170

 170 דָּבָר אַחֵר כֹּה אָמַר ה' אִם שְׁלֵמִים - אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נָתַן לָהֶם בְּרִית הַקֹּדֶשׁ לִשְׁמֹר אוֹתוֹ תָּמִיד, וְשֶׁהָאָדָם יִהְיֶה בּוֹ שָׁלֵם בְּכָל הַצְּדָדִים, לְמַעְלָה וּלְמַטָּה. וְאִם אֵין הָאָדָם שׁוֹמֵר אוֹתוֹ תָּמִיד, הֲרֵי הוּא פָּגוּם, פָּגוּם בַּכֹּל. מִנַּיִן לָנוּ? שֶׁכָּתוּב (בראשית יז) הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים. מַה זֶּה תָּמִים? שָׁלֵם. שֶׁעַד שֶׁלֹּא הִתְקַיְמָה בּוֹ בְּרִית, הוּא פָּגוּם.

 170 דָּבָר אַחֵר, כֹּה אָמַר יְיָ אִם שְׁלֵמִים, אִלֵּין יִשְׂרָאֵל. דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יָהַב לוֹן בְּרִית קַיָּימָא לְנַטְרָא לֵיהּ תָּדִיר, וּלְמֶהֱוֵי בֵּיהּ בַּר נָּשׁ שְׁלִים בְּכָל סִטְרִין לְעֵילָא וְתַתָּא. וְאִי לָא נָטִיר לֵיהּ בַּר נָשׁ תָּדִיר, הָא אִיהוּ פָּגִים, פָּגוּם בְּכֹלָּא. מְנָלָן, דִּכְתִיב, (בראשית יז) הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים. מַאי תָּמִים, שְׁלִים. דְּעַד לָא אִתְקְיַּים בֵּיהּ בְּרִית, אִיהוּ פָּגִים.

davar acher koh amar 'he im shelemim - ellu yisra'el shehakkadosh baruch hu natan lahem berit hakkodesh lishmor oto tamid, vesheha'adam yihyeh bo shalem bechal hatzedadim, lema'lah ulemattah. ve'im ein ha'adam shomer oto tamid, harei hu pagum, pagum bakol. minnayin lanu? shekatuv (vr'shyt yz) hithallech lefanay vehyeh tamim. mah zeh tamim? shalem. she'ad shello hitkaymah bo berit, hu pagum

davar acher, koh amar adonay im shelemim, illein yisra'el. dekudesha berich hu yahav lon berit kayayma lenatra leih tadir, ulemehevei beih bar nash shelim bechal sitrin le'eila vetatta. ve'i la natir leih bar nash tadir, ha ihu pagim, pagum becholla. menalan, dichtiv, (vr'shyt yz) hithallech lefanay vehyeh tamim. ma'y tamim, shelim. de'ad la itkeyaym beih berit, ihu pagim

Translations & Notes

כה אמר ה', אם שְׁלֵמִים וכן רבים וכן נָגוֹזוּ. שְׁלֵמִים. ישראל, שהקב"ה נתן להם ברית עולם, ברית מילה, לשמור אותו תמיד, ושיהיה בו האדם שלם בכל הצדדים, שהם חו"ג תו"מ, מעלה ומטה, שהם נצח והוד. ואם האדם אינו שומר אותו תמיד, הרי הוא פגום בכל דבר, כי כתוב, התהלך לפני וֶהְיֵה תמים. תמים. שלם, משמע שכל עוד שלא נתקיים בו הברית, מטרם שנמול, היה פגום.

171

 171 וּמִשּׁוּם כָּךְ, אִם שְׁלֵמִים וְכֵן רַבִּים - אִם שְׁלֵמִים שֶׁשּׁוֹמְרִים הַמִּצְוָה הַזּוֹ לִהְיוֹת שְׁלֵמִים, שֶׁלֹּא יִהְיוּ פְגוּמִים. וְכֵן רַבִּים - יִרְבּוּ וְיִגְדְּלוּ בוֹ, מִשּׁוּם שֶׁאֵין הַנְּשָׁמוֹת יוֹצְאוֹת לָעוֹלָם אֶלָּא עִם הַבְּרִית הַזּוֹ. וְכֵן נָגוֹזּוּ - זֶה אִם שְׁלֵמִים שֶׁשּׁוֹמְרִים אוֹתוֹ תָּמִיד, נָגוֹזּוּ מִי שֶׁנִּמּוֹל וְקִבֵּל עָלָיו אֶת הַבְּרִית הַזּוֹ. וְעָבָר - מַה זֶּה וְעָבָר? אוֹתָהּ זֻהֲמַת הָעָרְלָה שֶׁהָיְתָה בּוֹ בָּרִאשׁוֹנָה.

