155

 155 וַהֲרֵי עַכְשָׁו הָיוּ עֲתִידִים לָבֹא אֵלֶיךָ שְׁנֵים עָשָׂר צַדִּיקִים מֵהַחֲבֵרִים, וְעַד שֶׁהָיוּ יוֹצְאִים הִתְעוֹרֵר קוֹל בְּכָל הָעוֹלָמוֹת: מִי הֵם הַחֲבֵרִים [הַשְּׁבִילִים] שֶׁעוֹמְדִים כָּאן? הִתְעַטְּרוּ בִּשְׁבִיל רַבִּי שִׁמְעוֹן, בַּקָּשָׁה בִּקֵּשׁ וְנִתְּנָה לוֹ.

 155 וְהָא הַשְׁתָּא הֲוֵי זְמִינִין לְמֵיתֵי גַּבָּךְ, תְּרֵיסַר צַדִּיקַיָא דְחַבְרַיָיא, וְעַד דַּהֲוֵינָא נָפְקֵי, אִתְעַר קָלָא בְּכֻלְּהוּ עַלְמִין, מַאן חַבְרִין (ס''א שבילין) דְּקָיְימִין הָכָא, אִתְעֲטָרוּ, בְּגִינֵיהּ דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן. שְׁאֶלְתָּא שָׁאִיל, וְאִתְיְיהִיב לֵיהּ.

vaharei achshav ha'u atidim lavo eleicha sheneim asar tzadikim mehachaverim, ve'ad sheha'u yotze'im hit'orer kol bechal ha'olamot: mi hem hachaverim [hashevilim] she'omedim ka'n? hit'atteru bishvil rabi shim'on, bakkashah bikkesh venittenah lo

veha hashtta havei zeminin lemeitei gabach, tereisar tzadikaya dechavrayay, ve'ad dahaveina nafekei, it'ar kala bechullehu almin, ma'n chavrin (s'' shvylyn) dekayeymin hacha, it'ataru, begineih deribi shim'on. she'eltta sha'il, ve'ityeyhiv leih

Translations & Notes

והרי עתה, היו עתידים לבוא אליך י"ב צדיקים מן החברים, ובעוד שהיו יוצאים, נתעורר קול בכל העולמות, מי הם החברים העומדים כאן, התעטרו בשביל רבי שמעון, שביקש מהקב"ה שלא ימות רבי יצחק, וניתנה לו.

156

 156 וְלֹא זֶה לְבַדּוֹ, שֶׁהֲרֵי שִׁבְעִים מְקוֹמוֹת מִתְעַטְּרִים כָּאן בִּשְׁבִילוֹ, וּבְכָל מָקוֹם וּמָקוֹם פְּתוּחִים פְּתָחִים לְשִׁבְעִים עוֹלָמוֹת, וְכָל עוֹלָם וְעוֹלָם נִפְתָּח לְשִׁבְעִים רָצִים, וְכָל רָץ וְרָץ נִפְתָּח לְשִׁבְעִים כְּתָרִים עֶלְיוֹנִים, וּמִשָּׁם נִפְתְּחוּ דְרָכִים לְעַתִּיק, נִסְתַּר הַכֹּל, לִרְאוֹת בְּאוֹתָהּ נְעִימוּת עֶלְיוֹנָה שֶׁמְּאִירָה וּמְהַנָּה לַכֹּל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פז) לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ. מַה זֶּה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ? הַיְנוּ שֶׁכָּתוּב (במדבר יב) בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא.

 156 וְלָא דָא בִּלְחוֹדוֹי, דְּהָא שִׁבְעִין דּוּכְתֵּי מִתְעַטְּרָן הָכָא דִילֵיהּ. וְכָל דּוּכְתָּא וְדוּכְתָּא, פָּתְחִין פְּתִיחָן לְשִׁבְעִין עָלְמִין. וְכָל עַלְמָא וְעַלְמָא אִתְפַּתַּח לְע' רְהִיטִין. וְכָל רְהִיטָא וּרְהִיטָא, אִתְפַּתַּח לְשִׁבְעִין כִּתְרִין עִלָּאִין. וּמִתַּמָּן אִתְפַּתָּחוּ אָרְחִין לְעַתִּיקָא סְתִימָאָה דְּכֹלָּא, לְמֶחֱמֵי בְּהַהוּא נְעִימוּתָא עִלָּאָה דְּנָהֲרָא, וּמְהַנְיָא לְכֹלָּא. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (תהלים כז) לַחֲזוֹת בְּנוֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ. מַהוּ וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ. הַיְינוּ דִכְתִיב, (במדבר יב) בְּכָל בֵּיתִי נְאֱמָן הוּא.

