797 אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, בְּנִי, יָפֶה אָמַרְתָּ. עוֹד, הִתְעוֹרְרוּת אַחֶרֶת שֶׁל הַקָּרְבָּן, [הַכֹּל] כְּדֵי לִמְשֹׁךְ בְּרָכוֹת וּלְעוֹרֵר בְּרָכוֹת, שֶׁיִּתְבָּרְכוּ כָּל הָעוֹלָמוֹת. בַּתְּחִלָּה קָרְבָּן לַה', וְלֹא לְאַחֵר. עַכְשָׁו תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, שֶׁיִּתְקַשְּׁרוּ כָּל הָעוֹלָמוֹת כְּאֶחָד, וְיִתְחַבְּרוּ וְיִתְבָּרְכוּ עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים.

 797 אָמַר רִבִּי שִׁמְעוֹן, בְּרִי, שַׁפִּיר קָא אֲמַרְתְּ. תוּ אִתְעֲרוּתָא אָחֳרָא דְקָרְבָּנָא, כֹּלָּא בְּגִין לְאַמְשָׁכָא בִּרְכָאן, וּלְאַתְעָרָא בִּרְכָאן, דְּיִתְבָּרְכוּן כֻּלְּהוּ עָלְמִין. בְּקַדְמִיתָא קָרְבָּן לַיְיָ, וְלָא לְאָחֳרָא, הַשְׁתָּא תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם, דְּיִתְקַשְּׁרוּן כֻּלְּהוּ עָלְמִין כְּחֲדָא, וְיִתְחַבְּרָן וְיִתְבָּרְכוּן עִלָּאֵי וְתַתָּאֵי.

amar rabi shim'on, beni, yafeh amarta. od, hit'orerut acheret shel hakkareban, [hakol] kedei limshoch berachot ule'orer berachot, sheiitbarechu kal ha'olamot. battechillah kareban la'he, velo le'acher. achshav takrivu et karebanchem, sheiitkasheru kal ha'olamot ke'echad, veyitchaberu veyitbarechu elyonim vetachttonim

amar ribi shim'on, beri, shapir ka amart. tu it'aruta achora dekarebana, kolla begin le'amshacha bircha'n, ule'at'ara bircha'n, deyitbarechun kullehu alemin. bekadmita kareban la'adonay , vela le'achora, hashtta takrivu et karebanchem, deyitkasherun kullehu alemin kechada, veyitchaberan veyitbarechun illa'ei vetatta'ei

Translations & Notes

יש התעוררות אחרת של הקרבן, שכולו להמשיך ברכות ולעורר ברכות, שיתברכו כל העולמות. אלא מתחילה כתוב, קרבן לה', לקרב הנוקבא למדרגת ז"א, ולא לאחר. ועתה, אחר שנעשה הייחוד בז"א, כתוב, תקריבו את קרבנכם, שיתקשרו כל העולמות יחד, ויתחברו ויתברכו עליונים ותחתונים.
כי הנוקבא שמאל, שהחכמה שלה בלי חסדים. ואז נמשכים ממנה דינים, כי אין החכמה יכולה להאיר בלי חסדים. והתחתונים שבג' עולמות בי"ע מקבלים מהנוקבא. כמ"ש, בבוקר יאכל עַד. שמתחילה צריכים לזיווג הנוקבא בז"א. ואז נכללת הנוקבא בימין, חסדים. והיא קרבן לה', לימין, ולא לאחר, לשמאל. אלא אחר שנכללה הנוקבא בימין, יכולה להאיר לתחתונים מהארתה. ע"כ כתוב, ולערב יחלק שלל, שמשפיעה לכל העולמות.
וזאת אשר דיבר להם אביהם