 171 וּבְגִין כָּךְ, אִם שְׁלֵמִים וְכֵן רַבִּים. אִם שְׁלֵמִים דְּנָטְרֵי פִּקּוּדָא דָא, לְמֶהֱוֵי שְׁלֵימִין, דְּלָא יְהוֹן פְּגִימִין, וְכֵן רַבִּים, יִפְשׁוּן (דף רא ע''א) וְיִסְגּוּן בֵּיהּ. בְּגִין דְּנִשְׁמָתִין לָא נָפְקֵי לְעַלְמָא, אֶלָא בְּהַאי בְּרִית. וְכֵן נָגֹזוּ, הַאי אִם שְׁלֵמִים דְּנָטְרֵי לֵיהּ תָּדִיר, נָגֹזוּ מַאן דְּאִתְגְּזַר וְקִבֵּל עֲלֵיהּ קְיָימָא דָא. וְעָבָר, מַאי וְעָבָר. הַהוּא זוּהֲמָא דְעָרְלָה, דְּהֲוָה בֵּיהּ בְּקַדְמִיתָא.

umishum kach, im shelemim vechen rabim - im shelemim sheshomerim hammitzvah hazzo lihyot shelemim, shello yihu fegumim. vechen rabim - yirbu veyigdelu vo, mishum she'ein hanneshamot yotze'ot la'olam ella im haberit hazzo. vechen nagozzu - zeh im shelemim sheshomerim oto tamid, nagozzu mi shennimmol vekibel alav et haberit hazzo. ve'avar - mah zeh ve'avar? otah zuhamat ha'arelah shehayetah bo bari'shonah

uvegin kach, im shelemim vechen rabim. im shelemim denaterei pikkuda da, lemehevei sheleimin, dela yehon pegimin, vechen rabim, yifshun (df r '') veyisgun beih. begin denishmatin la nafekei le'alma, ela beha'y berit. vechen nagozu, ha'y im shelemim denaterei leih tadir, nagozu ma'n de'itgezar vekibel aleih keyayma da. ve'avar, ma'y ve'avar. hahu zuhama de'arelah, dehavah beih bekadmita

Translations & Notes

כה אמר ה', אם שְׁלֵמִים וכן רבים וכן נָגוֹזוּ. שומרים מצווה ברית מילה, להיות שלמים, ולא להיות פגומים. וכן רבים פירושו, שיִפרו ויִרבו בו. כי הנשמות אינן יוצאות לעולם אלא בברית הזה. ומי שנמול, וקבל עליו ברית הזה. ונָגוֹזוּ. מלשון גיזה וכריתה. ועבר ממנו אותה הזוהמה של העורלה, שהיה בו מקודם לכן.

172

 172 דָּבָר אַחֵר כֹּה אָמַר ה' אִם שְׁלֵמִים וְכֵן רַבִּים - אֵלּוּ בְּנֵי יַעֲקֹב. שֶׁהֲרֵי כָּל זְמַן שֶׁהָיוּ אֵצֶל יוֹסֵף, הֵם שְׁלֵמִים, שֶׁעוֹמְדִים עִם הַבְּרִית. וְכֵן נָגוֹזּוּ - שֶׁהָלְכוּ וְהִשְׁאִירוּ אֶת יוֹסֵף וְאֶת שִׁמְעוֹן. וְעָבָר - אָז הַדִּין שׁוֹרֶה בִּגְלָלָם [הַשְּׁכִינָה שָׁרְתָה בֵינֵיהֶם], כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יב) וְעָבַר ה' לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם.

 172 דָּבָר אַחֵר, כֹּה אָמַר יְיָ אִם שְׁלֵמִים וְכֵן רַבִּים, אִלֵּין בְּנִי יַעֲקֹב. דְּהָא כָּל זִמְנָא דְּהֲווּ לְגַבֵּיהּ דְּיוֹסֵף, אִינוּן שְׁלֵמִים, דְּקָיְימֵי בַּהֲדֵיהּ דִּבְרִית. וְכֵן נָגֹזוּ, דְּאָזְלוּ וְשָׁבְקוּ לֵיהּ לְיוֹסֵף וּלְשִׁמְעוֹן. וְעָבָר, כְּדֵין דִּינָא שַׁרְיָא בְּגִינַיְיהוּ (נ''א שכינתא שרייא בינייהו), כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (שמות יב) וְעָבַר יְיָ לִנְגוֹף אֶת מִצְרַיִם.

davar acher koh amar 'he im shelemim vechen rabim - ellu benei ya'akov. sheharei kal zeman sheha'u etzel yosef, hem shelemim, she'omedim im haberit. vechen nagozzu - shehalechu vehish'iru et yosef ve'et shim'on. ve'avar - az hadin shoreh biglalam [hashechinah sharetah veineihem], kemo shenne'emar (shmvt yv) ve'avar 'he lingof et mitzrayim

davar acher, koh amar adonay im shelemim vechen rabim, illein beni ya'akov. deha kal zimna dehavu legabeih deyosef, inun shelemim, dekayeymei bahadeih divrit. vechen nagozu, de'azelu veshaveku leih leyosef uleshim'on. ve'avar, kedein dina sharya beginayeyhu (n'' shchynt shryy vynyyhv), kemah de'at amer, (shmvt yv) ve'avar adonay lingof et mitzrayim

Translations & Notes

כה אמר ה', אם שְׁלֵמִים וכן רבים וכן נָגוֹזוּ. שְׁלֵמִים. אלו הם בני יעקב, שכל זמן שהיו אצל יוסף, היו שלמים, כי היו נמצאים יחד עם הברית, שהוא יוסף. וכן נָגוֹזוּ. פירושו, שהלכו ועזבו את יוסף ושמעון. ונָגוֹזוּ. הוא לשון חלוף ועבור. ועבר, אז שָׁרָה הדין בשבילם, כמ"ש, ועבר ה' לִנגוף את מצרים. ועבר הוא על הדין.