182 פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה - זוֹ ב' שֶׁל בְּרֵאשִׁית, וּפֵרְשׁוּהָ. וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ - זֶה אַבְרָהָם, שֶׁבּוֹ בָּרָא אֶת הָעוֹלָם וּבוֹ מְדַבֵּר תָּמִיד. ב' סְתוּמָה מִצַּד זֶה, וּפְתוּחָה מִצַּד זֶה. סְתוּמָה מִצַּד זֶה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי. פְּתוּחָה מִצַּד זֶה כְּדֵי לְהָאִיר [לְהַדֵּר] פָּנֶיהָ כְּלַפֵּי מַעְלָה, וּפְתוּחָה מִצַּד זֶה כְּדֵי לְקַבֵּל מִלְמַעְלָה, וְהִיא אַכְסַדְרָה לְקַבֵּל. וּמִשּׁוּם כָּךְ עוֹמֶדֶת בְּרֹאשׁ הַתּוֹרָה וּמִתְמַלֵּאת אַחַר כָּךְ. פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה, בְּחָכְמָה וַדַּאי, שֶׁכָּתוּב בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים, כְּתַרְגּוּמוֹ. וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ - שֶׁהֲרֵי אַחַר כָּךְ מְסַפֵּר וְאוֹמֵר, וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר.

 182 (משלי לא) פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה דָּא ב' דִּבְרֵאשִׁית, וְאוּקְמוּהָ. וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ דָּא אַבְרָהָם, דְּבֵיהּ בָּרָא עַלְמָא, וּבֵיהּ מִשְׁתָּעֵי תָּדִיר. ב' סָתִים מֵהַאי גִיסָא, וּפְתִיחָא מֵהַאי גִיסָא. סְתִימָא מֵהַאי גִיסָא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (שמות לג) וְרָאִיתָ אֶת אֲחוֹרָי. פְּתִיחָא מֵהַאי גִיסָא, בְּגִין לְאַנְהָרָא (נ''א להדרא) אַנְפָּהָא לְגַבֵּי עֵילָא, וּפְתִיחָא מֵהַאי גִיסָא, בְּגִין לְקַבְּלָא מִלְּעֵילָא, וְאִיהִי אַכְּסַדְּרָה לְקַבְּלָא. וּבְגִין כָּךְ קָיְימָא בְּרֵישָׁא דְאוֹרַיְיתָא וְאִתְמַלְיָיא לְבָתַר, פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה, בְּחָכְמָה וַדַּאי, דִּכְתִיב בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים, כְּתַרְגּוּמוֹ. וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ, דְּהָא לְבָתַר מִשְׁתָּעֵי וְאָמַר (בראשית א) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר. פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה, דָּא ה' (קדמאה) דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא דְּכֹלָּא בָּהּ, וְאִיהִי סָתִים וְגַלְּיָא, כְּלִילָא דְּעֵילָא וְתַתָּא, רָזָא דְּעֵילָא וְתַתָּא.

piha patechah vechachemah - zo v' shel bere'shit, ufereshuha. vetorat chesed al leshonah - zeh avraham, shebo bara et ha'olam uvo medaber tamid. v' setumah mitzad zeh, ufetuchah mitzad zeh. setumah mitzad zeh, kemo shenne'emar vera'ita et achoray. petuchah mitzad zeh kedei leha'ir [lehader] paneiha kelapei ma'lah, ufetuchah mitzad zeh kedei lekabel milma'lah, vehi achsadrah lekabel. umishum kach omedet bero'sh hattorah umitmalle't achar kach. piha patechah vechachemah, bechachemah vada'y, shekatuv bere'shit bara elohim, ketargumo. vetorat chesed al leshonah - sheharei achar kach mesaper ve'omer, vayo'mer elohim yehi or vayhi or

(mshly lo) piha patechah vechachemah da v' divre'shit, ve'ukemuha. vetorat chesed al leshonah da avraham, deveih bara alma, uveih mishtta'ei tadir. v' satim meha'y gisa, ufeticha meha'y gisa. setima meha'y gisa, kemah de'at amer, (shmvt lg) vera'ita et achoray. peticha meha'y gisa, begin le'anhara (n'' lhdr) anpaha legabei eila, ufeticha meha'y gisa, begin lekabela mille'eila, ve'ihi akesaderah lekabela. uvegin kach kayeyma bereisha de'orayeyta ve'itmalyay levatar, piha patechah vechachemah, bechachemah vada'y, dichtiv bere'shit bara elohim, ketargumo. vetorat chesed al leshonah, deha levatar mishtta'ei ve'amar (vr'shyt ) vayo'mer elohim yehi or vayhi or. piha patechah vechachemah, da 'he (kdm'h) dishma kadisha decholla bah, ve'ihi satim vegalleya, kelila de'eila vetatta, raza de'eila vetatta

