665 בְּאָדָם יֵשׁ כַּמָּה אֵיבָרִים עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, אֵלֶּה פְּנִימִיִּים לַפְּנִים, וְאֵלֶּה בְּגִלּוּי לַחוּץ, וְכֻלָּם נִקְרָאִים גּוּף אֶחָד, וְנִקְרָא אָדָם אֶחָד בְּחִבּוּר אֶחָד. אַף כָּךְ הַמִּשְׁכָּן כָּל הָאֵיבָרִים כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה, וּכְשֶׁכֻּלָּם מִתְחַבְּרִים כְּאֶחָד, אָז כָּתוּב וְהָיָה הַמִּשְׁכָּן אֶחָד. (כְּדֻגְמַת הָאָדָם).

 665 בְּבַר נָשׁ אִית בֵּיהּ כַּמָה שַׁיְיפִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין, אִלֵּין פְּנִימָאִין לְגוֹ, וְאִלֵּין בְּאִתְגַּלְּיָא לְבַר, וְכֻלְּהוּ אִקְרוּן גּוּפָא חֲדָא, וְאִקְרֵי בַּר נָשׁ חַד, בְּחִבּוּרָא חֲדָא. אוּף הָכִי מַשְׁכְּנָא, כֻּלְּהוּ שַׁיְיפִין כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָּא, וְכַד אִתְחַבְּרוּ כֹּלָּא כַּחֲדָא, כְּדֵין כְּתִיב וְהָיָה הַמִּשְׁכָּן אֶחָד. (נ''א כגוונא דאדם)

be'adam yesh kammah eivarim elyonim vetachttonim, elleh penimiim lapenim, ve'elleh begilluy lachutz, vechullam nikra'im guf echad, venikra adam echad bechibur echad. af kach hammishkan kal ha'eivarim kemo shellema'lah, ucheshekullam mitchaberim ke'echad, az katuv vehayah hammishkan echad. (kedugmat ha'adam

bevar nash it beih kamah shayeyfin illa'in vetatta'in, illein penima'in lego, ve'illein be'itgalleya levar, vechullehu ikrun gufa chada, ve'ikrei bar nash chad, bechibura chada. uf hachi mashkena, kullehu shayeyfin kegavevna dil'eilla, vechad itchaberu kolla kachada, kedein ketiv vehayah hammishkan echad. (n'' chgvvn d'dm

Translations & Notes

בדומה לאדם, שיש בו כמה איברים עליונים ותחתונים, אלו הפנימיים בפנים, ואלו בגלוי מבחוץ, וכולם נקראים גוף אחד, ונקרא אדם אחד בחיבור אחד. אף כך המשכן, כל האיברים הם כעין של מעלה, וכשמתחברים כולם כאחד, אז כתוב, והיה המשכן אחד.

 666 מִצְווֹת הַתּוֹרָה כֻּלָּם אֵיבָרִים בַּסּוֹד שֶׁל מַעְלָה. וּכְשֶׁכֻּלָּם מִתְחַבְּרִים כְּאֶחָד, אָז כֻּלָּם עוֹלִים לְסוֹד אֶחָד. סוֹד הַמִּשְׁכָּן, שֶׁהוּא פְּרָקִים וְאֵיבָרִים, כֻּלָּם עוֹלִים לְסוֹד שֶׁל אָדָם, כְּמוֹ שֶׁמִּצְווֹת הַתּוֹרָה, שֶׁהֲרֵי מִצְווֹת הַתּוֹרָה כֻּלָּם בְּסוֹד שֶׁל אָדָם, זָכָר וּנְקֵבָה, שֶׁכְּשֶׁמִּתְחַבְּרִים כְּאֶחָד הֵם אֶחָד בְּסוֹד שֶׁל אָדָם. מִי שֶׁפּוֹגֵם אֲפִלּוּ מִצְוָה אַחַת שֶׁל הַתּוֹרָה, כְּאִלּוּ פָּגַם בִּדְמוּת הָאֱמוּנָה, שֶׁהֲרֵי כָּל הַפְּרָקִים וְהָאֵיבָרִים בִּדְמוּת אָדָם, וְלָכֵן הַכֹּל עוֹלֶה בְּסוֹד הַיִּחוּד.

