290 בְּאֶמְצַע כָּל הָרְקִיעִים יֵשׁ פֶּתַח אֶחָד שֶׁנִּקְרָא גְּבִילוֹ''ן, וְתַחַת הַפֶּתַח הַזֶּה יֵשׁ שִׁבְעִים פְּתָחִים אֲחֵרִים לְמַטָּה, וְשִׁבְעִים מְמֻנִּים שׁוֹמְרִים מֵרָחוֹק שֶׁל אַלְפַּיִם אַמָּה שֶׁלֹּא קְרֵבִים אֵלָיו. וּמֵאוֹתוֹ פֶּתַח עוֹלָה דֶּרֶךְ לְמַעְלָה לְמַעְלָה, עַד שֶׁמַּגִּיעָה לַכִּסֵּא הָעֶלְיוֹן, וּמֵאוֹתוֹ הַפֶּתַח לְכָל הַצְּדָדִים שֶׁבָּרָקִיעַ, עַד שַׁעַר הַפֶּתַח שֶׁנִּקְרָא מַגְדוֹ''ן (מַנְדוֹ''ן), שֶׁשָּׁם הוּא סִיּוּם הָרָקִיעַ שֶׁל תְּחוּמָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.

 290 בְּאֶמְצָעִיתָא דְּכֻלְּהוּ רְקִיעִין, אִית פִּתְחָא חֲדָא, דְּאִקְרֵי גְּבִילוֹ''ן, וּתְחוֹת הַאי פִּתְחָא, אִית שִׁבְעִין פִּתְחִין אַחֲרָנִין לְתַתָּא, וְשִׁבְעִין מְמָנִין נַטְרִין, מֵרָחִיק תְּרֵי אַלְפִין אַמִּין, דְּלָא קְרָבִין לְגַבֵּיהּ. וּמֵהַהוּא פִּתְחָא אָרְחָא סָלִיק לְעֵילָּא לְעֵילָּא, עַד דִּי מָטָא לְגוֹ כּוּרְסְיָּיא עִלָּאָה, וּמֵהַהוּא פִּתְחָא לְכָל סִטְרִין דִּרְקִיעָא, עַד תַּרְעָא דְּפִתְחָא דְּאִקְרֵי מַגְדוֹ''ן, (ס''א מנדו''ן) דְּתַּמָּן אִיהוּ סִיּוּמָא דִּרְקִיעָא דִּתְחוּמָא דְּאַרְעָא דְּיִשְׂרָאֵל.

be'emtza kal hareki'im yesh petach echad shennikra gevilo"n, vetachat hapetach hazzeh yesh shiv'im petachim acherim lemattah, veshiv'im memunnim shomerim merachok shel alpayim ammah shello kerevim elav. ume'oto petach olah derech lema'lah lema'lah, ad shemmagi'ah lakisse ha'elyon, ume'oto hapetach lechal hatzedadim shebarakia, ad sha'ar hapetach shennikra magdo"n (mando"n), shesham hu sium harakia shel techumah shel eretz yisra'el

be'emtza'ita dechullehu reki'in, it pitcha chada, de'ikrei gevilo''n, utechot ha'y pitcha, it shiv'in pitchin acharanin letatta, veshiv'in memanin natrin, merachik terei alfin ammin, dela keravin legabeih. umehahu pitcha arecha salik le'eilla le'eilla, ad di mata lego kureseyay illa'ah, umehahu pitcha lechal sitrin dirki'a, ad tar'a defitcha de'ikrei magdo''n, (s'' mndv''n) dettamman ihu siuma dirki'a ditchuma de'ar'a deyisra'el

Translations & Notes

באמצע כל הרקיעים, שהוא על ארץ ישראל, שהיא באמצע העולם, יש פתח אחד הנקרא גבילוֹן, ומתחת הפתח הזה יש ע' (70) פתחים אחרים למטה. וע' ממונים שומרים מרחוק אלפיים אמה, תחום שבת, מהפתח הנקרא גבילון, שאינם קרבים אליו. ומהפתח הזה עולה דרך למעלה למעלה, עד שמגיע לכיסא העליון, מלכות, ומהפתח ההוא מתפשט שליטתו לכל צדדי הרקיע, עד שער הפתח, שנקרא מַגְדוֹן, ששם הוא סיום הרקיע של ארץ ישראל.

