533 כְּמוֹ כֵן בָּרָא אָדָם בָּאָרֶץ שֶׁהוּא כְּמוֹ אוֹתוֹ כָבוֹד עֶלְיוֹן, לְתַקֵּן אֶת הַכָּבוֹד הַזֶּה וּלְהִכָּלֵל מִכָּל הַצְּדָדִים. בַּכָּבוֹד הָעֶלְיוֹן יֵשׁ אֶת שְׁלֹשֶׁת אֵלֶּה - בָּאָדָם לְמַטָּה יֵשׁ אֶת שְׁלֹשֶׁת אֵלֶּה. וּלְהִתְכַּלֵּל אוֹתוֹ כָבוֹד תַּחְתּוֹן מִמַּעְלָה וּמִמַּטָּה, לִהְיוֹת שָׁלֵם בְּכָל הַצְּדָדִים. אַשְׁרֵי הָאִישׁ שֶׁזּוֹכֶה בְמַעֲשָׂיו לִהְיוֹת כְּמוֹ זֶה.

 533 כְּגַוְונָא דָּא, בָּרָא אָדָם בְּאַרְעָא, דְּאִיהוּ כְּגַוְונָא דְּהַהוּא כָּבוֹד עִלָּאָה, לְתַקְּנָא לְהַאי כָּבוֹד, וּלְאִתְכַּלְלָא מִכָּל סִטְרִין. כָּבוֹד עִלָּאָה אִית בֵּיהּ תְּלַת אִלֵּין, אָדָם לְתַתָּא אִית בֵּיהּ תְּלַת אִלֵּין. וּלְאִתְכַּלְלָא הַהוּא כָּבוֹד תַּתָּאָה, מֵעֵילָּא וּמִתַּתָּא, לְמֶהֱוֵי שְׁלִים בְּכָל סִטְרִין. זַכָּאָה אִיהוּ בַּר נָשׁ, דְּזָכֵי בְּעוֹבָדוֹי לְמֶהֱוֵי כְּגַוְונָא דָּא.

kemo chen bara adam ba'aretz shehu kemo oto chavod elyon, letakken et hakavod hazzeh ulehikalel mikal hatzedadim. bakavod ha'elyon yesh et sheloshet elleh - ba'adam lemattah yesh et sheloshet elleh. ulehitkallel oto chavod tachtton mimma'lah umimmattah, lihyot shalem bechal hatzedadim. ashrei ha'ish shezzocheh vema'asav lihyot kemo zeh

kegavevna da, bara adam be'ar'a, de'ihu kegavevna dehahu kavod illa'ah, letakkena leha'y kavod, ule'itkalela mikal sitrin. kavod illa'ah it beih telat illein, adam letatta it beih telat illein. ule'itkalela hahu kavod tatta'ah, me'eilla umittatta, lemehevei shelim bechal sitrin. zaka'ah ihu bar nash, dezachei be'ovadoy lemehevei kegavevna da

Translations & Notes

כעין כבוד העליון, ברא אדם בארץ, שיתקן לכבוד הזה, מלכות, שתהיה כלולה מכל הצדדים. כי בכבוד העליון יש בי"ע, ובאדם למטה יש בי"ע. ובזה יהיה כלול כבוד הזה, מלכות, מלמעלה ומלמטה, מבינה ומאדם, ויהיה שלם מכל הצדדים. אשרי האדם שזכה במעשיו להיות כמו זה.

 534 וְלָכֵן כָּתוּב, בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר.מַה לַּכָּבוֹד הָעֶלְיוֹן לֹא נִמְנָע אוֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ מִסּוֹד הָעוֹלָם הַבָּא - אַף כָּךְ לָאָדָם, שֶׁמַּעֲשָׂיו מִתְלַבְּנִים תָּמִיד, אוֹתוֹ שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ לֹא יִמָּנַע מִמֶּנּוּ תָּמִיד.

 534 וְעַל דָּא כְּתִיב, (קהלת ט) בְּכָל עֵת יִהְיוּ בְגָדֶיךָ לְבָנִים וְשֶׁמֶן עַל רֹאשְׁךָ אַל יֶחְסָר. מַה לִכְבוֹד עִלָּאָה, הַהוּא מִשְׁחָא רְבוּת קֻדְשָׁא לָא אִתְמָנַּע מִנֵּיהּ, מֵרָזָא דְּעָלְמָא דְּאָתֵי. אוּף הָכִי לְבַר נָשׁ, דְּעוֹבָדוֹי מִתְלַבְּנָן תָּדִיר, הַהוּא (דף קנ''ה ע''ב) מְשַׁךְ רְבוּת קֻדְשָׁא, לָא יִתְמְנַע מִנֵּיהּ תָּדִיר.

