75

 75 דָּבָר אַחֵר בְּכֹחֲךָ - זוֹ הָאִשָּׁה שֶׁאָמַרְנוּ, שֶׁהִיא הַכֹּחַ לְהִתְחַזֵּק בָּהּ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא. וְצָרִיךְ בֶּן אָדָם לִזְכּוֹת בָּהּ בְּזֶה הָעוֹלָם בְּכֹחַ זֶה, כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּבֵּר בָּהּ לָעוֹלָם הַהוּא.

 75 דָּבָר אַחֵר בְּכֹחֲךָ, דָּא הִיא אִשָּׁה דְקָאֲמָרָן, דְּאִיהִי חֵילָא לְאִתְתַקְפָא בָּהּ, בְּעַלְמָא דֵין וּבְעַלְמָא דְאָתֵי. וּבָעֵי בַּר נָשׁ לְמִזְכֵּי בָהּ בְּהַאי עַלְמָא בְּהַאי חֵילָא, בְּגִין דְּיִתְתַּקַּף בָּהּ בְּהַהוּא עַלְמָא.

davar acher bechochacha - zo ha'ishah she'amarnu, shehi hakoach lehitchazzek bah ba'olam hazzeh uva'olam haba. vetzarich ben adam lizkot bah bezeh ha'olam bechoach zeh, kedei sheiitgaber bah la'olam hahu

davar acher bechochacha, da hi ishah deka'amaran, de'ihi cheila le'itetakfa bah, be'alma dein uve'alma de'atei. uva'ei bar nash lemizkei vah beha'y alma beha'y cheila, begin deyitettakkaf bah behahu alma

Translations & Notes

פירוש אחר, בְּכוֹחֲךָ, זו היא האשה, שהיא כנסת ישראל, שהיא הכוח להתגבר בה, בעולם הזה ובעולם הבא. וצריך האדם לזכות בעולם הזה באותו הכוח, כדי שיתגבר בה בעולם הבא. ושיעור הכתוב, כל אשר תמצא ידך בְּכוֹחֲךָ, היא הנוקבא, לעשות מעשים טובים בעולם הזה, עשה, ותזכה לעולם הבא.

76

 76 מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁאַחַר שֶׁיָּצָא הָאָדָם מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, אֵין בּוֹ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת דָּבָר וְלוֹמַר, עַכְשָׁו מִכָּאן וָהָלְאָה אֶעֱשֶׂה מַעֲשִׂים טוֹבִים. שֶׁוַּדַּאי שֶׁאֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר וְגוֹ'. אִם לֹא זוֹכֶה אָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה, לֹא יִזְכֶּה בּוֹ אַחַר כָּךְ לָעוֹלָם הַהוּא. וּבֵאֲרוּהָ, מִי שֶׁלֹּא מַתְקִין צֵידָה לָלֶכֶת מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, לֹא יֹאכַל בָּעוֹלָם הַהוּא. וְיֵשׁ מַעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁעוֹשֶׂה אָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה שֶׁיֹּאכַל מֵהֶם כָּאן, וְהַכֹּל נִשְׁאָר לָעוֹלָם הַבָּא וּלְהִזּוֹן מֵהֶם.

 76 מַאי טַעְמָא. בְּגִין דִּלְבָתַר דְּיִפּוּק בַּר נָשׁ מֵהַאי עַלְמָא, לֵית בֵּיהּ חֵילָא לְמֶעְבַּד מִידִּי וְלוֹמַר, הַשְׁתָּא, מִכָּאן וּלְהָלְאָה אַעֲבִיד עוֹבָדִין טָבִין. דְּוַדַּאי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בַּשְׁאוֹל אֲשֶׁר וגו'. אִי לָא זָכֵי בַּר נָשׁ בְּהַאי עַלְמָא, לָא יִזְכֵּי בֵּיהּ לְבָתַר בְּהַהוּא עַלְמָא. וְאוּקְמוּהָ, מַאן דְּלָא אַתְקִין זְוָודִין לְמֵיהַךְ מֵהַאי עַלְמָא, לָא יֵיכוּל בְּהַהוּא עַלְמָא. וְאִית עוֹבָדִין טָבִין דְּעָבִיד בַּר נָשׁ בְּהַאי עַלְמָא, דְּיֵיכוּל מִנַּיְיהוּ הָכָא. וְכֹלָּא אִשְׁתָּאַר לְעַלְמָא דְאָתֵי וּלְאִתְּזְנָא מִנַּיְיהוּ.

