5

 5 בֹּא רְאֵה, בָּא שְׁלֹמֹה וּבִקֵּשׁ לַעֲמֹד עַל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה וְעַל דִּקְדּוּקֵי הַתּוֹרָה וְלֹא יָכֹל. אָמַר, אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי. דָּוִד אָמַר, (תהלים קיט) גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ. בֹּא רְאֵה, כָּתוּב בִּשְׁלֹמֹה (מלכים-א ה) וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף. וַהֲרֵי בֵּאֲרוּהוּ שֶׁחֲמִשָּׁה וְאֶלֶף טְעָמִים הָיוּ בְּכָל מָשָׁל וּמָשָׁל שֶׁהָיָה אוֹמֵר. וּמַה שְּׁלֹמֹה, שֶׁהוּא בָּשָׂר וָדָם, כָּךְ הָיוּ בִּדְבָרָיו - דִּבְרֵי הַתּוֹרָה שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁבְּכָל דָּבָר וְדָבָר יֵשׁ בּוֹ כַּמָּה מְשָׁלִים, כַּמָּה שִׁירִים, כַּמָּה תִשְׁבָּחוֹת, כַּמָּה סוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים, כַּמָּה חָכְמוֹת, וְעַל כֵּן כָּתוּב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה'.

 5 תָּא חֲזֵי אֲתָא שְׁלמֹה וּבָעָא לְמֵיקַם עַל מִלּוֹי דְאוֹרַיְיתָא, וְעַל דִּקְדּוּקֵי אוֹרַיְיתָא, וְלָא יָכִיל, אָמַר (קהלת ז) אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי. דָּוִד אָמַר, (תהלים קיט) גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ. תָּא חֲזֵי, כְּתִיב בִּשְׁלמֹה (מלכים א ה) וַיְדַבֵּר שְׁלשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף. וְהָא אוּקְמוּהָ. דְּחֲמִשָּׁה וְאֶלֶף טְעָמִים הֲווּ בְּכָל מָשָׁל וּמָשָׁל דְּהֲוָה אָמַר. וּמַה שְּׁלמֹה דְּאִיהוּ בָּשָׂר וָדָם כָּךְ הֲווּ בְּמִלּוֹי, מִלִּין דְּאוֹרַיְיתָא דְּקָאֲמַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה, דְּבְּכָל מִלָּה וּמִלָּה אִית בָּהּ כַּמָּה מְשָׁלִים, כַּמָּה שִׁירִין, כַּמָּה תּוּשְׁבְּחָן, כַּמָּה רָזִין עִלָּאִין, כַּמָּה חָכְמָאן וְעַל דָּא כְּתִיב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יְיָ.

bo re'eh, ba shelomoh uvikkesh la'amod al divrei hattorah ve'al dikdukei hattorah velo yachol. amar, amartti echkamah vehi rechokah mimmenni. david amar, (thlym kyt) gal einay ve'abitah nifla'ot mittoratecha. bo re'eh, katuv bishlomoh (mlchym- h) vaydaber sheloshet alafim mashal vayhi shiro chamishah va'alef. vaharei be'aruhu shechamishah ve'elef te'amim ha'u bechal mashal umashal shehayah omer. umah shelomoh, shehu basar vadam, kach ha'u bidvarav - divrei hattorah she'amar hakkadosh baruch hu al achat kammah vechammah shebechal davar vedavar yesh bo kammah meshalim, kammah shirim, kammah tishbachot, kammah sodot elyonim, kammah chachemot, ve'al ken katuv mi yemallel gevurot 'he

ta chazei ata shelmoh uva'a lemeikam al milloy de'orayeyta, ve'al dikdukei orayeyta, vela yachil, amar (khlt z) amartti echkamah vehi rechokah mimmenni. david amar, (thlym kyt) gal einay ve'abitah nifla'ot mittoratecha. ta chazei, ketiv bishlmoh (mlchym h) vaydaber shelshet alafim mashal vayhi shiro chamishah va'alef. veha ukemuha. dechamishah ve'elef te'amim havu bechal mashal umashal dehavah amar. umah shelmoh de'ihu basar vadam kach havu bemilloy, millin de'orayeyta deka'amar kudesha berich hu, al achat kammah vechammah, debechal millah umillah it bah kammah meshalim, kammah shirin, kammah tushebechan, kammah razin illa'in, kammah chachema'n ve'al da ketiv mi yemallel gevurot adonay

Translations & Notes

כשבא שלמה ורצה לעמוד על דברי תורה ועל דקדוקי תורה, ולא יכול, אמר, אמרתי אֶחְכָמָה והיא רחוקה ממני. דוד אמר, גל עיניי ואביטה נפלאות מתורתך.