 666 פִּקּוּדֵי אוֹרַיְיתָא, כֹּלָּא שַׁיְיפִין וְאֵבָרִין, בְּרָזָא דִּלְעֵילָּא. וְכַד מִתְחַבְּרִין כֻּלְּהוּ כְּחַד, כְּדֵין כֻּלְּהוּ סַלְקָן לְרָזָא חַד. רָזָא דְּמַשְׁכְּנָא, דְּאִיהוּ אֵבָרִין וְשַׁיְיפִין, כֻּלְּהוּ סַלְּקִין לְרָזָא דְּאָדָם, כְּגַוְונָא דְּפִקוּדֵי אוֹרַיְיתָא, דְּהָא פִּקּוּדֵי אוֹרַיְיתָא, כֻּלְּהוּ בְּרָזָא דְּאָדָם, דְּכַר וְנוּקְבָּא, דְּכַד מִתְחַבְּרָן כַּחֲדָא, אִינּוּן חַד, רָזָא דְּאָדָם. מַאן דְּגָרַע אֲפִילּוּ פִּקּוּדָא חֲדָא דְּאוֹרַיְיתָא, כְּאִלּוּ גָּרַע דִּיּוּקְנָא דִּמְהֵימְנוּתָא, דְּהָא כֻּלְּהוּ שַׁיְיפִין וְאֵבָרִין בְּדִיּוּקְנָא דְּאָדָם, וּבְגִין כַּךְ כֹּלָּא סַלְּקָא בְּרָזָא דְּיִחוּדָא.

mitzvot hattorah kullam eivarim bassod shel ma'lah. ucheshekullam mitchaberim ke'echad, az kullam olim lesod echad. sod hammishkan, shehu perakim ve'eivarim, kullam olim lesod shel adam, kemo shemmitzvot hattorah, sheharei mitzvot hattorah kullam besod shel adam, zachar unekevah, shekeshemmitchaberim ke'echad hem echad besod shel adam. mi shepogem afillu mitzvah achat shel hattorah, ke'illu pagam bidmut ha'emunah, sheharei kal haperakim veha'eivarim bidmut adam, velachen hakol oleh besod hayichud

pikkudei orayeyta, kolla shayeyfin ve'evarin, beraza dil'eilla. vechad mitchaberin kullehu kechad, kedein kullehu salkan leraza chad. raza demashkena, de'ihu evarin veshayeyfin, kullehu sallekin leraza de'adam, kegavevna defikudei orayeyta, deha pikkudei orayeyta, kullehu beraza de'adam, dechar venukeba, dechad mitchaberan kachada, innun chad, raza de'adam. ma'n degara afillu pikkuda chada de'orayeyta, ke'illu gara diukena dimheimnuta, deha kullehu shayeyfin ve'evarin bediukena de'adam, uvegin kach kolla salleka beraza deyichuda

Translations & Notes

מצוות התורה הן חלקים ואיברים כמו של מעלה, וכשמתחברות כולן לאחת, אז כולן עולות למקום אחד. המשכן, הוא איברים וחלקים, כולם עולים לאדם, כעין מצוות התורה. כי מצוות התורה כולם באדם, זכר ונקבה, זו"ן. כשמתחברים יחד הם אחד, באדם, הוי"ה במילוי אלפין שבגי' אדם. ומי שגורע אפילו מצווה אחת שבתורה, כאילו גורע צורת האמונה, המלכות, כי כל האיברים הם יחד באדם. ומשום זה הכול עולה בייחוד.

 667 וְעַל זֶה יִשְׂרָאֵל הֵם גּוֹי אֶחָד, שֶׁכָּתוּב (יחזקאל לד) וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם. וְכָתוּב (שמואל-ב ז) מִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל וְגוֹ'.

 667 וְעַל דָּא, יִשְׂרָאֵל אִינּוּן גּוֹי אֶחָד, דִּכְתִּיב, (יחזקאל לה) וְאַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם. וּכְתִיב (שמואל ב ז) מִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל וְגוֹ'.

ve'al zeh yisra'el hem goy echad, shekatuv (ychzk'l ld) ve'atten tzo'ni tzo'n mar'iti adam attem. vechatuv (shmv'l-v z) mi che'ammecha keyisra'el vego

ve'al da, yisra'el innun goy echad, dichttiv, (ychzk'l lh) ve'atten tzo'ni tzo'n mar'iti adam attem. uchetiv (shmv'l v z) mi che'ammecha keyisra'el vego

Translations & Notes

וע"כ ישראל הם גוי אחד, שכתוב בהם, ואַתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם. וכתוב, ומי כעמך כישראל גוי אחד בארץ.
בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך