782 וִיבָרֲכֶךָּ, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה לוֹ תָּמִיד קִיּוּם וְיוֹתֵר, שֶׁהֲרֵי בְּכָל מָקוֹם שֶׁיֵּשׁ בּוֹ וָא''ו, יֵשׁ לוֹ תּוֹסֶפֶת וְקִיּוּם. עַד כָּאן כְּלָל, וְאַחַר כָּךְ עָשָׂה פְּרָט, שֶׁכָּתוּב בִּרְכֹת שָׁמַיִם וְגוֹ'.

 782 וִיבָרְכֶךָ, בְּגִין דִּיהֵא לֵיהּ קִיּוּם תָּדִיר וְיַתִּיר, דְּהָא בְּכָל אֲתַר דְּאִית בֵּיהּ וא''ו, תּוֹסֶפֶת אִית לֵיהּ, וְקִיּוּמָא. עַד כָּאן כְּלַל, וּלְבָתַר עָבִיד פְּרַט, דִּכְתִיב בִּרְכוֹת שָׁמַיִם וְגו':

vivaracheka, kedei sheiihyeh lo tamid kium veyoter, sheharei bechal makom sheiesh bo va"v, yesh lo tosefet vekium. ad ka'n kelal, ve'achar kach asah perat, shekatuv birchot shamayim vego

vivarechecha, begin dihe leih kium tadir veyattir, deha bechal atar de'it beih v''v, tosefet it leih, vekiuma. ad ka'n kelal, ulevatar avid perat, dichtiv birchot shamayim vegv

Translations & Notes

כתוב, ויבָרכֶךָ, עם ו', כדי שיהיה קיום יותר לברכות, ולתמיד. כי בכל מקום שיש בו ו', רומזת, שיש בו תוספת וקיום. עד כאן כלל. ואח"כ מפרט, כמ"ש, ברכות שמים מעל, ברכות תהום רובצת תחת. כי עד כאן הברכות מז"א ומנוקבא מרומזים בדרך כלל. מאל אביך, רומז על ז"א. ואת שדי, רומז על הנוקבא. ואח"כ מפרטם, כמ"ש, ברכות שמים מעל, לז"א, וברכות תהום רובצת תחת, לנוקבא.

 783 בִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל בִּרְכֹת הוֹרַי. וַדַּאי שֶׁבִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ, שֶׁהֲרֵי יַעֲקֹב הוֹרִישׁ שֶׁבַח שֶׁל הַכֹּל יוֹתֵר מֵהָאָבוֹת, שֶׁהֲרֵי הוּא הָיָה שָׁלֵם בַּכֹּל, וְהַכֹּל נָתַן לְיוֹסֵף. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁכָּךְ רָאוּי, שֶׁהֲרֵי צַדִּיק נוֹטֵל הַכֹּל וְיוֹרֵשׁ הַכֹּל כְּאֶחָד, וְכָל הַבְּרָכוֹת שְׁרוּיוֹת בּוֹ. הוּא מוֹרִיק בְּרָכוֹת מֵהָרֹאשׁ לְמַעְלָה, וְכָל אֵיבְרֵי הַגּוּף כֻּלָּם נִתְקְנוּ לְהוֹרִיק בּוֹ בְּרָכוֹת, וְאָז נַעֲשָׂה נָהָר שֶׁיּוֹצֵא מֵעֵדֶן.

 783 בִּרְכוֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל בִּרְכוֹת הוֹרַי. בִּרְכוֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ וַדַּאי, דְּהָא יַעֲקֹב אַחְסִין שְׁבָחָא דְּכֹלָּא, יַתִּיר מֵאֲבָהָן, דְּהָא הוּא שְׁלִים הֲוָה בְּכֹלָּא. וְכֹלָּא יָהַב לֵיהּ לְיוֹסֵף, מַאי טַעְמָא. בְּגִין דְּהָכִי אִתְחֲזֵי, דְּהָא צַדִּיק כֹּלָּא נָטִיל, וְאַחְסִין כֹּלָּא כְּחֲדָא, וְכָל בִּרְכָאן בֵּיהּ שַׁרְיָין. הוּא אָרִיק בִּרְכָאן מֵרִישָׁא לְעֵילָא, וְכָל שַׁיְיפֵי גוּפָא כֻּלְּהוּ אִתְתַּקְנָן, לַאֲרָקָא בֵּיהּ בִּרְכָאן, וּכְדֵין אִתְעֲבִיד נָהָר דְּנָפִיק מֵעֵדֶן.

birchot avicha gaveru al birchot horay. vada'y shebirchot avicha gaveru, sheharei ya'akov horish shevach shel hakol yoter meha'avot, sheharei hu hayah shalem bakol, vehakol natan leyosef. mah hatta'am? mishum shekach ra'uy, sheharei tzadik notel hakol veyoresh hakol ke'echad, vechal haberachot sheruyot bo. hu morik berachot meharo'sh lema'lah, vechal eivrei haguf kullam nitkenu lehorik bo berachot, ve'az na'asah nahar sheiotze me'eden

birchot avicha gaveru al birchot horay. birchot avicha gaveru vada'y, deha ya'akov achsin shevacha decholla, yattir me'avahan, deha hu shelim havah becholla. vecholla yahav leih leyosef, ma'y ta'ma. begin dehachi itchazei, deha tzadik kolla natil, ve'achsin kolla kechada, vechal bircha'n beih sharyayn. hu arik bircha'n merisha le'eila, vechal shayeyfei gufa kullehu itettaknan, la'araka beih bircha'n, uchedein it'avid nahar denafik me'eden

