285 הָרוּחַ הַזּוֹ הִיא נִכְנֶסֶת לַגָּן שֶׁבָּאָרֶץ וּמִצְטַיֶּרֶת שָׁם בִּדְיוֹקַן הַגּוּף שֶׁל הָעוֹלָם הַזֶּה בְּמַלְבּוּשׁ אֶחָד שֶׁמִּתְלַבֶּשֶׁת שָׁם, וְזוֹ נֶהֱנֵית שָׁם בַּהֲנָאוֹת וְכִסּוּפִים בַּזִּיו שֶׁבַּגָּן, וּבְשַׁבָּתוֹת וָחֳדָשִׁים וּזְמַנִּים הִיא עוֹלָה לְמַעְלָה, וְנֶהֱנֵית שָׁם וְשָׁבָה לִמְקוֹמָהּ. וְלָכֵן כָּתוּב (קהלת יב) וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ. תָּשׁוּב וַדַּאי, בַּזְּמַנִּים הַלָּלוּ שֶׁאָמַרְנוּ.

 285 רוּחָא דָּא, אִיהוּ דְּעָאל בְּגִּנְתָּא דִּי בְּאַרְעָא, וְאִצְטַיָיר תַּמָּן, בְּדִיּוּקְנָא דְּגוּפָא דְּהַאי עָלְמָא, בְּחַד מַלְבּוּשָׁא דְּמִתְלַבְּשָׁא תַּמָּן. וְדָא אִתְהֲנֵי תַּמָּן בַּהֲנָאִין וְכִסּוּפִין בְּזִיוָא דִּבְגִּנְתָּא. וּבְשַׁבָּתֵי וְיַרְחֵי וּזְמָנֵי, סַלְּקָא לְעֵילָּא, (קל''ו ע''א, צ''ט ע''ב) וְאִתְהֲנֵי תַּמָּן, וְתָב לְאַתְרֵיהּ. וְעַל דָּא כְּתִיב, (קהלת יב) וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ. תָּשׁוּב וַדַּאי, בְּהָנֵי זִמְנִין דְּקַאמְרָן.

haruach hazzo hi nichneset lagan sheba'aretz umitztayeret sham bidyokan haguf shel ha'olam hazzeh bemalbush echad shemmitlabeshet sham, vezo neheneit sham bahana'ot vechissufim bazziv shebagan, uveshabatot vachodashim uzemannim hi olah lema'lah, veneheneit sham veshavah limkomah. velachen katuv (khlt yv) veharuach tashuv el ha'elohim asher netanah. tashuv vada'y, bazzemannim hallalu she'amarnu

rucha da, ihu de'a'l begintta di be'ar'a, ve'itztayayr tamman, bediukena degufa deha'y alema, bechad malbusha demitlabesha tamman. veda ithanei tamman bahana'in vechissufin beziva divgintta. uveshabatei veyarchei uzemanei, salleka le'eilla, (kl''v '', tz''t ''v) ve'ithanei tamman, vetav le'atreih. ve'al da ketiv, (khlt yv) veharuach tashuv el ha'elohim asher netanah. tashuv vada'y, behanei zimnin deka'mran

Translations & Notes

רוח נכנס בגן עדן הארץ, ומצטייר שם בצורה של הגוף מעוה"ז, במלבוש אחד שמתלבש שם. ונהנה שם הנאות וחמודות שבזיו שבגן. ובשבת ור"ח וזמנים, הוא עולה למעלה, לגן עדן העליון, ונהנה שם וחוזר למקומו. כמ"ש, והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה, בזמנים האלו.

 286 הַנְּשָׁמָה עוֹלָה מִיָּד לִמְקוֹמָהּ לְאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁיָּצְאָה מִמֶּנּוּ, וְזוֹהִי שֶׁבִּשְׁבִילָהּ מֵאִיר הַנֵּר לְהָאִיר לְמַעְלָה, זוֹ לֹא יוֹרֶדֶת לְמַטָּה לְעוֹלָמִים. בָּזֶה נִכְלֶלֶת מִי שֶׁנִּכְלֶלֶת מִכָּל הַצְּדָדִים, מִמַּעְלָה וּמִמַּטָּה. וְעַד שֶׁזּוֹ לֹא עוֹלָה לְהִתְקַשֵּׁר (בִּמְקוֹמָהּ) בַּכִּסֵּא, לֹא מִתְעַטֶּרֶת הָרוּחַ בַּגָּן שֶׁבָּאָרֶץ, וְהַנֶּפֶשׁ לֹא מִתְיַשֶּׁבֶת בִּמְקוֹמָהּ. כֵּיוָן שֶׁהִיא עוֹלָה, לְכֻלָּן יֵשׁ מְנוּחָה.

 286 נְשָׁמָה אִיהִי סַלְּקָא מִיָּד לְאַתְרָהָא, לְהַהוּא אֲתָר דְּנַפְקָת מִתַּמָּן, וְדָא אִיהִי דִּבְגִינָהּ אִתְנְהִירַת בּוּצִינָא, לְאַנְהָרָא לְעֵילָּא. דָּא לָא נַחְתַּת לְתַתָּא לְעָלְמִין, בְּדָא אִתְכְּלִילַת, מַאן דְּאִתְכְּלִילַת מִכָּל סִטְרִין מֵעֵילָּא וּמִתַּתָּא. וְעַד דְּהַאי לָא סַלְּקָא לְאִתְקַשְּׁרָא (נ''א בדוכתהא) בְּכוּרְסְיָּיא, לָא מִתְעַטְּרָא רוּחַ בְּגִּנְתָּא דִּי בְּאַרְעָא, וְנֶפֶשׁ לָא מִתְיַשְּׁבָא בְּדוּכְתָּהָא. כֵּיוָן דְּאִיהִי סַלְּקָא, כֻּלְּהוּ אִית לְהוּ נַיְיחָא.

hanneshamah olah miad limkomah le'oto makom sheiatze'ah mimmennu, vezohi shebishvilah me'ir hanner leha'ir lema'lah, zo lo yoredet lemattah le'olamim. bazeh nichlelet mi shennichlelet mikal hatzedadim, mimma'lah umimmattah. ve'ad shezzo lo olah lehitkasher (bimkomah) bakisse, lo mit'atteret haruach bagan sheba'aretz, vehannefesh lo mityashevet bimkomah. keivan shehi olah, lechullan yesh menuchah

neshamah ihi salleka miad le'atraha, lehahu atar denafkat mittamman, veda ihi divginah itnehirat butzina, le'anhara le'eilla. da la nachttat letatta le'alemin, beda itkelilat, ma'n de'itkelilat mikal sitrin me'eilla umittatta. ve'ad deha'y la salleka le'itkashera (n'' vdvchth) bechureseyay, la mit'attera ruach begintta di be'ar'a, venefesh la mityasheva beduchettaha. keivan de'ihi salleka, kullehu it lehu nayeycha

Translations & Notes

נשמה עולה מיד למקומה, למקום שיצאה משם, למלכות, שממנה נולדת הנשמה. וזו היא שבשבילה האירה הנר, המלכות, להאיר למעלה. כי נשמות צדיקים עולות למ"ן לז"א ומלכות, ומזדווגים על ידיהן. נשמה זו אינה יורדת למטה לעולם. בזו נכללת מי שנכללת, המלכות, מכל הצדדים ממעלה וממטה. כי המלכות נכללת מנשמות הצדיקים. ועד שהנשמה אינה עולה להתקשר בכיסא, עולם הבריאה, הרוח אינו מתעטר בגן עדן הארץ, והנפש אינה מתיישבת במקומה. כיוון שהנשמה עולה, יש מנוחה לכולם, שבאים על מקומם.

