377 כָּאן יֵשׁ לְהִסְתַּכֵּל וְלָדַעַת אֶת סוֹדוֹת הָאָרוֹן. יֵשׁ אָרוֹן וְיֵשׁ אָרוֹן, זֶה כְּנֶגֶד זֶה. פָּתַח וְאָמַר, (שמואל-ב כב) הַכֹּל נָתַן אֲרַוְנָה הַמֶּלֶךְ לַמֶּלֶךְ וְגוֹ'. וְכִי אֲרַוְנָה הָיָה מֶלֶךְ? וְאַף עַל גַּב שֶׁבֵּאֲרוּהָ הַחֲבֵרִים, אֶלָּא דָּוִד, שֶׁכָּתוּב בּוֹ (שם ה) כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר וְגוֹ', וְהוּא נָטַל וְתָפַס אֶת יְרוּשָׁלַיִם וּמִשֶּׁלּוֹ הָיָה, וְלָמָּה קָנָה בְּכֶסֶף? וְאִם תֹּאמַר, שֶׁאַף עַל גַּב שֶׁיְּרוּשָׁלַיִם הָיְתָה שֶׁל דָּוִד - אוֹתוֹ מָקוֹם הָיָה נַחֲלָתוֹ שֶׁל אֲרַוְנָה, כְּמוֹ שֶׁהָיָה בְּנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי (מלכים-א כא), שֶׁאַף עַל גַּב שֶׁשָּׁלַט אַחְאָב וְהָיָה מֶלֶךְ, הִצְטָרֵךְ לְבַקֵּשׁ אוֹתוֹ כֶּרֶם מִנָּבוֹת, אַף כָּךְ דָּוִד?

 377 הָכָא אִית לָן לְאִסְתַּכְּלָא, וּלְמִנְדַּע רָזִין דַּאֲרוֹנָא, אִית אָרוֹן וְאִית אָרוֹן, דָּא לָקֳבֵל דָּא. פָּתַח וְאָמַר, (שמואל ב כד) הַכֹּל נָתַן אֲרַוְנָה הַמֶּלֶךְ לַמֶּלֶךְ וְגוֹ'. וְכִי אֲרַוְנָה מֶלֶךְ הֲוָה וְאַף עַל גַּב דְּחַבְרַיָּיא אוּקְמוּהָ, אֶלָּא דָּוִד, דִּכְתִּיב בֵּיהּ (שמואל ב ה) כָּל מַכֵּה יְבוּסִי וְיִּגַּע בַּצִּנּוֹר וְגוֹ' וְאִיהוּ נָטַל וְתָּפִיס לִיְרוּשָׁלַ ם, וּמִדִּידֵיהּ הֲוָה, אֲמַאי קָנָה בְּכַסְפָּא. וְאִי תֵּימָא אַף עַל גַּב דַּהֲוַות יְרוּשָׁלַם דִּידֵיהּ דְּדָוִד, הַהוּא אֲתָר אַחֲסַנְתֵּיהּ דַּאֲרַוְנָה הֲוָה, כְּמָה דְּהֲוָה בְּנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, דְּאַף עַל גַּב דְּשַׁלִּיט אַחְאָב, וַהֲוָה מַלְכָּא, אִצְטְרִיךְ לְמִתְבַּע לְנָבוֹת הַהוּא כֶּרֶם, אוּף הָכִי דָּוִד.

ka'n yesh lehisttakel velada'at et sodot ha'aron. yesh aron veyesh aron, zeh keneged zeh. patach ve'amar, (shmv'l-v chv) hakol natan aravnah hammelech lammelech vego'. vechi aravnah hayah melech? ve'af al gav shebe'aruha hachaverim, ella david, shekatuv bo (shm h) kal makeh yevusi veyiga batzinnor vego', vehu natal vetafas et yerushalayim umishello hayah, velammah kanah bechesef? ve'im to'mar, she'af al gav sheierushalayim hayetah shel david - oto makom hayah nachalato shel aravnah, kemo shehayah benavot hayizre'e'li (mlchym- ch), she'af al gav sheshalat ach'av vehayah melech, hitztarech levakkesh oto kerem minnavot, af kach david

hacha it lan le'isttakela, uleminda razin da'arona, it aron ve'it aron, da lakovel da. patach ve'amar, (shmv'l v chd) hakol natan aravnah hammelech lammelech vego'. vechi aravnah melech havah ve'af al gav dechavrayay ukemuha, ella david, dichttiv beih (shmv'l v h) kal makeh yevusi veyiga batzinnor vego' ve'ihu natal vettafis lirushala m, umidideih havah, ama'y kanah bechaspa. ve'i teima af al gav dahavavt yerushalam dideih dedavid, hahu atar achasantteih da'aravnah havah, kemah dehavah benavot hayizre'e'li, de'af al gav deshallit ach'av, vahavah malka, itzterich lemitba lenavot hahu kerem, uf hachi david

Translations & Notes

כאן יש להסתכל ולדעת עניין הארון. כי יש ארון, ויש ארון, מלכות דקדושה ומלכות דס"א, זה לעומת זה. כמ"ש, הכול נתן אֲרַוְונָה המלך למלך. האם ארוונה היה מלך? דוד שכבש את ירושלים, ומקום המקדש שלו היה, למה קנה אותו בכסף מארוונה? האם אע"פ שירושלים הייתה של דוד, עכ"ז המקום היה נחלת ארוונה, והיה צריך לקנות אותו?

