506 בֹּא רְאֵה, כְּמוֹ זֶה אָנוּ מְבָרְכִים וּמְשַׁבְּחִים אֶת הַשֵּׁם הַזֶּה, וְעַל זֶה הַלֵּל, שֶׁאוֹתָם יָמִים שֶׁאוֹמְרִים הַלֵּל. שֶׁאָמַר רַבִּי חִיָּיא, בְּהַלֵּל צְרִיכִים שָׁלֹשׁ דְּרָגוֹת: חֲסִידִים, צַדִּיקִים, וְיִשְׂרְאֵלִים. [מִשּׁוּם שֶׁנִּתְעַלָּה כְּבוֹד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּאֵלּוּ הַדְּרָגוֹת] חֲסִידִים מִצַּד הַיָּמִין, צַדִּיקִים מִצַּד הַשְּׂמֹאל, וְיִשְׂרָאֵל מִכָּל אוֹתָם הַצְּדָדִים, מִשּׁוּם [שֶׁהַיְשָׁרִים] שֶׁיִּשְׂרָאֵל כְּלוּלִים מִכֻּלָּם, וְעַל זֶה עוֹלָה תִּשְׁבַּחַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵהַכֹּל, וְכֵן בְּכָל מָקוֹם שֶׁיִּשְׂרָאֵל מְשַׁבְּחִים אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִלְּמַטָּה, עוֹלֶה כְבוֹדוֹ בַּכֹּל.

 506 תָּא חֲזֵי, כְּגַוְונָא דָא אֲנַן מְבָרְכָן וּמְשַׁבְּחִין לִשְׁמָא דָא, וְעַל דָּא הַלֵּילָא, דְּאִינוּן יוֹמִין דְּקָאַמְרֵי הַלֵּילָא. דְּאָמַר רִבִּי חִיָּיא בְּהַלֵּילָא צְרִיכִין ג' דַּרְגִּין, חֲסִידִים, צַדִּיקִים, וְיִשְׂרְאֵלִים. (ס''א בגין דיסתלק יקרא דקודשא בריך הוא על כלא באלין דרגין) חֲסִידִים, מִסִּטְרָא דִּימִינָא, צַדִּיקִים מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, וְיִשְׂרָאֵל מִכָּל אִינוּן סִטְרִין, בְּגִין (דישרים) דְּיִשְׂרָאֵל כְּלִילָן מִכֻּלְּהוּ, וְעַל דָּא אִסְתַּלַּק תּוּשְׁבַּחְתָּא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מִכֹּלָּא, וְכֵן בְּכָל אֲתַר דְּיִשְׂרָאֵל מְשַׁבְּחָן לֵיהּ לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מִתַּתָּא, אִסְתַּלַּק יְקָרֵיהּ בְּכֹלָּא:

bo re'eh, kemo zeh anu mevarechim umeshabechim et hashem hazzeh, ve'al zeh hallel, she'otam yamim she'omerim hallel. she'amar rabi chiay, behallel tzerichim shalosh deragot: chasidim, tzadikim, veyisre'elim. [mishum shennit'allah kevod hakkadosh baruch hu be'ellu haderagot] chasidim mitzad hayamin, tzadikim mitzad hasemo'l, veyisra'el mikal otam hatzedadim, mishum [shehaysharim] sheiisra'el kelulim mikullam, ve'al zeh olah tishbachat hakkadosh baruch hu mehakol, vechen bechal makom sheiisra'el meshabechim et hakkadosh baruch hu millemattah, oleh chevodo bakol

ta chazei, kegavevna da anan mevarechan umeshabechin lishma da, ve'al da halleila, de'inun yomin deka'amrei halleila. de'amar ribi chiay behalleila tzerichin g' dargin, chasidim, tzadikim, veyisre'elim. (s'' vgyn dystlk ykr dkvdsh vrych hv l chlo v'lyn drgyn) chasidim, missitra dimina, tzadikim missitra disma'la, veyisra'el mikal inun sitrin, begin (dyshrym) deyisra'el kelilan mikullehu, ve'al da isttallak tushebachtta dekudesha berich hu mikolla, vechen bechal atar deyisra'el meshabechan leih lekudesha berich hu mittatta, isttallak yekareih becholla

Translations & Notes

כעין שנבנתה בז"ס דז"א, אנו מברכים ומשבחים לשם הזה למלכות, וע"כ באלו הימים אומרים הלל. שבהלל ג' מדרגות: חסידים מצד ימין, צדיקים מצד שמאל, וישראל מכל אלו הצדדים, כי ישראל כלולים מכולם, כי הוא קו אמצעי, הכולל ב' הקווים ימין ושמאל. שהם כנגד ג' הקווים שהמלכות מקבלת מז"א, אע"פ שאין לה מעצמה כלום. וע"כ נתעלה שבחו של הקב"ה, המלכות, מכל הספירות. וכן בכל מקום שישראל משבחים אל הקב"ה מלמטה, שמעלים מ"ן, מתעלה כבודו בכל הספירות.
קול גלגל המתגלגל [קל גלגלא מתגלגלא]

 507 קוֹל גַּלְגַּל מִתְגַּלְגֵּל מִמַּטָּה לְמַעְלָה, מַרְכְּבוֹתֶיהָ סְגוּרוֹת, הוֹלְכוֹת וּמִתְגַּלְגְּלוֹת. קוֹל נְעִימוּת עוֹלֶה וְיוֹרֵד, הוֹלֵךְ וּמְשׁוֹטֵט בָּעוֹלָם. קוֹל שׁוֹפָר שׁוֹפֵעַ בְּעָמְקֵי הַדְּרָגוֹת מְסוֹבֵב דַּרְגָּה [גַּלְגַּל] סְבִיבָהּ.