 291 וְכָל אוֹתָם שִׁבְעִים פְּתָחִים שֶׁרְשׁוּמִים בְּתוֹךְ אוֹתוֹ פֶּתַח שֶׁנִּקְרָא גְּבִילוֹ''ן, כֻּלָּם רְשׁוּמִים בַּכִּסֵּא הַקָּדוֹשׁ, וּלְכֻלָּם קוֹרְאִים שַׁעֲרֵי צֶדֶק, שֶׁלֹּא שׁוֹלֵט אַחֵר עֲלֵיהֶם. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא פּוֹקֵד אֶת הָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה בְּאוֹתוֹ רָקִיעַ, מִפֶּתַח לְפֶתַח בִּפְקִידָה כְּמוֹ שֶׁצָּרִיךְ. וּמִתַּמְצִית אוֹתָהּ פְּקִידָה מְקַבְּלִים אוֹתָם שִׁבְעִים מְמֻנִּים, וְנוֹתְנִים לְכָל הַמְמֻנִּים הָאֲחֵרִים.

 291 וְכָל אִינּוּן ע' פִּתְחִין, דִּרְשִׁימִין גּוֹ הַהוּא פִּתְחָא דְּאִקְרֵי גְּבִילוֹ''ן, כֻּלְּהוּ רְשִׁימִין בְּכוּרְסְיָּיא קַדִּישָׁא, וְכֻלְּהוּ קָרִינָן לוֹן שַׁעֲרֵי צֶדֶק, דְּלָא שַׁלִּיט אַחֲרָא עָלַיְיהוּ. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא פָּקִיד לְאַרְעָא דְּיִשְׂרָאֵל בְּהַהוּא רְקִיעָא, מִפִּתְחָא לְפִתְחָא, בִּפְקִידוּ כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ. (קמ''א ע''א) וּמִתַמְצִיתָא דְּהַהוּא פְּקִידָא, נַטְלִין אִינּוּן שִׁבְעִין מְמָנָן, וְיָהֲבִין לְכֻלְּהוּ מְמָנָן אַחֲרָנִין.

vechal otam shiv'im petachim shershumim betoch oto petach shennikra gevilo"n, kullam reshumim bakisse hakkadosh, ulechullam kore'im sha'arei tzedek, shello sholet acher aleihem. vehakkadosh baruch hu poked et ha'aretz hakkedoshah be'oto rakia, mipetach lefetach bifkidah kemo shetzarich. umittamtzit otah pekidah mekabelim otam shiv'im memunnim, venotenim lechal hamemunnim ha'acherim

vechal innun ' pitchin, dirshimin go hahu pitcha de'ikrei gevilo''n, kullehu reshimin bechureseyay kadisha, vechullehu karinan lon sha'arei tzedek, dela shallit achara alayeyhu. vekudesha berich hu pakid le'ar'a deyisra'el behahu reki'a, mipitcha lefitcha, bifkidu kemah de'itzterich. (km'' '') umitamtzita dehahu pekida, natlin innun shiv'in memanan, veyahavin lechullehu memanan acharanin

Translations & Notes

וכל אלו ע' פתחים הרשומים בפתח גבילון, כולם רשומים בכיסא הקדוש, המלכות, וכולם קוראים אותם שערי צדק, ע"ש המלכות, הנקראת צדק. כי אחר אינו שולט עליהם. והקב"ה פוקד את ארץ ישראל ברקיע ההוא מפתח לפתח, מפתח גבילון עד פתח מגדון. בפקידה כמו שצריך, בהשפעה מלאה ככל הצורך, ומתמצית פקידה לוקחים אלו ע' ממונים, ונותנים לכל ממונים האחרים שעל עמי העולם.
הרקיעים שעל גן עדן

