707 רַבִּי יוֹסֵי אָמַר, תִּשְׁעָה רְקִיעִים הֵם, וּשְׁכִינָה הִיא עֲשִׂירִית. שֶׁאִם תֹּאמַר בִּשְׁבִיל שֶׁכָּתוּב עֶשֶׂר - הוּא חוּץ מֵהַשְּׁכִינָה. אִם כָּךְ, הַשְּׁכִינָה הִיא אַחַת עֶשְׂרֵה שֶׁעוֹמֶדֶת עַל עֶשֶׂר. אֶלָּא וַדַּאי שֶׁתֵּשַׁע הֵן, וְהֵם תִּשְׁעָה יָמִים שֶׁבֵּין רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְהִיא הָעֲשִׂירִית. כְּמוֹ זֶה הַמִּשְׁכָּן הוּא עֶשֶׂר יְרִיעוֹת.

 707 רַבִּי יוֹסִי אָמַר תֵּשַׁע רְקִיעִין אִינּוּן, וּשְׁכִינְתָּא אִיהִי עֲשִׁירָאָה. דְּאִי תֵּימָא בְּגִין דִּכְתִּיב עֶשֶׂר, בַּר מִשְּׁכִינְתָּא אִיהוּ. אִי הָכִי, שְׁכִינְתָּא חַד סָרֵי אִיהִי דְּקַיְּימָא עַל עֶשֶׂר. אֶלָּא וַדַּאי תֵּשַׁע אִינּוּן, וְאִינּוּן תֵּשַׁע יוֹמִין שְׁבֵּין רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְיוֹם הַכִּפּוּרִים, וְאִיהִי עֲשִׁירָאָה. כְּגַוְונָא דָּא, מִשְׁכָּן אִיהוּ עֶשֶׂר יְרִיעוֹת.

rabi yosei amar, tish'ah reki'im hem, ushechinah hi asirit. she'im to'mar bishvil shekatuv eser - hu chutz mehashechinah. im kach, hashechinah hi achat esreh she'omedet al eser. ella vada'y shettesha hen, vehem tish'ah yamim shebein ro'sh hashanah leyom hakipurim, vehi ha'asirit. kemo zeh hammishkan hu eser yeri'ot

rabi yosi amar tesha reki'in innun, ushechintta ihi ashira'ah. de'i teima begin dichttiv eser, bar mishechintta ihu. i hachi, shechintta chad sarei ihi dekayeyma al eser. ella vada'y tesha innun, ve'innun tesha yomin shebein ro'sh hashanah leyom hakipurim, ve'ihi ashira'ah. kegavevna da, mishkan ihu eser yeri'ot

Translations & Notes

תשעה רקיעים הם והשכינה עשירית. האם משום שכתוב עשר חסר ה' הם עשר חוץ מהשכינה? א"כ האם יש י"א ספירות בשכינה, שהיא ספירה אחת, ועומדת על ע"ס? ונודע שע"ס הן ולא י"א. אלא ודאי תשע הם, שהם תשעה ימים שבין רה"ש ליוה"כ, והיא העשירית. כעין זה, המשכן הוא עשר יריעות.
כי המלכות עלתה לבינה ונמתקה שמה, וע"י זה מאיר בה הבינה, ונקראת מפתחא, ומידת עצמה גנוזה. ואין בה אלא ט"ס כח"ב חג"ת נה"י, ומידתה עצמה חסרה. ונאמר, שכשכתוב עשר, חסר ה', הוא ע"ס בלי השכינה, כי מידת המלכות עצמה הנקראת מנעולא, חסרה במספר ע"ס שלה, וכלי הבינה משמשים במקומה. ומלכות עצמה גנוזה למעלה מע"ס שלה, בחזה דז"א. ונמצא שמידת המלכות עצמה למעלה מע"ס שלה.
ומוסיף, שמפתחא, אע"פ שהוא מבינה, מ"מ נחשבת למלכות, ונמצא שיש בה עצמה ע"ס. ומדמה זה לעשרת ימי תשובה, שיום העשירי הוא יוה"כ, בינה, ומ"מ נחשבת כמלכות, ומשלימה הע"ס. והמלכות מעצמה העומדת בנקודת החזה דז"א, אינה כלל בחשבון, משום שהיא גנוזה שמה.

 708 אוֹתָם עֲשָׂרָה רְקִיעִים סוֹד הַסּוֹדוֹת שֶׁלֹּא נִמְסָר, רַק לְיוֹדְעֵי הַחָכְמָה, וְהַכֹּל הוּא בַּסּוֹדוֹת שֶׁל הַמְּנוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁהוּא גִּלָּה סוֹד כָּל רָקִיעַ וְרָקִיעַ, וְהֵם שַׁמָּשִׁים שֶׁמְּשַׁמְּשִׁים בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד. שִׁבְעָה רְקִיעִים הֵם לְמַעְלָה, וְשִׁבְעָה רְקִיעִים הֵם לְמַטָּה, כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה. שִׁבְעָה רְקִיעִים הֵם שֶׁבָּהֶם כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת לְהַנְהִיג הָעוֹלָם הַזֶּה כְּפִי דַרְכּוֹ וּכְמוֹ שֶׁצָּרִיךְ לוֹ.

