173

 173 בֹּא רְאֵה, יֵשׁ דִּין קָשֶׁה וְיֵשׁ דִּין רָפֶה. הַדִּין הַקָּשֶׁה חָזָק, הַדִּין הָרָפֶה חַלָּשׁ. וְכַאֲשֶׁר יוֹנֵק הַדִּין הָרָפֶה הַזֶּה מֵהַדִּין הַקָּשֶׁה, אָז מִתְגַּבֵּר, וְהוּא חָזָק.

 173 תָּא חֲזֵי, אִית דִּינָא קַשְׁיָא, וְאִית דִּינָא רַפְיָא. דִּינָא קַשְׁיָא תַּקִּיף, דִּינָא רַפְיָא חֲלָשׁ, וְכַד יָנְקָא הַאי דִינָא רַפְיָא, מִדִּינָא קַשְׁיָא, כְּדֵין אִתְתַּקַּף, וְאִיהוּ תַּקִּיף.

bo re'eh, yesh din kasheh veyesh din rafeh. hadin hakkasheh chazak, hadin harafeh challash. vecha'asher yonek hadin harafeh hazzeh mehadin hakkasheh, az mitgaber, vehu chazak

ta chazei, it dina kashya, ve'it dina rafya. dina kashya takkif, dina rafya chalash, vechad yaneka ha'y dina rafya, midina kashya, kedein itettakkaf, ve'ihu takkif

Translations & Notes

יש דין קשה ויש דין רפה. דין קשה הוא חזק, דין רפה הוא חלש. וכאשר דין הרפה יונק מדין הקשה, אז נתחזק והוא חזק.

174

 174 בְּשָׁעָה שֶׁנַּעֲשֶׂה דִּין עַל יִשְׂרָאֵל, נַעֲשֶׂה בַּדִּין הָרָפֶה הַזֶּה, וְאֵינוֹ מִתְגַּבֵּר בְּאוֹתוֹ הַדִּין הַקָּשֶׁה. וּכְשֶׁהַדִּין נַעֲשֶׂה עַל הָעַמִּים עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, מִתְגַּבֵּר הַדִּין הָרָפֶה הַזֶּה בַּדִּין הַקָּשֶׁה שֶׁלְּמַעְלָה כְּדֵי לְהִתְגַּבֵּר. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְעָבַר ה' לִנְגֹּף אֶת מִצְרַיִם. וְעָבָר - שֶׁהִתְמַלֵּא עֶבְרָה וָזַעַם וְהִתְגַּבֵּר בַּדִּין הַקָּשֶׁה. אַף כָּאן וְעָבָר. וּבֹא וּרְאֵה, בְּשָׁעָה שֶׁמִּתְכַּנְּסִים עֲשָׂרָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת וְאֶחָד מֵהֶם נִשְׁמָט, אָז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹגֵז עָלָיו.

 174 בְּשַׁעְתָּא דְּאִתְעֲבִיד דִּינָא עַל יִשְׂרָאֵל, אִתְעֲבִיד בְּהַאי דִינָא רַפְיָא, וְלָא אִתְתַּקַּף בְּהַהוּא דִּינָא קַשְׁיָא. וְכַד דִּינָא אִתְעֲבִיד עֲלַיְיהוּ דְּעַמִּין עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, אִתְתַּקַּף הַאי דִינָא רַפְיָא, בְּדִינָא קַשְׁיָא דִלְעֵילָא, בְּגִין לְאִתְתַּקְפָא. הֲדָא הוּא דִּכְתִיב, וְעָבַר יְיָ לִנְגוֹף אֶת מִצְרַיִם. וְעָבַר, דְּאִתְמְלֵי עֶבְרָה וְזַעֲמָא, וְאִתְתַּקַּף בְּדִינָא קַשְׁיָא, אוּף הָכָא וְעָבַר. וְתָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דְּמִתְכַּנְּשֵׁי עֲשָׂרָה בְּבֵי כְּנִישְׁתָּא, וְחַד מִנַּיְיהוּ אִשְׁתְּמִיט, כְּדֵין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אַרְגִּיז עֲלֵיהּ.

besha'ah shenna'aseh din al yisra'el, na'aseh badin harafeh hazzeh, ve'eino mitgaber be'oto hadin hakkasheh. ucheshehadin na'aseh al ha'ammim ovedei avodat kochavim umazzalot, mitgaber hadin harafeh hazzeh badin hakkasheh shellema'lah kedei lehitgaber. zehu shekatuv ve'avar 'he lingof et mitzrayim. ve'avar - shehitmalle evrah vaza'am vehitgaber badin hakkasheh. af ka'n ve'avar. uvo ure'eh, besha'ah shemmitkannesim asarah beveit hakeneset ve'echad mehem nishmat, az hakkadosh baruch hu rogez alav

besha'tta de'it'avid dina al yisra'el, it'avid beha'y dina rafya, vela itettakkaf behahu dina kashya. vechad dina it'avid alayeyhu de'ammin ovedei avodat kochavim umazzalot, itettakkaf ha'y dina rafya, bedina kashya dil'eila, begin le'itettakfa. hada hu dichtiv, ve'avar adonay lingof et mitzrayim. ve'avar, de'itmelei evrah veza'ama, ve'itettakkaf bedina kashya, uf hacha ve'avar. vetta chazei, besha'tta demitkanneshei asarah bevei kenishtta, vechad minnayeyhu ishttemit, kedein kudesha berich hu argiz aleih

