331 אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, אֵלּוּ הַשָּׁרִים עָמְדוּ עַד שֶׁנּוֹלַד לֵוִי, אֲבָל מִשֶּׁנּוֹלַד לֵוִי וְאֵילָךְ אָמְרוּ שִׁיר. כֵּיוָן שֶׁנּוֹלַד מֹשֶׁה וְנִמְשַׁח אַהֲרֹן וְנִתְקַדְּשׁוּ הַלְוִיִּם, נִשְׁלַם הַשִּׁיר, וְעָמְדוּ עַל מִשְׁמְרוֹתָם.

 331 אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, אֵלּוּ הַשָׁרִים, עָמְדוּ, עַד שֶׁנּוֹלַד לֵוִי, אֲבָל מִשֶּׁנּוֹלַד לֵוִי וְאֵילָךְ אָמְרוּ שִׁיר. כֵּיוָן שֶׁנּוֹלַד מֹשֶׁה וְנִמְשַׁח אַהֲרֹן, וְנִתְקַדְּשוּ הַלְּוִיִּם, נִשְׁלָם הַשִּׁיר, וְעָמְדוּ עַל מִשְׁמְרוֹתָם.

amar rabi el'azar, ellu hasharim amedu ad shennolad levi, aval mishennolad levi ve'eilach ameru shir. keivan shennolad mosheh venimshach aharon venitkadeshu halviim, nishlam hashir, ve'amedu al mishmerotam

amar ribi el'azar, ellu hasharim, amedu, ad shennolad levi, aval mishennolad levi ve'eilach ameru shir. keivan shennolad mosheh venimshach aharon, venitkadeshu halleviim, nishlam hashir, ve'amedu al mishmerotam

Translations & Notes

אלו השרים, המשוררים של מעלה, עמדו מלשיר שירה. עד שנולד לוי. אבל משנולד לוי ואילך, אמרו שיר, אבל עוד לא היה בשלמות. כיוון שנולד משה ונמשח אהרון ונתקדשו הלויים, נשלם השיר. ועמדו השרים של מעלה על משמרותם.
ראובן שמעון לוי, הם חג"ת, ג' קווים, ימין שמאל ואמצע. ולכן אע"פ שנולד שמעון, קו שמאל, שממנו נמשך השירה, הארת החכמה, מ"מ עמדו מלומר שירה, כי קו שמאל אינו יכול להאיר מחוסר חסדים. עד שנולד לוי, קו אמצעי, המקיים את שניהם, ומלביש החכמה שבשמאל בחסדים שבימין. הנה אז מאירה החכמה שבשמאל, השירה.
אמנם עוד אינה בשלמות, כי הקו אמצעי עצמו צריך להתחלק לימין ושמאל, ששבט לוי נתחלק לכהנים בימין ולויים בשמאל. והלויים, החכמה שבקו שמאל, צריכים להתלבש באור החסדים של הכהנים שמימין. ואז מאירה החכמה בלויים, שהלויים מתקדשים על ידי הכהנים, כי קודש הוא חכמה. ואז השירה, המשכת החכמה היא בשלמות, כיוון שנמשכת ע"י קו שמאל שבקו אמצעי, הלויים, המחוברים תמיד בכהנים, ונתונים אֲליהם.
וכמ"ש, כיוון שנולד משה ונמשח אהרון, שמשה הבדיל את שבט לוי לכהנים מבני אהרון, והשאר ללויים, ימין ושמאל. ונתקדשו הלויים, מטעם שהחכמה שבהם נתלבשה בהארת החסדים שבכהנים. נִשלם השיר, להיותו נמשך מבחינת השמאל שבקו אמצעי, ולא מקו שמאל ממש. ואז, ועמדו, השרים של מעלה, על משמרותם, במשמרות שבלילה, שהמלאכים אומרים בהם שירה.

