98

 98 אֶלָּא דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם, הַיְנוּ שֶׁכָּתוּב (ישעיה מג) הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ. שֶׁהֲרֵי בְּכָל מָקוֹם שֶׁנִּקְרָא בַתּוֹרָה דֶּרֶךְ, זוֹ דֶרֶךְ פְּתוּחָה לַכֹּל. כַּדֶּרֶךְ הַזּוֹ שֶׁפְּתוּחָה לְכָל אָדָם, כָּךְ דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם. אֵלּוּ הַדְּרָכִים שֶׁפְּתוּחִים מִן הָאָבוֹת, שֶׁכָּרוּ בַּיָּם הַגָּדוֹל, וְנִכְנָסִים לְתוֹכוֹ, וּמֵאוֹתָם הַדְּרָכִים נִפְתָּחִים לְכָל עֵבֶר וּלְכָל צִדְדֵי הָעוֹלָם.

 98 אֶלָּא דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם. הַיְינוּ דִכְתִיב, (ישעיה מג) הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ, דְּהָא בְּכָל אֲתַר דְּאִקְרֵי בְּאוֹרַיְיתָא דֶרֶךְ, הוּא אוֹרַח פְּתִיחָא לְכֹלָּא. כְּהַאי אָרְחָא, דְּאִיהוּ פְּתִיחַ לְכָל בַּר נָשׁ. כָּךְ דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם, אִילֵין דְּרָכִים דְּאִינוּן פְּתִיחָן מֵאֲבָהָן, דְּכָרָאן בְּיַמָּא רַבָּא, וְעָאלִין בְּגַוֵּיהּ, וּמֵאִינוּן אוֹרְחִין מִתְפַּתְּחִין לְכָל עֵיבַר וּלְכָל סִטְרֵי עַלְמָא.

ella deracheiha darchei no'am, haynu shekatuv (ysh'yh mg) hannoten bayam darech. sheharei bechal makom shennikra vattorah derech, zo derech petuchah lakol. kaderech hazzo shepetuchah lechal adam, kach deracheiha darchei no'am. ellu haderachim shepetuchim min ha'avot, shekaru bayam hagadol, venichnasim letocho, ume'otam haderachim nifttachim lechal ever ulechal tzidedei ha'olam

ella deracheiha darchei no'am. hayeynu dichtiv, (ysh'yh mg) hannoten bayam darech, deha bechal atar de'ikrei be'orayeyta derech, hu orach peticha lecholla. keha'y arecha, de'ihu petiach lechal bar nash. kach deracheiha darchei no'am, ilein derachim de'inun petichan me'avahan, dechara'n beyamma raba, ve'a'lin begaveih, ume'inun orechin mitpattechin lechal eivar ulechal sitrei alma

Translations & Notes

דרכיה דרכי נועם, כמ"ש, הנותן בים דרך. כי בכל מקום שכתוב בתורה דרך, הוא דרך פתוח לכל, כדרך הזה הגשמי, שהוא פתוח לכל אדם. כך דרכיה דרכי נועם, הם דרכים שפתוחים מן האבות, חג"ת, אברהם יצחק יעקב, אשר כרו בים הגדול ובאו בתוכו. ומאלו הדרכים נפתחים האורות, להאיר לכל צד ולכל רוחות העולם.
ב' מלכיות שבהם מתוקן המסך להזדווג עם אור העליון, מכונות מפתח ומנעול, או עטרת יסוד ומלכות עצמה. ואין הארת החכמה אלא במקום שיש שם המפתח. אבל במקומות שיש שם המנעול, נשארו בחסדים מכוסים מחכמה. ובג"ר דפרצופים, כגון, עתיק או"א עלאין וזו"ן הגדולים, משמש המנעול, ע"כ הם בחסדים מכוסים. ובו"ק דפרצופין, כגון א"א וישסו"ת וזו"ן הקטנים, משמש המפתח, וע"כ מתגלה בהם הארת החכמה.
והנה המפתח נקרא דרך או אורַח, מטעם היותו דרך להשפעת המוחין דחכמה, המאירים לכל הצדדים בחינת ג"ר. והמנעול מכונה שביל או נתיב, דרך צר, שאינו פתוח לכל, כי רק הנשמות מבחינת מחזה ולמעלה דזו"ן יכולות לקבל מהם ג"ר, משום שאינם צריכות חכמה, להיותם חפץ חסד. אבל הנשמות שהן מחזה ולמטה דזו"ן, שהן צריכות חכמה, אינם יכולות לקבל משם רק ו"ק חסר ראש. ונמצא שאינו פתוח להנשמות שהן מחזה ולמטה, שהן רוב הנשמות, וע"כ מכונה בשם שביל ונתיב, שאינו פתוח אלא ליחידים. ובאו"א עלאין משמש המנעול, הנקרא נתיב, ולפיכך הם תמיד בחסדים מכוסים מחכמה. ובישסו"ת משמש המפתח, הנקרא דרך, וע"כ הם בהארת החכמה.
דרך, יורה על המלכות של המפתח, שעל זווגה מתגלה הארת החכמה, שהארה זו מַשלמת לכל הנשמות, גם לאותן שנמשכות מחזה ולמטה דזו"ן שהן רוב הנשמות שבעולם. כי אחר שז"א מקבל ג' קוים דישסו"ת, בסוד שלושה יוצאים מאחד, אחד זוכה בשלושתם, הוא משפיע אותם אל הנוקבא, ונעשית רביעי לאבות, מלכות דוד.
וכשמשפיע לה מקו ימין דבינה, נקודת החולם, אז נמשכים לה אותיות אל"ה דבינה, שבהם המפתח. ונבחן אז שחג"ת דז"א כרו בה, ועשו בה בֵּית קיבול, שהיא המפתח, בסוד אמא השאילה בגדיה לבתה. כמ"ש, באר חפרוה שרים, הוא ישסו"ת, כָּרוּהָ נדיבי עם. היינו חג"ת דז"א, וחג"ת דז"א משפיעים לנוקבא הכלי של המפתח מן הבינה, ואחר כך משפיעים לה גם ב' הנקודות שורק חיריק, מב' קוים, שמאל ואמצעי דבינה, ואז יש לה כל ג' הקווים שבחג"ת דז"א שקבלו מג' הקוים שבבינה, ואז ג' קווים דז"א, חג"ת, נכנסים בהנוקבא.
מהמפתח, המכונה דרך או אורַח, מושפעת הארת החכמה המאירה ומַשלמת לכל הצדדים ולכל רוחות העולם, ואפילו לאותן הנמשכים מחזה ולמטה דזו"ן. משא"כ הנתיבות שהם מהמנעול, אינם משפיעים אלא ליחידים, להנמשכים מחזה ולמעלה דז"א, ואינם פתוחים לכל.