 292 בְּגַן עֵדֶן שֶׁלְּמַטָּה, בָּרָקִיעַ שֶׁעוֹמֵד עָלָיו, יֵשׁ בּוֹ סוֹד עֶלְיוֹנִים. כְּשֶׁעָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָרָקִיעַ, הֵבִיא אֵשׁ וּמַיִם מִתּוֹךְ כִּסֵּא כְבוֹדוֹ וְשִׁתְּפָם כְּאֶחָד, וְעָשָׂה מֵהֶם רָקִיעַ לְמַטָּה, וְהִתְפַּשְּׁטוּ עַד שֶׁהִגִּיעוּ לְאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁל גַּן עֵדֶן וְיָשְׁבוּ. מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? לָקַח מֵהַשָּׁמַיִם הָעֶלְיוֹנִים הַקְּדוֹשִׁים אֵשׁ וּמַיִם אֲחֵרִים שֶׁנִּמְצָאִים וְלֹא נִמְצָאִים, שֶׁנִּגְלִים וְלֹא נִגְלִים, וּמֵאוֹתָם אֵשׁ וּמַים שֶׁנִּטְּלוּ מֵהַשָּׁמַיִם הָעֶלְיוֹנִים, עָשָׂה מֵהֶם מְתִיחַת הָרָקִיעַ, וּמָתַח אוֹתוֹ עַל הַגָּן הַזֶּה שֶׁלְּמַטָּה, וּמִתְחַבֵּר לְתוֹךְ רָקִיעַ אַחֵר.

 292 בְּגִנְתָּא דְּעֵדֶן דִּלְתַתָּא, רְקִיעָא דְּקַיְּימָא עָלֵיהּ, אִית בֵּיהּ רָזִין עִלָּאִין, כַּד עֲבַד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא רְקִיעָא אַיְיתֵי אֵשׁ וּמַיִם, מִגּוֹ כּוּרְסֵי יְקָרֵיהּ, וְשִׁתֵּף לוֹן כַּחֲדָא, וְעֲבַד מִנְּהוֹן רְקִיעָא לְתַתָּא, וְאִתְפָּשָׁטוּ עַד דְּמָטוּ לְהַהוּא אֲתָר דְּגִּנְתָּא דְּעֵדֶן, וְיָתְבוּ. מַה עֲבַד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. נָטַל מִשָּׁמַיִם עִלָּאִין קַדִּישִׁין, אֵשׁ וּמַיִם אַחֲרָנִין דְּמִשְׁתַּכְּחִין וְלָא מִשְׁתַּכְּחִין, דְּאִתְגַּלְּיָין וְלָא אִתְגַּלְּיָין, וּמֵאִינּוּן אֵשׁ וּמַיִם, דְּאִתְנְטָלוּ מִשָּׁמַיִם עִלָּאִין, עֲבַד מִנַּיְיהוּ מְתִיחוּ דִּרְקִיעָא, וּמָתַח לֵיהּ עַל הַאי גִּנְתָּא דִּלְתַתָּא, וּמִתְחַבֵּר גּוֹ רְקִיעָא אַחֲרָא.

began eden shellemattah, barakia she'omed alav, yesh bo sod elyonim. keshe'asah hakkadosh baruch hu et harakia, hevi esh umayim mittoch kisse chevodo veshittefam ke'echad, ve'asah mehem rakia lemattah, vehitpashetu ad shehigi'u le'oto makom shel gan eden veyashevu. meh asah hakkadosh baruch hu? lakach mehashamayim ha'elyonim hakkedoshim esh umayim acherim shennimtza'im velo nimtza'im, shenniglim velo niglim, ume'otam esh umaym shennittelu mehashamayim ha'elyonim, asah mehem metichat harakia, umatach oto al hagan hazzeh shellemattah, umitchaber letoch rakia acher

begintta de'eden diltatta, reki'a dekayeyma aleih, it beih razin illa'in, kad avad kudesha berich hu reki'a ayeytei esh umayim, migo kuresei yekareih, veshittef lon kachada, ve'avad minnehon reki'a letatta, ve'itpashatu ad dematu lehahu atar degintta de'eden, veyatevu. mah avad kudesha berich hu. natal mishamayim illa'in kadishin, esh umayim acharanin demishttakechin vela mishttakechin, de'itgalleyayn vela itgalleyayn, ume'innun esh umayim, de'itnetalu mishamayim illa'in, avad minnayeyhu metichu dirki'a, umatach leih al ha'y gintta diltatta, umitchaber go reki'a achara

