14

 14 מִיָּד - וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו. מִי הֵם שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים? אֵלּוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, שֶׁעוֹמְדִים עַל הַדַּרְגָּה הַזּוֹ, וּמֵהֶם הִיא יוֹנֶקֶת [יְסוֹד הָעוֹלָם] וְנִזּוֹנֵית.

 14 מִיָּד וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו. מַאן אִנּוּן שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים. אִלֵּין אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב דְּקָיְימֵי עֲלֵיהּ דְּהַאי דַרְגָּא, וּמִנַּיְיהוּ (דף צט ע''א) יָנִיק (יסודא דעלמא) וְאִתְּזָן.

miad - vayisa einav vayar vehinneh sheloshah anashim nitzavim alav. mi hem sheloshah anashim? ellu avraham yitzchak veya'akov, she'omedim al hadargah hazzo, umehem hi yoneket [yesod ha'olam] venizzoneit

miad vayisa einav vayar vehinneh shelshah anashim nitzavim alav. ma'n innun shelshah anashim. illein avraham yitzchak veya'akov dekayeymei aleih deha'y darga, uminnayeyhu (df tzt '') yanik (ysvd d'lm) ve'ittezan

Translations & Notes

מיד וישא עיניו. מיד, אחר שנעשה זיווג זו"ן, וישא עיניו, וַיַרְא, והנה שלושה אנשים ניצבים עליו. אברהם יצחק ויעקב, חסד גבורה תפארת דז"א, העומדים על אותה המדרגה, הנוקבא, שמהם היא יונקת וניזונת.
כשהנשמה באה לרדת לעוה"ז, משׁביע אותה הקב"ה שתשמור מצוות התורה ושתעשה רצונו. ומוסר לה מאה מפתחות של ברכות לכל יום ויום, כדי להשלים מדרגות העליונות, שהם בחשבון לך לך, כי לך לך בגי' מאה.
כי כולם נמסרו לנשמה, כדי שתתקן עימהם את הגן, הנוקבא, ולעוֹבדה ולשומרה. מארצך, זהו גן העדן. הקב"ה, ז"א, משפיע לנשמה המוחין דבינה, שספירותיה מאות. יום הוא ספירה. ומוסר לה מאה מפתחות של ברכות לכל יום ויום, שכל יום, כל ספירה שמשפיע לה, כוללת מאה מפתחות, כלומר האפשרות להמשיך מאה ברכות, להיותם מבינה. כדי שהנשמה, תקבל ותשתלם במדרגות עליונות דבינה. כי כל זמן שאינה ממשיכה בכל יום מאה ברכות, אין בהם אותה השלמות כמו שהן בבינה.
ומה שמאה מפתחות הברכות מרומזים במילות לך לך, הוא, כי מארצך הוא מגן עדן, שהנוקבא הנקראת, גן, עולָה ומלבישה לבינה החוזרת לחכמה, הנקראת, עדן, ונמצאת הנוקבא אז בבחינת הבינה שספירותיה מאות, וזה מאה מפתחות. וכיוון שהנשמה הולכת ובאה לעוה"ז מגן העדן, מארצך, ע"כ יש לה כוח להמשיך מאה ברכות בכל יום, כמו הספירות שבגן עדן.

15

 15 וְאָז - וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם. שֶׁתְּשׁוּקַת הַדַּרְגָּה הַתַּחְתּוֹנָה הַזּוֹ לְהִתְחַבֵּר בָּהֶם וְחֶדְוָתָהּ לְהִמָּשֵׁךְ אַחֲרֵיהֶם. וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה, לְהַתְקִין לָהֶם כִּסֵּא.