velo zeh levado, sheharei shiv'im mekomot mit'atterim ka'n bishvilo, uvechal makom umakom petuchim petachim leshiv'im olamot, vechal olam ve'olam nifttach leshiv'im ratzim, vechal ratz veratz nifttach leshiv'im ketarim elyonim, umisham nifttechu derachim le'attik, nisttar hakol, lir'ot be'otah ne'imut elyonah shemme'irah umehannah lakol, kemo shenne'emar (thlym fz) lachazot beno'am 'he ulevakker beheichalo. mah zeh ulevakker beheichalo? haynu shekatuv (vmdvr yv) bechal beiti ne'eman hu

vela da bilchodoy, deha shiv'in duchettei mit'atteran hacha dileih. vechal duchetta veduchetta, patechin petichan leshiv'in alemin. vechal alma ve'alma itpattach le' rehitin. vechal rehita urehita, itpattach leshiv'in kitrin illa'in. umittamman itpattachu arechin le'attika setima'ah decholla, lemechemei behahu ne'imuta illa'ah denahara, umehanya lecholla. kemah de'at amer, (thlym chz) lachazot beno'am 'he ulevakker beheichalo. mahu ulevakker beheichalo. hayeynu dichtiv, (vmdvr yv) bechal beiti ne'eman hu

Translations & Notes

ולא זה בלבד, כי שבעים מקומות מתעטרים כאן בשבילו, וכל מקום פתחים פתוחים לע' עולמות, וכל עולם נפתח לע' רצים, וכל רץ נפתח לע' כתרים עליונים, ומשם נפתחים דרכים לעתיק, הסתום מכל, לראות בנועם העליון, המאיר ומענג לכל. כמ"ש, לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו, שכתוב, בכל ביתי נאמן הוא.
אין לנו השגה בג"ר, אלא בז"ת, אפילו בג"ר דע"ס דעולם העשיה. ובז"ת אפשר ליחידי סגולה להשיג אפילו בז"ת דג"ר דעולם האצילות. והשמיענו אביו של רבי יצחק, שרבי שמעון נאחז בז"ת דכל פרצופי האצילות, ואפילו בז"ת דג"ר דאצילות.
מקום, הוא הנוקבא דז"א, כמ"ש, הנה מקום אִתִי. ושכתוב, כי שבעים מקומות מתעטרים כאן בשבילו, ז"ת דנוקבא שכל אחת כלולה מעשר, הן ע' (70).
ז"א מכונה עולם, כמ"ש, עולם חסד ייבנה. וכתוב, וכל מקום פתחים פתוחים לע' עולמות, שהן ז"ת דז"א שכל אחת כלולה מעשר.
אורות הבינה מכונים רצים, כמ"ש, כי בחיפזון יצאת מארץ מצרים, בינה. וכתוב, כל עולם נפתח לע' רצים, שהם ז"ת דישסו"ת שכל אחת כלולה מעשרה.
ספירות החכמה, פרצוף או"א עילאין, נקראים כתרים עליונים. וכתוב, וכל רץ נפתח לע' כתרים עליונים, ומהם לז"ת דעתיק, ומשם נפתחים דרכים לעתיק, הסתום מכל. ואומר, שנפתחים זה מזה, להיות ה' פרצופים מלבישים זה על זה, וההתחלה הוא מנוקבא, ונבחן שממנה נפתחים הפתחים לז"א, כי מלבישה אותו, וכן מז"א לישסו"ת, ומישסו"ת לאו"א עילאין, ומאו"א עילאין לז"ת דא"א, שנקרא עתיק, להיותם מלבישים זה על זה.
כאשר מגיע זמנו להסתלק מן העולם [כד מטי זמניה לאסתלקא מעלמא]

157

 157 אָמַר לוֹ, אַבָּא, כַּמָּה זְמַן נָתְנוּ לִי בָּעוֹלָם הַזֶּה? אָמַר לוֹ, אֵין רְשׁוּת וְלֹא מוֹדִיעִים לְאָדָם, אֲבָל בַּהִלּוּלָא הַגְּדוֹלָה שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן תִּהְיֶה עוֹרֵךְ שֻׁלְחָנוֹ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ.

 157 אָמַר לֵיהּ, אַבָּא, כַּמָּה זִמְנָא יְהִיבוּ לִי בְּהַאי עַלְמָא, אָמַר לֵיהּ, לֵית לִי רְשׁוּתָא וְלָא מוֹדָעֵי לֵיהּ לְבַר נָשׁ. אֲבָל בְּהִלּוּלָא רַבָּא דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן, תְּהֵא מְתַקֵּן פָּתוֹרֵיהּ. כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר, (שיר השירים ג) צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לוֹ אִמוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ.

amar lo, aba, kammah zeman natenu li ba'olam hazzeh? amar lo, ein reshut velo modi'im le'adam, aval bahillula hagedolah shel rabi shim'on tihyeh orech shulchano, kemo shenne'emar tze'einah ure'einah benot tzion bammelech shelomoh ba'atarah she'itterah lo immo beyom chatunnato uveyom simchat libo

amar leih, aba, kammah zimna yehivu li beha'y alma, amar leih, leit li reshuta vela moda'ei leih levar nash. aval behillula raba deribi shim'on, tehe metakken patoreih. kema de'at amer, (shyr hshyrym g) tze'einah ure'einah benot tzion bammelech shelomoh ba'atarah she'itterah lo imo beyom chatunnato uveyom simchat libo

Translations & Notes

כמה זמן נותר לחיות עוד בעוה"ז? אין רשות להודיע את זה, ואין מודיעים זה לאדם. אבל בשמחה הגדולה היה רבי שמעון ביום פטירתו, ושמחה גדולה בכל העולמות, מחמת רוב הסודות שגילה אז.