Translations & Notes

בגן עדן שלמטה, גן עדן הארץ, הרקיע העומד עליו, יש בו סודות עליונים. כשעשה הקב"ה את הרקיע, הביא אש ומים מכיסא הכבוד, עולם הבריאה, וחיבר אותם יחד, ועשה מהם רקיע למטה על הארץ שלנו. והתפשטו עד שהגיעו למקום גן עדן, ולא התפשטו יותר. מה עשה הקב"ה? לקח משמיים עליונים הקדושים, חו"ב דז"א, הנקרא שמיים דאצילות, אש ומים אחרים, הנמצאים ואינם נמצאים, המתגלים ואינם מתגלים. ומאלו אש ומים, שנלקחו משמיים העליונים, עשה מהם התפשטות הרקיע, ופרשׂ אותם על גן עדן שלמטה. והרקיע הזה, דעת, מתחבר עם הרקיע האחר, שעל הארץ שלנו, ת"ת.
הרקיע הוא סיום החדש, שנעשה בכל מדרגה, מחמת עליית המלכות לבינה של כל מדרגה. ולפעמים נאמר, שקו האמצעי נקרא רקיע, שהוא השמיים, ת"ת. כי הסיום החדש נעשה בנקודת החולם, ששם עלתה המלכות לבינה.
אמנם עם יציאת נקודת השורוק, קו שמאל, נעשה מחלוקת, שרצה לבטל לגמרי הסיום הזה, ולהאיר מלמעלה למטה. עד שבא קו אמצעי והכריע, שהשמאל יאיר רק מלמטה למעלה, והסיום החדש לא יתבטל. שאז הוכרחו הבינה ותו"מ, שהיו למטה מסיום החדש, לעלות למעלה מסיום החדש, ולהתחבר למדרגתם. הרי שקו האמצעי עשה הסיום החדש, שנעשה בנקודת החולם, שיהיה קבוע וקיים תמיד. ונמצא, שסיום החדש נעשה לקביעות בקו אמצעי, מסך דחיריק. וע"כ פעם קוראים את הרקיע בשם סיום החדש דצ"ב, ופעם בשם קו אמצעי.
וכמו שיש שמיים וארץ באצילות, שקו האמצעי, ז"א, הכולל חג"ת נה"י, נקרא שמיים דאצילות, ומתחתיו המלכות הכוללת, הנקראת ארץ. כך יש בעולם העשיה שמיים וארץ, שהשמיים קו אמצעי, הכולל חג"ת נה"י, ומתחתיו המלכות דעשיה, הנקראת ארץ.
ונאמר, השמיים למטה בעולם עשיה, הן עשר יריעות. כי אלו חג"ת נה"י שבקו האמצעי, כוללים ע"ס. כי החסד כולל כח"ב, והיסוד שבו כולל מלכות, עטרת יסוד. והם עשר יריעות, כמ"ש, נוטה שמיים כיריעה. אמנם המלכות שבו, עטרה, אינה מלכות האמיתית, אלא שכלולה ביסוד. וע"כ אנו מחשיבים אותם רק לתשעה רקיעים. והמלכות הוא הארץ, שמתחת הרקיע לגמרי, שהוא העשירית.
וכמו שהשמיים דעשיה כולל עשרה רקיעים, כך הארץ דעשיה כוללת ע"ס, שהם שבע ארצות. והעליונה שבהם, בינה, הכוללת ג"ר, היא הארץ שאנו יושבים עליה. אמנם גם בינה זו של ארצות דעשיה, שאנו יושבים עליה, נחלקת לע"ס, ואנו יושבים רק בז"ת דבינה זו, שארץ ישראל היא יסוד שבהן. והבינה דבינה הזו הכוללת ג"ר, הוא גן עדן הארץ.
