602 הַשְּׂמֹאל כּוֹלֵל בְּתוֹכוֹ אֶת הַיָּמִין וְנוֹטֵל אֶת הַשֵּׁם הַזֶּה אֵלָיו וְנִכְלָל עִמּוֹ, וּכְשֶׁנִּכְלָל עִמּוֹ הוּא נִקְרָא אֱלֹהִים. וְאִם תֹּאמַר, הֲרֵי הִקְדִּים הַשְּׂמֹאל בְּסוֹד הָעוֹלָם הַבָּא.

 602 שְׂמָאלָא כָּלִיל בְּגַוֵּיהּ לִימִינָא, וְנָטִיל הַאי שְׁמָא לְגַבֵּיהּ, וְאִתְכְּלִיל בַּהֲדֵיהּ, וְכַד אִתְכְּלִיל (דף קנ''ט ע''ב) בַּהֲדֵיהּ אִקְרֵי אִיהוּ אֱלֹהִים. וְאִי תֵּימָא, הָא אַקְדִּים שְׂמָאלָא בְּרָזָא דְּעָלְמָא דְּאָתֵי.

hasemo'l kolel betocho et hayamin venotel et hashem hazzeh elav venichlal immo, ucheshennichlal immo hu nikra elohim. ve'im to'mar, harei hikdim hasemo'l besod ha'olam haba

sema'la kalil begaveih limina, venatil ha'y shema legabeih, ve'itkelil bahadeih, vechad itkelil (df kn''t ''v) bahadeih ikrei ihu elohim. ve'i teima, ha akdim sema'la beraza de'alema de'atei

Translations & Notes

השמאל כולל בתוכו הימין. ולוקח שם אל אליו, ונכלל עימו, וכשנכלל עימו, הוא נקרא אלקים. האם השמאל הקדים בעוה"ב? הבינה נקראת אלקים, שחמש אותיותיו הם ה"ס כח"ב תו"מ. ושורש ג' הקווים בבינה, ביציאת המוחין שלה על סדר ג' נקודות חולם שורוק וחיריק. נקודת החולם היא עליית המלכות המסיימת ממקומה למתחת החכמה שבבינה, תחת ב' אותיות א"ל שבבינה, שהם כו"ח, ואותיות הי"מ שבבינה, שהם בינה ותו"מ, נופלות למדרגת ז"א שמתחתיה. וזהו מבחינות הכלים.
וכשמדובר מבחינת האורות, היא להיפך, שב' אותיות מ"י דאלקים, שהן נ"ר, נשארות במדרגת בינה, וג' אותיות אל"ה דאלקים, האורות של יחידה חיה נשמה, נופלות מהמדרגה. כי יש תמיד ערך הופכי בין אורות לכלים. וע"כ לפעמים אנו מחלקים אל-הי"ם, ולפעמים אנו מחלקים מ"י-אלה, שאין בבינה אלא ו"ק האורות נ"ר, וכ"ח של הכלים, וחסרים בינה ותו"מ וחסרים ג"ר. וזה נקודת החולם, קו ימין.
נקודת השורוק היא לעת גדלות, בעת שנקודת המלכות המסיימת, שהייתה תחת החכמה, חוזרת ויורדת משם למקומה, שע"י זה, עולות ג' האותיות הי"ם דאלקים, שנפלו למקום זו"ן, וחוזרות למדרגתם לבינה. שאז חוזר ונשלם השם אלקים בחמישה כלים וחמישה אורות. כי אותיות הי"ם חוזרות ומתחברות עם אותיות א"ל. אמנם אותיות הי"מ, כיוון שנפלו פעם, אע"פ שחזרו ועלו שוב, אינן נעשות למדרגה אחת ממש עם אותיות א"ל שנשארו במדרגה, אלא שנשארו בבחינת שמאל המדרגה. באופן שאותיות א"ל, שלא נפלו מעולם ממדרגת בינה, הן ימין. ואותיות הי"ם שנפלו וחזרו, הן שמאל, אלא שהשם אל שבימין נכלל בהם, וע"כ יש בהם חמש אותיות אלקים בשלמות, ונמצא אל בימין, ואלקים בשמאל. השמאל הי"ם כולל לימין ולוקח אל שבימין אליו, כשאותיות הי"ם שבשמאל נכללו בא"ל שבימין, נשלם בשמאל השם אלקים.
בעת שאותיות הי"ם חוזרות לבינה ונעשות לקו שמאל, מעלים עימהם לבינה גם זו"ן, שהיו מלובשות בהם בעת נפילתם, שזה נקודת החיריק, שבזה יוצאת קומת החסדים על מסך דז"א שעלה שם, והוא נעשה לקו האמצעי, המייחד את הימין ושמאל זה בזה. ונשאל, האם השמאל הקדים בעוה"ב? כי תחילת השרשת ז"א בבינה נעשה ע"י אותיות הי"ם, שהעלו את ז"א לבינה, הנקראת עוה"ב, ואחר שעלה שם, נכלל גם בימין הבינה, וא"כ הלוא היה צריך מתחילה לצאת קו שמאל בז"א ואח"כ קו ימין?