velachen katuv, bechal et yihu vegadeicha levanim veshemen al ro'shcha al yechsar.mah lakavod ha'elyon lo nimna oto shemen mishchat kodesh missod ha'olam haba - af kach la'adam, shemma'asav mitlabenim tamid, oto shemen mishchat kodesh lo yimmana mimmennu tamid

ve'al da ketiv, (khlt t) bechal et yihu vegadeicha levanim veshemen al ro'shcha al yechsar. mah lichvod illa'ah, hahu mishcha revut kudsha la itmanna minneih, meraza de'alema de'atei. uf hachi levar nash, de'ovadoy mitlabenan tadir, hahu (df kn''h ''v) meshach revut kudsha, la yitmena minneih tadir

Translations & Notes

וע"ז כתוב, בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר. כמו שמכבוד העליון לא נמנע שמן המשחה הקדוש, שפע מאבא, המיועד לעוה"ב, בינה, כך לאדם, שמעשיו מתלבנים תמיד, לא יימנע ממנו תמיד שמן המשחה, שפע אבא.

 535 בַּמֶּה זוֹכֶה אָדָם לְהִתְעַדֵּן בְּאוֹתוֹ עִדּוּן עֶלְיוֹן? בְּשֻׁלְחָנוֹ. כְּמוֹ שֶׁהוּא מְעַדֵּן עַל שֻׁלְחָנוֹ נַפְשׁוֹת הָעֲנִיִּים, שֶׁכָּתוּב (ישעיה נח) וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ, מַה כָּתוּב אַחֲרָיו? אָז תִּתְעַנַּג עַל ה' וְגוֹ', שֶׁאַף כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַרְוֶה אוֹתוֹ בְּכָל אוֹתָם עִדּוּנִים שֶׁל שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ הָעֶלְיוֹן שֶׁנִּשְׁפָּע וְנִמְשָׁךְ תָּמִיד לְאוֹתוֹ כָבוֹד עֶלְיוֹן. כָּתוּב וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ. מַה כָּתוּב אַחֲרָיו? אָז תִּתְעַנַּג עַל ה'.

 535 בְּמָאי זָכֵי בַּר נָשׁ, לְאִתְעַדְנָא בְּהַהוּא עִדּוּנָא עִלָּאָה. בְּשֻׁלְחָן דִּילֵיהּ. כְּמָה דְּאִיהוּ מְעַדֵן עַל פָּתוֹרֵיהּ נַפְשָׁאן דְּמִסְכְּנֵי, דִּכְתִּיב, (ישעיה נח) וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ, מָה כְּתִיב בַּתְרֵיהּ, אָז תִּתְעַנַּג עַל יְיָ' וְגוֹ', דְּאוֹף הָכִי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא רַוֵי לֵיהּ, בְּכָל אִינּוּן עִדּוּנִין דִּמְשַׁח רְבוּת קוּדְשָׁא עִלָּאָה, דְּנָגִיד וְאִתְמְשַׁךְ תָּדִיר לְהַהוּא כָּבוֹד עִלָּאָה, כְּתִיב וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ, מַה כְּתִיב בַּתְרֵיהּ, אָז תִּתְעַנַּג עַל יְיָ'.

bammeh zocheh adam lehit'aden be'oto idun elyon? beshulchano. kemo shehu me'aden al shulchano nafshot ha'aniim, shekatuv (ysh'yh nch) venefesh na'anah tasbia, mah katuv acharav? az tit'annag al 'he vego', she'af kach hakkadosh baruch hu marveh oto bechal otam idunim shel shemen mishchat kodesh ha'elyon shennishpa venimshach tamid le'oto chavod elyon. katuv venefesh na'anah tasbia. mah katuv acharav? az tit'annag al 'he

bema'y zachei bar nash, le'it'adna behahu iduna illa'ah. beshulchan dileih. kemah de'ihu me'aden al patoreih nafsha'n demiskenei, dichttiv, (ysh'yh nch) venefesh na'anah tasbia, mah ketiv batreih, az tit'annag al adonay ' vego', de'of hachi kudesha berich hu ravei leih, bechal innun idunin dimshach revut kudesha illa'ah, denagid ve'itmeshach tadir lehahu kavod illa'ah, ketiv venefesh na'anah tasbia, mah ketiv batreih, az tit'annag al adonay

Translations & Notes

במה זוכה האדם להתעדן בעדן העליון, שפע מאבא, בשולחן שלו. כמו שהוא מעדן על שולחנו נפשות העניים. שכתוב, ונפש נענָה תשביע. וכתוב אחריו, אז תתענג על ה'. כי אף הקב"ה מרווה אותו בכל אלו העידונים של שמן משחת קודש העליון, הנוזל ונמשך תמיד לכבוד העליון, כמ"ש, ונפש נענה תשביע. וכתוב אחריו, אז תתענג על ה'.
עת לעשות לה'