482 יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ, מַה שּׁוֹנֶה שֶׁאָמַר יְהִי? אֶלָּא יְהִי - סוֹד הַהַמְשָׁכָה מֵאוֹתוֹ מָקוֹם עֶלְיוֹן, שֶׁהוּא נִסְתָּר, כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ, שֶׁהוּא יָ''הּ, עַד סוֹד הַבְּרִית שֶׁהוּא יוֹ''ד תַּחְתּוֹנָה, כְּמוֹ שֶׁיּוֹ''ד הָעֶלְיוֹנָה, הָרֵאשִׁית כַּסּוֹף.

 482 יְהִי שֵׁם ה' מְבוֹרָךְ, מַאי שְׁנָא דְּקָאֲמַר יְהִי. אֶלָּא יְהִי, רָזָא דְּאַמְשָׁכוּתָא מֵהַהוּא אֲתַר עִלָּאָה, דְּאִיהוּ סָתִים דְּקָאֲמָרָן, דְּאִיהוּ י''ה, עַד רָזָא דִבְרִית, דְּאִיהוּ יו''ד תַּתָּאָה, כְּגַוְונָא דְּיוּ''ד עִלָּאָה, שֵׁירוּתָא כְּסוֹפָא.

yehi shem 'he mevorach, mah shoneh she'amar yehi? ella yehi - sod hahamshachah me'oto makom elyon, shehu nisttar, kemo she'amarnu, shehu ya"h, ad sod haberit shehu o"d tachttonah, kemo sheio"d ha'elyonah, hare'shit kassof

yehi shem 'he mevorach, ma'y shena deka'amar yehi. ella yehi, raza de'amshachuta mehahu atar illa'ah, de'ihu satim deka'amaran, de'ihu yod'h, ad raza divrit, de'ihu v''d tatta'ah, kegavevna deu''d illa'ah, sheiruta kesofa

Translations & Notes

יהי שם ה' מבורך. מהו השינוי שאומר יהי? יהי זה המשכה מאותו מקום עליון הסתום, י"ה, עד הברית, יוד תתאה כעין יוד עילאה, ההתחלה כסוף. ז"א נקרא הויה, והנוקבא נקראת אדנ"י. ע"כ כתוב, יהי שם ה'. כי שם היא הנוקבא, ה' ז"א. ובייחודם משתלבים ב' שמות הללו זה בזה, ומצטרף מהם יאהדונה"י. ויש כאן שתי אותיות י', י' הראשונה חכמה, י' דהויה, וי' האחרונה, י' של אדנ"י, חכמה תתאה. י' ראשונה של יאהדונה"י, נמשך ממנה שפע החכמה, עד הברית, שהיא הנוקבא, שהיא י' תתאה, י' אחרונה של יאהדונה"י. כמו שיוד עליונה של יאהדונה"י חכמה, כן י' תחתונה של יאהדונה"י מקבלת ממנה, ונעשתה לחכמה תתאה. י' הראשונה וי' האחרונה נעשות שוות זו לזו ושתיהן הן חכמה.

 483 וּמִשּׁוּם כָּךְ יְהִי, סוֹד הַהַמְשָׁכָה מִטָּמִיר שֶׁל כָּל הַטְּמִירִים עַד הַדַּרְגָּה הַתַּחְתּוֹנָה, וּבַדָּבָר הַזֶּה מִתְקַיֵּם כָּל מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר יְהִ''י רָקִיעַ, יְהִ''י מְאֹרֹת, יְהִ''י אוֹר. בְּכָל אוֹתָם הַמַּעֲשִׂים שֶׁלְּמַעְלָה כָּתוּב יְהִי.

 483 וּבְגִין כָּךְ יְהִי, רָזָא דְּאַמְשְׁכוּתָא מִטְּמִירָא דְכָל טְמִירִין, עַד דַּרְגָּא תַּתָּאָה. וּבְמִלָּה דָא אִתְקְיַּים כָּל עוֹבָדָא דִּבְרֵאשִׁית. כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר, (י''ו ע''ב) יְהִ''י רָקִיעַ, יְהִ''י מְאוֹרוֹת, יְהִ''י אוֹר. בְּכָל אִינוּן עוֹבָדִין דִּלְעֵילָא כְּתִיב יְהִי.

umishum kach yehi, sod hahamshachah mittamir shel kal hattemirim ad hadargah hattachttonah, uvadavar hazzeh mitkayem kal ma'aseh vere'shit, kemo shenne'emar yehi"y rakia, yehi"y me'orot, yehi"y or. bechal otam hamma'asim shellema'lah katuv yehi

uvegin kach yehi, raza de'amshechuta mittemira dechal temirin, ad darga tatta'ah. uvemillah da itkeyaym kal ovada divre'shit. kema de'at amer, ( yod'v ''v) yehi''y rakia, yehi''y me'orot, yehi''y or. bechal inun ovadin dil'eila ketiv yehi

Translations & Notes

משום זה, יה"י ההמשכה מנסתר מכל הנסתרות, י' ראשונה של יאהדונה"י, עד מדרגה התחתונה, י' אחרונה של יאהדונה"י. והן שתי אותיות י' של יה"י. בדבר זה נתקיים כל מעשה בראשית, כמ"ש, יהי רקיע, יהי מאורות, יהי אור.

 484 בְּכָל אוֹתָם מַעֲשִׂים שֶׁלְּמַטָּה לֹא כָתוּב יְהִי, מִשּׁוּם שֶׁסּוֹד זֶה שֶׁהוּא [הַמְשָׁכָה] מִסּוֹד עֶלְיוֹן, נִסְתַּר כָּל הַנִּסְתָּרִים, לֹא מִתְקַיֵּם אֶלָּא בִּדְבָרִים עֶלְיוֹנִים שֶׁלְּמַעְלָה, וְלֹא נֶאֱמַר בְּאוֹתָם דְּבָרִים תַּחְתּוֹנִים שֶׁלְּמַטָּה.

 484 בְּכָל אִינוּן עוֹבָדִין דִּלְתַתָּא, לָא כְּתִיב יְהִ''י. בְּגִין דְּרָזָא דָא דְּאִיהוּ (ס''א אמשכותא) מֵרָזָא עִלָּאָה, סְתִימִין דְּכָל סְתִימִין, לָא אִתְקְיַּים אֶלָּא בְּמִלִּין עִלָּאֵי דִּלְעֵילָא, וְלָא אִתְּמָר בְּאִינוּן (דף רלג ע''א) מִלִּין תַּתָּאִין דִּלְתַתָּא.

bechal otam ma'asim shellemattah lo chatuv yehi, mishum shessod zeh shehu [hamshachah] missod elyon, nisttar kal hannisttarim, lo mitkayem ella bidvarim elyonim shellema'lah, velo ne'emar be'otam devarim tachttonim shellemattah

bechal inun ovadin diltatta, la ketiv yehi''y. begin deraza da de'ihu (s'' mshchvt) meraza illa'ah, setimin dechal setimin, la itkeyaym ella bemillin illa'ei dil'eila, vela ittemar be'inun (df rlg '') millin tatta'in diltatta

Translations & Notes

בכל המעשים של מעלה, הרקיע והאור והמאורות, כתוב יהי. בכל המעשים של מטה, הארץ והימים ואשר בהם, לא כתוב, יה"י, משום שזה המשכה מסתום מכל סתום, י' ראשונה של יאהדונה"י, אינו מתקיים אלא רק בדברים עליונים של מעלה, ולא באלו הדברים של מטה.