203 אַף כָּךְ יַעֲקֹב אָמַר כְּלַפֵּי עֵשָׂו, דַּי לִי כָּעֵת בַּבְּרָכוֹת הַלָּלוּ. אֲבָל לַזְּמַן הַהוּא שֶׁיֻּצְרְכוּ לְבָנַי כְּלַפֵּי כָּל הַמְּלָכִים וְהַשַּׁלִּיטִים שֶׁל כָּל הָעוֹלָם, אַעֲלֶה אוֹתָם.

 203 אוּף הָכִי יַעֲקֹב אָמַר לְגַבֵּי עֵשָׂו, דַּי לִי הַשְׁתָּא בְּאִלֵּין בִּרְכָאן. אֲבָל לְהַהוּא זִמְנָא, דְּאִצְטְרִיכוּ לְבָנַי לְגַבֵּי כָּל מַלְכִין וְשַׁלִּיטִין דְּכָל עַלְמָא, אֲסַלֵּק לוֹן.

af kach ya'akov amar kelapei esav, day li ka'et baberachot hallalu. aval lazzeman hahu sheiutzrechu levanay kelapei kal hammelachim vehashallitim shel kal ha'olam, a'aleh otam

uf hachi ya'akov amar legabei esav, day li hashtta be'illein bircha'n. aval lehahu zimna, de'itzterichu levanay legabei kal malchin veshallitin dechal alma, asallek lon

 204 כְּשֶׁיַּגִּיעַ אוֹתוֹ הַזְּמַן, יִתְעוֹרְרוּ אוֹתָן הַבְּרָכוֹת מִכָּל הַצְּדָדִים, וְיִתְקַיֵּם הָעוֹלָם עַל קִיּוּמוֹ כָּרָאוּי. וּמֵהַיּוֹם הַהוּא וָהָלְאָה תָּקוּם הַמַּלְכוּת הַזּוֹ עַל כָּל שְׁאָר מַלְכוּת אַחֶרֶת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ, שֶׁכָּתוּב (דניאל ב) תְּכַתֵּת וּתְכַלֶּה כָּל אֵלּוּ הַמַּלְכֻיּוֹת וְהִיא תָקוּם לְעוֹלָם. וְהַיְנוּ הָאֶבֶן הַהִיא שֶׁנִּגְזֶרֶת מִן הָהָר וְלֹא בַּיָּדַיִם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל. מִי הָאֶבֶן הַזּוֹ? זוֹ כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה וְגוֹ'.

 204 כַּד יִמְטֵי הַהוּא זִמְנָא, יִתְעָרוּן אִינוּן בִּרְכָאן מִכָּל סִטְרִין, וְיִתְקַיַּים עַלְמָא עַל קִיּוּמֵיהּ כְּדְקָא יְאוּת, וּמֵהַהוּא יוֹמָא וּלְהָלְאָה, יְקוּם מַלְכוּתָא דָא עַל כָּל שְׁאָר מַלְכוּ אָחֳרָא, כְּמָה דְאוּקְמוּהָ, דִּכְתִיב, (דניאל ב) תַּדִּק וְתָסֵף כָּל אִלֵּין מַלְכְוָתָא וְהִיא תְּקוּם לְעָלְמַיָּא. וְהַיְינוּ הַהִיא אַבְנָא, דְּאִתְגְּזָרַת מִן טוּרָא דִי לָא בִידַיִן, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר (בראשית מט) מִשָּׁם רוֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל, מַאן אֶבֶן דָּא. דָּא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (בראשית כח) וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה וְגו'.

kesheiagia oto hazzeman, yit'oreru otan haberachot mikal hatzedadim, veyitkayem ha'olam al kiumo kara'uy. umehayom hahu vahale'ah takum hammalchut hazzo al kal she'ar malchut acheret, kemo shebe'aruha, shekatuv (dny'l v) techattet utechalleh kal ellu hammalchuyot vehi takum le'olam. vehaynu ha'even hahi shennigzeret min hahar velo bayadayim, kemo shenne'emar misham ro'eh even yisra'el. mi ha'even hazzo? zo keneset yisra'el, kemo shenne'emar veha'even hazzo't asher samtti matzevah vego

kad yimtei hahu zimna, yit'arun inun bircha'n mikal sitrin, veyitkayaym alma al kiumeih kedeka ye'ut, umehahu yoma ulehale'ah, yekum malchuta da al kal she'ar malchu achora, kemah de'ukemuha, dichtiv, (dny'l v) tadik vetasef kal illein malchevata vehi tekum le'alemaya. vehayeynu hahi avna, de'itgezarat min tura di la vidayin, kemah de'at amer (vr'shyt mt) misham ro'eh even yisra'el, ma'n even da. da keneset yisra'el, kemah de'at amer, (vr'shyt chch) veha'even hazzo't asher samtti matzevah vegv