6

 6 בֹּא רְאֵה מַה כָּתוּב לְמַעְלָה, וְאֵלֶּה תֹּלְדֹת יִשְׁמָעֵאל. שֶׁהֵם שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִים. אַחַר כָּךְ אָמַר וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק. הֲתַעֲלֶה עַל דַּעְתְּךָ שֶׁכָּתוּב בּוֹ בְּיִשְׁמָעֵאל שֶׁהוֹלִיד שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִים וְיִצְחָק הוֹלִיד שְׁנֵי בָנִים, שֶׁזֶּה הִתְעַלָּה וְזֶה לֹא הִתְעַלָּה? עַל כֵּן כָּתוּב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה'. זֶה יִצְחָק. וְיִצְחָק הוֹצִיא אֶת יַעֲקֹב, שֶׁהוּא הָיָה לְבַדּוֹ יוֹתֵר מִכֻּלָּם, שֶׁהוֹלִיד שְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטִים, הַקִּיּוּם שֶׁל מַעְלָה וּמַטָּה. אֲבָל יִצְחָק לְמַעְלָה בִּקְדֻשָּׁה עֶלְיוֹנָה, [וְיִשְׁמָעֵאל] וְעֵשָׂו לְמַטָּה, וְעַל כֵּן כָּתוּב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת ה' יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ. זֶה יַעֲקֹב. כְּשֶׁנִּדְבַּק הַשֶּׁמֶשׁ בַּלְּבָנָה, כַּמָּה כּוֹכָבִים מְאִירִים מֵהֶם.

 6 תָּא חֲזֵי, מַה כְּתִיב לְעֵילָא, (בראשית כה) וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִשְׁמָעֵאל, דְּאִינוּן תְּרֵיסַר נְשִׂיאִין, לְבָתַר אָמַר וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִצְחָק, סַלְּקָא דַּעְתָּךְ דְּכֵיוָן דִּכְתִיב בֵּיהּ בְּיִשְׁמָעֵאל דְּאוֹלִיד תְּרִיסַר נְשִׂיאִין, וְיִצְחָק אוֹלִיד תְּרֵין בְּנִין, דְּדָא אִסְתַּלַּק וְדָא לָא אִסְתַּלַּק. עַל דָּא כְּתִיב מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יְיָ, דָּא יִצְחָק, וְיִצְחָק אַפִּיק לֵיהּ לְיַעֲקֹב דְּהֲוָה אִיהוּ בִּלְחוֹדוֹי יַתִּיר מִכֻּלְּהוּ, דְּאוֹלִיד תְּרֵיסַר שִׁבְטִין, קִיּוּמָא דִלְעֵילָא וְתַתָּא. אֲבָל יִצְחָק לְעֵילָא בִּקְדוּשָּׁה עִלָּאָה (ס''א וישמעאל) וְעֵשָׂו לְתַתָּא, וְעַל דָּא כְּתִיב, מִי יְמַלֵּל גְּבוּרוֹת יְיָ יַשְׁמִיעַ כָּל תְּהִלָּתוֹ, דָּא יַעֲקֹב כַּד אִתְדָּבַּק שִׁמְשָׁא בְּסִיהֲרָא כַּמָּה כֹּכְבַיָא נְהִירִין מִנַּיְיהוּ.