 332 וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, בְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁנּוֹלַד לֵוִי, פָּתְחוּ לְמַעְלָה וְאָמְרוּ, (שיר ח) מִי יִתֶּנְךָ כְּאָח לִי יוֹנֵק שְׁדֵי אִמִּי אֶמְצָאֲךָ בַחוּץ אֶשָּׁקְךָ גַּם לֹא יָבֻזוּ לִי. כֵּיוָן שֶׁיָּצְאוּ מִשֵּׁבֶט לֵוִי הַמְּשׁוֹרְרִים שֶׁל מַטָּה, וְנִתְקַדְּשׁוּ כֻלָּם וְעָמְדוּ עַל מִשְׁמְרוֹתָם, וְנִתְקַדְּשׁוּ אֵלֶּה לְנֹכַח אֵלֶּה, חֲבֵרִים כְּאֶחָד, וְהָעוֹלָמוֹת אֶחָד, וּמֶלֶךְ אֶחָד שׁוֹכֵן עֲלֵיהֶם - בָּא שְׁלֹמֹה, וְעָשָׂה סֵפֶר מֵאוֹתוֹ שִׁיר שֶׁל אוֹתָם שָׁרִים, וְנִסְתַּם הַחָכְמָה בּוֹ.

 332 וְאָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, בְּאוֹתָה שָׁעָה שֶׁנּוֹלַד לֵוִי, פָּתְחוּ לְמַעְלָה וְאָמְרוּ, (שיר השירים ה') מִי יִתֶּנֵךָ כְּאָח לִי יוֹנֵק שְׁדֵי אִמִּי (דף י''ט ע''א) אֶמְצָאֲךָ בַחוּץ אֶשָּׁקְךָ גַּם לא יָבוּזוּ לִי. כֵּיוָן שֶׁיָּצְאוּ מִשֵּׁבֶט לֵוִי הַמְּשׁוֹרְרִים שֶׁל מַטָּה, וְנִתְקַדְּשוּ כּוּלָּם, וְעָמְדוּ עַל מִשְׁמְרוֹתָם, וְנִתְקַדְּשוּ אֵלֶּה לְנוֹכַח אֵלֶּה, חֲבֵרִים כְּאֶחָד, וְהָעוֹלָמוֹת אֶחָד, וּמֶלֶךְ אֶחָד שׁוֹכֵן עֲלֵיהֶם, בָּא שְׁלמֹה, וְעָשָׂה סֵפֶר מֵאוֹתוֹ שִׁיר שֶׁל אוֹתָם שָׁרִים, וְנִסְתַּם הַחָכְמָה בּוֹ.

ve'amar rabi el'azar, be'otah sha'ah shennolad levi, patechu lema'lah ve'ameru, (shyr ch) mi yittencha ke'ach li yonek shedei immi emtza'acha vachutz eshakecha gam lo yavuzu li. keivan sheiatze'u mishevet levi hammeshorerim shel mattah, venitkadeshu chullam ve'amedu al mishmerotam, venitkadeshu elleh lenochach elleh, chaverim ke'echad, veha'olamot echad, umelech echad shochen aleihem - ba shelomoh, ve'asah sefer me'oto shir shel otam sharim, venisttam hachachemah bo

ve'amar ribi el'azar, be'otah sha'ah shennolad levi, patechu lema'lah ve'ameru, (shyr hshyrym 'he) mi yittenecha ke'ach li yonek shedei immi (df yod't '') emtza'acha vachutz eshakecha gam lo yavuzu li. keivan sheiatze'u mishevet levi hammeshorerim shel mattah, venitkadeshu kullam, ve'amedu al mishmerotam, venitkadeshu elleh lenochach elleh, chaverim ke'echad, veha'olamot echad, umelech echad shochen aleihem, ba shelmoh, ve'asah sefer me'oto shir shel otam sharim, venisttam hachachemah bo