 798 פָּתַח רַבִּי אַבָּא וְאָמַר פָּסוּק אַחֲרָיו, כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁנֵים עָשָׂר וְגוֹ'. כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל?! הָיָה צָרִיךְ (לִכְתֹּב) אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, מַה זֶּה כָּל אֵלֶּה? אֶלָּא לְחַבֵּר [לַחְתֹּם] אוֹתָם לְמָקוֹם שֶׁכָּל הַבְּרָכוֹת מוֹרִיקִים לְשָׁם שְׁנֵים עָשָׂר. שְׁנֵים עָשָׂר וַדַּאי, קְשָׁרִים שֶׁל תִּקּוּנֵי הַגְּבִירָה, וְהִיא מִתְחַבֶּרֶת עִמָּם. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב שְׁנֵים עָשָׂר. וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֶּר לָהֶם אֲבִיהֶם וַיְבָרֶךְ אוֹתָם, שֶׁהֲריֵ בְּמָקוֹם זֶה הַדִּבּוּר שׁוֹרֶה.

 798 פָּתַח רִבִּי אַבָּא וְאָמַר קְרָא אֲבַתְרֵיהּ, כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁנֵים עָשָׂר וְגו', כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, אֵלֶּה שִׁבִטֵי יִשְׂרָאֵל מִבָּעֵי לֵיהּ, מַאי כָּל אֵלֶּה. אֶלָּא, לְאַחְבְּרָא (ס''א למחתם) לוֹן, בְּאֲתַר דְּכָל בִּרְכָאן מְרִיקִין תַּמָּן. שְׁנֵים עָשָׂר. שְׁנֵים עָשָׂר וַדַּאי, קִשְׁרִין דְּתִקּוּנֵי מַטְרוֹנִיתָא, וְאִיהִי אִתְחַבְּרַת בַּהֲדַיְיהוּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב שְׁנֵים עָשָׂר. וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֶּר לָהֶם אֲבִיהֶם וַיְבָרֶךְ אוֹתָם, דְּהָא בְּאֲתַר דָּא, דִּבּוּר שַׁרְיָא.

patach rabi aba ve'amar pasuk acharav, kal elleh shivtei yisra'el sheneim asar vego'. kal elleh shivtei yisra'el?! hayah tzarich (lichttov) elleh shivtei yisra'el, mah zeh kal elleh? ella lechaber [lachttom] otam lemakom shekal haberachot morikim lesham sheneim asar. sheneim asar vada'y, kesharim shel tikkunei hagevirah, vehi mitchaberet immam. zehu shekatuv sheneim asar. vezo't asher diber lahem avihem vayvarech otam, sheharye bemakom zeh hadibur shoreh

patach ribi aba ve'amar kera avatreih, kal elleh shivtei yisra'el sheneim asar vegv', kal elleh shivtei yisra'el, elleh shivitei yisra'el miba'ei leih, ma'y kal elleh. ella, le'achbera (s'' lmchtm) lon, be'atar dechal bircha'n merikin tamman. sheneim asar. sheneim asar vada'y, kishrin detikkunei matronita, ve'ihi itchaberat bahadayeyhu, hada hu dichtiv sheneim asar. vezo't asher diber lahem avihem vayvarech otam, deha be'atar da, dibur sharya

Translations & Notes

כל אלה שבטי ישראל שנים עשר. כל אלה נאמר, כדי לחבר את השבטים, במקום שכל הברכות יוצאות משם, בנוקבא. שנים עשר, הם שנים עשר קשרים של תיקוני הנוקבא. והיא עצמה התחברה עימהם. ע"כ כתוב, כל אלה שבטי ישראל שנים עשר, וזאת אשר דיבר להם אביהם ויברך אותם. כי הנוקבא מכונה זאת, והתחברה עם שנים עשר השבטים, כי במקום הזה, בנוקבא, שורה הדיבור. כי ז"א נקרא קול, והנוקבא דיבור.

