34

 34 מִבַּת אֵל נֵכָר - שֶׁכָּתוּב יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' וְגוֹ', וְכָתוּב (תהלים קכב) שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל. עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל וַדַּאי. וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. שִׁבְטֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

 34 מִבַּת אֵל נֵכָר, דִּכְתִּיב, (שמות י''ב) יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' וְגוֹ'. וּכְתִיב (תהלים קכ''ב) שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל. עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל וַדַּאי. וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנִי יִשְׂרָאֵל. שִׁבְטֵי בְּנִי יִשְׂרָאֵל. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

mibat el nechar - shekatuv yatze'u kal tziv'ot 'he vego', vechatuv (thlym kchv) shivtei yah edut leyisra'el. edut leyisra'el vada'y. ve'elleh shemot benei yisra'el. shivtei benei yisra'el. daber el benei yisra'el

mibat el nechar, dichttiv, (shmvt yod'v) yatze'u kal tziv'ot 'he vego'. uchetiv (thlym kch''v) shivtei yah edut leyisra'el. edut leyisra'el vada'y. ve'elleh shemot beni yisra'el. shivtei beni yisra'el. daber el benei yisra'el

Translations & Notes

מבת אל נכר. נשמרו במצרים מבת אל נכר, מנשים נכריות. כמ"ש, יצאו כל צבאות ה'. וכתוב, שבטי יה עדות לישראל. ודאי, שאין בהם תערובת מאומה נכריה. וכתוב, אלה שמות בני ישראל. שבטי בני ישראל. דבר אל בני ישראל. שכל זה יורה, שאין בהם תערובת נכריות .

35

 35 וְאִם תֹּאמַר, וַהֲרֵי כָּתוּב וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי? הֲרֵי וַדַּאי אֶחָד הָיָה, וּפִרְסְמוֹ הַכָּתוּב, שֶׁכָּתוּב (ויקרא כד) וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי וְגוֹ', וְשֵׁם אִמּוֹ שְׁלֹמִית בַּת דִּבְרִי לְמַטֵּה דָן. פְּרִיָּה וּרְבִיָּה - שֶׁכָּתוּב וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וְגוֹ'. וּמִכָּל אֵלֶּה נִשְׁמְרוּ יִשְׂרָאֵל. בְּנֵי יִשְׂרָאֵל נִכְנְסוּ - בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יָצְאוּ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְגוֹ'.

 35 וְאִי תֵּימָא וְהָא כְּתִיב וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי. הָא וַדַּאי חַד הֲוָה, וּפִרְסְמוֹ קְרָא, דִּכְתִּיב, (ויקרא כ''ד) וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי וְגוֹ' וְשֵׁם אִמּוֹ שְלוֹמִית בַּת דִּבְרִי לְמַטֵּה דָּן. פִּרְיָה וְרִבְיָה דִּכְתִּיב, (שמות א') וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וְגוֹ'. וּמִכָּל הָנֵי אִסְתָּמָרוּ יִשְׂרָאֵל. בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (ז' א') עָאלוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל נָפְקוּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנִי יִשְׂרָאֵל וְגוֹ'.

ve'im to'mar, vaharei katuv vehu ben ish mitzri? harei vada'y echad hayah, ufirsemo hakatuv, shekatuv (vykr chd) vehu ben ish mitzri vego', veshem immo shelomit bat divri lematteh dan. periah ureviah - shekatuv uvenei yisra'el paru vayishretzu vayirbu vego'. umikal elleh nishmeru yisra'el. benei yisra'el nichnesu - benei yisra'el yatze'u. zehu shekatuv ve'elleh shemot benei yisra'el vego

ve'i teima veha ketiv vehu ben ish mitzri. ha vada'y chad havah, ufirsemo kera, dichttiv, (vykr ch''d) vehu ben ish mitzri vego' veshem immo shelomit bat divri lematteh dan. piryah verivyah dichttiv, (shmvt ') uvenei yisra'el paru vayishretzu vayirbu vego'. umikal hanei isttamaru yisra'el. benei yisra'el (z' ') a'lu, benei yisra'el nafeku, hada hu dichtiv ve'elleh shemot beni yisra'el vego

Translations & Notes

והרי כתוב, והוא בן איש מצרי? הנה ודאי, אחד היה ופרסמו הכתוב. נשמרו במצרים לקיים פרייה ורבייה, שכתוב, ובני ישראל פרו וישרצו. הרי שמכל אלו, מנידה, מבת אל נכר, ומלהרוג הבנים, נשמרו ישראל במצרים. וע"כ באו בני ישראל למצרים, ויָצאו בני ישראל לחירות. כמ"ש, ואלה שמות בני ישראל, הבאים מצריימה. כי באו, משמע, שלא להשתקע, אלא שיצאו משם. בזכות שמירת ג' דברים אלו.
איש וביתו באו

