346 אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, כָּתוּב (זכריה יד) הִנֵּה יוֹם בָּא לַה' וְגוֹ' וְהָיָה יוֹם אֶחָד הוּא יִוָּדַע לַה' וְגוֹ'. וְכִי שְׁאָר הַיָּמִים אֵינָם שֶׁלּוֹ? אֶלָּא, אָמַר רַבִּי אַבָּא, מְלַמֵּד שֶׁשְּׁאָר הַיָּמִים נִתָּנִים לְשָׂרִים, וְאוֹתוֹ יוֹם אֵינוֹ שֶׁל הַשָּׂרִים, אֶלָּא שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּדֵי לַעֲשׂוֹת דִּין בְּעוֹבְדֵי כוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, מִפְּנֵי שֶׁבְּאוֹתוֹ יוֹם יִפְּלוּ כָּל הַשָּׂרִים מִמַּעֲלָתָם, וְעַל זֶה כָּתוּב וְנִשְׂגָּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא, שֶׁאוֹתוֹ יוֹם לֹא יִהְיֶה מַעֲלָה לְשָׂרִים.

 346 אָמַר רִבִּי יוֹסֵי, כְּתִיב (זכריה י''ד) הִנִּה יוֹם בָּא לַיְיָ' וְגוֹ' וְהָיָה יוֹם אֶחָד הוּא יִוָּדַע לַיְיָ' וְגוֹ'. וְכִי שְׁאַר יוֹמִין לָאו אִינּוּן דִּילֵיהּ. אֶלָּא אָמַר רִבִּי אַבָּא, מְלַמֵּד, שֶׁשְּׁאָר הַיָּמִים, נִתָּנִים לְשָׂרִים, וְאוֹתוֹ יוֹם, אֵינוֹ שֶׁל הַשָּׂרִים, אֶלָּא שֶׁל הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּדֵי לַעֲשׂוֹת דִּין בַּעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת. מִפְּנִי שֶׁבְּאוֹתוֹ יוֹם, יִפְּלוּ כָּל הַשָּׂרִים מִמַּעֲלָתָם. וְעַל דָּא כְּתִיב, (ישעיה ב') וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא. שֶׁאוֹתוֹ יוֹם לא יִהְיֶה מַעֲלָה לְשָּׂרִים.

amar rabi yosei, katuv (zchryh yd) hinneh yom ba la'he vego' vehayah yom echad hu yivada la'he vego'. vechi she'ar hayamim einam shello? ella, amar rabi aba, melammed sheshe'ar hayamim nittanim lesarim, ve'oto yom eino shel hasarim, ella shel hakkadosh baruch hu, kedei la'asot din be'ovedei chochavim umazzalot, mipenei shebe'oto yom yipelu kal hasarim mimma'alatam, ve'al zeh katuv venisgav 'he levado bayom hahu, she'oto yom lo yihyeh ma'alah lesarim

amar ribi yosei, ketiv (zchryh yod'd) hinnih yom ba la'adonay ' vego' vehayah yom echad hu yivada la'adonay ' vego'. vechi she'ar yomin la'v innun dileih. ella amar ribi aba, melammed, sheshe'ar hayamim, nittanim lesarim, ve'oto yom, eino shel hasarim, ella shel hakadosh baruch hu, kedei la'asot din ba'avodat kochavim umazzalot. mipeni shebe'oto yom, yipelu kal hasarim mimma'alatam. ve'al da ketiv, (ysh'yh v') venisgav 'he levado bayom hahu. she'oto yom lo yihyeh ma'alah lesarim

Translations & Notes

הנה יום בא לה', והיה יום אחד הוא ייוודע לה'. וכי שאר הימים אינם של ה'? זה מלמד ששאר הימים ניתנו לשרים, ויום ההוא אינו של השרים, אלא של הקב"ה, כדי לעשות דין בעכו"ם, מפני שביום ההוא יפלו כל השרים ממעלתם. וע"כ כתוב, ונשגב ה' לבדו ביום ההוא, כי ביום ההוא לא יהיה מעלה לשרים.

 347 אָמַר רַבִּי אַבָּא, כְּשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה דִּין בַּשָּׂרִים שֶׁל מַעְלָה, מַה כָּתוּב? (ישעיה לד) כִּי רִוְּתָה בַשָּׁמַיִם חַרְבִּי. וְכִי חֶרֶב יֵשׁ לַה'? אֶלָּא, אָמַר רַבִּי יִצְחָק, חֶרֶב יֵשׁ לוֹ, שֶׁכָּתוּב חֶרֶב לַה' מָלְאָה דָּם, וְכָתוּב וּבְחַרְבּוֹ אֶת כָּל בָּשָׂר.

 347 אָמַר רִבִּי אַבָּא, כְּשֶׁהַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה דִּין בַּשָּׂרִים שֶׁל מַעְלָה, מַה כְּתִיב, (ישעיה ל''ד) כִּי רִוְּתָה בַּשָׁמַיִם חַרְבִּי. וְכִי חֶרֶב אִית לַיְיָ'. אֶלָּא אָמַר רִבִּי יִצְחָק, חֶרֶב אִית לֵיהּ, דִּכְתִּיב, (ישעיה ל''ד) חֶרֶב לַיְיָ' מָלְאָה דָּם. וּכְתִיב (ישעיה ס''ו) וּבְחַרְבּוֹ אֶת כָּל בָּשָׂר.

amar rabi aba, keshehakkadosh baruch hu oseh din basarim shel ma'lah, mah katuv? (ysh'yh ld) ki rivetah vashamayim charbi. vechi cherev yesh la'he? ella, amar rabi yitzchak, cherev yesh lo, shekatuv cherev la'he male'ah dam, vechatuv uvecharbo et kal basar

amar ribi aba, keshehakadosh baruch hu oseh din basarim shel ma'lah, mah ketiv, (ysh'yh l''d) ki rivetah bashamayim charbi. vechi cherev it la'adonay '. ella amar ribi yitzchak, cherev it leih, dichttiv, (ysh'yh l''d) cherev la'adonay ' male'ah dam. uchetiv (ysh'yh s''v) uvecharbo et kal basar

Translations & Notes

כשהקב"ה עושה דין בשרים של מעלה, כתוב, כי רִוְתָה בשמים חרבי. וכי חרב יש לו לה'? יש לו חרב, שכתוב, חרב לה' מלאה דם. וכתוב, ובחרבו את כל בשר.

 348 אָמַר רַבִּי אַבָּא, הַחֶרֶב הַזֶּה הוּא הַדִּין שֶׁעוֹשֶׂה, שֶׁכָּתוּב (דברי הימים-א כא) וַיַּרְא אֶת מַלְאַךְ ה' עֹמֵד בֵּין הָאָרֶץ וּבֵין הַשָּׁמַיִם וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ. וְכִי חֶרֶב שְׁלוּפָה הָיְתָה בְּיַד הַמַּלְאָךְ? אֶלָּא שֶׁהָיְתָה הָרְשׁוּת נְתוּנָה בְיָדוֹ לַעֲשׂוֹת דִּין.

 348 אָמַר רִבִּי אַבָּא, הַחֶרֶב הַזֶּה הוּא הַדִּין שֶׁעוֹשֶׂה, דִּכְתִּיב, (דברי הימים א', כ''א) וַיַּרְא (דוד) אֶת מַלְאַךְ ה' עוֹמֵד בֵּין הָאָרֶץ וּבֵין הַשָּׁמַיִם וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ. וְכִי חֶרֶב שְׁלוּפָה הָיְתָה בְּיַד הַמַּלְאָךְ, אֶלָּא, שֶׁהָיְתָה הָרְשׁוּת נְתוּנָה בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת דִּין.

amar rabi aba, hacherev hazzeh hu hadin she'oseh, shekatuv (dvry hymym- ch) vayar et mal'ach 'he omed bein ha'aretz uvein hashamayim vecharbo shelufah beyado. vechi cherev shelufah hayetah beyad hammal'ach? ella shehayetah hareshut netunah veyado la'asot din

amar ribi aba, hacherev hazzeh hu hadin she'oseh, dichttiv, (dvry hymym ', ch'') vayar (dvd) et mal'ach 'he omed bein ha'aretz uvein hashamayim vecharbo shelufah beyado. vechi cherev shelufah hayetah beyad hammal'ach, ella, shehayetah hareshut netunah beyado la'asot din

Translations & Notes

החרב הזה הוא הדין שעושה, שכתוב, וַיַרְא דוד את מלאך ה' עומד בין הארץ ובין השמים, וחרבו שלופה בידו. וכי חרב שלופה הייתה ביד המלאך? הייתה הרשות נתונה בידו לעשות דין. ורשות הזה מכונה חרב.