 15 כְּדֵין וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם. דְּתִיאוּבְתָּא דְּהַאי דַרְגָּא תַּתָּאָה לְאִתְחַבְּרָא בְּהוּ וְחֶדְוָותָא דִּילָהּ לְאִתְמַשְּׁכָא אֲבַּתְרַיְיהוּ. וַיִשְׁתָּחוּ אַרְצָה, לְאִתְתַּקְּנָא כֻּרְסְיָיא לְגַבַּיְיהוּ.

ve'az - vayar vayaratz likra'tam. shetteshukat hadargah hattachttonah hazzo lehitchaber bahem vechedvatah lehimmashech achareihem. vayishttachu aretzah, lehatkin lahem kisse

kedein vayar vayaratz likra'tam. deti'uvetta deha'y darga tatta'ah le'itchabera behu vechedvavta dilah le'itmashecha abatrayeyhu. vayishttachu artzah, le'itettakkena kurseyay legabayeyhu

Translations & Notes

אז, וירא וירץ לקראתם, כי תשוקתה של מדרגה התחתונה, הנוקבא, להתחבר בחג"ת, וחדווה שלה היא להימשך אחריהם. ולפי"ז נמצא, וירא וירץ, על הנוקבא, שרצתה להתחבר בהם. וישתחוו ארצה, כדי להיעשות ולהיתתקן לכיסא בעדם, שהנוקבא נעשית לכיסא לחג"ת דז"א שישרו עליה, כמו אדם היושב על כיסא.
וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אַרְאֶךָ. וממולדתך, מהגוף, שהוא ז"א, עה"ח, הכולל י"ב שבטים העליונים, שהם תריסר תחומים. מכאן, שהנשמה, תולדה של ז"א ויוצאת ממנו.
ומבית אביך, השכינה הנקראת בית. אביך, הקב"ה, ז"א, כמ"ש, גוזל אביו ואימו ואומר אין פָשַׁע. ואין אביו אלא הקב"ה. ואין אימו אלא כנסת ישראל, הנוקבא.
אל הארץ אשר אַרְאֶךָ, זהו עוה"ז. שהנשמה נשלחה שמה. שכתוב, ויאמר ה' אל אברם. אברם, הנשמה. יש לה ב' מיני מוחין, כמו ז"א:
א. י"ב תחומים, אב.
ב. בד' צדדי העולם פרושׂה רגלו, רם.
ע"כ נקראת הנשמה אב רם. ויאמר ה', שמשׁביע אותה הקב"ה שתשמור מצוות התורה ושתעשה רצונו. לך לך מארצך, רומז על מסירת מאה מפתחות של ברכות, כמו שיש בספירות של גן עדן, הנקראת ארצך. וממולדתך, רומז על אצילותה מז"א. ומבית אביך, רומז על בריאתה מהנוקבא. אל הארץ אשר אראך, רומז על ביאת הנשמה בגוף בעוה"ז.
ויצאו איתם מאור כשדים

16

 16 בֹּא רְאֵה, הַקָּבָּ''ה עָשָׂה אֶת דָּוִד הַמֶּלֶךְ עַמּוּד אֶחָד מֵהַכִּסֵּא הָעֶלְיוֹן כְּמוֹ הָאָבוֹת. וְאַף עַל גַּב שֶׁהוּא כִּסֵּא אֲלֵיהֶם, אֲבָל בִּזְמַן שֶׁמִּתְחַבֵּר בָּהֶם הוּא עַמּוּד אֶחָד לְהִתְתַּקֵּן בַּכִּסֵּא הָעֶלְיוֹן, וּלְכָךְ נָטַל אֶת הַמַּלְכוּת בְּחֶבְרוֹן דָּוִד הַמֶּלֶךְ שֶׁבַע שָׁנִים לְהִתְחַבֵּר בָּהֶם, וַהֲרֵי נֶאֱמַר.

 16 תָּא חֲזֵי, עֲבַד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְדָוִד מַלְכָּא חַד סַמְכָא מִכֻּרְסְיָיא עִלָּאָה כַּאֲבָהָן. וְאַף עַל גַּב דְּאִיהוּ כֻּרְסְיָיא לְגַבַּיְיהוּ. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּאִתְחַבַּר בְּהוּ אִיהוּ חַד סַמְכָא לְאִתְתַּקְּנָא בְּכֻּרְסְיָיא עִלָּאָה. וּבְגִין כָּךְ נָטַל מַלְכוּתָא (עט ב) בְּחֶבְרוֹן דָּוִד מַלְכָּא שְׁבַע שְׁנִין לְאִתְחַבְּרָא בְּהוּ. וְהָא אִתְּמָר.