 603 וַדַּאי זֶה כָּךְ. אֶלָּא כְּשֶׁיָּצְאוּ הַדְּרָגוֹת בְּסוֹד הָאוֹתִיּוֹת מִתּוֹךְ הָעוֹלָם הַבָּא, רָצָה הַשֵּׁם הַזֶּה לְהֵרָאוֹת וּלְהִבָּנוֹת, לְהַרְאוֹת עַל אוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁיָּצְאוּ מִשָּׁם, וְנִבְנָה שֵׁם זֶה כְּמוֹ זֶה. אֵ''ל בַּתְּחִלָּה בְּצַד הַיָּמִין, נִכְלָל בְּתוֹךְ הַשְּׂמֹאל, וְנוֹטֵל אוֹתוֹ הַשְּׂמֹאל, וְנִקְרָא אֱלֹהִים, וְזֶהוּ סוֹד הַיָּמִין (אָמַר לוֹ בְּשֵׁם וְכוּ') בַּשֵּׁם שֶׁל אֱלֹהִים, וְעַל סוֹד זֶה, בְּכָל מָקוֹם שֶׁהוּא דִּין, שָׁם הוּא רַחֲמִים, שֶׁהֲרֵי הוּא כּוֹלֵל דִּין, וְזֶה נִבְנֶה וְנִרְאֶה.

 603 וַדַּאי הָכִי הוּא. אֶלָּא, כַּד נָפְקוּ דַּרְגִּין, בְּרָזָא דְּאַתְוָון מִגּוֹ עָלְמָא דְּאָתֵי, בָּעָא שְׁמָא דָּא לְאִתְחֲזָאָה וּלְאִתְבְּנֵי, לְאַחֲזָאָה עַל הַהוּא אֲתָר דְּנַפְקֵי מִתַּמָּן, וְאִתְבְּנִי שְׁמָא דָּא, כְּגַוְונָא דָּא. אֵ''ל בְּקַדְמִיתָא בְּסִטְרָא דִּימִינָא, אִתְכְּלִיל גּוֹ שְׂמָאלָא, וְנָטִיל לֵיהּ שְׂמָאלָא, וְאִקְרֵי אֱלֹהִים, וְדָא אִיהוּ רָזָא דִּימִינָא, אֲמָר לֵיהּ בִּשְׁמָא וכו' בִּשְׁמָא דֶּאֱלֹהִים, וְעַל רָזָא דָּא, בְּכָל אֲתָר דְּאִיהוּ דִּינָא, תַּמָּן אִיהוּ רַחֲמֵי, דְּהָא כָּלִיל אִיהוּ דִּינָא, וְהָא אִתְבְּנֵי וְאִתְחַזֵּי.

