228 דָּבָר אַחֵר וּכְאוֹר בֹּקֶר - בְּאוֹתוֹ אוֹר הַבֹּקֶר שֶׁל אַבְרָהָם יִזְרַח שָׁמֶשׁ, זֶה הוּא יַעֲקֹב, שֶׁאוֹרוֹ כְּאוֹתוֹ אוֹר שֶׁל הַבֹּקֶר. בֹּקֶר לֹא עָבוֹת - מִשּׁוּם שֶׁאוֹתוֹ בֹּקֶר אֵינוֹ חָשׁוּךְ, אֶלָּא מֵאִיר, שֶׁהֲרֵי בְּשָׁעָה שֶׁבָּא הַבֹּקֶר, הַדִּין לֹא שׁוֹלֵט כְּלָל, אֶלָּא הַכֹּל מֵאִיר בַּצַּד שֶׁל אַבְרָהָם. מִנֹּגַהּ מִמָּטָר - זֶהוּ הַצַּד שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק, שֶׁהוּא מַמְטִיר עַל הָאָרֶץ לְהוֹצִיא דֶשֶׁא וְכָל טוּב הָעוֹלָם.

 228 דָּבָר אַחֵר, וּכְאוֹר בֹּקֶר, בְּהַהוּא נְהִירוּ דְּבֹקֶר דְּאַבְרָהָם. (דף רג ע''ב) יִזְרַח שֶׁמֶשׁ, דָּא הוּא יַעֲקֹב. דִּנְהִירוּ דִילֵיהּ, כִּנְהִירוּ דְּהַהוּא בֹּקֶר. בֹּקֶר לֹא עָבוֹת, בְּגִין דְּהַהוּא בֹּקֶר, לָאו אִיהוּ חָשׁוּךְ, אֶלָּא נָהִיר. דְּהָא בְּשַׁעְתָּא דְּאָתֵי בֹּקֶר, לָא שָׁלְטָא דִינָא כְּלַל. אֶלָּא כֹּלָּא נָהִיר, בְּסִטְרָא דְאַבְרָהָם. מִנֹּגַהּ מִמָּטָר, דָּא הוּא סִטְרָא דְיוֹסֵף הַצַּדִּיק, דְּאִיהוּ אַמְטִיר עַל אַרְעָא, לְאֲפָקָא דִשְׂאָה, וְכָל טִיבוּ דְעָלְמָא.

davar acher uche'or boker - be'oto or haboker shel avraham yizrach shamesh, zeh hu ya'akov, she'oro ke'oto or shel haboker. boker lo avot - mishum she'oto boker eino chashuch, ella me'ir, sheharei besha'ah sheba haboker, hadin lo sholet kelal, ella hakol me'ir batzad shel avraham. minnogah mimmatar - zehu hatzad shel yosef hatzadik, shehu mamtir al ha'aretz lehotzi deshe vechal tuv ha'olam

davar acher, uche'or boker, behahu nehiru devoker de'avraham. (df rg ''v) yizrach shemesh, da hu ya'akov. dinhiru dileih, kinhiru dehahu boker. boker lo avot, begin dehahu boker, la'v ihu chashuch, ella nahir. deha besha'tta de'atei boker, la shaleta dina kelal. ella kolla nahir, besitra de'avraham. minnogah mimmatar, da hu sitra deyosef hatzadik, de'ihu amtir al ar'a, le'afaka dis'ah, vechal tivu de'alema

Translations & Notes

וכאור בוקר. באותו האור של בקר דאברהם, אור החסד, יזרח שמש, יעקב, שהאור שלו הוא כאור של אותו בוקר של אברהם, כי הוא ת"ת, המאיר בחסדים מכוסים, הנמשכים מאור החסד. בוקר לא עבות, כי אותו בוקר אינו חשוך אלא מאיר. כי בשעה שבא הבוקר, שהוא אור החסד, אינו שולט דין כלל, אלא הכל מאיר בצד אברהם, שהוא צד ימין. מִנּׂגַהּ מִמָּטָר, זהו צד יוסף הצדיק, שהוא ממטיר על הארץ, היסוד, שמשפיע אל הנוקבא, להוציא דשא וכל טוב העולם.

 229 אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, בֹּא רְאֵה, בְּשָׁעָה שֶׁנִּכְנָס הַלַּיְלָה וּפוֹרֵשׂ כְּנָפָיו עַל הָעוֹלָם, כַּמָּה שׁוֹמְרִים מַזִּיקִים מְזֻמָּנִים לָצֵאת וְלִשְׁלֹט בָּעוֹלָם, וְכַמָּה בַּעֲלֵי הַדִּינִים מִתְעוֹרְרִים בְּכַמָּה צְדָדִים לְמִינָם, וְשׁוֹלְטִים עַל הָעוֹלָם. כֵּיוָן שֶׁמַּגִּיעַ הַבֹּקֶר וּמֵאִיר, כֻּלָּם מִסְתַּלְּקִים וְלֹא שׁוֹלְטִים, וְכָל אֶחָד וְאֶחָד נִכְנָס לִמְקוֹמוֹ וְשָׁב לִמְקוֹמוֹ.

