152 עוֹד, יַעֲקֹב לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, וְעֵשָׂו לְמַטָּה. וְאַף עַל גַּב שֶׁכָּתוּב וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ - מִזֶּה שֶׁל כָּאן לְמַטָּה, אֲבָל לְמַעְלָה לֹא כְלוּם, שֶׁכָּתוּב (דברים לב) כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ. בֹּא רְאֵה, בְּשָׁעָה שֶׁהִתְחִילוּ לִטֹּל אֶת בִּרְכוֹתֵיהֶם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו, יַעֲקֹב נָטַל חֶלְקוֹ שֶׁלְּמַעְלָה, וְעֵשָׂו נָטַל חֶלְקוֹ שֶׁלְּמַטָּה.

 152 תוּ, יַעֲקֹב לְעֵילָא וְתַתָּא, וְעֵשָׂו לְתַתָּא. וְאַף עַל גַּב דִּכְתִיב (בראשית כז) וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ. מֵהַאי דְהָכָא לְתַתָּא, אֲבָל לְעֵילָא לָא כְלוּם, דִּכְתִיב, (תהלים לכ) כִּי חֵלֶק יְיָ עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ. תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דְּשָׁרוּ לְנָטְלָא בִּרְכָאן דִּלְהוֹן, יַעֲקֹב וְעֵשָׂו. יַעֲקֹב נָטַל חוּלָקֵיהּ דִּלְעֵילָא, וְעֵשָׂו נָטִיל חוּלָקֵיהּ לְתַתָּא.

od, ya'akov lema'lah ulemattah, ve'esav lemattah. ve'af al gav shekatuv vehayah ka'asher tarid ufarakta ullo me'al tzava'recha - mizzeh shel ka'n lemattah, aval lema'lah lo chelum, shekatuv (dvrym lv) ki chelek 'he ammo ya'akov chevel nachalato. bo re'eh, besha'ah shehitchilu littol et birchoteihem ya'akov ve'esav, ya'akov natal chelko shellema'lah, ve'esav natal chelko shellemattah

tu, ya'akov le'eila vetatta, ve'esav letatta. ve'af al gav dichtiv (vr'shyt chz) vehayah ka'asher tarid ufarakta ullo me'al tzava'recha. meha'y dehacha letatta, aval le'eila la chelum, dichtiv, (thlym lch) ki chelek adonay ammo ya'akov chevel nachalato. ta chazei, besha'tta desharu lenatela bircha'n dilhon, ya'akov ve'esav. ya'akov natal chulakeih dil'eila, ve'esav natil chulakeih letatta