Translations & Notes

בשעה שנעשָׂה דין על ישראל, נעשה בְּדין רפה, שאינו מתחזק בַּדין הקשה. וכשנעשה הדין על העמים עובדי כוכבים ומזלות, מיתחזק דין הרפה בדין הקשה של מעלה, כדי להיתחזק. כמ"ש, ועבר ה' לנגוף את מצרים. ועבר. פירושו, שנתמלא עֶבְרָה וזעם, כי נתחזק בדין הקשה. אף כאן, ועבר. פירושו שנתמלא עֶבְרָה, אלא שהיא דין רפה, שאינו מתחזק בדין הקשה, מפני שהדין נעשה על ישראל.
בשעה שמתאספים עשרה בבית הכנסת ואחד מהם משתמט, אז הקב"ה כועס עליו. שכן אחֵי יוסף שהיו עשרה, ואחר שפרשו מיוסף ושמעון, ונשארו תשעה, היה הקב"ה כועס, כמו שדרש, ועבר, שנתמלא עֶבְרָה.

175

 175 דָּבָר אַחֵר וְכֵן נָגוֹזּוּ - כְּשֶׁמִּתְבַּטְּלִים מֵהֶם אוֹתָם הַמַּעֲשִׂים הָרָעִים, אֲזַי וְעָבָר. מַה זֶּה וְעָבָר? רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, בִּזְמַן שֶׁהַנְּשָׁמָה יוֹצֵאת מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, הִיא נִדּוֹנֵית בְּכַמָּה דִינִים בְּטֶרֶם תִּכָּנֵס לִמְקוֹמָהּ. אַחַר כָּךְ כָּל אוֹתָן הַנְּשָׁמוֹת יֵשׁ לָהֶן לַעֲבֹר בְּזֶה הַנְּהַר דִּינוּר שֶׁשּׁוֹפֵעַ וְיוֹצֵא וְלִרְחֹץ שָׁם. וּמִי הוּא שֶׁיַּעֲמֹד שָׁם וְיַעֲבֹר בְּלִי פַחַד? כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים כד) מִי יַעֲלֶה בְהַר ה' וְגוֹ', וְנִשְׁמַת הַצַּדִּיק עוֹבֶרֶת בְּלִי פַחַד, וְיָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ.

 175 דָּבָר אַחֵר וְכֵן נָגֹזוּ, כַּד מִתְעַבְּרֵי מִנַּיְיהוּ אִינוּן עוֹבָדִין בִּישִׁין, כְּדֵין וְעָבָר. מַאי וְעָבָר, רִבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, בְּזִמְנָא דְנִשְׁמָתָא נָפְקַת מֵהַאי עַלְמָא, בְּכַמָּה דִינִין אִתְדָּנַת עַד לָא תִיעוּל לְאַתְרָהּ. לְבָתַר, כָּל אִינוּן נִשְׁמָתִין אִית לוֹן לְמֶעֱבַר, בְּהַךְ נְהַר דִּינוּר דְּנָגִיד וְנָפִיק, וּלְאִסְתַּחָאָה תַּמָּן. וּמַאן אִיהוּ דְּיָקוּם תַּמָּן, וְיַעֲבַר בְּלָא דְחִילוּ. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (תהלים כד) מִי יַעֲלֶה בְּהַר יְיָ וְגו'. וְנִשְׁמָתָא דְּזַכָּאָה אַעֲבַר בְּלָא דְחִילוּ וְיָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ.

davar acher vechen nagozzu - keshemmitbattelim mehem otam hamma'asim hara'im, azay ve'avar. mah zeh ve'avar? rabi shim'on amar, bizman shehanneshamah yotze't min ha'olam hazzeh, hi nidoneit bechammah dinim beterem tikanes limkomah. achar kach kal otan hanneshamot yesh lahen la'avor bezeh hannehar dinur sheshofea veyotze velirchotz sham. umi hu sheia'amod sham veya'avor beli fachad? kemo shenne'emar (thlym chd) mi ya'aleh vehar 'he vego', venishmat hatzadik overet beli fachad, veyakum bimkom kadesho

davar acher vechen nagozu, kad mit'aberei minnayeyhu inun ovadin bishin, kedein ve'avar. ma'y ve'avar, ribi shim'on amar, bezimna denishmata nafekat meha'y alma, bechammah dinin itdanat ad la ti'ul le'atrah. levatar, kal inun nishmatin it lon leme'evar, behach nehar dinur denagid venafik, ule'isttacha'ah tamman. uma'n ihu deyakum tamman, veya'avar bela dechilu. kemah de'at amer, (thlym chd) mi ya'aleh behar adonay vegv'. venishmata dezaka'ah a'avar bela dechilu veyakum bimkom kadesho

Translations & Notes

בזמן שהנשמה יוצאת מעולם הזה, נדונית בכמה דינים מטרם שתבוא למקומה, לאחר כך, כל אלו הנשמות, יש להם לעבור בנהר דינור הזה הנמשך ויוצא, ולרחוץ שמה. ומי הוא שיקום שם ויעבור, את נהר דינור בלי פחד, כמ"ש, מי יעלה בהר ה'. ונשמת הצדיק עובר בלי פחד, ויקום במקום קדשו.