 229 אָמַר רִבִּי שִׁמְעוֹן, תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דְּלֵילְיָא עָאל, וּפָרִישׂ גַּדְפוֹי עַל עַלְמָא, כַּמָּה גַּרְדִּינֵי טְהִירִין, זְמִינִין לְנַפְקָא, וּלְשַׁלְּטָאָה בְּעַלְמָא. וְכַמָּה מָארֵיהוֹן דְּדִינִין, מִתְעָרִין בְּכַמָּה סִטְרִין לִזְנַיְיהוּ, וְשָׁלְטֵי עַל עַלְמָא. כֵּיוָן דְּאָתֵי צַפְרָא וְנָהִיר, כֻּלְּהוּ מִסְתַּלְּקֵי, וְלָא שָׁלְטֵי, וְכָל חַד וְחַד עָאל לְדוּכְתֵּיהּ, וְתָב לְאַתְרֵיהּ.

amar rabi shim'on, bo re'eh, besha'ah shennichnas hallaylah ufores kenafav al ha'olam, kammah shomerim mazzikim mezummanim latze't velishlot ba'olam, vechammah ba'alei hadinim mit'orerim bechammah tzedadim leminam, vesholetim al ha'olam. keivan shemmagia haboker ume'ir, kullam misttallekim velo sholetim, vechal echad ve'echad nichnas limkomo veshav limkomo

amar ribi shim'on, ta chazei, besha'tta deleilya a'l, ufaris gadfoy al alma, kammah gardinei tehirin, zeminin lenafka, uleshalleta'ah be'alma. vechammah ma'reihon dedinin, mit'arin bechammah sitrin liznayeyhu, veshaletei al alma. keivan de'atei tzafra venahir, kullehu misttallekei, vela shaletei, vechal chad vechad a'l leduchetteih, vetav le'atreih

Translations & Notes

בשעה שהלילה בא ופורש כנפיו על העולם, כמה רוחות, הממונות להיפרע מן עוברי דת ונימוסים, עתידות לצאת ולשלוט בעולם. וכמה בעלי הדין מתעוררים בכמה צדדים למיניהם, ושולטים על העולם. כיון שבא הבוקר, ומאיר, כולם מסתלקים ואינם שולטים, וכל אחד ואחד בא לעמדתו הקבוע, ושב למקומו.

 230 כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר הַבֹּקֶר אוֹר - זֶה בֹּקֶר שֶׁל אַבְרָהָם. וְהָאֲנָשִׁים שֻׁלְּחוּ - אֵלּוּ בַּעֲלֵי הַדִּין, שֶׁהָיוּ שׁוֹלְטִים בַּלַּיְלָה. הֵמָּה וַחֲמֹרֵיהֶם - [הֵמָּה - אוֹתָם בַּעֲלֵי הַדִּינִים שֶׁאָמַרְנוּ. וַחֲמֹרֵיהֶם ֽ-] הֵם שׁוֹמְרֵי הַחֻקִּים שֶׁבָּאִים מִצַּד הַטֻּמְאָה, שֶׁאֵינָם קְדוֹשִׁים וְלֹא שׁוֹלְטִים וְלֹא נִרְאִים מִכְּשֶׁבָּא הַבֹּקֶר. וְהֵם מִצִּדָּם שֶׁל אוֹתָם הַחֲמוֹרִים, שׁוֹמְרֵי הַחֻקִּים שֶׁאָמְרוּ.

 230 כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, הַבֹּקֶר אוֹר, דָּא בֹּקֶר דְּאַבְרָהָם. וְהָאֲנָשִׁים שֻׁלְּחוּ, אִלֵּין מָארֵיהוֹן דְּדִינָא, דְּהֲווּ שָׁלְטִין בְּלֵילְיָא. הֵמָּה וַחֲמוֹרֵיהֶם (ס''א המה אינון מאריהון דדינא דקאמרן, וחמוריהם) אִינוּן גַּרְדִּינֵי נִימוּסִין, דְּאַתְיָין מִסִּטְרָא דִּמְסָאֲבָא. דְּלָאו אִינוּן קַדִּישִׁין, וְלָא שָׁלְטִין, וְלָא אִתְחֲזוּן מֵכִי אָתֵי צַפְרָא. וְאִינוּן מִסִּטְרָא דְּאִינוּן חֲמָרִי, גַּרְדִּינִי נִימוּסִין דְקָאֲמְרוּ.

kemo shenne'emar haboker or - zeh boker shel avraham. veha'anashim shullechu - ellu ba'alei hadin, sheha'u sholetim ballaylah. hemmah vachamoreihem - [hemmah - otam ba'alei hadinim she'amarnu. vachamoreihem ֽ-] hem shomerei hachukkim sheba'im mitzad hattum'ah, she'einam kedoshim velo sholetim velo nir'im mikesheba haboker. vehem mitzidam shel otam hachamorim, shomerei hachukkim she'ameru

kemah de'at amer, haboker or, da boker de'avraham. veha'anashim shullechu, illein ma'reihon dedina, dehavu shaletin beleilya. hemmah vachamoreihem (s'' hmh ynvn m'ryhvn ddyn dk'mrn, vchmvryhm) inun gardinei nimusin, de'atyayn missitra dimsa'ava. dela'v inun kadishin, vela shaletin, vela itchazun mechi atei tzafra. ve'inun missitra de'inun chamari, gardini nimusin deka'amru

Translations & Notes

בוקר של אברהם, שליטת הימין. והאנשים שולחו, אלו הם בעלי הדין, שהיו שולטים בלילה. המה וחמוריהם, הם הרוחות, הבאות מצד הטומאה, שאינן קדושות הממונות על עוברי דת ונימוס להיפרע מהם. ואינן שולטות ואינן נראות עם ביאת הבוקר. ואלו רוחות הממונות על עוברי דת שאמרנו, הן מבחינות חמורים.