bo re'eh, hakkaba"h asah et david hammelech ammud echad mehakisse ha'elyon kemo ha'avot. ve'af al gav shehu kisse aleihem, aval bizman shemmitchaber bahem hu ammud echad lehitettakken bakisse ha'elyon, ulechach natal et hammalchut bechevron david hammelech sheva shanim lehitchaber bahem, vaharei ne'emar

ta chazei, avad kudesha berich hu ledavid malka chad samcha mikurseyay illa'ah ka'avahan. ve'af al gav de'ihu kurseyay legabayeyhu. aval bezimna de'itchabar behu ihu chad samcha le'itettakkena bekurseyay illa'ah. uvegin kach natal malchuta (t v) bechevron david malka sheva shenin le'itchabera behu. veha ittemar

Translations & Notes

עשה הקב"ה את דוד המלך, הנוקבא, לרגל אחד מכיסא העליון, כמו האבות. כיסא העליון, בינה. האבות, חג"ת, ג' רגלי הכיסא. ז"א תיקן את הנוקבא, הנקראת דוד המלך שתהיה לרגל רביעי לכיסא. ונמצאת הנוקבא במדרגה אחת עם האבות, חג"ת, כי נתקנה לרגל הכיסא כמוהם.
ואע"פ שהיא כיסא אל האבות, ואיך נתקנה במדרגה אחת עם האבות להשלים ד' רגלי הכיסא? הוא רק בזמן שנתחברה עימהם להיות רגל אחד להיתתקן בכיסא העליון. ומשום זה קיבל דוד המלך מלכות על ישראל בחברון שבע שנים כדי להתחבר בחג"ת.
מתחילה נבנית הנוקבא, ב' מאורות הגדולים, בקומה שווה עם ז"א מאחוריו, ואז שניהם משמשים בכתר אחד, בינה. ז"א מקבל ימין והנוקבא צד שמאל של בינה, ואז נחשבים זו"ן לד' רגלים שלה והיא נקראת כיסא העליון. חג"ת דז"א הם ג' רגלי הכיסא, והנוקבא היא רגל רביעי. באופן ששניהם שווים זה לזה. אמנם אלו המוחין נחשבים להנוקבא רק למוחין דאחוריים, ובכדי להיבנות במוחין דפנים היא מתמעטת בסוד המאור הקטן, ואז יכולה לקבל מז"א מוחין דפנים. ומבחינה זו היא נעשית כיסא אל ז"א מתחתיו, באופן שיש ב' זמנים להנוקבא: מתחילה בקומה שווה לז"א, ואח"כ מתמעטת ונעשית קטנה ממנו.
בזמן של מוחין דפנים, היא קטנה ממנו ונבחנת לכיסא אל החג"ת דז"א. אבל בזמן של מוחין דאחוריים שנתחברה עם חג"ת דז"א בקומה שווה, הרי היא אז רגל אחת להיתתקן בכיסא העליון בשווה עם חג"ת דז"א. כי שניהם משמשים אז בשווה בכיסא העליון שהוא בינה. ולולא קיבלה הנוקבא מקודם את המוחין דאחוריים בסוד ב' המאורות הגדולים לא היתה יכולה לקבל אח"כ מוחין דפנים. מלכות דחברון היא מוחין דאחוריים ומלכות דכל ישראל היא מוחין דפנים. ואם לא קיבל דוד המלך את מלכות שחברון מקודם, שהם המוחין דאחוריים, לא היה ראוי לקבל כלל את מלכות כל ישראל שהם המוחין דפנים. שצריכה להתחבר מקודם בקומה שווה עם החג"ת מאחוריים, ולולא זה לא היה יכול לקבל המלכות השלמה שהיא מוחין דפנים.
וימת הרן על פני תרח אביו. על פני, משמע, בחיי אביו. כשהשליכו את אברם לאש, נהרג הרן. ומשום זה יצאו מאור כשדים. וע"כ כתוב, על פני תרח אביו, כלומר, שגרם לו יציאתו משם.