Translations & Notes

פיה פתחה בחכמה. זהו ב' של בראשית, הנוקבא, המכונה בית. תורת חסד על לשונה, אברהם, קו החסד, שבו ברא העולם, ובו מדבר תמיד, שמדבר תמיד בתורה, שהיא כולה המשכת החסד.
צורת אות ב' היא סתומה מצד אחד ופתוחה מצד אחד. סתומה מצד אחד, כמ"ש, וראיתָ את אחורי. ראיה היא חכמה, וכשהנוקבא מקבלת חכמה היא נסתמת, מטעם חסרון חסדים, וע"כ נקראת אחוריים. והכתוב אומר אז עליה, וראיתָ את אחורי.
ומצד השני ב' פתוחה, כדי להאיר פניה כלפי מעלה, שהוא ז"א. וכן היא פתוחה כדי לקבל מלמעלה, מז"א, והיא פרוצה כמו אַכְסַדְרָה, לקבל אור מרובה. כי האכסדרה מקבלת אור השמש יותר מבית. ומשום זה עומדת בראש התורה, ב' של בראשית. כמ"ש, פיה פתחה בחכמה. ונתמלאה אור אח"כ בכל דברי התורה, שהם, ותורת חסד על לשונה.
יש בהכתוב ב' פתיחות של הנוקבא:
א. פיה פתחה בחכמה
ב. ותורת חסד על לשונה
בעת שהב', שהיא הנוקבא, נפתחת, בעת שמזדווגת עם ז"א, יש בה השפעה וקבלה. כי ז"א הוא תמיד בחסדים מכוסים, להיותו בבחינת ג"ר דבינה, בסוד כי חפץ חסד הוא. זולת בעת זיווגו עם הנוקבא, הוא נכלל ממנה באור החכמה שלה. ואומר, שהנוקבא מאירה הארת חכמה כלפי מעלה, לז"א בעלה, כמ"ש, אשת חיל עטרת בעלה, כי מעטרתו בהארת החכמה. הרי שהנוקבא נפתחת בבחינת השפעה, כמ"ש, פיה פתחה בחכמה, להשפיע חכמה לז"א. וכן היא נפתחת בקבלה, שמקבלת אז שפע חסדים מז"א, שהוא נקרא תורה. כמ"ש, ותורת חסד על לשונה.
פיה פתחה בחכמה. סובב על התורה. שפתחה בחכמה בוודאי. כמ"ש, בראשית ברא אלקים. שבראשית, פירושו חכמה, כתרגומו בחוכמתה. תורת חסד על לשונה, כי אחר כך מספרת התורה ואומרת, ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור. שפירושו אור החסד.
פיה פתחה בחכמה. ה' ראשונה של שם הקדוש הוי"ה, שהיא בינה, שהכל בה, שכל המוחין דזו"ן והתחתונים נמשכים ממנה. והיא סתומה וגלויה, שנוהג בה קטנות וגדלות. שבעת קטנות היא כללות שלמעלה ושלמטה. שהמלכות שלמטה נכללת בבינה שהיא למעלה. שאז נעשית הבינה סתומה.
ולעת גדלות היא המוחין שלמעלה, של הבינה עצמה. ושלמטה, של המלכות. שאז היא עצמה נעשית גלויה, בג"ר. וגם משפעת מוחותיה אל המלכות.
לפיכך, פיה פתחה בחכמה, משום שבסוד הג"ר דבינה, היא סתומה ולא נודעת כלל. כמ"ש, ונעלמה מעיני כל חי ומעוף השמים נסתרה. וכשהתחילה הבינה להתפשט עם החכמה שנתדבקה בה, ושנתלבשה בתוכה כז"ס תחתונות שבה, שזהו, פיה פתחה בחכמה, לא יכלה להתפשט, עד שהוציאה קול, ז"א, הקו האמצעי, שהוא תורת חסד. ועליו נאמר, ותורת חסד על לשונה. כי ז"א נקרא תורה, והוא מאיר באור החסד, וע"כ נקרא תורת חסד. והטעם שהבינה לא יכלה להתפשט בחכמה, עד שיצא אור החסד, שהוא ז"א, הוא מפני שאין החכמה יכולה להאיר מטרם שנתלבשה באור החסד.

 183 פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה - זוֹ ה' [הָרִאשׁוֹנָה] שֶׁל הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ שֶׁהַכֹּל בָּהּ, וְהִיא סְתוּמָה וּגְלוּיָה, כְּלוּלָה מִמַּעְלָה וּמַטָּה, הַסּוֹד שֶׁל מַעְלָה וּמַטָּה. פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה - מִשּׁוּם שֶׁהִיא סְתוּמָה שֶׁאֵין נוֹדַעַת כְּלָל, שֶׁכָּתוּב וְנֶעֶלְמָה מֵעֵינֵי כָל חָי וּמֵעוֹף הַשָּׁמַיִם נִסְתָּרָה. וּכְשֶׁמַּתְחִילָה לְהִתְפַּשֵּׁט בַּחָכְמָה שֶׁנִּדְבְּקָה בָּהּ, וְהִיא בְּתוֹכָהּ, [וְהִיא] מוֹצִיאָה קוֹל, שֶׁהִיא תּוֹרַת חֶסֶד.