bo re'eh mah katuv lema'lah, ve'elleh toledot yishma'e'l. shehem sheneim asar nesi'im. achar kach amar ve'elleh toledot yitzchak. hata'aleh al da'ttecha shekatuv bo beyishma'e'l sheholid sheneim asar nesi'im veyitzchak holid shenei vanim, shezzeh hit'allah vezeh lo hit'allah? al ken katuv mi yemallel gevurot 'he. zeh yitzchak. veyitzchak hotzi et ya'akov, shehu hayah levado yoter mikullam, sheholid sheneim asar shevatim, hakkium shel ma'lah umattah. aval yitzchak lema'lah bikdushah elyonah, [veyishma'e'l] ve'esav lemattah, ve'al ken katuv mi yemallel gevurot 'he yashmia kal tehillato. zeh ya'akov. keshennidbak hashemesh ballevanah, kammah kochavim me'irim mehem

ta chazei, mah ketiv le'eila, (vr'shyt chh) ve'elleh toledot yishma'e'l, de'inun tereisar nesi'in, levatar amar ve'elleh toledot yitzchak, salleka da'ttach decheivan dichtiv beih beyishma'e'l de'olid terisar nesi'in, veyitzchak olid terein benin, deda isttallak veda la isttallak. al da ketiv mi yemallel gevurot adonay , da yitzchak, veyitzchak apik leih leya'akov dehavah ihu bilchodoy yattir mikullehu, de'olid tereisar shivtin, kiuma dil'eila vetatta. aval yitzchak le'eila bikdushah illa'ah (s'' vyshm''l) ve'esav letatta, ve'al da ketiv, mi yemallel gevurot adonay yashmia kal tehillato, da ya'akov kad itdabak shimsha besihara kammah kochevaya nehirin minnayeyhu

Translations & Notes

ואלה תולדות ישמעאל, שהם שנים עשרה נשיאים. ואחר כך אמר, אלה תולדות יצחק. ויעלה על דעתך, כיון שכתוב בישמעאל שהוליד שנים עשר נשיאים ויצחק הוליד שניים, הוא משום שזה נעלה בצדקתו, ולכן הוליד שנים עשר, וזה לא נעלה, וע"כ הוליד רק שניים. לפיכך כתוב, מי ימלל גבורות ה', זהו יצחק, כי יצחק הוא גבורה דז"א, כי יצחק הוליד את יעקב, שהוא בלבדו היה חשוב יותר מכולם, שהוליד שנים עשר שבטים, והיה הקיום שלמעלה ושלמטה. אבל יצחק היה רק הקיום של מעלה, בקדושה עלאה. וישמעאל היה רק למטה וע"כ כתוב, מי ימלל גבורות ה', זה יצחק, ישמיע כל תהילתו, זהו יעקב. כי יעקב הוא כל תהילתו, להיותו הקיום של מעלה ומטה. כשנתדבק השמש, ז"א, בלבנה, הנוקבא, כמה כוכבים מאירים מהם, שהם י"ב שבטי יה, המשולים בחלום יוסף לכוכבים.
והנה אומר ג' חילוקים:
א. שיעקב היה הקיום שלמעלה ומטה.
ב. ויצחק רק למעלה בקדושה עליונה.
ג. וישמעאל רק למטה.
ויש להבין החילוקים האלו. והענין הוא, כי פרצוף ז"א נחלק על החזה, מפאת הפרסא אשר שם, שמחזה ולמעלה הוא ג"ר, ומחזה ולמטה הוא ו"ק. והתחתונים אין להם אחיזה רק מחזה ולמטה דז"א, ולא כלום מחזה ולמעלה, להיותם תולדות הנוקבא דז"א, שמקורה מתחיל בז"א רק מחזה ולמטה. אבל האבות היו מרכבה לחג"ת דז"א, אברהם ויצחק לשתי זרועות ז"א, חסד וגבורה. ויעקב אל הגוף של ז"א, תפארת. ונמצאים אברהם ויצחק אחוזים למעלה מחזה דז"א, בזרועות, ולא כלום מחזה ולמטה. אבל יעקב, להיותו מרכבה לת"ת, שהוא גוף, שהחזה נמצא באמצעו, הרי הוא נאחז למעלה מחזה ולמטה מחזה. שמצד מחצית הת"ת שלמעלה מחזה, הוא נאחז למעלה בג"ר. ומצד מחצית הת"ת שלמטה מחזה, הוא נאחז למטה בו"ק. שמשם כל התחתונים.
וכמ"ש, שיצחק הוציא את יעקב, שהוא לבדו היה חשוב יותר מכולם, כי היה בחיר שבאבות. כי הוא הוליד י"ב שבטים, שהם מחזה ולמטה של הת"ת, שהיה הקיום והמרכבה של למעלה מחזה דז"א ושל למטה מחזה דז"א. כי להיותו מרכבה לת"ת, והת"ת כולל את שניהם. אבל יצחק היה מרכבה לגבורה דז"א, שכולו למעלה מחזה, ואינו נאחז למטה כלום. וישמעאל היה ככל התחתונים, שאין להם אחיזה, אלא למטה מחזה, ולא כלום למעלה מחזה. ולפיכך יעקב חשוב יותר מכולם, כי הוא בלבדו כולל כל הבחינות.