99

 99 וְהַנֹּעַם הַזֶּה הִיא נְעִימוּת שֶׁיּוֹצֵאת מִן הָעוֹלָם הַבָּא, וּמִן הָעוֹלָם הַבָּא מְאִירִים כָּל הַמְּאוֹרוֹת וְנִפְרָדִים לְכָל עֵבֶר, וְאוֹתוֹ הַטּוֹב וְאוֹתוֹ הָאוֹר שֶׁל הָעוֹלָם הַבָּא שֶׁיּוֹנְקִים [שֶׁיּוֹרְשִׁים] הָאָבוֹת נִקְרָא נֹעַם. דָּבָר אַחֵר - הָעוֹלָם הַבָּא נִקְרָא נֹעַם, וּכְשֶׁמִּתְעוֹרֵר הָעוֹלָם הַבָּא, כָּל הַשִּׂמְחָה וְכָל הַטּוּב וְכָל הָאוֹרוֹת וְכָל הַחֵרוּת שֶׁל הָעוֹלָם מִתְעוֹרְרִים, וּמִשּׁוּם כָּךְ נִקְרָא נֹעַם.

 99 וְהַאי נֹעַם, הוּא נְעִימוּ דְּנָפַק מֵעַלְמָא דְאָתֵי. וּמֵעַלְמָא דְאָתֵי נָהֲרִין כָּל בּוּצִינִין, וּמִתְפַּרְשָׁן לְכָל עֵיבַר. וְהַהוּא טִיבוּ וְהַהוּא נְהוֹרָא דְּעַלְמָא דְאָתֵי, דְּיָנְקִין (נ''א דירתין) אֲבָהָן, אִקְרֵי נֹעַם. דָּבָר אַחֵר, עַלְמָא דְאָתֵי אִקְרֵי נֹעַם, וְכַד אִתְעַר עַלְמָא דְאָתֵי, כָּל חֵדוּ וְכָל טִיבוּ וְכָל נְהוֹרִין וְכָל חֵירוּ דְעַלְמָא אִתְעַר, וּבְגִינִי כָּךְ אִקְרֵי נֹעַם.

vehanno'am hazzeh hi ne'imut sheiotze't min ha'olam haba, umin ha'olam haba me'irim kal hamme'orot venifradim lechal ever, ve'oto hattov ve'oto ha'or shel ha'olam haba sheionekim [sheioreshim] ha'avot nikra no'am. davar acher - ha'olam haba nikra no'am, ucheshemmit'orer ha'olam haba, kal hasimchah vechal hattuv vechal ha'orot vechal hacherut shel ha'olam mit'orerim, umishum kach nikra no'am

veha'y no'am, hu ne'imu denafak me'alma de'atei. ume'alma de'atei naharin kal butzinin, umitparshan lechal eivar. vehahu tivu vehahu nehora de'alma de'atei, deyanekin (n'' dyrtyn) avahan, ikrei no'am. davar acher, alma de'atei ikrei no'am, vechad it'ar alma de'atei, kal chedu vechal tivu vechal nehorin vechal cheiru de'alma it'ar, uvegini kach ikrei no'am

Translations & Notes

ונוֹעַם זה הוא נעימוּת היוצאת מעולם הבא, ישסו"ת. ומעולם הבא מאירים כל המאורות ומתחלקים לכל צד, לג' קוים ימין ושמאל ואמצע. ואותו הטוב והאור של עולם הבא, שיורשים האבות, חג"ת דג"א, שיורשים מוחין הללו מישסו"ת, מעולם הבא, נקראים נועם. פירוש אחר: עולם הבא עצמו, ישסו"ת, נקרא נועם, כי כשנתעורר עולם הבא, להאיר כל שמחה, כל טוב, כל האורות, וכל חירות שבעולם, מתעוררים, ומשום זה נקרא נועם.