 708 אִינּוּן עֶשֶׂר רְקִיעִין רָזָא דְּרָזִין דְּלָא אִתְמְסָר בַּר לְאִינּוּן דְּיַדְעֵי חָכְמְתָא, וְכֹלָּא אִיהוּ בְּרָזִין דְּבוּצִינָא קַדִּישָׁא, דְּאִיהוּ גַּלֵּי רָזָא דְּכָל רְקִיעָא וּרְקִיעָא, וְאִינּוּן שַׁמָּשִׁין דִּמְשַׁמְשֵׁי בְּכָל חַד וְחַד. שֶׁבַע רְקִיעִין אִינּוּן לְעֵילָּא, שֶׁבַע רְקִיעִין אִינּוּן לְתַתָּא, כְּגַוְונָא דִּלְעֵילָּא. שֶׁבַע רְקִיעִין אִינּוּן, דְּבְּהוּ כֹּכָבַיָא וּמַזָּלֵי לְאַנְהָגָא עָלְמָא דָּא כְּפוּם אָרְחֵיהּ, כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ לֵיהּ.

otam asarah reki'im sod hassodot shello nimsar, rak leyode'ei hachachemah, vehakol hu bassodot shel hammenorah hakkedoshah, shehu gillah sod kal rakia verakia, vehem shammashim shemmeshammeshim bechal echad ve'echad. shiv'ah reki'im hem lema'lah, veshiv'ah reki'im hem lemattah, kemo shellema'lah. shiv'ah reki'im hem shebahem kochavim umazzalot lehanhig ha'olam hazzeh kefi darko uchemo shetzarich lo

innun eser reki'in raza derazin dela itmesar bar le'innun deyad'ei chachemeta, vecholla ihu berazin devutzina kadisha, de'ihu gallei raza dechal reki'a ureki'a, ve'innun shammashin dimshamshei bechal chad vechad. sheva reki'in innun le'eilla, sheva reki'in innun letatta, kegavevna dil'eilla. sheva reki'in innun, debehu kochavaya umazzalei le'anhaga alema da kefum arecheih, kemah de'itzterich leih

Translations & Notes

עשרה רקיעים הם סוד הסודות שלא נמסר אלא לאלו שיודעים חכמה, והכול הוא בסודות רבי שמעון, שהוא גילה סוד של כל רקיע, ואלו המשמשים שמשמשים בכל אחד. שבעה רקיעים הם למעלה, בז"א, שבעה רקיעים הם למטה, במלכות, כמו למעלה. ורקיע השביעי, חסד, כולל ג"ר, ע"כ הם עשרה. שבע רקיעים הם, שבהם כוכבים ומזלות, להנהיג העוה"ז, לפי דרכו, כמו שצריך לו.
סוֹלוּ לרוכב בערבוֹת

 709 בְּכֻלָּם הַשְּׁבִיעִי עָדִיף, חוּץ מִן הַשְּׁמִינִי שֶׁמַּנְהִיג אֶת כֻּלָּם וְעוֹמֵד עַל כֻּלָּם. כָּתוּב סֹלּוּ לָרֹכֵב בָּעֲרָבוֹת. מִי רוֹכֵב בָּעֲרָבוֹת, וּמִי הֵן הָעֲרָבוֹת? אֶלָּא עֲרָבוֹת זֶה הָרָקִיעַ הַשְּׁבִיעִי, וְלָמָּה נִקְרָא עֲרָבוֹת? עַל שֶׁהוּא כָּלוּל מֵאֵשׁ וּמַיִם כְּאֶחָד, וּמִצַּד הַדָּרוֹם, וּמִצַּד הַצָּפוֹן, וְהוּא מְעֹרָב מִשְּׁנֵי צְדָדִים.

 709 בְּכֻלְּהוּ שְׁבִיעָאָה עָדִיף, בַּר תְּמִינָאָה, דְּקָא מַדְבַּר לְכֻלְּהוּ, וְקַיְּימָא עַל כֻּלְּהוּ. כְּתִיב (תהלים סח) סֹלּוּ לָרוֹכֵב בָּעֲרָבוֹת, מַאן רוֹכֵב בָּעֲרָבוֹת, וּמַאן אִינּוּן עֲרָבוֹת. אֶלָּא, עֲרָבוֹת דָּא רְקִיעָא שְׁבִיעָאָה, אֲמַאי אִתְקְרֵי עֲרָבוֹת. עַל דְּאִיהוּ כָּלִיל מֵאֶשָּׁא וּמַיָא כַּחֲדָא, וּמִסִּטְרָא דְּדָרוֹם, וּמִסִּטְרָא דְּצָפוֹן, וְאִיהוּ מְעוּרָב מִתְּרֵין סִטְרִין.

bechullam hashevi'i adif, chutz min hashemini shemmanhig et kullam ve'omed al kullam. katuv sollu larochev ba'aravot. mi rochev ba'aravot, umi hen ha'aravot? ella aravot zeh harakia hashevi'i, velammah nikra aravot? al shehu kalul me'esh umayim ke'echad, umitzad hadarom, umitzad hatzafon, vehu me'orav mishenei tzedadim

bechullehu shevi'a'ah adif, bar temina'ah, deka madbar lechullehu, vekayeyma al kullehu. ketiv (thlym sch) sollu larochev ba'aravot, ma'n rochev ba'aravot, uma'n innun aravot. ella, aravot da reki'a shevi'a'ah, ama'y itkerei aravot. al de'ihu kalil me'esha umaya kachada, umissitra dedarom, umissitra detzafon, ve'ihu me'urav mitterein sitrin

Translations & Notes

בכולם שביעי יותר חשוב, שהוא חסד. חוץ מרקיע השמיני, בינה, שמנהיג כל שבעה הרקיעים, ועומד על כולם. כתוב, סולוּ לרוכב בערבוֹת. ערבות זה רקיע השביעי, ספירה ראשונה דז"א, חסד, הכוללת כל הספירות דז"א שמתחתיה. ונקרא ערבות, משום שמעורב מאש ומים יחד, מדרום מים ומצפון אש. הרוכב בערבות הוא רקיע השמיני, בינה.