 287 וּכְשֶׁצָּרִיךְ לִבְנֵי הָעוֹלָם, כְּשֶׁהֵם בְּצַעַר וְהוֹלְכִים לְבֵית הַקְּבָרוֹת, הַנֶּפֶשׁ הַזּוֹ מִתְעוֹרֶרֶת וְהוֹלֶכֶת וּמְשׁוֹטֶטֶת וּמְעוֹרֶרֶת אֶת הָרוּחַ, וְאוֹתָהּ רוּחַ מְעוֹרֶרֶת אֵצֶל הָאָבוֹת, וְעוֹלָה וּמְעוֹרֶרֶת אֶת הַנְּשָׁמָה, וְאָז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָס עַל הָעוֹלָם, וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ. וְאַף עַל גַּב שֶׁהֲרֵי הִתְעוֹרְרוּ דִּבְרֵי הַנְּשָׁמָה הַלָּלוּ בִּגְוָנִים אֲחֵרִים, כֻּלָּם עוֹלִים בְּמִשְׁקָל זֶה, וְזֶהוּ בֵּרוּר הַדָּבָר, וְהַכֹּל אֶחָד.

 287 וְכַד אִצְטְרִיךְ לִבְנֵי עָלְמָא, כַּד אִינּוּן בְּצַעֲרָא, וְאָזְלֵי לְבֵי קִבְרֵי, הַאי נֶפֶשׁ אִתְּעָרַת, וְאִיהִי אַזְלָא וּמְשַׁטְּטָא, וְאִתְּעָרַת לְרוּחַ, וְהַהוּא רוּחַ אִתְּעַר לְגַבֵּי אֲבָהָן, וְסָלִיק וְאִתְּעַר לְגַבֵּי נְשָׁמָה, וּכְדֵין, קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא חַיִּיס עַל עָלְמָא, וְהָא אוֹקִימְנָא. וְאַף עַל גַּב דְּהָא אִתְּעָרוּ מִלִּין אִלֵּין דְּנִשְׁמְתָא בִּגְוָונִין אַחֲרָנִין, כֻּלְּהוּ סַלְּקִין בְּמַתְקְלָא, דָּא, וְדָא אִיהוּ בְּרִירָה דְּמִלָּה, וְכֹלָּא חַד.

ucheshetzarich livnei ha'olam, keshehem betza'ar veholechim leveit hakkevarot, hannefesh hazzo mit'oreret veholechet umeshotetet ume'oreret et haruach, ve'otah ruach me'oreret etzel ha'avot, ve'olah ume'oreret et hanneshamah, ve'az hakkadosh baruch hu chas al ha'olam, vaharei be'arnu. ve'af al gav sheharei hit'oreru divrei hanneshamah hallalu bigvanim acherim, kullam olim bemishkal zeh, vezehu berur hadavar, vehakol echad

vechad itzterich livnei alema, kad innun betza'ara, ve'azelei levei kivrei, ha'y nefesh itte'arat, ve'ihi azla umeshatteta, ve'itte'arat leruach, vehahu ruach itte'ar legabei avahan, vesalik ve'itte'ar legabei neshamah, uchedein, kudsha berich hu chayis al alema, veha okimna. ve'af al gav deha itte'aru millin illein denishmeta bigvavnin acharanin, kullehu sallekin bematkela, da, veda ihu berirah demillah, vecholla chad

Translations & Notes

וכשנצרך רחמים לבני העולם, כשהם בצער והולכים להתפלל על בית הקברות, נפש הזו מתעוררת, והולכת ומשוטטת ומעוררת לרוח, ורוח מתעורר לאבות, ועולה ומעורר את הנשמה, ואז הקב"ה מרחם על העולם. ואע"פ שביארו דברים אלו של הנשמה באופנים אחרים, שהנפש בעשיה, הרוח ביצירה, הנשמה בבריאה, כולם עולים במשקל, וזה בירורו של הדבר.