 799 אֲשֶׁר דִּבֶּר, כָּאן קֶשֶׁר אֶחָד לְהִתְחַבֵּר מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה, וּמִלְמַעְלָה לְמַטָּה. מִלְּמַטָּה בִּשְׁנֵים עָשָׂר הַשְּׁבָטִים הַלָּלוּ, וְזֹאת הִתְחַבְּרָה עִמָּם. אֲשֶׁר דִּבֶּר, הֲרֵי חִבּוּר זָכָר וּנְקֵבָה קָשׁוּר לִשְׁנֵי צְדָדִים, מִלְּמַטָּה וּמִלְמַעְלָה. לַסּוֹף קָשַׁר אוֹתָם בַּמָּקוֹם שֶׁלְּמַעְלָה, זָכָר וּנְקֵבָה כְּאֶחָד, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ וְגוֹ'. מַה זֶּה כְּבִרְכָתוֹ? אֶלָּא כְּבִרְכַּת בַּת זוּגוֹ. אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ, שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד.

 799 תו אֲשֶׁר דִּבֶּר, הָכָא קִשְׁרָא חַד, לְאִתְחַבְּרָא מִתַּתָּא לְעֵילָא, וּמֵעֵילָא לְתַתָּא. מִתַּתָּא, בְּאִלֵּין תְּרֵיסַר שִׁבְטִין, וְזֹאת, אִתְחַבְּרָא בַּהֲדַיְיהוּ. אֲשֶׁר דִּבֶּר, הָא חִבּוּרָא דְכַר וְנוּקְבָא, קִשּׁוּרָא לִתְרֵין סִטְרִין, מִתַּתָּא וּמִלְּעֵילָא, לְסוֹף קָשַׁר לוֹן בְּאֲתַר דִּלְעֵילָא, דְּכַר וְנוּקְבָא כְּחֲדָא. הֲדָא הוּא דִכְתִיב אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ וְגו'. מַאי כְּבִרְכָתוֹ. אֶלָּא כְּבִרְכָתוֹ בַּת זוּגוֹ. אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ תַּרְוַוְיְיהוּ כְּחֲדָא.

asher diber, ka'n kesher echad lehitchaber millemattah lema'lah, umilma'lah lemattah. millemattah bishneim asar hashevatim hallalu, vezo't hitchaberah immam. asher diber, harei chibur zachar unekevah kashur lishnei tzedadim, millemattah umilma'lah. lassof kashar otam bammakom shellema'lah, zachar unekevah ke'echad, zehu shekatuv ish asher kevirchato vego'. mah zeh kevirchato? ella kevirkat bat zugo. ish asher kevirchato, sheneihem ke'echad

tv asher diber, hacha kishra chad, le'itchabera mittatta le'eila, ume'eila letatta. mittatta, be'illein tereisar shivtin, vezo't, itchabera bahadayeyhu. asher diber, ha chibura dechar venukeva, kishura litrein sitrin, mittatta umille'eila, lesof kashar lon be'atar dil'eila, dechar venukeva kechada. hada hu dichtiv ish asher kevirchato vegv'. ma'y kevirchato. ella kevirchato bat zugo. ish asher kevirchato tarvavyeyhu kechada

Translations & Notes

וזאת אשר דיבר. כאן קשר אחד, לחבר ממטה למעלה וממעלה למטה. ממטה למעלה בי"ב השבטים. וממעלה למטה, וזאת, הנוקבא, שהתחברה עימהם מלמעלה. אשר דיבר, הרי החיבור של זכר ונוקבא, כי אין דיבור בלי קול, ז"א, קשור לשני צדדים: ממטה, י"ב, ומלמעלה, וזאת. ולסוף קשר אותם במקום העליון, בזו"ן שמחזה ולמעלה, ששם זכר ונוקבא יחד, שהנוקבא כלולה בז"א, בחסדים שבו. כמ"ש, איש אשר כברכתו. כברכתו, הוא בת זוגו, הנוקבא, הנקראת ברכה. איש אשר כברכתו, שניהם כאחד. שז"א ונוקבא כלולים יחד.