325 אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, כַּת אַחַת, כְּלוּלָה מִשָּׁלֹשׁ כִּתּוֹת, אוֹמֶרֶת שִׁירָה בַּלַּיְלָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (משלי לא) וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ.

 325 אָמַר רִבִּי שִׁמְעוֹן, כַּת אַחַת, כְּלוּלָה מִשָּׁלֹשׁ כִּתּוֹת, אוֹמֶרֶת שִׁירָה בַּלַּיְלָה. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (משלי ל''א) וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ.

amar rabi shim'on, kat achat, kelulah mishalosh kittot, omeret shirah ballaylah. zehu shekatuv (mshly lo) vattakam be'od laylah vattitten teref leveitah

amar ribi shim'on, kat achat, kelulah mishalosh kittot, omeret shirah ballaylah. hada hu dichtiv, (mshly l'') vattakam be'od laylah vattitten teref leveitah

Translations & Notes

כת אחת מקו שמאל כלולה משלוש כתות, מג' הקווים, אומרת שירה בלילה. כמ"ש, ותקם בעוד לילה ותיתן טרף לבֵיתה. אם הקו שמאל הוא לבדו, ואינו כלול מכל ג' הקווים, אין השירה נמשכת ממנו, אלא להיפך, שכל הדינים נמשכים אז ממנו.

 326 אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, עֲשָׂרָה דְבָרִים נִבְרְאוּ בְּיוֹם רִאשׁוֹן, מֵהֶם מִדַּת לַיְלָה וּמֵהֶם מִדַּת יוֹם, וְעַל מִדַּת לַיְלָה כָּתוּב וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (איוב טז) אַפּוֹ טָרַף, וְכָתוּב (מיכה ה) וְטָרַף וְאֵין מַצִּיל. וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שמות טז) חֹק וּמִשְׁפָּט. (תהלים קמז) חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו. (שם פא) כִּי חֹק לְיִשְׂרָאֵל הוּא מִשְׁפָּט וְגוֹ'. מִכָּאן שֶׁמִּדַּת הַדִּין שׁוֹלֶטֶת בַּלַּיְלָה.

 326 אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, עֲשָׂרָה דְּבָרִים נִבְרָאוּ בְּיוֹם רִאשׁוֹן, מֵהֶם מִדַּת לַיְלָה, וּמֵהֶם מִדַּת יוֹם, וְעַל מִדַּת לַיְלָה כְּתִיב, וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (איוב ט''ז) אַפּוֹ טָרַף. וּכְתִיב, (מיכה ה') וְטָרַף וְאֵין מַצִּיל. וְחֹק לְנַעֲרוֹתֶיהָ, כְּמָה דְּאַתְּ אָמַר (שמות ט''ו) חֹק וּמִשְׁפָּט. (תהלים קמ''ז) חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו. (תהלים פ''א) כִּי חֹק לְיִשְׂרָאֵל הוּא מִשְׁפַּט וְגוֹ'. מִכָּאן שְׁמִדַּת הַדִּין שׁוֹלֶטֶת בַּלַּיְלָה.

amar rabi el'azar, asarah devarim nivre'u beyom ri'shon, mehem midat laylah umehem midat yom, ve'al midat laylah katuv vattakam be'od laylah vattitten teref leveitah, kemo shenne'emar (yvv tz) apo taraf, vechatuv (mychh h) vetaraf ve'ein matzil. vechok lena'aroteiha, kemo shenne'emar (shmvt tz) chok umishpat. (thlym kmz) chukkav umishpatav. (shm f) ki chok leyisra'el hu mishpat vego'. mika'n shemmidat hadin sholetet ballaylah

amar ribi el'azar, asarah devarim nivra'u beyom ri'shon, mehem midat laylah, umehem midat yom, ve'al midat laylah ketiv, vattakam be'od laylah vattitten teref leveitah. kemah de'at amer, (yvv t''z) apo taraf. uchetiv, (mychh 'he) vetaraf ve'ein matzil. vechok lena'aroteiha, kemah de'at amar (shmvt t''v) chok umishpat. (thlym km''z) chukkav umishpatav. (thlym f'') ki chok leyisra'el hu mishpat vego'. mika'n shemidat hadin sholetet ballaylah