Translations & Notes

ברכות אביך גברו על ברכות הוריי. ברכות אביך, יעקב, קו אמצעי, גברו על ברכות הוריי, אברהם ויצחק, כי יעקב ירש שבח כולם יותר מהאבות, כי הוא היה שלם בכל. כי אין שלמות לב' הקווים ימין ושמאל, אברהם ויצחק, עד שבא קו אמצעי, יעקב, ומכריע ביניהם. ובשביל זה יורש כל המוחין שבב' קווים ימין ושמאל. ומבחינה זו נמצא שברכות קו אמצעי גברו על ברכות ב' הקווים ימין ושמאל. כי משלימם וגם יורש אותם.
והכל נתן ליוסף, משום שכך ראוי להיות, כי הצדיק, יסוד, יוסף, לוקח הכל ויורש הכל יחד, שמקבל מכל הספירות דז"א ביחד. וכל הברכות שורות בו, הוא ממשיך הברכות מן הראש, מג"ר דז"א למעלה, וכל איברי הגוף דז"א, חג"ת נה"י, כולם מתתקנים להשפיע הברכות בו, ביסוד. ואז נעשה היסוד נהר יוצא מעדן.

 784 מַה זֶּה מֵעֵדֶן? אֶלָּא בְּכָל שָׁעָה שֶׁכָּל הָאֵיבָרִים יוֹשְׁבִים בְּקֶשֶׁר אֶחָד, וְהֵם בְּעִדּוּן שֶׁל הִשְׁתּוֹקְקוּת מֵהָרֹאשׁ לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, וְכֻלָּם מֵעִדּוּן וְהִשְׁתּוֹקְקוֹת שֶׁלָּהֶם מְרִיקִים בּוֹ, וְנַעֲשָׂה נָהָר שֶׁשּׁוֹפֵעַ וְיוֹצֵא מֵעֵדֶן וַדַּאי. עוֹד מֵעֵדֶן - מֵחָכְמָה עֶלְיוֹנָה שׁוֹפֵעַ הַכֹּל לְהִמָּשֵׁךְ, וְעוֹשֶׂה נָהָר, וְנִמְשָׁךְ עַד שֶׁמַּגִּיעַ לַדַּרְגָּה הַזּוֹ, וְאָז הַכֹּל בִּבְרָכוֹת, וְהַכֹּל אֶחָד.

 784 מַאי מֵעֵדֶן, אֶלָּא, בְּכָל שַׁעְתָּא דְכָל שַׁיְיפִין יָתְבִין בְּקִשּׁוּרָא חָדָא, וְאִינוּן בְּעִדּוּנָא דְּתִיאוּבְתָּא מֵרֵישָׁא לְעֵילָא וּלְתַתָּא, וְכֻלְּהוּ מֵעִדּוּנָא וְתִיאוּבְתָּא דִּלְהוֹן, מְרִיקִין בֵּיהּ, וְאִתְעֲבִיד נָהָר דְּנָגִיד וְנָפִיק מֵעֵדֶן וַדַּאי. תּוּ מֵעֵדֶן מֵחָכְמָה עִלָּאָה, נָגִיד כֹּלָּא לְאִתְמַשְּׁכָא, וְעָבִיד נַהֲרָא, וְאִתְמַשְׁכָא עַד דְּמָטֵי לְהַאי דַרְגָא, וּכְדֵין כֹּלָּא בְּבִרְכָאן, וְכֹלָּא חַד.

mah zeh me'eden? ella bechal sha'ah shekal ha'eivarim yoshevim bekesher echad, vehem be'idun shel hishttokekut meharo'sh lema'lah ulemattah, vechullam me'idun vehishttokekot shellahem merikim bo, vena'asah nahar sheshofea veyotze me'eden vada'y. od me'eden - mechachemah elyonah shofea hakol lehimmashech, ve'oseh nahar, venimshach ad shemmagia ladargah hazzo, ve'az hakol bivrachot, vehakol echad

ma'y me'eden, ella, bechal sha'tta dechal shayeyfin yatevin bekishura chada, ve'inun be'iduna deti'uvetta mereisha le'eila uletatta, vechullehu me'iduna veti'uvetta dilhon, merikin beih, ve'it'avid nahar denagid venafik me'eden vada'y. tu me'eden mechachemah illa'ah, nagid kolla le'itmashecha, ve'avid nahara, ve'itmashcha ad dematei leha'y darga, uchedein kolla bevircha'n, vecholla chad

Translations & Notes

מעדן, פירושו, שכל האיברים הם בקשר אחד, ובתענוג התשוקה משפע הראש למעלה, ומלמטה. וכולם משפיעים ביסוד, מהעונג והתשוקה שלהם, הוא נעשה נהר הנמשך ויוצא מעדן. כי עדן, פירושו עידון ועונג. עוד יש לפרש, מעדן, מחכמה עליונה הנקראת עדן, נוזל הכל להימשך ולהיעשות נהר, ונמשך עד שמגיע ליסוד, ואז כל הספירות דז"א בברכות, והכל אחד.