Translations & Notes

כשאותו העת יגיע, יתעוררו אלו הברכות מכל הצדדים על ישראל, ויתקיים העולם על קיומו כראוי להיות. ומאותו יום ואילך יקום מלכות העליונה, נוקבא דז"א, על כל שאר הממלכות האחרות. ואותו האבן שנחצבה מן ההר שלא בידי אדם, כמ"ש, משם רועה אבן ישראל. אבן היא כנסת ישראל, נוקבא דז"א.

 205 רַבִּי חִיָּיא אָמַר, מִכָּאן, (ישעיה י) שְׁאָר יָשׁוּב שְׁאָר יַעֲקֹב - אֵלּוּ הַבְּרָכוֹת הָאֲחֵרוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ. וְכָתוּב (מיכה ה) וְהָיָה שְׁאֵרִית יַעֲקֹב בַּגּוֹיִם בְּקֶרֶב עַמִּים רַבִּים. [אֵלּוּ בְּרָכוֹת אֲחֵרוֹת. כָּתוּב וְהָיָה שְׁאֵרִית יַעֲקֹב] בַּגּוֹיִם כֻּלָּם, וְלֹא רַק בְּעֵשָׂו. וְכָתוּב וְהָיָה שְׁאֵרִית וְגוֹ' כְּטַל מֵאֵת ה'.

 205 רַבִּי חִיָּיא אָמַר, מֵהָכָא (ישעיה י) שְׁאָר יָשׁוּב שְׁאָר יַעֲקֹב, אִלֵּין בִּרְכָאן אָחֳרָנִין דְּאִשְׁתָּאֲרוּ, וּכְתִיב, (מיכה ה) וְהָיָה שְׁאֵרִית יַעֲקֹב בַּגּוֹיִם בְּקֶרֶב עַמִּים רַבִּים (אלין ברכאן אחרנין כתיב, (מיכה ה) והיה שארית יעקב) בַּגּוֹיִם כֻּלְּהוּ, וְלֹא בְעֵשָׂו בִּלְחוֹדֵיהּ, וּכְתִיב וְהָיָה שְׁאֵרִית וְגו', כַּטַּל מֵאֵת יְיָ.

rabi chiay amar, mika'n, (ysh'yh y) she'ar yashuv she'ar ya'akov - ellu haberachot ha'acherot shennish'aru. vechatuv (mychh h) vehayah she'erit ya'akov bagoyim bekerev ammim rabim. [ellu berachot acherot. katuv vehayah she'erit ya'akov] bagoyim kullam, velo rak be'esav. vechatuv vehayah she'erit vego' ketal me'et 'he

rabi chiay amar, mehacha (ysh'yh y) she'ar yashuv she'ar ya'akov, illein bircha'n achoranin de'ishtta'aru, uchetiv, (mychh h) vehayah she'erit ya'akov bagoyim bekerev ammim rabim (lyn vrch'n chrnyn chtyv, (mychh h) vhyh sh'ryt y'kv) bagoyim kullehu, velo ve'esav bilchodeih, uchetiv vehayah she'erit vegv', kattal me'et adonay

Translations & Notes

מכאן נשמע, ששאר הברכות של יעקב נשארו לישראל לעתיד לבוא, כמ"ש, שאר ישוב, שאר יעקב, אלו הן ברכות אחרות שנשארו. ועליהם נאמר, שאר ישוב, שישובו לישראל. וכתוב, והיה שארית יעקב בגוים בקרב עמים רבים, בכל הגוים ולא רק בעשו לבדו. שאז יתעורר עליהם שאר הברכות. שכתוב, והיה שארית... כטל מאת ה'.