7

 7 וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, מַה שּׁוֹנֶה שֶׁעַד כָּאן לֹא כָתוּב בֶּן אַבְרָהָם וְכָעֵת אָמַר? אֶלָּא אַף עַל גַּב שֶׁכָּתוּב וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יִצְחָק בְּנוֹ, כָּעֵת שֶׁמֵּת אַבְרָהָם, דְּמוּתוֹ הָיְתָה בּוֹ, וְנִשְׁאֲרָה בְּיִצְחָק. שֶׁכָּל מִי שֶׁרָאָה אֶת יִצְחָק, הָיָה אוֹמֵר זֶה וַדַּאי אַבְרָהָם, וְהָיָה מֵעִיד וְאוֹמֵר, אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק.

 7 (בראשית כה) וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם. אָמַר רִבִּי יוֹסֵי, מַאי שְׁנָא דְּעַד הָכָא לָא כְּתִיב בֶּן אַבְרָהָם וְהַשְׁתָּא אָמַר, אֶלָּא אַף עַל גַּב דִּכְתִיב וַיְבָרֶךְ אֱלהִים אֶת יִצְחָק בְּנוֹ, הַשְׁתָּא דְמִית אַבְרָהָם דִּיוּקְנֵיהּ הֲוָה בֵּיהּ, וְאִשְׁתָּאַר בֵּיהּ בְּיִצְחָק, דְּכָל מַאן דְּחָמֵי לְיִצְחָק הֲוָה אָמַר דָּא אַבְרָהָם וַדַּאי, וְהֲוָה סָהִיד וְאָמַר (בראשית כה) אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק.

ve'elleh toledot yitzchak ben avraham. amar rabi yosei, mah shoneh she'ad ka'n lo chatuv ben avraham vecha'et amar? ella af al gav shekatuv vayvarech elohim et yitzchak beno, ka'et shemmet avraham, demuto hayetah bo, venish'arah beyitzchak. shekal mi shera'ah et yitzchak, hayah omer zeh vada'y avraham, vehayah me'id ve'omer, avraham holid et yitzchak

(vr'shyt chh) ve'elleh toledot yitzchak ben avraham. amar ribi yosei, ma'y shena de'ad hacha la ketiv ben avraham vehashtta amar, ella af al gav dichtiv vayvarech elhim et yitzchak beno, hashtta demit avraham diukeneih havah beih, ve'ishtta'ar beih beyitzchak, dechal ma'n dechamei leyitzchak havah amar da avraham vada'y, vehavah sahid ve'amar (vr'shyt chh) avraham holid et yitzchak

Translations & Notes

ויברך אלקים את יצחק בנו, עתה שמת אברהם. שברך והגדיל מדרגת יצחק, שהיא גבורה, אחר מיתת אברהם. עם כל זה צורתו של אברהם היה, ונשארה ביצחק. שגם צורתו של אברהם, שהוא חסד, נשארה כלולה ביצחק. עד שכל מי שראה את יצחק, היה אומר זה אברהם ודאי, והיה מעיד ואומר, אברהם הוליד את יצחק. כי היה כלול ומלובש בצורתו של אברהם, שהוא חסד. ולפיכך מדייק הכתוב לומר, בן אברהם. וכן, אברהם הוליד את יצחק.