Translations & Notes

עשרה דברים נבראו ביום ראשון. מהם מידת לילה, המלכות, ומידת יום, ת"ת. ועל מידת לילה כתוב, ותקם בעוד לילה ותיתן טרף לבֵיתה. טרף הוא דינים כמ"ש, וטרף ואין מציל. ושכתוב, וחוק לנערותיה, חוק הוא ג"כ דינים, כמ"ש, חוק ומשפט, חוקיו ומשפטיו, כי חוק לישראל הוא משפט לאלוקי יעקב. מכאן נשמע, שמידת הדין שולטת בלילה.

 327 וְשָׁנִינוּ, אֵלּוּ הָאוֹמְרִים שִׁירָה בַּלַּיְלָה, אֵלּוּ הֵם שָׂרִים עַל כָּל בַּעֲלֵי שִׁיר. וּכְשֶׁפּוֹתְחִים הַחַיִּים שִׁירָה, מוֹסִיפִים הָעֶלְיוֹנִים כֹּחַ לָדַעַת וּלְהַכִּיר וּלְהַשִּׂיג מַה שֶּׁלֹּא הִשִּׂיגוּ. שָׁמַיִם וָאָרֶץ מוֹסִיפִים כֹּחַ בַּשִּׁירָה הַזּוֹ.

 327 וְתָנָא, אֵלּוּ הָאוֹמְרִים שִׁירָה בַּלַּיְלָה, אֵלּוּ הֵם שָׂרִים עַל כָּל בַּעֲלֵי שִׁיר. וּכְשֶׁפּוֹתְחִין הַחַיִּים שִׁירָה, מוֹסִיפִים הָעֶלְיוֹנִים כֹּחַ, לָדַעַת וּלְהַכִּיר וּלְהַשִּׂיג מַה שֶּׁלֹּא הִשִּׂיגוּ. שָׁמַיִם וָאָרֶץ, מוֹסִיפִין כֹּחַ בְּהַאי שִׁירָה.

veshaninu, ellu ha'omerim shirah ballaylah, ellu hem sarim al kal ba'alei shir. ucheshepotechim hachayim shirah, mosifim ha'elyonim koach lada'at ulehakir ulehasig mah shello hisigu. shamayim va'aretz mosifim koach bashirah hazzo

vetana, ellu ha'omerim shirah ballaylah, ellu hem sarim al kal ba'alei shir. ucheshepotechin hachayim shirah, mosifim ha'elyonim koach, lada'at ulehakir ulehasig mah shello hisigu. shamayim va'aretz, mosifin koach beha'y shirah

Translations & Notes

אלו האומרים שירה בלילה, אלו הם שרים המתעלים על כל בעלי השיר. וכשפותחים החיים, התחתונים, בשירה, מוסיפים העליונים כוח, לדעת להכיר ולהשיג מה שלא השיגו. שמים וארץ, זו"ן, גם הם מוסיפים כוח ע"י שירה זו.
שירה היא המשכת המוחין דהארת חכמה, ששורשה רק מקו שמאל ומהנוקבא, הנקראת לילה. והיא נמשכת בסוד גזר דין. וכמ"ש, אלו האומרים שירה בלילה, אלו הם שרים על כל בעלי השיר. וכמ"ש, ותקם בעוד לילה, שגילוי המוחין דהארת חכמה נקרא קימה. וקימה זו נוהג רק בלילה, שאז זמן הדינים בנוקבא. וכמ"ש, ותיתן טרף לבֵיתה וחוק לנערותיה. כי טרף וחוק משמעותם דינים.
ונודע שאי אפשר שהתחתונים ימשיכו מוחין, אם לא יתגלו המוחין ההם מקודם בכל הפרצופים שבעולם האצילות ובי"ע שקדמו להם. וכמ"ש וכשפותחים החיים שירה מוסיפים העליונים כוח, לדעת ולהכיר. כי כשהתחתונים פותחים בשירה, שהיא השגת המוחין דחכמה, הנה בהכרח שאותם המוחין כבר נתגלו בזו"ן ובמלאכים הקודמים להם. שבדרך זה נמצאים התחתונים מוסיפים כוח והארת מוחין בעליונים.