Translations & Notes

יעקב נתברך למעלה ולמטה, בשמים וארץ של מעלה, ובעוה"ז, בביאת המשיח. ועשו רק למטה, בשמים וארץ של עולם הזה. ואף על פי שכתוב, שאם יחטאו ישראל יתבטלו הברכות, זה נאמר על השמים וארץ שבכאן בעוה"ז. אבל למעלה אינו מתבטל כלום, שכתוב, כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו. בוא וראה בשעה שהתחילו יעקב ועשו לקחת הברכות, יעקב לקח חלקו למעלה, ועשו לקח חלקו למטה.
כי ז"א ונוקבא נקראים ביחד עולם. ז"א שמים והנוקבא ארץ. והם נחלקים על החזה:
א. מחזה ולמעלה שלהם נקראים זו"ן הגדולים, ונקראים עולם העליון, וכן העולם המכוסה, משום שמקבלים מאו"א עלאין חסדים מכוסים מחכמה בסוד אוירא דכיא, והם הנקראים שמים וארץ העליונים.
ב. מחזה ולמטה שלהם נקראים זו"ן הקטנים, ונק' עולם התחתון או עולם הזה, וכן העולם המגולה, משום שמקבלים מישסו"ת חסדים המגולים בהארת החכמה, והם הנקראים שמים וארץ התחתונים.
וכמ"ש שברכותיו של יעקב הן בשמים וארץ העליונים, הנקראים עולם העליון, העולם המכוסה, שכולו חסדים מכוסים מחכמה. וכן הן בשמים וארץ התחתונים, שהוא העולם המגולה, המגולים בהארת החכמה. אבל ברכותיו של עשו הן רק בשמים וארץ התחתונים, שהם העולם הזה. כי ברכותיו של עשו נמשכות מקו שמאל, שהוא חכמה בלי חסדים, שזהו רק בשמים וארץ התחתונים המגולים בחכמה. אבל בשמים וארץ עליונים, אין שם מהארת החכמה כלום, רק כולו ימין, חסדים בלבד. ואין לעשו משם כלום.
ואע"פ שכתוב, שאם יחטאו ישראל יתבטלו הברכות, משמע שיש לעשו חלק בכל הברכות, וגם בהברכות שבשמים וארץ העליונים, זה נאמר רק בחלק הברכות שבשמים וארץ התחתונים, ששם יש לעשו יניקה. אבל בשמים וארץ העליונים לא יתבטל כלום מהברכות, כי אין לעשו חלק שם.
וחילוק זה שאומר הזוהר נשמע מלשון הכתוב עצמו, שאומר, ופרקת עולו מעל צוארך, שזה הלשון, יתכן בשמים וארץ התחתונים, שעשו סייע ליעקב שם, שעבד והמשיך את הקו שמאל שמה בשביל יעקב, כמ"ש ורב יעבוד צעיר, וכן, יכין רשע וצדיק ילבש. ואומר הכתוב שאם יחטאו ישראל יפרוק עשו עולו זה של יעקב מעליו, ולא יעבוד ולא יכין עוד בשבילו. משא"כ בשמים וארץ עליונים, שעשו אינו יכול לסייע שם כלום ולא היה לו עול לעבוד שמה בשביל יעקב, אין לומר שם, ופרקת עולו מעל צוארך. הרי שהכתוב מדבר רק בשמים וארץ התחתונים.
ודע, שמדרגה השלימה, היא המקבלת מב' ההארות: מקבלת חסדים מכוסים משמים וארץ של מעלה, והארת החכמה משמים וארץ של מטה. תחילה היא מקבלת הארת החסדים המכוסים שלמעלה, ונבחנת אז לבחינת ו"ק בלי ראש, כל עוד שחסר לה הארת החכמה שלמטה. וכשמקבלת גם הארת החכמה שלמטה, אז היא נשלמת בג"ר. ומה שאמר, שיעקב למעלה ולמטה, אין הפירוש, שלקח ב' ההארות בבת אחת, אלא בזה אחר זה. תחילה לקח למעלה, שהוא ו"ק של הברכות. ואחר כך לקח גם למטה, גם הג"ר של הברכות.
כי בתחילה השיג הקטנות של הברכות, ו"ק בלי ראש, שזה מקובל משמים וארץ של מעלה. ואחר כך, כשהגיע זמן הגדלות, לקח גם מלמטה, אבל עשו אפילו בתחילה לא קיבל משהו מהארת החסדים משמים וארץ העליונים, כי להיותו מקו שמאל, אין לו חלק בחסדים מכוסים כלום, שהם כולם ימין. וע"כ לקח בהכרח משמים וארץ התחתונים אפילו בתחילה.
קנ''ג) למה לא נתקיימו הברכות שברך יצחק את יעקב, והברכות שברך יצחק את עשו נתקיימו כולם?

 153 רַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקוֹנְיָא אָמַר לְרַבִּי אֶלְעָזָר, כְּלוּם שָׁמַעְתָּ מֵאָבִיךָ לָמָּה לֹא הִתְקַיְּמוּ הַבְּרָכוֹת שֶׁבֵּרַךְ יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב, וְאוֹתָן הַבְּרָכוֹת שֶׁבֵּרַךְ יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כֻּלָּם הִתְקַיְּמוּ?

 153 רִבִּי יוֹסֵי בְּרִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקוּנְיָא אָמַר לְרִבִּי אֶלְעָזָר, כְּלוּם שָׁמַעְתָּ מֵאָבִיךָ, אַמַּאי לָא אִתְקָיְימוּ בִּרְכָאן דְּבָרְכֵיהּ יִצְחָק לְיַעֲקֹב, וְאִינוּן בִּרְכָאן דִּבְרִיךְ יִצְחָק לְעֵשָׂו אִתְקַיְימוּ כֻּלְּהוּ.

rabi yosei berabi shim'on ben lakoneya amar lerabi el'azar, kelum shama'ta me'avicha lammah lo hitkayemu haberachot sheberach yitzchak et ya'akov, ve'otan haberachot sheberach yitzchak et esav kullam hitkayemu

ribi yosei beribi shim'on ben lakuneya amar leribi el'azar, kelum shama'ta me'avicha, amma'y la itkayeymu bircha'n devarecheih yitzchak leya'akov, ve'inun bircha'n divrich yitzchak le'esav itkayeymu kullehu

