella be'erah, levatar demitkanshei mayay lego yamma, venachttei letatta. be'er, besha'ata deyitzchak malleyay leih. hi habe'er, hu ketiv veraza da, kemah dichttiv, (vmdvr ych) ve'avad hallevi hu

Translations & Notes

ומשָם באֵרה, הוא הבאר. מה השינוי, שכאן כתוב בארה ואח"כ כתוב באר? בארה נקראת המלכות אחר שכבר נאספו המים לתוך הים וירדו למטה, למקום המלכות. באר נקראת המלכות, בשעה שיצחק, קו השמאל דז״א, ממלא אותו. וכיוון שהבאר המלכות.

74

 74 רַבִּי אַבָּא אָמַר, בְּכָל מָקוֹם הוּא, וְקוֹרְאִים הִיא - זָכָר וּנְקֵבָה כְּאֶחָד. וּכְלָל עֶלְיוֹן - ה' נְקֵבָה, ו' זָכָר, א' כְּלַל הַכֹּל, שֶׁהֲרֵי א' בִּשְׁלֵמוּת שׁוֹרָה. אַשְׁרֵיהֶם יִשְׂרָאֵל. אַף עַל גַּב שֶׁהֵם לְמַטָּה, הֵם אֲחוּזִים בַּכְּלָל הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַכֹּל, וּמִשּׁוּם זֶה כָּתוּב (תהלים ק) הוּא עָשָׂנוּ וְלֹא אֲנַחְנוּ, בְּאָלֶף כָּתוּב. כְּלַל שֶׁל ו''ה, וְא' שֶׁכּוֹלֵל הַכֹּל.

 74 רִבִּי אַבָּא אָמַר, בְּכָל אֲתָר הוּא, וְקָרֵינָן הִיא, דְּכַר וְנוּקְבָּא כַּחֲדָא. וּכְלָלָא עִלָּאָה, ה' נוּקְבָּא, ו' (רפ''ה ע''ב, פקודי רל''ה ע''ב) דְּכַר, א' כְּלָלָא דְּכֹלָּא. דְּהָא א' בִּשְׁלִימוּ שַׁרְיָא. זַכָּאִין אִינּוּן יִשְׂרָאֵל, אַף עַל גַּב דְּאִינּוּן לְתַתָּא, אִינּוּן אֲחִידָן בִּכְלָלָא עִלָּאָה דְּכֹלָּא, וּבְגִין כָּךְ כְּתִיב (תהלים ק) הוּא עָשָׂנוּ וְלֹא אֲנָחְנוּ, בְּאָלֶף כְּתִיב. כְּלָלָא דְּו''ה וְא' דְּכָלִיל כֹּלָּא.

rabi aba amar, bechal makom hu, vekore'im hi - zachar unekevah ke'echad. uchelal elyon - 'he nekevah, v' zachar, ' kelal hakol, sheharei ' bishlemut shorah. ashreihem yisra'el. af al gav shehem lemattah, hem achuzim bakelal ha'elyon shel hakol, umishum zeh katuv (thlym k) hu asanu velo anachnu, be'alef katuv. kelal shel v"h, ve' shekolel hakol

ribi aba amar, bechal atar hu, vekareinan hi, dechar venukeba kachada. uchelala illa'ah, 'he nukeba, v' (rf''h ''v, fkvdy rl''h ''v) dechar, ' kelala decholla. deha ' bishlimu sharya. zaka'in innun yisra'el, af al gav de'innun letatta, innun achidan bichlala illa'ah decholla, uvegin kach ketiv (thlym k) hu asanu velo anachenu, be'alef ketiv. kelala dev''h ve' dechalil kolla

Translations & Notes

בכל מקום שכתוב הוא אבל קוראים היא, כמו כאן בבאר, מורה על זכר ונוקבא יחד, וג' אותיות, הוא, הן כלל עליון. ה׳ נוקבא, מלכות. ו׳ זכר, ז״א. א׳ בינה, כלל הכול, כי זו"ן יוצאים ממנה. כי א', בינה, שלמות הכול, שכל המוחין יוצאים ממנה. אשרי הם ישראל, אע״פ שהם למטה, הם אחוזים בכלל עליון של הכול, בג' אותיות ה׳ ו׳ א'. ומשום זה כתוב, הוא עשׂנו ולא אנחנו. ולא, כתוב בא׳, שמורה ולא׳ אנחנו, שהיא כלל של ו״ה, שהם זו"ן, והא׳ היא כלל הכול.