 183 (משלי לא) פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה, בְּגִין דְּאִיהִי סְתִימָא דְּלָא אִתְיְידַע כְּלַל, דִּכְתִיב, (איוב כח) וְנֶעֶלְמָה מֵעֵינֵי כָל חָי וּמֵעוֹף הַשָּׁמַיִם נִסְתָּרָה. וְכַד שָׁארֵי לְאִתְפַּשְּׁטָא בְּחָכְמָה דְּאִתְדָּבַּק בָּהּ, וְאִיהִי בְּגַוָּוהּ, (ואיהי) אֲפִיקַת קָלָא, דְּאִיהִי תּוֹרַת חֶסֶד.

piha patechah vechachemah - zo 'he [hari'shonah] shel hashem hakkadosh shehakol bah, vehi setumah ugeluyah, kelulah mimma'lah umattah, hassod shel ma'lah umattah. piha patechah vechachemah - mishum shehi setumah she'ein noda'at kelal, shekatuv vene'elmah me'einei chal chay ume'of hashamayim nisttarah. ucheshemmatchilah lehitpashet bachachemah shennidbekah bah, vehi betochah, [vehi] motzi'ah kol, shehi torat chesed

(mshly lo) piha patechah vechachemah, begin de'ihi setima dela ityeyda kelal, dichtiv, (yvv chch) vene'elmah me'einei chal chay ume'of hashamayim nisttarah. vechad sha'rei le'itpasheta bechachemah de'itdabak bah, ve'ihi begavavh, (v'yhy) afikat kala, de'ihi torat chesed

 184 פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה - זוֹ הֵ''א הָאַחֲרוֹנָה שֶׁהִיא דִבּוּר, וְהַדִּבּוּר תָּלוּי בַּחָכְמָה. וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ - זֶה הַקּוֹל שֶׁעוֹמֵד עַל הַדִּבּוּר לְהַנְהִיגוֹ. וְתוֹרַת חֶסֶד - זֶה יַעֲקֹב, שֶׁהוּא עַל לְשׁוֹנָהּ, לְהַנְהִיג הַדָּבָר וְלֶאֱחֹז אוֹתוֹ, שֶׁהֲרֵי אֵין דִּבּוּר בְּלִי קוֹל, וּבֵאֲרוּהָ.

 184 פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה, דָּא ה''א בַּתְרָאָה דְּאִיהוּ (דאיהי) דִּבּוּר, וּמִלָּה תַלְיָא בְּחָכְמָה. וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָה. דָּא קוֹל דְּקָיְימָא עַל דִּבּוּר לְאַנְהָגָא לֵיהּ. וְתוֹרַת חֶסֶד, דָּא יַעֲקֹב, (דף קמה ע''ב) דְּאִיהוּ עַל לְשׁוֹנָהּ, לְאַנְהָגָא מִלָּה וּלְאַחֲדָא לָהּ, דְּהָא לֵית דִּבּוּר בְּלָא קוֹל, וְאוּקְמוּהָ.

piha patechah vechachemah - zo he" ha'acharonah shehi dibur, vehadibur taluy bachachemah. vetorat chesed al leshonah - zeh hakkol she'omed al hadibur lehanhigo. vetorat chesed - zeh ya'akov, shehu al leshonah, lehanhig hadavar vele'echoz oto, sheharei ein dibur beli kol, uve'aruha

piha patechah vechachemah, da 'he' batra'ah de'ihu (d'yhy) dibur, umillah talya bechachemah. vetorat chesed al leshonah. da kol dekayeyma al dibur le'anhaga leih. vetorat chesed, da ya'akov, (df kmh ''v) de'ihu al leshonah, le'anhaga millah ule'achada lah, deha leit dibur bela kol, ve'ukemuha

Translations & Notes

פיה פתחה בחכמה. פירוש אחר. ה' אחרונה של שם הוי"ה, הנוקבא, שהיא נקראת דיבור, התלוי בחכמה. שאין דיבור בלי חכמה ושכל. וע"כ נאמר על הנוקבא, פיה פתחה בחכמה. ותורת חסד על לשונה, זהו קול, ז"א, העומד על הדיבור, שהיא הנוקבא, להנהיג אותה.
ותורת חסד, זהו יעקב, ז"א שנקרא תורה והוא חסד. שהוא על לשונה, על הדיבור שלה, להנהיג המלה ולהתיחד עמה, כי אין דיבור בלי קול.
כלומר, הנוקבא הנקראת דיבור, אין לה מעצמה כלום, אלא מה שז"א, הנקרא קול, משפיע אליה. וע"כ אין הדיבור נשמע בלי קול. שיורה על יחוד זו"ן.
פיה פתחה בחכמה, כשהנוקבא פותחת פיה לדבר, להשפיע חכמה לתחתונים, אז ותורת חסד על לשונה, אז מחויבת להתיחד עם ז"א, קול ותורת חסד, והוא נשמע דרך הדיבורים שלה שעל לשונה. וגם זה הוא מטעם, שאין החכמה שבנוקבא יכולה להאיר בלי אור החסד של ז"א.