36

 36 וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי יוֹסֵי הָיוּ הוֹלְכִים בַּדֶּרֶךְ. עַד שֶׁהָיוּ הוֹלְכִים, אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר לְרַבִּי יוֹסֵי, פְּתַח פִּיךָ וְיָאִירוּ דְבָרֶיךָ. אָמַר לוֹ, נוֹחַ לִפְנֵי מַר שֶׁאֶשְׁאַל דָּבָר אֶחָד שֶׁקָּשֶׁה לִי? הֲרֵי שָׁמַעְתִּי מֵהַמְּנוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁהָיָה אוֹמֵר, וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל - יִשְׂרָאֵל סָבָא, כָּל אוֹתָם חֲיָלוֹת וּמַחֲנוֹת שֶׁהָיוּ יוֹרְדִים לַגָּלוּת עִם יַעֲקֹב, שֶׁכָּתוּב אֵת יַעֲקֹב. מַה זֶּה שֶׁכָּתוּב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ? אָמַר לוֹ, וַדַּאי זֶה כָּךְ, אֶלָּא הֲרֵי שָׁנִינוּ, כָּל הַמְקַבֵּל מֵאַחֵר, הוּא בַּיִת לְאוֹתוֹ שֶׁנָּתַן, וְעַל זֶה אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ.

 36 וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. רִבִּי אֶלְעָזָר וְרִבִּי יוֹסֵי הֲווֹ אַזְלֵי בְּאוֹרְחָא, עַד דַּהֲווֹ אַזְלֵי, אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר לְרִבִּי יוֹסֵי, אַפְתַּח פּוּמָךְ, וְיִנְהֲרוּן מִילָךְ אָמַר לֵיהּ נִיחָא קָמֵיהּ דְּמַר, דְּאֶשְׁאַל מִלָּה חֲדָא דְּקַשְׁיָא לִי, (אחורי דף זה) הָא שְׁמַעְנָא מִבּוּצִינָא קַדִּישָׁא, דְּהֲוָה אָמַר, וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנִי יִשְׂרָאֵל, יִשְׂרָאֵל סָבָא. כָּל אִינּוּן חֵילִין וּמַשְׁרְיָין דְּהֲווֹ נַחְתִּין לְגָלוּתָא בַּהֲדֵי יַעֲקֹב, דִּכְתִּיב, אֵת יַעֲקֹב. מַהוּ דִּכְתִּיב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. אָמַר לֵיהּ, וַדַּאי הָכִי הוּא. אֶלָּא הָא תָּנֵינָן, כָּל דִּמְקַבֵּל מֵאָחֲרָא, אִיהוּ בֵּיתָא מֵהַהוּא דְּיָהִיב, וְעַל דָּא אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ.

ve'elleh shemot benei yisra'el. rabi el'azar verabi yosei ha'u holechim baderech. ad sheha'u holechim, amar rabi el'azar lerabi yosei, petach picha veya'iru devareicha. amar lo, noach lifnei mar she'esh'al davar echad shekkasheh li? harei shama'tti mehammenorah hakkedoshah shehayah omer, ve'elleh shemot benei yisra'el - yisra'el sava, kal otam chayalot umachanot sheha'u yoredim lagalut im ya'akov, shekatuv et ya'akov. mah zeh shekatuv ish uveito ba'u? amar lo, vada'y zeh kach, ella harei shaninu, kal hamkabel me'acher, hu bayit le'oto shennatan, ve'al zeh ish uveito ba'u

ve'elleh shemot benei yisra'el. ribi el'azar veribi yosei havo azlei be'orecha, ad dahavo azlei, amar ribi el'azar leribi yosei, afttach pumach, veyinharun milach amar leih nicha kameih demar, de'esh'al millah chada dekashya li, (chvry df zh) ha shema'na mibutzina kadisha, dehavah amar, ve'elleh shemot beni yisra'el, yisra'el sava. kal innun cheilin umashreyayn dehavo nachttin legaluta bahadei ya'akov, dichttiv, et ya'akov. mahu dichttiv ish uveito ba'u. amar leih, vada'y hachi hu. ella ha taneinan, kal dimkabel me'achara, ihu beita mehahu deyahiv, ve'al da ish uveito ba'u

Translations & Notes

ואלה שמות בני ישראל, פירושו, ישראל סבא. הבאים מצריימה, פירושו, כל אלו הצבאות ומחנות מלאכים, שהיו יורדים לגלוּת עם יעקב, שכתוב, את יעקב. ומהו שכתוב, איש וביתו באו? הלוא במלאכים אינו נוהג בית? ודאי שהמלאכים באו איש וביתו, כי כל המקבל מאחֵר נחשב לבית אל הנותן. ונמצא, איש וביתו, פירושו, נותן ומקבל, הנוהג גם במלאכים .