 507 תּוֹסֶפְתָּא קל גלגלא מתגלגלא מתתא לעילא, רתיכהא טורקהא אזלין ומתגלגלי. קל נעימותא סלקא, ונחתא, אזלא ושטיא בעלמא. קל שופרא נגיד בעומקי דדרגי אסחר גלגלא סחרנהא.

kol galgal mitgalgel mimmattah lema'lah, markevoteiha segurot, holechot umitgalgelot. kol ne'imut oleh veyored, holech umeshotet ba'olam. kol shofar shofea be'amekei haderagot mesovev dargah [galgal] sevivah

toseftta kl glglo mtglglo mtt l'ylo, rtychh tvrkh zlyn vmtglgly. kl n'ymvt slk, vncht, zlo vshty v'lm. kl shvfr ngyd v'vmky ddrgy schr glglo schrnh

Translations & Notes

קול גלגל המתגלגל ממטה למעלה. מרכבות סתומות הולכות ומתגלגלות. קול נעימות עולה ויורד, הולך ומשוטט בעולם. קול שופר נמשך בעמקי המדרגות, ומסבב הגלגל סביב.
המוחין יוצאים בג' מקומות בזה אחר זה, המכונים ג' נקודות חולם שורוק חיריק, שהם ג' קווים ימין ושמאל אמצע, וכן מאירים ע"י גלגול בג' מקומות, שהולכים ומתגלגלים בהם, בזה אחר זה. ולפיכך מכונה דרך הארתם בשם גלגול. ג' נקודות הללו כלולות זו מזו. ע"כ יש ג' נקודות בחולם, קו ימין, ג' נקודות בשורוק, קו שמאל, ג' נקודות בחיריק, קו אמצעי. נמצא שיש גלגול בכל אחד מג' הקווים. וכאן הזוהר מדבר מג' הקווים שבחיריק, קו אמצעי, שהוא ז"א הנקרא קול. ע"כ מכנה אותם ג' קולות.
קול גלגל המתגלגל ממטה למעלה, הגלגול מקו ימין לקו שמאל. והרי הארת השמאל אינו מאיר אלא רק ממטה למעלה, וע"כ נאמר, מתגלגל ממטה למעלה. אלא שמטרם שקו השמאל מתחבר עם הימין נמצאים הארותיו סגורות, שאינו יכול להאיר בלי חסדים. ואח"כ מתגלגל קו השמאל לקו הימין, שאז קול נעימות עולה ויורד, שהוא שפע הנעימות והחסדים המתגלים מקו ימין, והוא מאיר גם ממעלה למטה, ע"כ נאמר, הולך ומשוטט בעולם. ואח"כ מתגלגל מקו ימין לקו אמצעי. ז"א, קו אמצעי, הנקרא קול שופר, נמשך ויוצא על מסך דחיריק, שהוא דינים, בעומק הדינים, והוא עיקר המשלים ומגלה את הארת ג' הקווים, ועיקר המסבב את הגלגל סביב, ומייחד ג' הקווים זה בזה.

 508 יוֹשְׁבוֹת שְׁתֵּי מַגְרֵפוֹת מִיָּמִין וּמִשְּׂמֹאל, בִּשְׁנֵי גְוָנִים נִשְׁאָבִים זֶה בָּזֶה, זֶה לָבָן וְזֶה אָדֹם, וּשְׁנֵיהֶם סוֹבְבִים גַּלְגַּל לְמַעְלָה, סוֹבֵב לְיָמִין - לָבָן עוֹלֶה, וְסוֹבֵב לִשְׂמֹאל - אָדֹם יוֹרֵד, וְהַגַּלְגַּל סוֹבֵב תָּמִיד וְלֹא שׁוֹכֵךְ.

 508 יתבין תרין מגרופין, מימינא ומשמאלא, בתרין גוונין משתאבין דא בדא, דא חוור ודא סומק, ותרווייהו סחרין גלגלא לעילא, אסחר לימינא חוורא סלקא, ואסחר לשמאלא סומקא נחתא. וגַלְגַּלָּא אַסְחַר תָּדִיר וְלָא שָׁכִיךָ.

yoshevot shettei magrefot miamin umisemo'l, bishnei gevanim nish'avim zeh bazeh, zeh lavan vezeh adom, usheneihem sovevim galgal lema'lah, sovev leyamin - lavan oleh, vesovev lismo'l - adom yored, vehagalgal sovev tamid velo shochech

ytvyn tryn mgrvfyn, mymyn vmshm'lo, vtryn gvvnyn msht'vyn d vd, d chvvr vd svmk, vtrvvyyhv schryn glglo l'ylo, schr lymyn chvvr slk, v'schr lshm'lo svmk ncht. vgalgalla aschar tadir vela shachicha

Translations & Notes

יושבים ב' מגרפות, כוחות הממונים להעניש ולתת שכר, הנמשכים מימין ומשמאל, בשני צבעים נכללים זה בזה, לבן ואדום, שניהם מסבבים גלגל למעלה, כשמסבב לימין הלבן עולה, וכשמסבב לשמאל האדום יורד. והגלגל מתגלגל תמיד ואינו שוקט. הם מסבבים הגלגל, ג' הקווים, לפי מעשה התחתונים. אם צדיקים, אז מסבב הכוח שבימין את הגלגל, ואז עולה הלבן, החסדים, לתת שכר לצדיקים. אם הם רשעים, כוח שמשמאל מסבב את הגלגל, והאדום, הדין, יורד ומעניש את הרשעים.