512 וְאִם תֹּאמַר, הֲרֵי שְׁמוּאֵל שֶׁזָּכָה לִשְׁנֵיהֶם, לִנְבוּאָה וּמַלְכוּת - לֹא כָּךְ! לִנְבוּאָה זָכָה, שֶׁכָּתוּב (שם ג) וַיֵּדַע כָּל יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כִּי נֶאֱמָן שְׁמוּאֵל לְנָבִיא. לְנָבִיא וְלֹא לְמֶלֶךְ. נָבִיא וְדַיָּן הָיָה. שֶׁאִם מֶלֶךְ הָיָה, לֹא שָׁאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מֶלֶךְ. אֲבָל הוּא לֹא הָיָה אֶלָּא נָבִיא נֶאֱמָן, וְהָיָה דָּן אֶת דִּינֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּתוּב (שם ז) וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל. וְלָכֵן כְּשֶׁהָיָה שָׁאוּל בִּנְבוּאָה, תָּמְהוּ עָלָיו.

 512 וְאִי תֵּימָא, הָא שְׁמוּאֵל דְּזָכָה לְתַרְוַויְּיהוּ, לִנְבוּאָה ומַלְכוּ. לָאו הָכִי. לִנְבוּאָה זָכָה, דִּכְתִּיב, (שמואל א ג) וַיֵּדַע כָּל יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כִּי נְאֱמָן שְׁמוּאֵל לְנָבִיא. לְנָבִיא וְלָא לְמֶלֶךְ. נָבִיא וְדַיָּין הֲוָה, דְּאִי מֶלֶךְ הֲוָה, לָא שָׁאַלוּ יִשְׂרָאֵל מֶלֶךְ. אֲבָל אִיהוּ לָא הֲוָה אֶלָּא נְבִיאָה מְהֵימָנָא, וַהֲוָה דָּאִין דִּינֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל, דִּכְתִּיב, (שמואל א ז) וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל. וְעַל דָּא כַּד הֲוָה שָׁאוּל בַּנְּבוּאָה, תַּוְוהוּ עָלֵיהּ.

ve'im to'mar, harei shemu'el shezzachah lishneihem, linvu'ah umalchut - lo kach! linvu'ah zachah, shekatuv (shm g) vayeda kal yisra'el midan ve'ad be'er shava ki ne'eman shemu'el lenavi. lenavi velo lemelech. navi vedayan hayah. she'im melech hayah, lo sha'alu yisra'el melech. aval hu lo hayah ella navi ne'eman, vehayah dan et dinei yisra'el, shekatuv (shm z) veshafat et yisra'el. velachen keshehayah sha'ul binvu'ah, tamehu alav

ve'i teima, ha shemu'el dezachah letarvavyeyhu, linvu'ah vmalchu. la'v hachi. linvu'ah zachah, dichttiv, (shmv'l g) vayeda kal yisra'el midan ve'ad be'er shava ki ne'eman shemu'el lenavi. lenavi vela lemelech. navi vedayayn havah, de'i melech havah, la sha'alu yisra'el melech. aval ihu la havah ella nevi'ah meheimana, vahavah da'in dinehon deyisra'el, dichttiv, (shmv'l z) veshafat et yisra'el. ve'al da kad havah sha'ul bannevu'ah, tavevhu aleih

Translations & Notes

האם שמואל זכה לשניהם, לנבואה ומלוכה? אינו כן, לנבואה זכה, שכתוב, ויידע כל ישראל מדן ועד באר שבע, כי נאמן שמואל לנביא, לנביא ולא למלך. נביא ודיין היה, שאם היה מלך, לא שאלו ישראל מלך. אבל הוא לא היה אלא נביא נאמן, והיה דן דיניהם של ישראל, שכתוב, ושפט את ישראל. וע"כ, כשהיה שאול בנבואה תמהו עליו.

 513 וְאִם תֹּאמַר, לָמָּה שָׁרְתָה עָלָיו נְבוּאָה, הוֹאִיל וְזָכָה לְמַלְכוּת? - אֶלָּא שְׁנֵיהֶם לֹא זָכָה בָהֶם כְּאֶחָד, (וּמִשּׁוּם (שֶׁהַנְּבוּאָה) שֶׁהַמַּלְכוּת נָתַן לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְהוֹדָה לוֹ עָלָיו בְּטֶרֶם הָיָה מֶלֶךְ) וּמִשּׁוּם שֶׁמַּלְכוּת הִתְיַשְּׁבָה עַל הִתְעוֹרְרוּת שֶׁל רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, הָיָה בְּהִתְעוֹרְרוּת הַנְּבוּאָה קֹדֶם לָכֵן. אֲבָל כְּשֶׁעָלָה לַמַּלְכוּת, לֹא הָיְתָה בּוֹ נְבוּאָה, אֶלָּא הִתְעוֹרְרוּת שֶׁל רוּחַ הַשֵּׂכֶל לָדוּן אֱמֶת הִתְעוֹרְרָה עָלָיו, שֶׁכָּךְ רָאוּי לְמֶלֶךְ. וּבְעוֹד שֶׁהָיָה בְּתוֹךְ אוֹתָם נְבִיאִים שָׁרְתָה עָלָיו נְבוּאָה, וּלְאַחַר שֶׁנִּפְרַד מֵהֶם לֹא הָיְתָה בּוֹ נְבוּאָה.

 513 וְאִי תֵּימָא, אֲמַאי שָׁרָא עָלֵיהּ נְבוּאָה, הוֹאִיל וְזָכָה לְמַלְכוּ. אֶלָּא תַּרְוַויְיהוּ לָא זָכָה בְּהוּ כַּחֲדָא. (ובגין (נ''א דנבואה) דמלכו יהיב ליה קודשא בריך הוא ואודי ליה עלה עד לא הוי מלכא) וּבְגִין דְּמַלְכוּ אִתְיָשָׁב עַל אַתְּעָרוּתָא דְּרוּחַ קֻדְשָׁא, הֲוָה בְּאִתְעָרוּ דִּנְבוּאָה קֹדֶם לָכֵן. אֲבָל כַּד סָלִיק לְמַלְכוּ, לָא הֲוָה בֵּיהּ נְבוּאָה, אֶלָּא אִתְּעָרוּ דְּרוּחַ סָכְלְתָנוּ, לְמֵידָן קְשׁוֹט, אִתְּעַר עָלֵיהּ, דְּהָכִי אִתְחָזֵי לְמַלְכָּא. וּבְעוֹד דְּהֲוָה גּוֹ אִינּוּן נְבִיאֵי, שָׁרָא עָלֵיהּ נְבוּאָה, לְבָתַר דְּאִתְפְּרַשׁ מִנַּיְיהוּ, לָא הֲוָה בֵּיהּ נְבוּאָה.

ve'im to'mar, lammah sharetah alav nevu'ah, ho'il vezachah lemalchut? - ella sheneihem lo zachah vahem ke'echad, (umishum (shehannevu'ah) shehammalchut natan lo hakkadosh baruch hu vehodah lo alav beterem hayah melech) umishum shemmalchut hityashevah al hit'orerut shel ruach hakkodesh, hayah behit'orerut hannevu'ah kodem lachen. aval keshe'alah lammalchut, lo hayetah bo nevu'ah, ella hit'orerut shel ruach hasechel ladun emet hit'orerah alav, shekach ra'uy lemelech. uve'od shehayah betoch otam nevi'im sharetah alav nevu'ah, ule'achar shennifrad mehem lo hayetah bo nevu'ah

ve'i teima, ama'y shara aleih nevu'ah, ho'il vezachah lemalchu. ella tarvavyeyhu la zachah behu kachada. (vvgyn (n'' dnvv'h) dmlchv yhyv lyh kvdsh vrych hv v'vdy lyh lh d lo hvy mlch) uvegin demalchu ityashav al atte'aruta deruach kudsha, havah be'it'aru dinvu'ah kodem lachen. aval kad salik lemalchu, la havah beih nevu'ah, ella itte'aru deruach sacheletanu, lemeidan keshot, itte'ar aleih, dehachi itchazei lemalka. uve'od dehavah go innun nevi'ei, shara aleih nevu'ah, levatar de'itperash minnayeyhu, la havah beih nevu'ah

Translations & Notes

כיוון שזכה למלוכה, למה זכה שאול בנבואה? אלא שניהם לא זכה יחד, ומשום שהמלוכה מתיישבת רק על התעוררות רוח הקודש ולא בנבואה, ע"כ היה בהתעוררות הנבואה מקודם לכן. אבל כשעלה למלוכה, לא היה בו נבואה, אלא התעוררות של רוח תבונה, לדון דין אמת, התעורר עליו, שכך ראוי למלך. ובעוד שהיה בין הנביאים שרה עליו הנבואה, ואחר שנפרד מהם, לא היה בו נבואה.

 514 וַאֲנִי, מִי נָתַן לִי הִתְעוֹרְרוּת שֶׁל רוּחַ הַקֹּדֶשׁ לִהְיוֹת בְּתוֹךְ נְבִיאִים נֶאֱמָנִים, תַּלְמִידֵי רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי, שֶׁעֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים חֲרֵדִים מִפָּנָיו, כָּל שֶׁכֵּן אֲנִי לִהְיוֹת בֵּינֵיכֶם.

 514 וַאֲנָא, מַאן יָהִיב לִי אִתְעָרוּתָא דְּרוּחַ קֻדְשָׁא, לְמֶהֱוֵי בְּגוֹ נְבִיאֵי מְהֵימְנֵי, תַּלְמִידֵי דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, דְּעִלָּאִין וְתַתָּאִין זָעִין מִנֵּיהּ, כָּל שֶׁכֵּן אֲנָא, לְמֶהוֵי בֵּינַיְיכוּ.

va'ani, mi natan li hit'orerut shel ruach hakkodesh lihyot betoch nevi'im ne'emanim, talmidei rabi shim'on ben yocha'y, she'elyonim vetachttonim charedim mipanav, kal sheken ani lihyot beineichem

va'ana, ma'n yahiv li it'aruta deruach kudsha, lemehevei bego nevi'ei meheimnei, talmidei deribi shim'on ben yocha'y, de'illa'in vetatta'in za'in minneih, kal sheken ana, lemehvei beinayeychu