mah hatta'am? mishum she'achar sheiatza ha'adam min ha'olam hazzeh, ein bo koach la'asot davar velomar, achshav mika'n vahale'ah e'eseh ma'asim tovim. shevada'y she'ein ma'aseh vecheshbon veda'at vechachemah bish'ol asher vego'. im lo zocheh adam ba'olam hazzeh, lo yizkeh bo achar kach la'olam hahu. uve'aruha, mi shello matkin tzeidah lalechet min ha'olam hazzeh, lo yo'chal ba'olam hahu. veyesh ma'asim tovim she'oseh adam ba'olam hazzeh sheio'chal mehem ka'n, vehakol nish'ar la'olam haba ulehizzon mehem

ma'y ta'ma. begin dilvatar deyipuk bar nash meha'y alma, leit beih cheila leme'bad midi velomar, hashtta, mika'n ulehale'ah a'avid ovadin tavin. devada'y ein ma'aseh vecheshbon veda'at vechachemah bash'ol asher vgv'. i la zachei bar nash beha'y alma, la yizkei beih levatar behahu alma. ve'ukemuha, ma'n dela atkin zevavdin lemeihach meha'y alma, la yeichul behahu alma. ve'it ovadin tavin de'avid bar nash beha'y alma, deyeichul minnayeyhu hacha. vecholla ishtta'ar le'alma de'atei ule'ittezena minnayeyhu

Translations & Notes

וצריכים להתגבר במעשים טובים בעולם הזה, משום, שלאחר שהאדם יוצא מעולם הזה, אין בו כוח לעשות משהו, שיאמר, עתה, מכאן ולהלאה, אעשה מעשים טובים, כי ודאי, אין מעשה וחשבון ודעת. ואם לא זכה האדם בעולם הזה, לא יזכה אחר כך בעולם הבא. ומי שלא הכין צֵדה לדרך ללכת מעולם הזה, לא יׂאכל בעולם הבא. ויש מעשים טובים, שעושה האדם בעולם הזה, שאוֹכֵל מהם כאן בעוה"ז, וכל השכר נשאר לעולם הבא, לִיזוֹן מהם.

77

 77 בֹּא רְאֵה, יוֹסֵף זָכָה בָּעוֹלָם הַזֶּה וְזָכָה בָּעוֹלָם הַבָּא, מִשּׁוּם שֶׁרָצָה לְהֵאָחֵז בְּאִשָּׁה יִרְאַת ה', כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית לט) וְחָטָאתִי לֵאלֹהִים. וּמִשּׁוּם כָּךְ זָכָה לִשְׁלֹט בָּעוֹלָם הַזֶּה וְזִכָּה אֶת יִשְׂרָאֵל.

 77 תָּא חֲזֵי, יוֹסֵף זָכָה בְּהַאי עַלְמָא וְזָכָה בְּעַלְמָא דְאָתֵי, בְּגִין דְּבָעָא לְאִתְאַחֲדָא בְּאִשָּׁה יִרְאַת יְיָ. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (בראשית לט) וְחָטָאתִי לֵאלהִים. וּבְגִין כָּךְ זָכָה לְמִשְׁלַט בְּהַאי עַלְמָא, וְזָכָה לוֹן לְיִשְׂרָאֵל.

bo re'eh, yosef zachah ba'olam hazzeh vezachah ba'olam haba, mishum sheratzah lehe'achez be'ishah yir'at 'he, kemo shenne'emar (vr'shyt lt) vechata'ti le'lohim. umishum kach zachah lishlot ba'olam hazzeh vezikah et yisra'el

ta chazei, yosef zachah beha'y alma vezachah be'alma de'atei, begin deva'a le'it'achada be'ishah yir'at adonay . kemah de'at amer, (vr'shyt lt) vechata'ti le'lhim. uvegin kach zachah lemishlat beha'y alma, vezachah lon leyisra'el

Translations & Notes

יוסף זכה בעולם הזה וזכה בעולם הבא, משום שרצה להתייחד באשה יְרֵאַת ה', שהיא הנוקבא, שהיא עולם הזה, כמ"ש, וחטאתי לאלקים, שהוא הנוקבא, הנקראת אלקים. ומשום זה זכה למשול בעולם הזה, וזיכה את ישראל.