כל עשר יריעות דשמיים דעשיה, הם ע"ס דת"ת, הכולל חג"ת נה"י. ומאין יצא קו האמצעי, הלוא הוא תולדה מהכרעת ב' קווים ימין ושמאל שבבינה, אש ומים, בעניין שלושה יוצאים מאחד, אחד זוכה בשלושתם? ומאיזה בינה יצא קו האמצעי דעשיה, בעת שבינה אמיתית לא בעשיה ולא ביצירה?
מאש ומים שבבינה דעולם הבריאה, הנקראת כיסא הכבוד, שקו האמצעי שיתף וחיבר אותם יחד, כשלושה היוצאים מאחד, יצא הרקיע למטה, שהם עשרה רקיעים דעשיה, אחד זוכה בשלושתם. ומבריאה נמשך לעולם עשיה, כי למטה מעולם הבריאה אין קומת בינה, שקו אמצעי יחבר ב' קווים שבה.
אמנם קומת בינה שיש בעולם הבריאה, נבחנת רק לחיצוניות הבינה. אשר קו האמצעי, היוצא ממנו, אינו דעת, אלא ת"ת, ז"ת. וזה מספיק להיות רקיעים על ז"ת דארץ העשיה, וגם על ארץ שאנו יושבים עליה, ז"ת דבינה דארץ העשיה. אבל גן העדן, בינה דבינה דארץ העשיה, שקו אמצעי שלה צריך להיות דעת, קו אמצעי דג"ר ממש, ואיך יספיק לזה קו אמצעי, היוצא מאש ומים דבינה דבריאה, שהיא רק חיצוניות דת"ת?
מתוך שהרקיעים ההם נמשכו מאש ומים דבינה דבריאה, שהם חיצוניות ות"ת הכולל עשר יריעות, וא"כ איך יוכלו לחופף על גן עדן, שהוא בינה דבינה דארץ העשיה, שקו האמצעי החופף עליו, צריך להיות קו אמצעי דג"ר ממש, שהוא דעת? וע"כ כיוון שהגיעו לגן עדן הארץ, ישבו, ולא יכלו להתפשט על גן עדן. ואע"פ שגם הארץ שלנו היא מבינה דארץ העשיה, אמנם רק מז"ת דבינה זו, חיצוניות הבינה, וע"כ מספיק להם קו האמצעי מאש ומים דבריאה. משא"כ גן העדן, הבינה דבינה הזאת, ג"ר ממש, צריכים לקו אמצעי מג"ר ממש.
ולקח הקב"ה מקו האמצעי, המכריע בין חו"ב דז"א, הנקרא שמיים, שהוא קו האמצעי דג"ר דז"א, הנקרא דעת. ומדעת הזה התפשט הרקיע שעל גן העדן הארץ. ועשה מהם התפשטות הרקיע, הכרעה בין אש ומים, שהוא קו אמצעי, הנקרא רקיע, דעת, ופרשׂ אותם על גן עדן שלמטה, בינה דבינה דארץ העשיה. ומתחבר עם הרקיע האחר, כטבע הדעת, המתחבר ומתפשט לחג"ת נה"י, ת"ת, כך מתחבר הרקיע הזה, דעת, עם שאר הרקיעים דעשיה, שהם ת"ת.
ונאמר, הנמצאים ואינם נמצאים, המתגלים ואינם מתגלים, שאש ומים, חו"ב דז"א, אינם דאו"א עילאין דז"א, שהם אינם נמצאים בהשגה כלל, ובהם אין מתגלה החכמה, אלא שהם חו"ב דישסו"ת דז"א, שבהם מתגלה החכמה בדעת, והם נמצאים בהשגה. אמנם לא במקומם בז"א, אלא אחר שמתפשטים למלכות. הנמצאים ואינם נמצאים, המתגלים ואינם מתגלים, שמצד אחד יצא בהם הי' מאויר ומתגלה החכמה, ונמצאים משום זה בהשגה. ומצד אחר, אינם נמצאים ואינם מתגלים, שהרי במקום ז"א אינם נמצאים בהשגה, אלא אחר התפשטותם למלכות, ששם מקום גילוי החכמה.