vada'y zeh kach. ella kesheiatze'u haderagot besod ha'otiot mittoch ha'olam haba, ratzah hashem hazzeh lehera'ot ulehibanot, lehar'ot al oto makom sheiatze'u misham, venivnah shem zeh kemo zeh. e"l battechillah betzad hayamin, nichlal betoch hasemo'l, venotel oto hasemo'l, venikra elohim, vezehu sod hayamin (amar lo beshem vechu') bashem shel elohim, ve'al sod zeh, bechal makom shehu din, sham hu rachamim, sheharei hu kolel din, vezeh nivneh venir'eh

vada'y hachi hu. ella, kad nafeku dargin, beraza de'atvavn migo alema de'atei, ba'a shema da le'itchaza'ah ule'itbenei, le'achaza'ah al hahu atar denafkei mittamman, ve'itbeni shema da, kegavevna da. e''l bekadmita besitra dimina, itkelil go sema'la, venatil leih sema'la, ve'ikrei elohim, veda ihu raza dimina, amar leih bishma vchv' bishma de'elohim, ve'al raza da, bechal atar de'ihu dina, tamman ihu rachamei, deha kalil ihu dina, veha itbenei ve'itchazzei

Translations & Notes

כן הוא, אלא כשיוצאות המדרגות האותיות מעוה"ב, בינה, צריך שֵם אלקים להיראות ולהיבנות, ולהראות על מקום שיצאו משם, על אותו הסדר שיצאו בבינה. ע"כ נבנה שם הזה שבתחילה יצא א"ל בימין ונכלל בשמאל, ולוקח אותו השמאל ומתחבר עם אותיות הי"ם שלו, ונקרא אלקים. כמו שיצאו בבינה, כן יוצאים בז"א. וזהו הימין, אל, שיש בשם אלקים. נמצא שבכל מקום שיש דין, שם רחמים, כי הדין, שמאל, כולל אותו, ונבנה ונראה בו.

 604 אוֹתוֹ שֶׁיָּצָא מִשָּׁם, אֶמְצָעִי, נוֹטֵל אֶת שְׁנֵיהֶם, וּמִשְׁתַּלֵּם, וְנִקְרָא אֱלֹהֵינוּ. הֲרֵי כָּאן הַשְּׁלֵמוּת שֶׁנִּרְאֵית מִסּוֹד הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, וְהַכֹּל נִכְלָל זֶה בָּזֶה. כֵּיוָן שֶׁהָאֶמְצַע הַזֶּה הִשְׁתַּלֵּם, שׁוֹרֶה עָלָיו הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ, הַמַּפְתֵּחַ שֶׁל הַכֹּל שֶׁנִּקְרָא יְהֹוָ''ה, וְאָז נוֹטֵל אֶת כָּל הַצְּדָדִים, מַעְלָה וּמַטָּה, יָמִין וּשְׂמֹאל, וּלְכָל הַצְּדָדִים הָאֲחֵרִים. וְלָכֵן כְּשֶׁנִּשְׁתַּלֵּם מִסּוֹד שְׁנֵי הַצְּדָדִים, מִיָּמִין וּשְׂמֹאל, נִקְרָא אֱלֹהֵינוּ. הֲרֵי כָּאן יָמִין וּשְׂמֹאל וְאֶמְצַע בִּכְלַל הַשֵּׁם הַזֶּה. וְזֶה נִרְאֶה וְנִבְנֶה. הַסּוֹד שֶׁהָאוֹתִיּוֹת יָצְאוּ מִשָּׁם, כָּךְ נִבְנֶה וְנִרְאֶה כָּל אֶחָד וְאֶחָד.