75

 75 רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, רוּחַ הַמַּיִם זוֹהִי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁנָּשְׁבָה בַּהַתְחָלָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שיר השירים ד) הָפִיחִי גַנִּי. אַחַר כָּךְ נוֹזְלִים מַיִם לְמַלֵּא אוֹתָהּ (כֻּלָּהּ), זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (תהלים קמז) יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם. יַשֵּׁב רוּחוֹ בַּהַתְחָלָה, וְאַחַר כָּךְ יִזְּלוּ מָיִם. וְעַד שֶׁלֹּא נוֹשֶׁבֶת רוּחַ זוֹ, לֹא נוֹזְלִים מַיִם. מַה בָּא לְהַשְׁמִיעֵנוּ? מַשְׁמִיעַ שֶׁצָּרִיךְ בַּכֹּל לְעוֹרֵר הַדָּבָר, בְּמַעֲשֶׂה אוֹ בְדָבָר, אוֹ לְהַרְאוֹת כְּמַרְאֵה הַמַּעֲשֶׂה. וְכָאן, עַד שֶׁרוּחַ לֹא נוֹשֶׁבֶת, לֹא נוֹזְלִים אֵלֶיהָ מַיִם לְגַבֵּי אוֹתָהּ הָרוּחַ.

 75 רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, רוּחַ דְּמַיָּא, דָּא הוּא רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, דְּנָשַׁב בְּקַדְמִיתָא. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (שיר השירים ד) הָפִיחִי גַנִּי, לְבָתַר נַזְלִין מַיָּיא לְמַלְיָּא לָהּ, (כלא) הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים קמז) יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם. יַשֵּׁב רוּחוֹ בְּקַדְמִיתָא, וּלְבָתַר יִזְּלוּ מָיִם. וְעַד לָא נָשִׁיב הַאי רוּחָא, לָא נַזְלִין מַיָּיא. מַאי קָא מַשְׁמַע לָן, מַשְׁמַע דְּבָעֵי בְּכֹלָּא לְאַתְּעָרָא מִלָּה, בְּעוֹבָדָא אוֹ בְּמִלָּה, אוֹ לְאִתְחֲזָאָה כְּחֵיזוּ דְּעוֹבָדָא. וְהָכָא, עַד דְּרוּחָא לָא נָשִׁיב, לָא נַזְלִין מַיָּיא לְגַבֵּיהּ דְּהַהוּא רוּחַ.

rabi shim'on amar, ruach hammayim zohi ruach hakkodesh shennashevah bahatchalah, kemo shenne'emar (shyr hshyrym d) hafichi ganni. achar kach nozelim mayim lemalle otah (kullah), zehu shekatuv (thlym kmz) yashev rucho yizzelu mayim. yashev rucho bahatchalah, ve'achar kach yizzelu mayim. ve'ad shello noshevet ruach zo, lo nozelim mayim. mah ba lehashmi'enu? mashmia shetzarich bakol le'orer hadavar, bema'aseh o vedavar, o lehar'ot kemar'eh hamma'aseh. vecha'n, ad sheruach lo noshevet, lo nozelim eleiha mayim legabei otah haruach

rabi shim'on amar, ruach demaya, da hu ruach hakkodesh, denashav bekadmita. kemah de'at amer (shyr hshyrym d) hafichi ganni, levatar nazlin mayay lemalya lah, (chlo) hada hu dichtiv, (thlym kmz) yashev rucho yizzelu mayim. yashev rucho bekadmita, ulevatar yizzelu mayim. ve'ad la nashiv ha'y rucha, la nazlin mayay. ma'y ka mashma lan, mashma deva'ei becholla le'atte'ara millah, be'ovada o bemillah, o le'itchaza'ah kecheizu de'ovada. vehacha, ad derucha la nashiv, la nazlin mayay legabeih dehahu ruach

Translations & Notes

הרוח שבמים, זהו רוח הקודש, הרוח שבמלכות, הנקראת רוח הקודש, שהוא נושב בתחילה, כמ"ש, הפיחי גני, שמעלה מ"ן. ואח״כ, ייזלו מים, שהם מים עליונים דכורין, למלא אותה. כמ"ש, ישֵב רוחו ייזלו מים. תחילה, ישב רוחו, ואח״כ, ייזלו מים. וכל עוד שאינו נושב רוח הזה, אין המים נוזלים. משמיענו בזה, שצריכים בכל, לעורר דבר מלמטה, מ״ן, במעשה או בדיבור, או להראות כעין מעשה, ואח״כ בא ההתעוררות של מעלה. וע״כ כאן, כל עוד שהרוח לא נשב, אין המים, השפע, נוזלים אל רוח, כתוב בלשון זכר, כי במקום שנמצא זכר, אפילו יש עימו מאה נקבות, קוראים לכולם בלשון זכר.