 378 אֶלָּא וַדַּאי אֲרַוְנָה הָיָה מֶלֶךְ, וְאוֹתוֹ מָקוֹם הָיָה בִּרְשׁוּתוֹ וְהָיָה שׁוֹלֵט עָלָיו, וּכְשֶׁהִגִּיעַ זְמַן לָצֵאת מִתַּחַת יָדוֹ, לֹא יָצָא אֶלָּא בְּהַרְבֵּה דָם וְהָרַג בְּיִשְׂרָאֵל, וְאַחַר כָּךְ עָמַד הַמַּלְאָךְ הַמַּשְׁחִית עַל אוֹתוֹ מָקוֹם, וְשָׁם, כְּשֶׁהָיָה הוֹרֵג וְעוֹמֵד בְּאוֹתוֹ מָקוֹם, לֹא הָיָה יָכוֹל, וְתָשַׁשׁ כֹּחוֹ.

 378 אֶלָּא וַדַּאי אֲרַוְנָה מַלְכָּא הֲוָה, וְהַהוּא אֲתָר בִּרְשׁוּתֵיהּ הֲוָה, וַהֲוָה שַׁלִּיט עֲלוֹי, וְכַד מָטָא זִמְנָא לְנָפְקָא מִתְּחוֹת יְדֵיהּ, לָא נָפִיק אֶלָּא בִּסְגִיאוּת דָּמָא וְקָטוֹלָא בְּיִשְׂרָאֵל. לְבָתַר קָאִים הַהוּא מַלְאָכָא מְחַבְּלָא עַל הַהוּא אֲתָר, וְתַמָּן כַּד הֲוָה קָטִיל, וְקָאִים בְּהַהוּא אֲתָר, לָא הֲוָה יָכִיל, וְתָשַׁשׁ חֵילֵיהּ.

ella vada'y aravnah hayah melech, ve'oto makom hayah birshuto vehayah sholet alav, ucheshehigia zeman latze't mittachat yado, lo yatza ella beharbeh dam veharag beyisra'el, ve'achar kach amad hammal'ach hammashchit al oto makom, vesham, keshehayah horeg ve'omed be'oto makom, lo hayah yachol, vetashash kocho

ella vada'y aravnah malka havah, vehahu atar birshuteih havah, vahavah shallit aloy, vechad mata zimna lenafeka mittechot yedeih, la nafik ella bisgi'ut dama vekatola beyisra'el. levatar ka'im hahu mal'acha mechabela al hahu atar, vetamman kad havah katil, veka'im behahu atar, la havah yachil, vetashash cheileih

Translations & Notes

אלא ודאי ארוונה היה מלך, ומקום ההוא היה ברשותו, והיה שולט עליו. וכשהגיע הזמן לצאת מתחת ידיו, לא יצא אלא בהרבה דם והריגה בישראל, ע"י מלחמה. ואח"כ עמד מלאך המחבל על המקום, ושם, כשהיה הורג ועומד במקום ההוא, לא היה יכול להרוג ותש כוחו.

 379 וְאוֹתוֹ מָקוֹם, הַמָּקוֹם שֶׁנֶּעֱקַד בּוֹ יִצְחָק הָיָה, שֶׁשָּׁם בָּנָה אַבְרָהָם מִזְבֵּחַ וְעָקַד אֶת יִצְחָק בְּנוֹ. כֵּיוָן שֶׁרָאָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹתוֹ מָקוֹם, הִתְמַלֵּא רַחֲמִים. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב רָאָה ה' וַיִּנָּחֶם וְגוֹ'. מַה זֶּה רָאָה ה'? רָאָה עֲקֵדַת יִצְחָק בְּאוֹתוֹ מָקוֹם, וְשָׁב וְרִחֵם עֲלֵיהֶם מִיָּד.

 379 וְהַהוּא אֲתָר, אֲתָר דְּאִתְעֲקַד בֵּיהּ יִצְחָק הֲוָה, דְּתַמָּן בָּנָה אַבְרָהָם מַדְבְּחָא, וְעָקַד לֵיהּ לְיִצְחָק בְּרֵיהּ. כֵּיוָן דְּחָמָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא הַהוּא אֲתָר, אִתְמְלֵי רַחֲמִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (דברי הימים א כא) רָאָה יְיָ' וַיִּנָּחֵם וְגוֹ'. מַהוּ רָאָה יְיָ'. חָמָא עֲקֵידַת יִצְחָק בְּהַהוּא אֲתָר, וְתָב וְרִיחַם עֲלַיְיהוּ מִיַּד.

ve'oto makom, hammakom shenne'ekad bo yitzchak hayah, shesham banah avraham mizbeach ve'akad et yitzchak beno. keivan shera'ah hakkadosh baruch hu oto makom, hitmalle rachamim. zehu shekatuv ra'ah 'he vayinnachem vego'. mah zeh ra'ah 'he? ra'ah akedat yitzchak be'oto makom, veshav verichem aleihem miad

vehahu atar, atar de'it'akad beih yitzchak havah, detamman banah avraham madbecha, ve'akad leih leyitzchak bereih. keivan dechama kudesha berich hu hahu atar, itmelei rachamin, hada hu dichtiv, (dvry hymym ch) ra'ah adonay ' vayinnachem vego'. mahu ra'ah adonay '. chama akeidat yitzchak behahu atar, vetav vericham alayeyhu miad

Translations & Notes

ומקום ההוא היה המקום שנעקד בו יצחק, ששם בנה אברהם את המזבח, ועקד את יצחק בנו. כיוון שראה הקב"ה את המקום ההוא, התמלא רחמים. כמ"ש, ראה ה' ויינחם. ראה ה' עקידת יצחק במקום ההוא, ושב וריחם עליהם מיד.