1

 1 וַיְהִי מִקֵּץ. רַבִּי חִיָּיא פָּתַח וְאָמַר, (איוב כח) קֵץ שָׂם לַחֹשֶׁךְ וּלְכָל תַּכְלִת הוּא חוֹקֵר אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת. הַפָּסוּק הַזֶּה נִתְבָּאֵר, קֵץ שָׂם לַחֹשֶׁךְ - זֶהוּ הַקֵּץ שֶׁל הַשְּׂמֹאל, שֶׁהוּא מְשׁוֹטֵט בָּעוֹלָם וּמְשׁוֹטֵט לְמַעְלָה, וְעוֹמֵד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּמַסְטִין וּמְקַטְרֵג עַל הָעוֹלָם, וַהֲרֵי נִתְבָּאֵר. וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר - שֶׁהֲרֵי כָּל מַעֲשָׂיו אֵינָם לְטוֹב, אֶלָּא תָּמִיד לְכַלּוֹת וְלַעֲשׂוֹת כְּלָיָה בָּעוֹלָם.

 1 וַיְהִי מִקֵּץ, רִבִּי חִיָּיא פָּתַח וְאֲמַר, (איוב כח) קֵץ שָׂם לַחשֶׁךְ וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוְת, הַאי קְרָא אִתְּמָר. קֵץ שָׂם לַחשֶׁךְ, דָּא אִיהוּ קֵץ דִּשְׂמָאלָא, דְּאִיהוּ שָׁאט בְּעַלְמָא, וְשָׁאט לְעֵילָא, וְקָיְימָא קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְאַסְטֵי, וְקַטְרִיג עַל עַלְמָא, וְהָא אִתְּמָר. וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר, דְּהָא כָּל עוֹבָדוֹי לָאו אִינוּן לְטַב, אֶלָּא לְשֵׁיצָאָה תָּדִיר וּלְמֶעְבַּד כְּלָיָה בְּעָלְמָא.

vayhi mikketz. rabi chiay patach ve'amar, (yvv chch) ketz sam lachoshech ulechal tachlit hu choker even ofel vetzalmavet. hapasuk hazzeh nitba'er, ketz sam lachoshech - zehu hakketz shel hasemo'l, shehu meshotet ba'olam umeshotet lema'lah, ve'omed lifnei hakkadosh baruch hu umastin umekatreg al ha'olam, vaharei nitba'er. ulechal tachlit hu choker - sheharei kal ma'asav einam letov, ella tamid lechallot vela'asot kelayah ba'olam

vayhi mikketz, ribi chiay patach ve'amar, (yvv chch) ketz sam lachshech ulechal tachlit hu choker even ofel vetzalmavet, ha'y kera ittemar. ketz sam lachshech, da ihu ketz disma'la, de'ihu sha't be'alma, vesha't le'eila, vekayeyma kammei kudesha berich hu, ve'astei, vekatrig al alma, veha ittemar. ulechal tachlit hu choker, deha kal ovadoy la'v inun letav, ella lesheitza'ah tadir uleme'bad kelayah be'alema

Translations & Notes

ויהי מקץ. קץ שׂם לחושך ולכל תכלית הוא חוקר אבן אופל וצלמות. קץ שׂם לחושך, זה הוא קץ של השמאל שאינו כלול מימין, שהוא השטן והוא מלאך המוות, שהוא משוטט בעולם ומסית בני אדם לחטא, ומשוטט למעלה ועומד לפני הקב"ה ומסטין ומקטרג על העולם. ולכל תכלית הוא חוקר, כי כל מעשיו אינם לטוב אלא לכלות תמיד ולעשות כליה בעולם, שנוטל נשמות בני אדם וממיתם.