100

 100 וְעַל זֶה שָׁנִינוּ, הָרְשָׁעִים שֶׁל הַגֵּיהִנֹּם, בְּשָׁעָה שֶׁנִּכְנֶסֶת הַשַּׁבָּת, כֻּלָּם נָחִים, וְיֵשׁ לָהֶם חֵרוּת וּמְנוּחָה. בְּשָׁעָה שֶׁיּוֹצֵאת הַשַּׁבָּת, יֵשׁ לָנוּ לְעוֹרֵר שִׂמְחָה עֶלְיוֹנָה עָלֵינוּ שֶׁנִּנָּצֵל מֵאוֹתוֹ הָעֹנֶשׁ שֶׁל הָרְשָׁעִים שֶׁנִּדּוֹנוּ [שֶׁחָזְרוּ] מִן הַשָּׁעָה הַהִיא וָהָלְאָה. וְיֵשׁ לָנוּ לְהִתְעוֹרֵר וְלוֹמַר, (תהלים צ) וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ. זֶהוּ הַנֹּעַם הָעֶלְיוֹן, שִׂמְחַת [חֵרוּת] הַכֹּל, וְעַל כֵּן דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם.

 100 וְעַל דָּא תָּנִינָן, חַיָּיבִין דְּגֵיהִנֹּם, בְּשַׁעְתָּא דְּעָאל שַׁבַּתָּא, נָיְיחִין כֻּלְּהוּ, וְאִית לְהוּ חֵירוּת וְנַיְיחָא. בְּשַׁעְתָּא דְּנָפִיק שַׁבַּתָּא, אִית לָן לְאִתְעָרָא חֵידוּ עִלָּאָה עֲלָנָא, דְּנִשְׁתֵּזִיב מֵהַהוּא עוֹנָשָׁא דְחַיָּיבַיָא דְּאִתְדָּנוּ (ס''א דאהדרו) מֵהַהִיא שַׁעְתָּא וּלְהָלְאָה. וְאִית לָן לְאִתְעָרָא וְלֵימָא, (תהלים צ) וִיהִי נֹעַם יְיָ אֱלֹקֵינוּ עָלֵינוּ. דָּא הוּא נֹעַם עִלָּאָה, חֵידוּ (ס''א חירו) דְּכֹלָּא, וְעַל דָּא דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם.

ve'al zeh shaninu, haresha'im shel hageihinnom, besha'ah shennichneset hashabat, kullam nachim, veyesh lahem cherut umenuchah. besha'ah sheiotze't hashabat, yesh lanu le'orer simchah elyonah aleinu shenninnatzel me'oto ha'onesh shel haresha'im shennidonu [shechazeru] min hasha'ah hahi vahale'ah. veyesh lanu lehit'orer velomar, (thlym tz) vihi no'am adonay eloheinu aleinu. zehu hanno'am ha'elyon, simchat [cherut] hakol, ve'al ken deracheiha darchei no'am

ve'al da taninan, chayayvin degeihinnom, besha'tta de'a'l shabatta, nayeychin kullehu, ve'it lehu cheirut venayeycha. besha'tta denafik shabatta, it lan le'it'ara cheidu illa'ah alana, denishtteziv mehahu onasha dechayayvaya de'itdanu (s'' d'hdrv) mehahi sha'tta ulehale'ah. ve'it lan le'it'ara veleima, (thlym tz) vihi no'am adonay elokeinu aleinu. da hu no'am illa'ah, cheidu (s'' chyrv) decholla, ve'al da deracheiha darchei no'am

Translations & Notes

ועל כן למדנו, הרשעים שבגיהנם, בשעה שנכנס השבת, נחים כולם, ויש להם חירות ומנוחה. בשעה שיצא השבת, יש לנו לעורר עלינו את השמחה העליונה, שנִנָצל מאותו העונש של הרשעים הנדונים משעה ההוא ולהלאה. ויש לנו להתעורר ולומר, וִיהִי נועם ה' אלקינו עלינו. זה הוא נועם העליון, שמחת כל, המוחין דישסו"ת. ועל זה נאמר, דרכיה דרכי נועם.
ביום השבת מאירים המוחין דאו"א עלאין, אויר טהור. והם מכונים לעתיד לבא, ואז כל הדינים מִתעַבְרים מן העולם, ואפילו הרשעים שבגיהנם נחים. וביציאת השבת, שוב מתעוררים הדינים והקליפות, ואין להם ביטול אלא על ידי מוחין דהארת חכמה, הנמשכים מישסו"ת, שנקראים נועם. ולפיכך בצאת השבת מחויבים אנו לומר הפסוק, וִיהִי נועם, כדי לעורר עלינו המוחין דהארת חכמה המבטלים כל הדינים.