Translations & Notes

בשעה שנולד לוי, פתחו למעלה ואמרו, שהשכינה אמרה לז"א, מי ייתנך כאח לי, שתשפיע בי חכמה. כי מבחינת החכמה נקראים זו"ן אח ואחות.
יונק משדי אימי. שאז יונקים שניהם מן הבינה. והם במדרגה אחת.
אֶמְצָאֲךָ בחוץ אֶשָׂקְךָ. כי הארת החכמה בלי חסדים, החיצוניות, ביקשה ממנו, שתוכל לנשקו ולהאיר ממנו, גם בהיותה בחיצוניות.
גם לא יבוזו לי. כי בחיצוניות מתעוררות הקליפות לבזות את השכינה, כמ"ש, לַפֶּתַח חַטָאת רובֵץ. וביקשה ממנו שלא יוכלו לבזות אותה. וכל זה היה מטרם שקו האמצעי, לוי, הכריע וקיים את שני הקווים ימין ושמאל, שמחמתם יורש גם הוא אותם ב' הקווים בעצמו, כהנים ולויים.
כיוון שיצאו משבט לוי המשוררים של מטה. אחר שנתחלקו לימין ושמאל, לכהנים וללויים, שאז נתקדשו כולם, שחכמה שבלויים נתקדשה ע"י התלבשותם בחסדים שבכהנים. ועמדו על משמרותם, השרים של מעלה. ונתקדשו המלאכים כנגד הלויים, חברים כאחד, כי מעשה התחתונים משלימים את העליונים, אז נעשו העולמות אחד. ומלך אחד שוכן עליהם. לאחר כל אלו התיקונים, בא שלמה ועשה ספר, מאותו שיר של אותם שרים, ונסתמה החכמה בו.

 333 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, לָמָּה נִקְרְאוּ הַשָּׁרִים שֶׁל מַטָּה לְוִיִּם? עַל שֶׁנִּלְוִים וְנֶחְבָּרִים לְמַעְלָה כְּאֶחָד, וְהַשּׁוֹמֵעַ נִלְוֶה וְנִדְבָּק נַפְשׁוֹ לְמַעְלָה. וְעַל כָּךְ אָמְרָה לֵאָה (בראשית כט) יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי. רַבִּי תַּנְחוּם אָמַר, שֶׁבַּכֹּל נִלְוֶה זֶרַע לֵוִי עִם הַשְּׁכִינָה, בְּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וּמִרְיָם, וּבְכָל זַרְעוֹ אַחֲרָיו, וְהֵם הַנִּלְוִים אֶל ה' לְשָׁרְתוֹ.

 333 אָמַר רִבִּי יְהוּדָה, לָמָּה נִקְרְאוּ הַשָׁרִים שֶׁל מַטָּה לְוִיִּים, עַל שֶׁנִּלְוִים וְנֶחְבָּרִים לְמַעְלָה כְּאֶחָד. וְהָשּׁוֹמֵעַ, נִלְוָה וְנִדְבָּק נַפְשׁוֹ לְמַעְלָה. וְעַל כֵּן אָמְרָה לֵאָה, (בראשית כ''ט) יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי. רִבִּי תַּנְחוּם אָמַר, שֶבַּכֹּל נִלְוָה זֶרַע לֵוִי עִם הַשְּׁכִינָה, בְּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וּמִרְיָם, וּבְכָל זַרְעוֹ אַחֲרָיו, וְהֵם הַנִּלְוִים אֶל ה' לְשָׁרְתוֹ.

amar rabi yehudah, lammah nikre'u hasharim shel mattah leviim? al shennilvim venechbarim lema'lah ke'echad, vehashomea nilveh venidbak nafsho lema'lah. ve'al kach amerah le'ah (vr'shyt cht) yillaveh ishi elay. rabi tanchum amar, shebakol nilveh zera levi im hashechinah, bemosheh ve'aharon umiryam, uvechal zar'o acharav, vehem hannilvim el 'he leshareto

amar ribi yehudah, lammah nikre'u hasharim shel mattah leviim, al shennilvim venechbarim lema'lah ke'echad. vehashomea, nilvah venidbak nafsho lema'lah. ve'al ken amerah le'ah, (vr'shyt ch''t) yillaveh ishi elay. ribi tanchum amar, shebakol nilvah zera levi im hashechinah, bemosheh ve'aharon umiryam, uvechal zar'o acharav, vehem hannilvim el 'he leshareto

Translations & Notes

השרים של מטה נקראים לויים, על שנלווים ומתחברים למעלה כאחד. ומטעם שהשומע את השירה, נלווה ונדבק נפשו למעלה בה'. וע"כ אמרה לאה, יִלָוֶה אישי אֵלַי. ע"כ נקרא לוי, מטעם שזרע לוי כולו נלווה עם השכינה, במשה אהרון ומרים, ובכל זרעו אחריו. והם הנלווים אל ה' לשרתו.
וילך איש