 154 אָמַר לוֹ, כָּל אוֹתָם הַבְּרָכוֹת מִתְקַיְּמוֹת, וּבְרָכוֹת אֲחֵרוֹת שֶׁבֵּרַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת יַעֲקֹב. אֲבָל מִיָּד יַעֲקֹב נָטַל לְמַעְלָה, וְעֵשָׂו נָטַל לְמַטָּה. אַחַר כָּךְ כְּשֶׁיָּקוּם מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ, יִטֹּל יַעֲקֹב לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, וְיֹאבַד עֵשָׂו מִן הַכֹּל, וְלֹא יִהְיֶה לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה וְזִכָּרוֹן בָּעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (עובדיה א) וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ וְגוֹ'. כְּדֵי שֶׁיֹּאבַד עֵשָׂו מִן הַכֹּל, וְיַעֲקֹב יִירַשׁ שְׁנֵי עוֹלָמוֹת - הָעוֹלָם הַזֶּה וְהָעוֹלָם הַבָּא.

 154 אָמַר לֵיהּ, כָּל אִינוּן בִּרְכָאן מִתְקַיְימֵי, וּבִרְכָאן אָחֳרָנִין דְּבָרְכֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְיַעֲקֹב. אֲבָל מִיָּד, יַעֲקֹב נָטַל לְעֵילָא, וְעֵשָׂו נָטִיל לְתַתָּא. לְבָתַר כַּד יָקוּם מַלְכָּא מְשִׁיחָא, יִטּוֹל יַעֲקֹב לְעֵילָא וְתַתָּא וְיִתְאֲבִיד עֵשָׂו מִכֹּלָּא, וְלָא יְהֵא לֵיהּ חוּלְקָא וְאַחְסָנָא וְדוּכְרָנָא בְּעַלְמָא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (עובדיה א) וְהָיָה בֵּית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ וְגו'. בְּגִין דְּיִתְאֲבִיד עֵשָׂו מִכֹּלָּא, וְיָרִית יַעֲקֹב תְּרֵין עָלְמִין, עַלְמָא דֵין וְעַלְמָא דְאָתֵי.

amar lo, kal otam haberachot mitkayemot, uverachot acherot sheberach hakkadosh baruch hu et ya'akov. aval miad ya'akov natal lema'lah, ve'esav natal lemattah. achar kach kesheiakum melech hammashiach, yittol ya'akov lema'lah ulemattah, veyo'vad esav min hakol, velo yihyeh lo chelek venachalah vezikaron ba'olam, kemo shenne'emar (vvdyh ) vehayah veit ya'akov esh uveit yosef lehavah uveit esav lekash vego'. kedei sheio'vad esav min hakol, veya'akov yirash shenei olamot - ha'olam hazzeh veha'olam haba

amar leih, kal inun bircha'n mitkayeymei, uvircha'n achoranin devarecheih kudesha berich hu leya'akov. aval miad, ya'akov natal le'eila, ve'esav natil letatta. levatar kad yakum malka meshicha, yittol ya'akov le'eila vetatta veyit'avid esav mikolla, vela yehe leih chuleka ve'achsana veducherana be'alma, kemah de'at amer, (vvdyh ) vehayah beit ya'akov esh uveit yosef lehavah uveit esav lekash vegv'. begin deyit'avid esav mikolla, veyarit ya'akov terein alemin, alma dein ve'alma de'atei

Translations & Notes

כל הברכות האלו נתקיימו, וכן ברכות האחרות שהקב"ה ברך את יעקב נתקיימו. אבל בתחילה לקח יעקב את כל הברכות רק למעלה, משמים וארץ העליונים. וע"כ הם אצלו מחוסרי השלמות, כל עוד שלא לקח מלמטה. ועשו לקח למטה. וכשיקום מלך המשיח, יקח יעקב מלמעלה ומלמטה, גם משמים וארץ התחתונים, ויאבד עשו מכל, ולא יהיה לו חלק ונחלה וזכרון בעולם.
כמ"ש, והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקַש. מפני שיאבד עשו מכל ויירש יעקב שני עולמות, עולם הזה, שמים וארץ התחתונים, ועולם הבא, שמים וארץ העליונים.
ואין לשאול, הלא גם מטרם ביאת המשיח מקבל יעקב משמים וארץ התחתונים, בזמן בית-המקדש, ובשבתות ויו"ט, ועל ידי תפילות. הענין הוא, כיון שאינם בקביעות, אינם נחשבים לקבלה. אבל לעתיד יהיה זה בקביעות.