 604 הַהוּא דְּנָפַק מִתַּמָּן, אֶמְצָעִיתָא, נָטִיל לְתַרְוַויְּיהוּ, וְאִשְׁתָּלִים, וְאִקְרֵי אֱלהֵינוּ. הָא הָכָא שְׁלִימוּ דְּאִתְחָזֵי מֵרָזָא דְּעָלְמָא עִלָּאָה, וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל דָּא בְּדָא. כֵּיוָן דְּהַאי אֶמְצָעִיתָא אִשְׁתְּלִים, שָׁרָא עָלֵיהּ שְׁמָא קַדִּישָׁא, מַפְתְּחָא דְּכֹלָּא, דְּאִקְרֵי יְהוָֹ''ה, וּכְדֵין נָטִיל לְכָל סִטְרִין, עֵילָּא וְתַתָּא, יְמִינָא וּשְׂמָאלָא, וּלְכָל סִטְרִין אַחֲרָנִין. וְעַל דָּא, כַּד אִשְׁתְּלִים מֵרָזָא דִּתְרֵין סִטְרִין מִימִינָא וּשְׂמָאלָא, אִקְרֵי אֱלֹהֵינוּ, הָא הָכָא יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא בִּכְלָלָא דִּשְׁמָא דָּא. וְדָא אִתְחָזֵי וְאִתְבְּנֵי. רָזָא דְּאַתְוָון נָפְקוּ מִתַּמָּן, כְּגַוְונָא דָּא אִתְבְּנִי וְאִתְחַזֵּי, כָּל חַד וְחַד.

oto sheiatza misham, emtza'i, notel et sheneihem, umishttallem, venikra eloheinu. harei ka'n hashelemut shennir'eit missod ha'olam ha'elyon, vehakol nichlal zeh bazeh. keivan sheha'emtza hazzeh hishttallem, shoreh alav hashem hakkadosh, hammaftteach shel hakol shennikra yehova"h, ve'az notel et kal hatzedadim, ma'lah umattah, yamin usemo'l, ulechal hatzedadim ha'acherim. velachen keshennishttallem missod shenei hatzedadim, miamin usemo'l, nikra eloheinu. harei ka'n yamin usemo'l ve'emtza bichlal hashem hazzeh. vezeh nir'eh venivneh. hassod sheha'otiot yatze'u misham, kach nivneh venir'eh kal echad ve'echad

hahu denafak mittamman, emtza'ita, natil letarvavyeyhu, ve'ishttalim, ve'ikrei elheinu. ha hacha shelimu de'itchazei meraza de'alema illa'ah, vecholla itkelil da beda. keivan deha'y emtza'ita ishttelim, shara aleih shema kadisha, mafttecha decholla, de'ikrei yeho''h, uchedein natil lechal sitrin, eilla vetatta, yemina usema'la, ulechal sitrin acharanin. ve'al da, kad ishttelim meraza ditrein sitrin mimina usema'la, ikrei eloheinu, ha hacha yemina usema'la ve'emtza'ita bichlala dishma da. veda itchazei ve'itbenei. raza de'atvavn nafeku mittamman, kegavevna da itbeni ve'itchazzei, kal chad vechad

Translations & Notes

אותו שיצא מבינה בקו אמצעי דז"א, לוקח את שניהם, השם אל והשם אלקים, ונשלם ונקרא אלקינו. הרי כאן השלמות, הנראה מעולם העליון, בינה, והכול נכלל זה בזה. כי יש כאן בשם אלקינו, שש אותיות: א"ל ימין, ה"י שמאל, נ"ו אמצעי, ונכללים זה בזה. כיוון שקו האמצעי נשלם, שורה עליו השם הקדוש, שהוא מפתח הכול, הנקרא הוי"ה. ואז הקו האמצעי לוקח כל הצדדים, מעלה ומטה נו"ה, ימין ושמאל חו"ג, ולכל צדדים האחרים מזרח מערב. וכשנשלם מב' הצדדים, מב' הקווים מימין ומשמאל, נקרא אלקינו, שיש בשם הזה ימין שמאל ואמצע.